Combaterea concurentei neloiale are mai multe planuri: avem in vedere un cadru legislativ national si unul international. In dreptul international, combaterea concurentei neloiale se realizeaza atat la nivel regional – prin institutiile Uniunii Europene –, cat si la nivel mondial, in cadrul oferit de catre Organizatia Mondiala a Comertului.
De asemenea, protectia drepturilor omului este un instrument eficace, utilizat chiar de catre societati comerciale; astfel, intr-o speta recenta, utilizandu-se toate mijloacele legale procedural-procesuale, s-a ajuns pana la Curtea Europeana a Drepturilor Omului.
Efectele mondializarii protectiei drepturilor de proprietate intelectuala si industriala sunt remarcate atat prin ierarhia normelor juridice (nationale si internationale), cat si prin multitudinea instantelor judecatoresti sau prin constituirea unor instante arbitrale specializate.
Studiul concurentei neloiale pune in evidenta nu numai problemele datorate mondializarii si dezvoltarii tehnicii si a instrumentelor informatice, dar si, in spatiul european, pe cele datorate garantarii liberei circulatii a persoanelor, serviciilor, capitalurilor si bunurilor. Astfel, apar probleme referitoare la concurenta prioritatii in privinta denumirii societatii comerciale, a numelui de domeniu in spatiul virtual (internet) si a marcii.
Concurenta neloiala este un instrument utilizat in politica de protectie a consumatorului – care are o legislatie abundenta in spatiul european – transpusa in normele juridice interne.
In dreptul concurentei, notiunea de concurenta neloiala desemneaza, sintetic, acea competitie economica purtata intre comercianti si/sau orice alte persoane care desfasoara activitati cu caracter economic, in care sunt utilizate mijloace neoneste.
Aceasta definitie nu este prea riguroasa din punct de vedere stiintific, deoarece samburele conceptual al acesteia este unul moral.
Morala in afaceri este o forma particulara, o specie a moralei universale, este suma constrangerilor legale si a uzantelor comerciale oneste sanctionate prin drept.
In legislatia romaneasca, concurenta neloiala este reglementata de Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, Legea nr. 148/2000 privind publicitatea, Ordonanta nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, Legea nr. 21 /1996 si Legea nr. 298/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 11/1991.
Criteriul de determinare a concurentei neloiale este neloialitatea si nu deturnarea clientelei. Reglementarile privind concurenta neloiala vizeaza mijloacele si nu scopurile.
Normele care sanctioneaza concurenta neloiala protejeaza interesele economice ale diversilor comercianti impotriva actelor contrare moralei in afaceri, savarsite de unii comercianti.
Actul de concurenta nu este ilicit prin el insusi, ci numai daca mijloacele intrebuintate pentru atragerea clientelei sunt ilicite.
CUPRINS
INTRODUCERE / 9
TITLUL I
DISTINCTIA DINTRE ACTIUNEA IN CONCURENTA NELOIALA SI ALTE MIJLOACE SPECIFICE DE PROTECTIE A OBIECTELOR DE PROPRIETATE INTELECTUALA
Precizari prealabile / 11
CAPITOLUL I. COMPARATIE INTRE ACTIUNEA IN CONCURENTA NELOIALA SI ACTIUNEA IN CONTRAFACERE / 12
Sectiunea 1. Precizari prealabile / 12
Sectiunea 2. Izvorul formal al actiunii in contrafacere / 13
Sectiunea 3. Cauza chemarii in judecata / 14
Sectiunea 4. Obiectul protectiei / 15
Sectiunea 5. Finalitatea actiunilor in contrafacere si in concurenta neloiala / 16
Sectiunea 6. Domeniul de aplicare / 17
CAPITOLUL II. COMPARATIE INTRE ACTIUNEA IN CONCURENTA NELOIALA SI MIJLOACELE SPECIFICE DE PROTECTIE A MARCILOR / 18
Sectiunea 1. Notiunea si reglementarea protectiei marcilor / 18
Sectiunea 2. Apararea drepturilor asupra marcilor / 19
Sectiunea 3. Protectia marcilor in cadrul operatiunilor de vamuire / 30
Sectiunea 4. Protectia marcilor in dreptul comunitar / 39
Sectiunea 5. Protectia marcilor pe internet / 51
CAPITOLUL III. COMPARATIE INTRE ACTIUNEA IN CONCURENTA NELOIALA SI MIJLOACELE SPECIFICE DE PROTECTIE A INVENTIILOR / 55
Sectiunea 1. Reglementarea protectiei inventiei / 55
Sectiunea 2. Conceptul de „cunostinte tehnice brevetate” si protectia acestora / 56
Sectiunea 3. Protectia inventiilor in Uniunea Europeana / 59
CAPITOLUL IV. COMPARATIE INTRE ACTIUNEA IN CONCURENTA NELOIALA SI MIJLOACELE SPECIFICE DE PROTECTIE A FIRMEI SI A EMBLEMEI / 64
Sectiunea 1. Notiunea de firma (nume comercial) / 64
Sectiunea 2. Formele firmei / 68
Sectiunea 3. Actiunea in concurenta neloiala mijloc de protectie a numelui comercial (firmei) / 71
Sectiunea 4. Definitia emblemei / 73
Sectiunea 5. Functiile emblemei / 75
Sectiunea 6. Alegerea emblemei / 77
Sectiunea 7. Protectia legala a firmei si emblemei / 77
Sectiunea 7. Cesiunea fondului de comert / 81
CAPITOLUL V. COMPARATIE INTRE ACTIUNEA IN CONCURENTA NELOIALA SI MIJLOACELE SPECIFICE DE PROTECTIE A KNOW-HOW-ULUI / 83
Sectiunea 1. Notiunea know-how-ului / 83
Sectiunea 2. Protejarea unui know-how / 84
CAPITOLUL VI. COMPARATIE INTRE ACTIUNEA IN CONCURENTA NELOIALA SI MIJLOACELE SPECIFICE DE PROTECTIE A INDICATIILOR GEOGRAFICE / 89
Sectiunea 1. Notiunea de indicatie geografica / 89
Sectiunea 2. Protectia indicatiilor geografice si concurenta neloiala / 90
CAPITOLUL VII. COMPARATIE INTRE ACTIUNEA IN CONCURENTA NELOIALA SI MIJLOACELE SPECIFICE DE PROTECTIE A DESENULUI SI MODELULUI INDUSTRIAL / 94
Sectiunea 1. Protectia desenului si a modelului industrial / 94
Sectiunea 2. Protectia desenului si a modelului industrial in Uniunea Europeana / 99
CAPITOLUL VIII. COMPARATIE INTRE ACTIUNEA IN CONCURENTA NELOIALA SI MIJLOACELE SPECIFICE DE PROTECTIE A OPERELOR LITERARE, STIINTIFICE SI ARTISTICE / 101
CAPITOLUL IX. COMPARATIE INTRE ACTIUNEA IN CONCURENTA NELOIALA SI MIJLOACELE SPECIFICE DE PROTECTIE A SOIURILOR DE PLANTE SI A RASELOR DE ANIMALE / 103
Sectiunea 1. Notiune si reglementare / 103
Sectiunea 2. Protectia plantelor si soiurilor si concurenta neloiala / 104
CAPITOLUL X. COMPARATIE INTRE ACTIUNEA IN CONCURENTA NELOIALA SI MIJLOACELE SPECIFICE DE PROTECTIE ATOPOGRAFIILOR CIRCUITELOR INTEGRATE / 105
Sectiunea 1. Reglementarea si obiectul protectiei legii / 105
Sectiunea 2. Dreptul la protectie a topografiilor si concurenta neloiala / 106
TITLUL II
NATURA JURIDICA A ACTIUNII IN CONCURENTA NELOIALA
CAPITOLUL I. NOTIUNEA DE CONCURENTA NELOIALA / 112
Sectiunea 1. Precizari prealabile / 112
Sectiunea 2. Concurenta anticontractuala / 117
Sectiunea 3. Concurenta ilicita / 121
Sectiunea 4. Practicile anticoncurentiale / 143
Antantele / 172
Abuzul de pozitie dominanta / 182
Concentrarile economice excesive. / 191
CAPITOLUL II. OPINII DOCTRINARE REFERITOARE LA NATURA JURIDICA A CONCURENTEI NELOIALE / 201
CAPITOLUL III. REGLEMENTAREA LEGALA. DREPT COMPARAT / 208
CAPITOLUL IV. ACTELE DE CONCURENTA NELOIALA / 211
Sectiunea 1. Categorii de acte de concurenta neloiala / 211
Sectiunea 2. Denigrarea / 214
Sectiunea 3. Imitarea / 223
Sectiunea 4. Dezorganizarea / 230
Sectiunea 5. Parazitismul / 233
TITLUL III
CONDITII DE FOND SI DE FORMA ALE EXERCITARII ACTIUNII IN CONCURENTA NELOIALA
CAPITOLUL I. CONDITIILE DE FOND ALE ACTIUNII IN CONCURENTA NELOIALA / 237
CAPITOLUL II. CONDITIILE DE FORMA (PROCESUALE)
DE EXERCITARE A ACTIUNII IN CONCURENTA NELOIALA / 243
CAPITOLUL III. PRESCRIPTIA ACTIUNII IN CONCURENTA NELOIALA / 245
CAPITOLUL IV. ASPECTE PROCESUALE SI PROCEDURALE
IN CADRUL ACTIUNII IN CONCURENTA NELOIALA / 247
CAPITOLUL / V. / EFECTELE ADMITERII ACTIUNII IN CONCURENTA NELOIALA / 250
CONCLUZII / 253
BIBLIOGRAFIE / 254
Combaterea concurentei neloiale are mai multe planuri: avem in vedere un cadru legislativ national si unul international. In dreptul international, combaterea concurentei neloiale se realizeaza atat la nivel regional – prin institutiile Uniunii Europene –, cat si la nivel mondial, in cadrul oferit de catre Organizatia Mondiala a Comertului.
De asemenea, protectia drepturilor omului este un instrument eficace, utilizat chiar de catre societati comerciale; astfel, intr-o speta recenta, utilizandu-se toate mijloacele legale procedural-procesuale, s-a ajuns pana la Curtea Europeana a Drepturilor Omului.
Efectele mondializarii protectiei drepturilor de proprietate intelectuala si industriala sunt remarcate atat prin ierarhia normelor juridice (nationale si internationale), cat si prin multitudinea instantelor judecatoresti sau prin constituirea unor instante arbitrale specializate.
Studiul concurentei neloiale pune in evidenta nu numai problemele datorate mondializarii si dezvoltarii tehnicii si a instrumentelor informatice, dar si, in spatiul european, pe cele datorate garantarii liberei circulatii a persoanelor, serviciilor, capitalurilor si bunurilor. Astfel, apar probleme referitoare la concurenta prioritatii in privinta denumirii societatii co- merciale, a numelui de domeniu in spatiul virtual (internet) si a marcii.
Concurenta neloiala este un instrument utilizat in politica de protectie a consumatorului – care are o legislatie abundenta in spatiul european – transpusa in normele juridice interne.
In dreptul concurentei, notiunea de concurenta neloiala desemneaza, sintetic, acea competitie economica purtata intre comercianti si/sau orice alte persoane care desfasoara activitati cu caracter economic, in care sunt utilizate mijloace neoneste.
Aceasta definitie nu este prea riguroasa din punct de vedere stiintific, deoarece samburele conceptual al acesteia este unul moral.
Morala in afaceri este o forma particulara, o specie a moralei universale, este suma constrangerilor legale si a uzantelor comerciale oneste sanctionate prin drept.
In legislatia romaneasca, concurenta neloiala este reglementata de Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, Legea nr. 148/2000 privind publicitatea, Ordonanta nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, Legea nr. 21 /1996 si Legea nr. 298/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 11/1991.
Criteriul de determinare a concurentei neloiale este neloialitatea si nu deturnarea clientelei. Reglementarile privind concurenta neloiala vizeaza mijloacele si nu scopurile.
Normele care sanctioneaza concurenta neloiala protejeaza interesele economice ale diversilor comercianti impotriva actelor contrare moralei in afaceri, savarsite de unii comercianti.
Actul de concurenta nu este ilicit prin el insusi, ci numai daca mijloacele intrebuintate pentru atragerea clientelei sunt ilicite.
www.editurauniversitara.ro