Impactul perceptiei sociale a profesiei de cadru didactic asupra performantelor sale profesionale

  • Autor:

  • Editura: Editura Universitară

    ISBN: 978-606-28-0634-7

    Doi: 10.5682/9786062806347

  • Anul publicării:

    Ediţia: I

    Pagini: 130

2504 RON

Disponibilitate: în stoc



Mai multe detalii Impactul perceptiei sociale a profesiei de cadru didactic asupra performantelor sale profesionale

Noua filosofie a sistemului de educatie, conturata in perioada de tranzitie, doreste ca profesorul sa fie un element activ, insa foarte rar acesta este consultat in privinta schimbarilor care ii afecteaza direct activitatea profesionala, si, in acelasi timp este lasat fara putere de decizie. Fara nicio indoiala, cea mai importanta resursa a unei scoli o reprezinta profesorii bine pregatiti din punct de vedere stiintific si psihopedagogic, competenti, implicati, motivati, capabili sa rezolve probleme si sa asigure succesul elevilor cu care lucreaza. Importanta rolului cadrelor didactice este foarte bine surprinsa de filosoful Henry Adams care afirma ca profesorul afecteaza eternitatea; el niciodata nu poate spune unde se opreste influenta sa.

 In ciuda faptului ca profesia didactica este foarte importanta pentru societate, statutul  acesteia este unul scazut, iar interesul proaspetilor absolventi de a alege aceasta profesie este pe masura. La scaderea statutului profesiei de cadru didactic contribuie si instabilitatea din cadrul sistemului de invatamant (dese schimbari la nivelul curriculumului, ale politicilor educationale si chiar a ministrilor), schimbarile de la nivelul socio-economic care au determinat aparitia unor noi roluri ale cadrelor didactice.

Motivele pentru care profesorii aleg aceasta cariera tin mai mult de aspectele emotionale, acestia se simt impliniti deoarece considera ca practica o profesie utila, le place sa lucreze cu copiii si sunt constant pusi in situatia de a invata lucruri noi. Cadrele didactice din intreaga lume opteaza pentru profesia didactica din diferite motive, dar toti simt nevoia de apreciere, autonomie si afiliere de-a lungul carierei lor.

Am ales tema Impactul perceptiei sociale a profesiei de cadru didactic asupra performantelor sale profesionale deoarece studiile recente privind statutul profesorilor si formarea acestora au semnalat scaderea prestigiului social al profesiei didactice. Un alt argument pentru alegerea acestei teme tine de importanta prea putin recunoscuta a rolului profesorului si, implicit, a rolului educatiei in dezvoltarea unei societati. Cadrele didactice au nevoie de formare permanenta tocmai pentru ca exercita o profesie complexa, care nu inseamna doar predarea unei discipline, ci implicare in modelarea personalitatii, relationare socio-afectiva, inseamna asumarea si performarea, atat din punct de vedere stiintific/al domeniului predat, cat si din punct de vedere pedagogic si social.

O societate cu o cultura si civilizatie recunoscute se formeaza si se dezvolta printr-o educatie sanatoasa, iar o educatie de calitate nu poate fi realizata decat de profesori buni, bine pregatiti pentru o astfel de profesie.

Psihanalistul Speranta Farca, 2011 este de parere ca un bun cadru didactic trebuie sa fie matur afectiv (un adult stabil, echilibrat, anticipabil, capabil sa-i asigure pe ceilalti si sa creeze un mediu sanatos in jurul sau), sa fie autentic, empatic, sa aiba capacitatea de a asculta si de a invata de la copil, de a relationa simultan cu oameni diferiti, de a „ispiti” si de a respecta copiii cu care lucreaza. Aceasta este de parere ca este foarte important ca „un om care doreste sa devina profesor sa nu ajunga la catedra inainte de a fi un adult in toata puterea cuvantului, un om matur stabil si echilibrat”, sa fie capabil sa isi controleze emotiile, in special pe cele negative, deoarece are puterea de a construi sau darama stima de sine a unui elev, de a-l face sa se simta valorizat si competent sau, dimpotriva de a-l demotiva.

Lucrarea isi propune sa surprinda trairile, emotiile cadrelor didactice, modul in care acestia isi contureaza imaginea profesionala, atat pe baza perceptiei celorlalti actanti ai mediului scolar (copii, parinti, colegi), precum si importanta atribuita de societate meseriei pe care o desfasoara.

Cercetarea a pornit de la urmatoarele ipoteze generale: Perceptia negativa a societatii despre meseria de cadru didactic poate naste emotii de frustrare, dezamagire, umilire, furie in randul profesorilor. si Perceptia negativa a societatii despre profesia de cadru didactic duce la scaderea stimei de sine a profesorului si afecteaza performantele acestuia in activitatea didactica. Investigatia a fost realizata prin intermediul chestionarelor si interviurilor adresate fiecarei categorii de respondenti in parte (elevi, parinti si cadre didactice), precum si prin intermediul unei analize comparative a modului in care este perceput statutul cadrelor didactice in diferite tari din Europa.

Scopul cercetarii a fost acela de a surprinde trairile, emotiile cadrelor didactice, modul in care acestia isi contureaza imaginea profesionala, atat pe baza perceptiei celorlalti actanti ai mediului scolar (copii, parinti, colegi), cat si a importantei atribuite de societate meseriei pe care o desfasoara. De asemenea, prin aceasta cercetare ne-am propus sa investigam masura in care perceptia societatii despre profesori provoaca o scadere a stimei acestora fata de sine, afectand activitatea didactica, determinandu-i chiar sa se reorienteze profesional. Din aceasta perspectiva am incercat sa surprindem perceptiile cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar, al elevilor si parintilor, precum si opinia publica reprezentata prin reportaje mass-media, incercand astfel, sa conturam o perspectiva de ansamblu asupra problematicii investigate.

 Pentru a aprofunda aceasta tematica am realizat o analiza comparativa intre tari, prin care am evidentiat aspecte care vizau perceptia cadrelor didactice asupra profesiei didactice, formarea initiala si continua a profesorilor, salarizarea, satisfactiile profesionale, criteriile care pot influenta gradul de satisfactie a cadrelor didactice fata de profesia pe care o practica.

Cuprinsul cărţii Impactul perceptiei sociale a profesiei de cadru didactic asupra performantelor sale profesionale

Lista figurilor/ 10

Lista tabelelor /11

Introducere/ 13

Capitolul I. Reprezentarile sociale /18

I.1 Conceptul de reprezentare sociala / 18

I.1.1 Reprezentarile – filtrul subiectiv al exterioritatii receptate/20

I.1.2 Reprezentarea ca sistem socio-cognitiv / 22

I.1.3 Reprezentarea ca sistem contextualizat /23

I.2 Caracteristici si functii ale reprezentarilor sociale / 23

I.3 Transformarile reprezentarilor sociale /27

I.4 Reprezentarile sociale si opiniile / 29

Capitolul II. Emotia/ 32

II.1. Emotia – clarificari conceptuale/ 32

II.1.1 Emotia – cunoastere /32

II.1.2 Emotia - realizare si exprimare/33

II.1.3 Emotia si profesia de cadru didactic / 34

II.2 Cultura emotionala a cadrului didactic/ 35

Capitolul III. Profesia de cadru didactic. Statutul si rolurile sale profesionale/ 40

III.1 Statutul social si statutul de cadrul didactic /40

 III.1.1 Statutul cadrului didactic – domenii de influenta /41

III.2 Profesionalizarea carierei didactice /44

III.3 Rolurile cadrului didactic / 47

 III.3.1 Noile roluri ale cadrelor didactice / 48

III.4 Efectele politicilor educationale asupra conditiilor de lucru ale cadrelor didactice/ 50

Capitolul IV. Motivarea cadrelor didactice, vector al performantelor profesionale / 52

IV.1 Motivatia – fundamente teoretice / 52

IV.1.1 Teorii ale motivatiei/ 54

IV.1.1.1 Teoriile motivationale bazate pe nevoi/ 54

IV.1.1.2 Teorii cognitiv motivationale /55

IV.2 Motivarea eficienta a cadrelor didactice/ 58

IV.2.1 Necesitatea motivarii cadrelor didactice /58

IV.2.2 Motivare si performanta profesionala/ 59

IV.2.3 Factori care stau la baza motivatiei cadrelor didactice /61

IV.2.3.1 Factori care stau la baza motivarii pentru alegerea profesiei de cadru didactic/ 61

IV.2.3.2 Factori care stau la baza motivarii pentru continuarea realizarii profesiei de cadru didactic / 62

Capitolul V. Stima de sine si performantele profesionale/ 65

V.1 Demersuri si etape ale cercetarii - designul cercetarii/ 65

V.1.1 Motivarea cercetarii / 65

V.1.2 Scopul cercetarii/ 66

V.1.3 Obiectivele cercetarii/ 67

V.1.4 Ipotezele cercetarii/ 67

V.1.5 Variabilele de lucru/ 67

V.1.6 Metode si tehnici utilizate in cadrul cercetarii/ 68

V.2 Aspecte metodologice /69

V.2.1 Aspecte metodologice privind investigarea / 69

V.2.2 Administrarea instrumentelor/ 70

V.2.3 Aspecte metodologice privind prelucrarea si analiza datelor/ 70

V.2.4 Factorii de influenta / 71

 V.2.4.1 Populatia investigata/ 71

V.3. Rezultatele cercetarii (analiza si interpretarea chestionarelor si interviurilor la nivelul cadrelor didactice, parintilor si elevilor din invatamantului preuniversitar)/ 75

V.3.1 Caracteristicile unei „scoli bune” /76

V.3.1.1 Perceptii si atitudini fata de scoala proprie/ 79

V.3.2 Caracteristicile unui „profesor bun” /80

V.3.3 Perceptii despre profesia de cadru didactic/ 86

V.3.3.1 Motivele care stau la baza perceptiei asupra profesiei de cadru didactic/89

V.3.4 Statutul si rolurile cadrului didactic /92

V.3.4.1 Gradul de implicare a profesorilor in activitatea desfasurata /92

V.3.4.2 Relatia cadru didactic – elevi /94

V.3.5 Satisfactia la locul de munca / 95

V.3.5.1 Beneficii materiale / 100

V.3.6 Motive care au stat la baza alegerii profesiei didactice /101

V.3.7 Dezamagiri ale cadrelor didactice/ 104

V.3.8 Concluziile cercetarii / 106

Concluzii/ 111

Bibliografie / 114

Despre autor

Gheorghe Oana

Te-ar mai putea interesa şi..

Promoţii

Memomed 2017

Memomed 2017..

Medicina

6400 RON Detalii 80 RON

Contabilitatea aplicata a intreprinderilor si microintreprinderilor

Contabilitatea aplicata a..

Contabilitate

3500 RON Detalii 38.53 RON

GHIDUL LEGISLATIV-FISCAL AL MICULUI ÎNTREPRINZĂTOR

GHIDUL LEGISLATIV-FISCAL ..

Contabilitate

3000 RON Detalii 38.53 RON

Recomandările editurii

Citatul zilei

Preceptele dreptului sunt: sa traiesti cinstit, sa nu vatami altuia, sa dai fiecaruia ce i se cuvine

Iustinian

Personalităţi

Mihai Eminescu Mihai Eminescu Mihai Eminescu (15 ianuarie 1850 -15 iunie 1889) a fost poet , prozator  roman,   ... citeşte mai mult →

Interviuri

ADRIAN SEVERIN ADRIAN SEVERIN Adrian Severin (n. 28 martie 1954 la Bucuresti) este un politician si diplomat r ... citeşte mai mult →