Avizat M.E.C. conform O.M. nr. 5318/21.11.2019
Ideea acestei carti s-a nascut din pasiunea noastra pentru matematica si pentru educatie, cu dorinta de a raspunde nevoilor de cunoastere si de intelegere ale copiilor aflati in pragul gimnaziului. In acest context, ne dorim ca propunerile pe care cititorul le va intalni in aceasta lucrare, sub forma de exercitii sau probleme, sa transforme informatiile in cunoastere si, mai apoi, cunoasterea in experienta.
Culegerea se adreseaza in primul rand elevilor de clasa a IV-a care se pregatesc pentru concursurile de admitere in clasa a V-a sau pentru alte competitii scolare si extrascolare. Ea este utila, insa, si elevilor de clasa a V-a care doresc sa aprofundeze metodele de rezolvare a problemelor de aritmetica, precum si alte teme speciale de olimpiada. Continuturile sunt in acord cu programele scolare in vigoare, dar exista si cateva lectii mai deosebite – Divizibilitatea numerelor naturale, Principiul cutiei, Invarianti etc.– care nu sunt in programa de clasa a IV-a, dar sunt foarte apreciate de copiii talentati la matematica. Parcurgerea cartii marcheaza punctele-cheie din drumul pe care il strabate un copil de la gandirea concreta la rationamentul abstract, prin probleme atent alese si structurate, ce evidentiaza naturaletea metodelor aritmetice si trecerea spre gandirea algebrizata. In acest sens, am incercat sa cuprindem probleme variate si interesante, sa atingem tipurile principale de rationament matematic si sa includem abordari inedite ale problemelor, cu radacini in viata reala.
Structura acestei culegeri – 25 de lectii si 121 de teste – vine in intampinarea elevilor ce isi doresc sa exerseze si sa isi dezvolte cunostintele matematice, avand in vedere – eventual – participarea la evaluari specifice clasei a IV-a, la concursuri sau la olimpiada.
Lectiile au fost organizate in ordinea abordarii lor scolare sau a oportunitatii studierii lor; ele contin probleme semnificative rezolvate integral la inceputul fiecarei lectii si un set de probleme propuse, variate ca tip sau ca grad de dificultate, ale caror sugestii de rezolvare si rezultate se afla la finalul cartii. Am urmarit includerea unor probleme standard, de antrenament, cu grad de dificultate scazut sau mediu, precum si parcurgerea tipurilor principale specifice fiecarei teme in parte.
Testele au o structura standard, cu probleme ce expun progresiv copilul la grade variate de dificultate, continand 7 probleme ce trebuie rezolvate in 60 de minute. In aceste teste veti gasi inclusiv probleme cu grad ridicat de dificultate, marcate cu semn distinctiv (*), solutiile lor figurand, de asemenea, la finalul cartii.
Va dorim o parcurgere captivanta si folositoare a cartii, urmata de un progres in cunoastere si de un raspuns eficient si original la provocarile pe care le veti intalni de-a lungul ei, care sa va consolideze pasiunea pentru matematica, sa va dezvolte rationamentul logic, dar si gandirea critica si creativa.
Autorii
ZANOSCHI Adrian
Nascut la 30 noiembrie 1960, Zanoschi V. Adrian este profesor de matematica la Colegiul „C. Negruzzi”, Iasi.
Premii si distinctii:
•Premiul Pogor acordat de Primaria Municipiului Iasi pentru rezultatele obtinute la balcaniada de matematica, 2006.
•Diploma „ Gheorghe Lazar”, clasa I, acordata de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului pentru merite deosebite in activitatea la catedra si pentru rezultate remarcabile obtinute in formarea si educarea tinerilor, 2007.
•Diploma de excelenta acordata de Guvernul Romaniei pentru palmaresul realizat in domeniul educatiei si pozitia de excelenta detinuta in galeria de olimpici ai scolii romanesti, 2008.
•Diploma de excelenta acordata de Ministerul Educatiei si Cercetarii pentru rezultatele deosebite obtinute la olimpiadele internationale desfasurate in anul scolar 2005-2006.
•Diploma de excelenta acordata de Ministerul Educatiei si Cercetarii si Tineretului pentru rezultatele deosebite obtinute la olimpiadele internationale desfasurate in anul scolar 2006-2007.
•Diploma de excelenta acordata de Ministerul Educatiei si Cercetarii si Tineretului pentru rezultatele deosebite obtinute la olimpiadele internationale desfasurate in anul scolar 2007-2008.
•Diploma de excelenta acordata de Ministerul Educatiei si Cercetarii si Inovarii pentru rezultatele deosebite obtinute la olimpiadele internationale desfasurate in anul scolar 2008-2009.
•Diploma de excelenta acordata de Ministerul Educatiei si Cercetarii si Inovarii pentru rezultatele deosebite obtinute la olimpiadele internationale desfasurate in anul scolar 2011-2012.
Avizat M.E.C. conform O.M. nr. 5318/21.11.2019
Ideea acestei carti s-a nascut din pasiunea noastra pentru matematica si pentru educatie, cu dorinta de a raspunde nevoilor de cunoastere si de intelegere ale copiilor aflati in pragul gimnaziului. In acest context, ne dorim ca propunerile pe care cititorul le va intalni in aceasta lucrare, sub forma de exercitii sau probleme, sa transforme informatiile in cunoastere si, mai apoi, cunoasterea in experienta.
Culegerea se adreseaza in primul rand elevilor de clasa a IV-a care se pregatesc pentru concursurile de admitere in clasa a V-a sau pentru alte competitii scolare si extrascolare. Ea este utila, insa, si elevilor de clasa a V-a care doresc sa aprofundeze metodele de rezolvare a problemelor de aritmetica, precum si alte teme speciale de olimpiada. Continuturile sunt in acord cu programele scolare in vigoare, dar exista si cateva lectii mai deosebite – Divizibilitatea numerelor naturale, Principiul cutiei, Invarianti etc.– care nu sunt in programa de clasa a IV-a, dar sunt foarte apreciate de copiii talentati la matematica. Parcurgerea cartii marcheaza punctele-cheie din drumul pe care il strabate un copil de la gandirea concreta la rationamentul abstract, prin probleme atent alese si structurate, ce evidentiaza naturaletea metodelor aritmetice si trecerea spre gandirea algebrizata. In acest sens, am incercat sa cuprindem probleme variate si interesante, sa atingem tipurile principale de rationament matematic si sa includem abordari inedite ale problemelor, cu radacini in viata reala.
Structura acestei culegeri – 25 de lectii si 121 de teste – vine in intampinarea elevilor ce isi doresc sa exerseze si sa isi dezvolte cunostintele matematice, avand in vedere – eventual – participarea la evaluari specifice clasei a IV-a, la concursuri sau la olimpiada.
Lectiile au fost organizate in ordinea abordarii lor scolare sau a oportunitatii studierii lor; ele contin probleme semnificative rezolvate integral la inceputul fiecarei lectii si un set de probleme propuse, variate ca tip sau ca grad de dificultate, ale caror sugestii de rezolvare si rezultate se afla la finalul cartii. Am urmarit includerea unor probleme standard, de antrenament, cu grad de dificultate scazut sau mediu, precum si parcurgerea tipurilor principale specifice fiecarei teme in parte.
Testele au o structura standard, cu probleme ce expun progresiv copilul la grade variate de dificultate, continand 7 probleme ce trebuie rezolvate in 60 de minute. In aceste teste veti gasi inclusiv probleme cu grad ridicat de dificultate, marcate cu semn distinctiv (*), solutiile lor figurand, de asemenea, la finalul cartii.
Va dorim o parcurgere captivanta si folositoare a cartii, urmata de un progres in cunoastere si de un raspuns eficient si original la provocarile pe care le veti intalni de-a lungul ei, care sa va consolideze pasiunea pentru matematica, sa va dezvolte rationamentul logic, dar si gandirea critica si creativa.
Autorii