Editura Universitara Achizitii publice. Idei noi, practici vechi

-27%
39,50 Lei 28,83 Lei

ISBN: 978-606-28-1139-6

DOI: https://doi.org/10.5682/9786062811396

Editia: I

Pagini: 222

Editura: Editura Universitară

Autor: Ecaterina-Milica Dobrota, Dumitru-Viorel Parvu coordonatori

Anul publicării: 2020

In stoc
Limita stoc
- +
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062811396 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Lucrarea de fata, fara a fi catalogata drept culegere de situatii/probleme practice, are la baza, totusi, puncte de vedere exprimate, secvential, de catre specialisti direct implicati in domeniul achizitiilor publice. Din diversitatea subiectelor abordate, rezulta nu doar intentia autorilor de impartasire a propriilor experiente, ci chiar dorinta de a propune solutii de aplicare coerenta a reglementarilor din domeniu. Toate punctele de vedere exprimate sunt "validate" de experienta practica a celor care le expun si pot reprezenta, totodata, puncte de plecare in identificarea ori construirea unor solutii optime/optimizate de lucru in situatii care le-ar impune, datorate specificitatii sau noutatii acestora din urma.

Coagularea cunostintelor de aceasta valoare (practica), prin intermediul lucrarii analizate, nu poate reprezenta decat un beneficiu pentru toti cei implicati in domeniul achizitiilor publice, obisnuiti, in general, cu urmarea firului unor recomandari rezultand din ghiduri de specialitate, si mai putin cu instrumente de lucru pragmatice. Este salutara initiativa acestei compilari a articolelor care se regasesc in lucrare, iar aducerea impreuna a autorilor nu poate fi considerata doar o simpla oportunitate de impartasire reciproca a cunostintelor de specialitate, ci chiar posibilitatea construirii unei platforme de informare de larg interes in domeniu. Tuturor cititorilor, le dorim succes! 

 
  • Achizitii publice. Idei noi, practici vechi

    Descarca


Ecaterina-Milica DOBROTA
Expert contabil, dar si absolvent de studii universitare juridice si de inginerie navala. Cu experienta de peste 15 ani in domeniul achizitiilor publice. Din 2017, consilier de solutionare a contestatiilor in domeniul achizitiilor publice. Cadru didactic asociat invitat/ formator in sustinerea de cursuri in programe postuniversitare in domeniul achizitiilor publice, derulate de Universitatea “Dunarea de Jos”; Universitatea Babes – Bolyai Cluj, Universitatea „Danubius” Galati. Speaker/lector/ formator in numeroase conferinte/seminarii/cursuri, organizate de: Ministerul Afacerilor Interne/DGA, Institutul National al Magistraturii, - Banca Europeana de Investitii (BEI), Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, Freedom House Romania si Oficiul pentru Lupta Antifrauda, MDRAP, Revista de Achizitii Publice, precum si organizare de societati de formare profesionala (ANCIA Training SRL, ATC Training SRL, EAG SRL, Wolters Kluwer Romania etc). Participarea, in calitate de contributor, la: “Caiete documentare 3 - Romania digitala”, Editura Club Romania; cartea “Achizitiile publice in Romania. Aplicarea si interpretarea noii legislatii europene”, Editura Universitara; Ghidul pentru practicienii in domeniul achizitiilor publice, pentru proiectul “Combaterea fraudei in achizitiile publice - O abordare operationala/ Coordonator Freedom House Romania”. Autor a numeroase articole in domeniul achizitiilor publice. Membru al comitetului de organizare al dezbaterilor stiintifice organizate de Societatea de Stiinte Juridice, din luna octombrie a anului 2017. Membru al colegiului de redactie al Revistei de note si studii juridice. Vicepresedinte al Asociatiei Expertilor in Achizitii (AEXA), 2014-2017.

Dumitru-Viorel PARVU
Jurist de profesie. Functie detinuta: Consilier de solutionare a contestatiilor in domeniul achizitiilor publice, din 2006. Formator/lector in cursuri de formare in domeniul achizitii publice (certificare Expert achizitii publice), incepand din 2007, organizate de: Institutul National de Administratie; Agentia Nationala a Functionarilor Publici, TAIEX –DG Enlargement- Workshop on public Procurement contract; formatori privati (ATC Training SRL, INTRATEST SRL; EAG; CONTA PLUS; Uniunea Juristilor etc).
Lector in programul post universitar de achizitii publice organizat de Universitatea “Dunarea de Jos” Galati – 2019. Autor si coautor de lucrari de specialitate/articole. Articole in Revista de Achizitii Publice
Coautor al Ghidului in Achizitiile Publice, Editura RAABE, 2010 Contributor la Editia a doua a Ghidului pentru practicieni in domeniul achizitiilor, in cadrul proiectului european „Legislatie, economie, competitie si administratie. Dezvoltarea unei abordari multi- disciplinare in combaterea fraudei in achizitii”, Freedom House, 2016. Initiator si Manager de proiect, in Proiectul “Imbunatatirea managementului la nivelul Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor, aferent competentelor specifice legate de implementarea cu succes a proiectelor sustinute din instrumente structurale”.
Participant-speaker in evenimente avand ca subiect probleme din domeniu: conferinte, grupuri de lucru, mese rotunde, seminarii.

Florin IRIMIA 
Avocat specializat in domeniul achizitiilor publice, in special in solutionarea litigiilor care vizeaza atribuirea si derularea contractelor finantate din fonduri publice. De asemenea, este Presedinte executiv al Asociatiei Expertilor in Achizitii AEXA, calitate in care participa la imbunatatirea legislatiei in domeniu prin dialog cu institutiile cu rol de reglementare dar si la promovarea profesionalismului si bunelor practici in materie de achizitii publice. Pentru a impartasi experienta practica si cunostintele dobandite, Florin Irimia este implicat in organizarea de conferinte, cursuri si seminarii si participa in calitate de lector la astfel de evenimente precum si la programe universitare de formare profesionala in domeniul achizitiilor publice.

Silvius STANCIU 
Prorector, profesor universitar si indrumator de doctorat in cadrul Universitatii “Dunarea de Jos” din Galati, domeniul Inginerie si Management in Agricultura si Dezvoltare Rurala. In activitatea de cercetare variata a publicat peste 35 de carti/capitole de carte, peste 300 de lucrari in jurnale  internationale/nationale indexate ISI/ISI Proceedings sau BDI si a doua brevete internationale.
In calitate de Director al Departamentului de Transfer Tehnologic din cadrul Universitatii, s-a implicat activ in organizarea de cursuri postuniversitare cat mai apropiate de nevoile si cerintele pietei. Prin proiectele pe care le-a initiat a apropiat mediului academic de mediul de afaceri. A ocupat functia de manager de proiect in diverse proiecte, unde a gestionat atat respectarea tuturor indicatorilor propusi cat si realizarea cu succes a achizitiilor publice si a tuturor cerintelor legislatiei nationale.

Gabriela ALCEA (STANILA)
Si-a inceput cariera in domeniul reglementarii achizitiilor publice in 2008, in cadrul Autoritatii Nationale de Reglementare si Monitorizare a Achizitiilor Publice (in prezent Agentia Nationala pentru Achizitii Publice - ANAP), continuand cu activitatea de control a achizitiilor, imbratisand apoi partea practica a domeniului, ca si coordonator al structurilor de achizitii publice din Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Fondurilor Europene. In anul 2016 a revenit in ANAP, unde a monitorizat implementarea Strategiei Nationale in domeniul Achizitiilor Publice (SNAP), pana la ridicarea conditionalitatii ex-ante orizontale de catre Comisia Europeana. In prezent, are functia de director la Oficiul National pentru Achizitii Centralizate, institutie infiintata in urma implementarii masurilor din SNAP. A participat, in calitate de formator sau lector la cursuri de perfectionare, conferinte si seminarii avand ca obiect achizitiile si neregulile in achizitii publice.

Petre TANASE    
Avocat colaborator in cadrul CEPARU SI IRIMIA - Societate Civila Profesionala de Avocati, din anul 2018. Anterior a fost consilier juridic in cadrul societatii Ceparu&Irimia Consulting SRL, calitate in care a acordat consultanta juridica in ceea ce priveste planificarea achizitiilor publice, organizarea si derularea procedurilor de atribuire si a contractelor de achizitie publica atat pentru autoritatile contractante, cat si pentru operatori economici. Timp de 10 ani a fost consilier juridic in cadrul Ministerului Afacerilor Interne, functie in care participat in comisiile de achizitie, in comisiile de solutionare a contestatiilor si la negocierea proiectelor de contracte, in procedurile de achizitie publica si negocierile derulate de catre sau prin institutie. Experienta dlui Tanase Petre acopera intreaga activitate aferenta domeniului achizitiilor si se intinde de-a lungul a peste 14 ani, acoperind inclusiv partea de reprezentare in fata instantelor a autoritatilor contractante, dar si a operato- rilor economici in litigiile privitoare la achizitiile publice. In toata aceasta perioada a scris articole de specialitate, publicate in Revista AEXA si Revista de achizitii publice (EAG Group). De asemenea, a participat, in calitate de cadru didactic invitat, la cursurile postuniver- sitare organizate de Universitatea „Danubius” Galati. A participat, in calitate de speaker, in conferinte organizate de AEXA, precum si de Camera de Comert si Industrie Prahova - Curs expert achizitii publice.


Specialisti invitati la prezenta carte

Dragos - Adrian BANTAS
Doctor in Informatii si Securitate Nationala in cadrul Universitatii Nationale de Aparare „Carol I” si doctorand in Drept in cadrul Universitatii „Nicolae Titulescu” din Bucuresti, cu o teza ce abordeaza procesul decizional in Uniunea Europeana din perspectiva evolutiva. De asemenea, desfasoara activitate didactica in calitate de colaborator extern al Universitatii din Bucuresti, in cadrul Facultatii de Drept, la disciplina Dreptul Uniunii Europene.

Ioana Aristita CIOBOTA
Jurist, expert achizitii publice, activand de aproape 10 ani in cadrul companiei de constructii din Romania – VEGA 93 SRL Galati. Anterior, in calitate de Expert gradatia I si Sef Serviciu Registratura Arhiva si Biblioteca, a desfasurat, timp de aproximativ 3 ani, activitate contractuala de specialitate in cadrul Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor. Absolventa a Programului Postuniversitar de Formare si Dezvoltare Profesionala Continua: Dreptul Achizitiilor Publice, in cadrul Facultatii de Drept a Universitatii “Danubius” Galati. Implicare constanta in dinamica achizitiilor publice prin participarea la cursuri, seminarii, conferinte. Autoarea unor articole de specialitate publicate in Revista de Achizitii Publice, Revista Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie: Doctrina si Jurisprudenta (nr.1/2019) Participare, in calitate de invitat, la dezbaterea Participarea insolventilor la achizitii publice (editia 221), organizata de Societatea de Stiinte Juridice (SSJ). Contributor la Raportul Doing Business 2020.

Octavian CONSTANTINESCU
Expert achizitii publice, formator achizitii publice si investitii finantate din fonduri publice. Anterior a fost director general in Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice si sef serviciu in cadrul Ministerului Finantelor Publice, consilier in Ministerul Economiei Nationale, inspector de specialitate in cadrul Inspectoratului General pentru Investitii Constructii si inginer proiectant in cadrul a doua institute de proiectare. Experienta de peste 40 de ani a dlui Constantinescu acopera toate tipurile de activitati relevante pentru domeniul achizitiilor, prin implicarea direct, atat ca ofertant, cat si ca reglementator sau autoritate contractanta, dar si ca prestator de servicii auxiliare achizitiilor publice. Autor a zeci de articole, dar si promotor al infiintarii Revistei de Achizitii Publice. A participat in calitate de cadru didactic la invitatia Academiei de Studii Economice Bucuresti. A participat, in calitate de lector/speaker in conferinte, cursuri si seminarii organizate de Institutul National de Administratie (INA), Centrul Regional de formare continua pentru Administratia Publica Locala– Bucuresti, Academia de Studii Economice Bucuresti, PHARE 2004 – Intarirea capacitatii administrative si manageriale in vederea implementarii eficiente a legislatiei in achizitii publice in Romania, precum si organizate de societati de formare profesionala (TAK Education SRL, Formenerg SRL, TALIV Formare SRL, Transbia SRL, ATC SRL, Standard Consulting SRL etc).


Marius GAITAN
Presedinte si Senior Project Manager al S.C. EUROPROIECT ESTATE®SRL, companie specializata, in Dezvoltare Organizationala, Training Tehnic si de formare in ramura constructii. Inginer constructor, cu o experienta de peste 35 de ani (proiectare tehnica, executie, expertiza tehnica si judiciara, management si management de proiect in constructii), incluzand utilizarea practica a tehnicilor de Project Management in organizatii, asigurarea corelarii tehnicilor cu procesele organizationale si cu activitatea operationala prin modelarea proceselor tehnologice din constructii. Certificat PMP® – Project Management Professional si PMI-PBA – Professional in Business Analysis - de catre Project Management Institute PMI® – USA, este Membru al PMI® – USA si Trainer Certificat pentru cursuri de Management de Proiect. Activitate profesionala internationala: PMBOK Guide - Sixth Edition - Nominated in Appendix X2.4.2 - Final Exposure Draft Review (Standard & Guide Portion); The Standard for Program Management - Fourth Edition - Nominated in Appendix X2.3.2; The Standard for Portfolio Management - Fourth Edition - Nominated in Appendix X2.3.3; The PMI Guide to Business Analysis – First Edition, Nominated in Appendix X1.2.2; The Standard for Organizational Project Management – OPM , Nominated in Appendix X1.4; The Standard for Risk Management in Portfolios, Programs and Projects - Project Management Institute - PMI; nominated in Appendix X2.3.3; The Practice Standard for Scheduling– Third Edition - Project Management Institute - PMI; nominated in X2.2.2; Practice Standard for Work Breakdown Structures - Third Edition - Project Management Institute - PMI ; nominated in Appendix X2; Practice Standard for Project Estimating - Project Management Institute - PMI- USA; nominated in Appendix X2.2.2 Practice Standard for Earned Value Management - Project Management Institute - PMI-USA; nominated in Appendix X2.3.2 PMBOK Guide - Sixth Edition 

Jenica IOAN     
Functionar public de cariera. A activat in administratia publica locala si centrala incepand din anul 1990 pana in anul 2018. In aceasta perioada a coordonat activitati de buget, finante si contabilitate in administratia publica locala, iar ulterior, in cadrul A.N.R.M.A.P./A.N.A.P., incepand cu anul 2006 a coordonat activitatea de monitorizarea a sistemului national de achizitii publice, in vederea identificarii unor solutii practice pentru perfectionarea si dezvoltarea acestuia. Experienta dobandita a fost diseminata, in calitate de lector/speaker/formator in conferinte nationale si internationale/cursuri/seminarii. Dupa pensionare, in anul 2018, a ales sa colaboreze cu institutii publice exercitand activitati de consiliere in sectoarele publice in care a activat peste 30 de ani.

Riana Iren RADU
Conferentiar universitar in cadrul Universitatii „Dunarea de Jos” din Galati, Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor, Departamentul de Administrarea Afacerilor cu o vechime de peste 20 de ani. Autoare si coautoare a numeroase articole stiintifice a publicat lucrari si in domeniul achizitiilor publice. Fiind titularul cursurilor “Achizitii publice” si „Auditul achizitiilor publice si proiectelor cu finantare europeana”, studiate in cadrul programelor de formare continua si master, aceasta a reusit sa insufle cursantilor dorinta de a studia si aprofunda, in cadrul lucrarilor de finalizare a studiilor aspecte practice si sensibile specifice acestui minunat domeniu. Implicata in proiecte cu finantare nerambursabila a gestionat cu succes aspectele financiare si achizitiile publice aferente acestora.

Oana – Mihaela SALOMIA
Doctor in Drept, in cadrul Universitatii „Nicolae Titulescu” din Bucuresti si absolventa a cursului postuniversitar de specializare „Relatii Internationale si Integrare Europeana”, in cadrul Institutului Diplomatic Roman. Desfasoara o prestigioasa activitate profesionala in domeniul Dreptului Uniunii Europene, avand calitatea de Consilier pentru Afaceri Europene in cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii si de expert TAIEX al Comisiei Europene, responsabil cu furnizarea de asistenta tehnica in beneficiul Comunitatii cipriote turce. Desfasoara activitate didactica in calitate de asistent universitar doctor, in cadrul Universitatii din Bucuresti (Facultatile de Drept si de Istorie), in calitate de titular de cursuri si seminare la disciplina Dreptul Uniunii Europene. Participanti la cursul postuniversitar de achizitii publice, derulat la Universitatea “Dunarea de Jos” Galati

Dorina CANTA    
Absolventa a Facultatii de Constructii Hidrotehnice din cadrul Universitatii Tehnice “Gheorghe Asachi” Iasi, de profesie inginer diplomat specializarea constructii hidrotehnice, master in domeniul Siguranta lucrarilor hidrotehnice. Activitatea profesionala in domeniul achizitiilor publice a inceput in anul 2007, in cadrul unei societati comerciale cu profil de constructii la Departamentul Ofertare – Urmarire contracte de achizitii publice. De 13 ani profeseaza in domeniul constructiilor (specializare: lucrari hidrotehnice, alimentare cu apa, canalizari, statii de epurare, drumuri si poduri, constructii civile), in dubla calitate de responsabil cu intocmirea ofertelor de participare la procedurile de achizitii publice si de responsabil implementare proiecte. A participat la: cursuri de formare profesionala, in urma carora a obtinut certificate de auditor in domeniul calitatii, expert achizitii publice FIDIC 1999, expert achizitii publice legislatia nationala; curs post- universitar de formare si dezvoltare profesionala continua Achizitii publice; seminarii privind “Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020”.

Ioan Adrian DANCIU    
Consilier achizitii publice in cadrul Primariei Comunei Tulnici, Judetul Vrancea, din anul 2016, unde a dobandit o bogata experienta in domeniu, in special in atribuirea si implementarea contractelor de lucrari Absolvent al Facultatii de Teologie Ortodoxa. S-a specializat prin absolvirea catorva cursuri in domeniul achizitiilor publice printre care si Programul Postuniversitar Achizitii Publice urmat in cadrul Departamentului de formare continua al Universitatii “Dunarea de Jos” din Galati.

Andrei-Mirel FLOREA
Doctorand in cadrul Universitatii “Dunarea de Jos” din Galati. In 2019 a publicat doua articole in jurnale indexate BDI in domeniul achizitiilor publice. Incepand din anul 2018, detine calitatea de expert contabil in cadrul Corpului Expertilor Contabili si a Contabililor Autorizati, activitatea in care ii sunt necesare cunostintele anterior dobandite in domeniul achizitiilor publice. A lucrat timp de 4 ani in cadrul unui societati de audit unde a aprofundat tainele achizitiilor publice. A controlat respectarea procedurilor in achizitiile publice, a intocmit documentatii de atribuire si a participat, in calitatea de ofertant, impreuna cu colabo- ratorii sai, la peste 150 de licitatii publice, in domeniul auditului statutar si a proiectelor cu finantare nerambursabila. In activitatea sa, a sprijinit mereu dezvoltarea suste- nabila a mediului de afaceri, prin promovarea corecti- tudini si a cunostintelor consolidate, fapt ce l-a deter- minat sa ia parte in proiectul “ANTREPRENORDOC”, desfasurat in cadrul Universitatii “Dunarea de Jos” din Galati.

Mihaela-Alina NICOLAU
Expert achizitii publice, cu o experienta de 15 ani in toate tipurile de activitati relevante pentru domeniul achizitiilor. Experienta in derularea procesului de achizitii specific domeniului sanitar si domeniului transport naval. Asigura consultanta de specialitate autoritatilor contractante pentru necesitati complexe in cadrul unor proiecte cu finantare nerambursabila (POR), respectiv operatorilor economici pentru implementarea proiectelor cu finantare nerambursabila (POCU). Pasiunea pentru acest domeniu a transmis-o mai departe prin intermediul cursurilor de formare profesionala in domeniul achizitiilor. A participat in calitate de responsabil achizitii sau expert contractare in diverse proiecte cu finantare nerambursabila pe diferite programe de finantare (POSCCE, POIM, CEF) in ambele perioade de finantare. Autoare a unor articole de specialitate, publicate in Revista de achizitii publice (EAG Group). Membru cu drepturi depline al Asociatiei Expertilor in Achizitii (AEXA) incepand cu 2017.

Romeo-Costinel TORICA
Consilier achizitii publice, in cadrul Serviciului Achizitii Publice al Primariei Municipiului Galati, unde, impreuna cu colegii sai, a derulat proceduri specifice resortului, contribuind, astfel, la formarea unui colectiv competent si ambitios in plan profesional. Primul contact cu legislatia aplicabila in domeniul achizitiilor publice a fost in anul 2001, cand isi exercita atributiile de serviciu in calitate de economist, intr-o societate nationala de transport. Incepand cu anul 2002 si pana in 2007, fiind numit seful structurii organizatorice care avea in resortul de activitate aprovizionare uneia dintre sucursale, a fost nevoit sa aplice vointa legiuitorului in domeniu (la acel moment, OUG nr. 60/2001 si , ulterior, OUG nr. 34/2006). Intre anii 2007–2011 a desfasurat activitati specifice urmaririi implementarii contractelor, beneficiind, astfel, de rezultatul procedurilor de atribuire, iar din luna martie a anului 2015 a derulat, in permanenta proceduri de achizitie publica. In decursul timpului a participat la programe de perfectionare, cursuri/stagii de formare care au contribuit la cimentarea cunostintelor specifice domeniului achizitiilor publice. Este absolvent al programului postuniversitar de formare si dezvoltare profesionala continua Achizitii publice.

Nedelea VARNISCHI
Inginer tehnolog in specializarea chimie organica, detinator al unui brevet de inventie, inregistrat la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM). De 12 ani este activa in domeniul achizitiilor publice, atat in ofertare (redactare documente de calificare si propuneri tehnice, tehnologii de executie), cat si in implementarea proiectelor de infrastructura cu finantare europeana, in calitate de coordonator proiect, dar si de responsabil proiect. Absolventa a programului postuniversitar de formare si dezvoltare profesionala continua "Achizitiile publice", titulara a mai multor certificari: Expert Accesare Fonduri Structurale si de Coeziune Europene, Expert Achizitii Publice - Conditii Generale si Speciale FIDIC, Auditor Intern pentru Sistemul de management al calitatii ISO 9001:2000, Business Europe 2007, Management Strategic, Management si Administrarea Afacerilor. A participat in numeroase proiecte finantate din fonduri nationale dar si in proiecte cu fonduri private si beneficiari privati.

Despre autori/ 7

Cuvant inainte /19

Achizitiile publice – de la claritatea principiilor la „negura” reglementarii /21
Gabriela Alcea (Stanila)

Capacitatea profesionala a personalului implicat in procesul de achizitii publice - factor determinant al eficientei acestuia/27
Jenica Ioan

Cerinte de calificare sensibile. Indeplinirea lor de catre participantii la ofertare /36
Ecaterina-Milica Dobrota

Ofertarea si executarea contractului de catre grupurile de operatori economici/ 57
Ioana Aristita Ciobota, Dumitru-Viorel Parvu

Increderea in achizitiile publice/ 80
Florin Irimia

Insolventa – motiv de excludere a operatorilor economici participanti in procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru/ 85
Romeo-Costinel Torica

Clarificarea continutului ofertelor, intre obligatie si „demers facultativ”/ 107
Petre Tanase

Valentele conceptului de „entitati pe ale caror capacitati tehnice si/sau profesionale se bazeaza operatorul economic”, in contractele de lucrari /115
Nedelea Varnischi

Aplicarea negocierii fara publicare prealabila, din motive de extrema urgenta/124
Ecaterina-Milica Dobrota

Achizitiile publice si programul proiectului/ 135
Marius Gaitan

Modificarea contractului de achizitie publica/ sectoriala sau acordului-cadru/ 150
Octavian Constantinescu

Prelungirea duratei de executie la contractele de lucrari/ 160
Ioan Adrian Danciu

Receptia lucrarilor de constructii in contractele de achizitie publica – capodopera a transcendentei riscurilor dincolo de teoriile legislative/ 167
Dorina Canta

Partile si obligatiile lor in procedura de solutionare a contestatiilor pe cale administrativ-jurisdictionala / 189
Mihaela-Alina Nicolau

Tendintele in achizitii publice. De la riscuri la sustenabilitate / 208
Andrei-Mirel Florea, Ecaterina-Milica Dobrota, Riana Iren Radu, Silvius Stanciu

Aspecte generale privind competenta Uniunii Europene in domeniul achizitiilor publice / 226
Oana-Mihaela Salomia, Dragos-Adrian Bantas

 

Achizitiile publice reprezinta o problema complexa (la nivelul tuturor tarilor membre ale Uniunii Europene), acestea fiind parte din contributiile esentiale, la nivel national, de punere in aplicare a principiului privind libera circulatie a produselor, serviciilor si lucrarilor, ce sta la baza Tratatelor privind functionarea Uniunii Europene.

„Pachetul legislativ” in domeniul achizitiilor publice nu asigura, direct, solutii practice pentru orice problema ce ar putea interveni in procesul de achizitie publica, ceea ce face ca acesta sa nu decurga mereu cursiv; unele reglementari (in special, cele de nivel secundar sau tertiar) fiind adevarate praguri pentru derularea procesului in spiritul reglementarii europene (si nationale).

In acest context, aparitia unei astfel de lucrari, ce reuneste intre copertile sale mai multe studii, aplecate asupra unor aspecte practice, de interes major in materia achizitiilor publice, apare ca o initiativa salutara.

Coordonatorii lucrarii, persoane cu vasta experienta in materia achizitiilor publice, prin activitatea zilnica (fiind consilieri de solutionare a contestatiilor in domeniul achizitiilor publice), impartasesc cele mai diverse interpretari ale legislatiei nationale, puse in practica atat de autoritatile contractante, cat si de operatorii economici ofertanti. De asemenea, activitatile didactice derulate de acestia si participarea la evenimente dedicate domeniului, precum conferinte si colocvii, le-au conferit acces la modul in care au fost dezvoltate unele concept profesionale.

Un astfel de eveniment, la care cei doi au participat activ si care a reprezentat si scanteia intocmirii acestei lucrari, a fost cursul postuniversitar „Achizitii publice”, organizat de tot mai activa Universitate „Dunarea de Jos” din Galati.

Parte dintre absolventii acestui curs postuniversitar (2019) sunt autori ai unora dintre studiile unite de prezenta lucrare, prezentand idei si experiente practice avute, de o diversitate demna de (sub) titlul acesteia (Idei noi, Practici vechi).

Asa cum sistemul romanesc de achizitii publice a evoluat, de la o publicitate/transparenta minimala, la un sistem electronic performant, care permite informarea zilnica asupra procedurilor de achizitie publica, tot asa ar trebui sa evolueze si cadrul legislativ necesar, si nu doar pentru dezideratul punerii in accord cu evolutia vietii sociale, cu tehnologiile folosite de ofertanti si cu alte reglementary legale din diverse domenii, dar cu incidenta in procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica, ci si pentru asigurarea unei dinamice si facile derulari a procesului de achizitie.

Desi reglementarile legale, in special cele tertiare, abunda, pana la riscul suprareglementarii, majoritatea opiniilor exprimate de autorii studiilor din prezenta lucrare vor ramane actuale pentru multi ani, ele fiind nu numai dezlegari ale unor probleme de interes pentru practicienii din domeniul achizitiilor publice, fie ei operatori economici sau autoritati contractante, dar si posibile solutii de nivel general, fiind bazate pe spiritul reglementarii europene care impune, in primul rand, respectarea permanenta si constanta a principiilor nediscriminarii, tratamentului egal, recunoasterii reciproce, transparentei, proportionalitatii si asumarii raspunderii, consacrate in directivele europene si in legislatia nationala, dar, din pacate, de multe ori neaplicate.

Lucrarea este cu atat mai interesanta si valoroasa cu cat autorii articolelor sunt practicieni din diverse paliere ale procesului de achizitie publica, cuprinzand autoritati contractante cu atributiuni diverse, operatori economici din sfera tuturor categoriilor de contracte, cadre didactice si consilieri de solutionare a contestatiilor din cadrul organismului administrativ-jurisdictional competent in materie, iar coordonatorii au de partea lor nu doar experienta vasta in materie, ci si o bogata activitate didactica, dublata de publicarea unor articole de specialitate, teoretice sau aplicate.

Initiativa coordonatorilor lucrarii, de a indemna specialisti practicieni sa exprime si sa publice astfel de studii, prin care se dezbat probleme punctuale ale legislatiei achizitiilor, intr-o abordare practica, este salutara, deoarece are menirea de a contribui la ridicarea nivelului dezbaterilor si al opiniilor in domeniu, cu scopul obtinerii mult asteptatului rezultat al unor practici (cat mai) unitare.

Valoarea stiintifica si practica a lucrarii este cu atat mai mare cu cat autorii au abordat teme ce se refera la toate etapele procesului de achizitie publica, de la aspecte legate de eligibilitate pana la modificarea contractului de achizitie publica, practicienii putand gasi aici solutii pentru problemele pe care le intalnesc, solutii pertinent argumentate juridic, cu referire atat la legislatia specifica achizitiilor publice, cat si la alte acte normative cu incidenta in domeniu.

Daca aceasta lucrare nu va ramane singulara, iar exemplul Universitatii „Dunarea de Jos” din Galati ar fi urmat si de alte centre universitare, care ar putea face chiar un pas inainte, introducand in programele de studii, pentru facultatile de inginerie, economie si drept, cursuri de achizitii publice, iar autorii si alti specialist cu experienta vasta vor continua drumul deschis prin aceasta lucrare, este evident ca am asista la o interventie calificata (a mediului stiintific/universitar) in solutionarea controverselor generate de interpretari diferite ale legislatiei in materie, ceea ce ar creste eficienta sistemului.
Avocat, Constantin Costache

www.editurauniversitara.ro

Scrie un review


Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!