Despre proiect
Fundamentele ideologice ale dreptului administrativ este titlul unui proiect pe care autorul l-a gandit, construit si ajustat timp de aproape 10 ani. El s-a bazat pe parcurgerea unui numar important de manuale, monografii, tratate, articole si studii de specialitate, din spatiul literaturii juridice romane, franceze, spaniole, italiene, portugheze, germane, engleze si sud-americane, dar si pe multiple surse jurisprudentiale, livrate de instante nationale – judecatoresti sau constitutionale –, de Curtea de Justitie a Uniunii Europene si de Curtea Europeana a Drepturilor Omului. Sursele de documentare au contribuit in mod covarsitor la configurarea formei si continutului acestui proiect, ce urmeaza a se concretiza in publicarea de catre autor a cinci volume: (i) Volumul I, Tomul 1: Originile; (ii) Volumul I, Tomul 2: Scolile; (iii) Volumul II, Tomul 1: Dialogurile; (iv) Volumul 2, Tomul 2: Specificitatile; (v) Volumul 3: Principiile; (vi) Volumul 4: Izvoarele; (vii) Volumul 5: Categoriile.
Intregul proiect Fundamentele ideologice ale dreptului administrativ se construieste in jurul a doua premise:
1. una ontologica, potrivit careia dreptul administrativ cunoaste sase fundamente ideologice, si anume: – autoritatea publica si puterea publica, ce alcatuiesc esenta ideologica a dreptului administrativ; – administratia publica si serviciul public, care se circumscriu substantei ideologice a dreptului administrativ; – interesul public si ordinea publica, ce se subsumeaza vocatiei ideologice a dreptului administrativ;
2. alta epistemica, in conformitate cu care toate marile institutii ale dreptului administrativ – sistemul institutional al administratiei publice, functia publica, proprietatea publica, intreprinderea publica, actul administrativ unilateral, contracte administrative, contenciosul administrativ, raspunderea administrativ-patrimoniala si contraventionala – pot fi descrise si explicate cu concursul celor sase fundamente ideologice mai sus enumerate, respectiv cu ajutorul multiplelor relatii de asociere, ce se pot statornici intre aceste fundamente, in cadrul unui veritabil sistem.
Despre carte
Volumul II, Tomul 2 - Specificitatile
Volumul Specificitatile isi propune sa infatiseze celor interesati viziunea autorului asupra ceea ce confera specificitate si, implicit, originalitate dreptului administrativ. Pentru a-si atinge scopul, cel care a scris acest volum a plecat de la doua idei cu valoare de premisa: (i) exista sase fundamente ideologice ale dreptului administrativ: autoritatea publica, puterea publica, administratia publica, serviciul public, interesul public si ordinea publica; (ii) prin asocierea celor sase fundamente ideologice ale dreptului administrativ, pot fi definite, descrise si explicate toate marile institutii ale dreptului administrativ: functia publica, proprietatea publica (domeniul public), intreprinderea publica, actul administrativ unilateral, contractul administrativ, contenciosul administrativ si raspunderea administrativ-patrimoniala. Cele sase fundamente ideologice au fost grupate dupa cum urmeaza: – autoritatea publica si puterea publica: se circumscriu esentei dreptului administrativ; – administratia publica si serviciul public: intra in alcatuirea substantei dreptului administrativ; – interesul public si ordinea publica: reprezinta vocatia dreptului administrativ. Cele sase fundamente ideologice ale dreptului administrativ se organizeaza intr-un sistem inchis – si, prin urmare, exclusivist – care insa nu ramane indiferent fata de influentele venite din exteriorul sau, indeosebi dinspre dreptul constitutional, dreptul european si dreptul civil.
Recurgand la rationamente logic formalizate si exploatand consistent multiple literaturi juridice – indeosebi de limba franceza si de limba spaniola – prezentul volum intreprinde analize minutioase cu privire la: (i) semnificatiile fiecarui fundament ideologic al dreptului administrativ; (ii) relatiile angajate de aceste fundamente cu institutiile majore ale dreptului administrativ; (iii) obiectul, continutul discursiv si definitia acestei discipline juridice universitare. Pana la urma, teoria celor sase fundamente ideologice ale dreptului administrativ reprezinta nu numai un o modalitate de a prezenta celor interesati fizionomia institutionala a acestei discipline juridice, ci si o metoda – utila, dupa parerea noastra – de invatare a dreptului administrativ.
Studii. A absolvit in anul 1998 Facultatea de Litere, Filozofie si Istorie – Sectia Istorie, iar in anul 1999 a absolvit Facultatea de Drept a Universitatii de Vest din Timisoara. In anul 2004 a obtinut titlul de Doctor in drept, cu distinctia Magna Cum Laude, la Facultatea de Drept din cadrul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca.
Activitate profesionala: Din anul 1999 este cadru didactic al Facultatii de Drept a Universitatii de Vest din Timisoara, iar din anul 2013 este conferentiar universitar si director al Departamentului de Drept public.
Este avocat si fost membru al Consiliului Baroului Timis, iar in perioada 2011-2015 a fost Prodecan al Baroului Timis.
Publicatii. Dintre cartile publicate, amintim: Fundamentele ideologice ale dreptului administrativ. Volumul II, Tomul 2 - Specificitatile, Ed. Hamangiu, 2022; Fundamentele ideologice ale dreptului administrativ. Volumul II, Tomul 1 - Dialogurile, Ed. Hamangiu, 2022; Tratat practic de insolventa. Volumul I, editia a 2-a, revizuita si adaugita – coautor (coordonatori: prof. univ. dr. Radu Bufan, Avocat dr. Andreea Deli-Diaconescu, Judecator dr. Mihaela Saracut) Ed. Hamangiu, 2022; Drept administrativ. Teoria functiei publice (II). Notiunea de functie publica si categoria de functionar public. Dreptul aplicabil. Raspunderea juridica a functionarilor publici, Ed. Hamangiu, 2013; Organe si proceduri administrativ-jurisdictionale. Introducere in studiul administratiei publice jurisdictionalizate, Ed. Hamangiu, 2012; Drept administrativ. Teoria functiei publice. (I) Raportul juridic de serviciu – notiune, natura, parti, obiect si continut, Ed. Hamangiu, 2011. Acestor volume li se adauga un numar de peste 70 de articole si studii, publicate indeosebi in revistele juridice din tara, pe subiecte circumscrise tematicii dreptului administrativ.
actualizat martie 2022
Despre proiect
Fundamentele ideologice ale dreptului administrativ este titlul unui proiect pe care autorul l-a gandit, construit si ajustat timp de aproape 10 ani. El s-a bazat pe parcurgerea unui numar important de manuale, monografii, tratate, articole si studii de specialitate, din spatiul literaturii juridice romane, franceze, spaniole, italiene, portugheze, germane, engleze si sud-americane, dar si pe multiple surse jurisprudentiale, livrate de instante nationale – judecatoresti sau constitutionale –, de Curtea de Justitie a Uniunii Europene si de Curtea Europeana a Drepturilor Omului. Sursele de documentare au contribuit in mod covarsitor la configurarea formei si continutului acestui proiect, ce urmeaza a se concretiza in publicarea de catre autor a cinci volume: (i) Volumul I, Tomul 1: Originile; (ii) Volumul I, Tomul 2: Scolile; (iii) Volumul II, Tomul 1: Dialogurile; (iv) Volumul 2, Tomul 2: Specificitatile; (v) Volumul 3: Principiile; (vi) Volumul 4: Izvoarele; (vii) Volumul 5: Categoriile.
Intregul proiect Fundamentele ideologice ale dreptului administrativ se construieste in jurul a doua premise:
1. una ontologica, potrivit careia dreptul administrativ cunoaste sase fundamente ideologice, si anume: – autoritatea publica si puterea publica, ce alcatuiesc esenta ideologica a dreptului administrativ; – administratia publica si serviciul public, care se circumscriu substantei ideologice a dreptului administrativ; – interesul public si ordinea publica, ce se subsumeaza vocatiei ideologice a dreptului administrativ;
2. alta epistemica, in conformitate cu care toate marile institutii ale dreptului administrativ – sistemul institutional al administratiei publice, functia publica, proprietatea publica, intreprinderea publica, actul administrativ unilateral, contracte administrative, contenciosul administrativ, raspunderea administrativ-patrimoniala si contraventionala – pot fi descrise si explicate cu concursul celor sase fundamente ideologice mai sus enumerate, respectiv cu ajutorul multiplelor relatii de asociere, ce se pot statornici intre aceste fundamente, in cadrul unui veritabil sistem.
Despre carte
Volumul II, Tomul 2 - Specificitatile
Volumul Specificitatile isi propune sa infatiseze celor interesati viziunea autorului asupra ceea ce confera specificitate si, implicit, originalitate dreptului administrativ. Pentru a-si atinge scopul, cel care a scris acest volum a plecat de la doua idei cu valoare de premisa: (i) exista sase fundamente ideologice ale dreptului administrativ: autoritatea publica, puterea publica, administratia publica, serviciul public, interesul public si ordinea publica; (ii) prin asocierea celor sase fundamente ideologice ale dreptului administrativ, pot fi definite, descrise si explicate toate marile institutii ale dreptului administrativ: functia publica, proprietatea publica (domeniul public), intreprinderea publica, actul administrativ unilateral, contractul administrativ, contenciosul administrativ si raspunderea administrativ-patrimoniala. Cele sase fundamente ideologice au fost grupate dupa cum urmeaza: – autoritatea publica si puterea publica: se circumscriu esentei dreptului administrativ; – administratia publica si serviciul public: intra in alcatuirea substantei dreptului administrativ; – interesul public si ordinea publica: reprezinta vocatia dreptului administrativ. Cele sase fundamente ideologice ale dreptului administrativ se organizeaza intr-un sistem inchis – si, prin urmare, exclusivist – care insa nu ramane indiferent fata de influentele venite din exteriorul sau, indeosebi dinspre dreptul constitutional, dreptul european si dreptul civil.
Recurgand la rationamente logic formalizate si exploatand consistent multiple literaturi juridice – indeosebi de limba franceza si de limba spaniola – prezentul volum intreprinde analize minutioase cu privire la: (i) semnificatiile fiecarui fundament ideologic al dreptului administrativ; (ii) relatiile angajate de aceste fundamente cu institutiile majore ale dreptului administrativ; (iii) obiectul, continutul discursiv si definitia acestei discipline juridice universitare. Pana la urma, teoria celor sase fundamente ideologice ale dreptului administrativ reprezinta nu numai un o modalitate de a prezenta celor interesati fizionomia institutionala a acestei discipline juridice, ci si o metoda – utila, dupa parerea noastra – de invatare a dreptului administrativ.