Manuscript proposals: info@editurauniversitara.ro / 0745 204 115 //// Tracking orders Individuals / Sales:0745 200 718 / 0745 200 357 Orders Legal entities: 0721 722 783

Editura Universitara Scientific research in education and teaching. Questions with or without immediate answers - Eugenia Enachescu

-7%
17,40 Lei 16,18 Lei

ISBN: 978-606-591-471-1

DOI: 10.5682/9786065914711

Publisher year: 2012

Edition: I

Pages: 218

Publisher: Editura Universitara

Author: Eugenia Enachescu

Stoc limitat
Stock limit
Add to cart
Product Code: 9786065914711 Do you need help? 0745 200 718 / 0745 200 357
Add to wishlist Request information
  • Download (1)
  • More details
  • Content
  • Authors
  • Reviews (0)
  • Cercetarea stiintifica in educatie si invatamant. Intrebari cu si fara raspunsuri imediate

    Download

O carte este scrisă ÅŸi, apoi, publicată, pentru a transmite cititorilor ei câteva din gândurile, emoÅ£iile ÅŸi, mai ales, experienÅ£ele autorului ce s-a încumetat pe un asemenea drum. Din acest motiv, o carte trebuie să intre în circuitul informaÅ£ional destinat celor interesaÅ£i, care o vor parcurge, integral sau parÅ£ial, conferindu-i locul cuvenit pe lista lucrărilor preferate.

De ce ar alege cineva să citească această carte?

În primul rând, din dorinÅ£a de a afla lucruri noi despre un domeniu de interes, care să se adauge, chiar ÅŸi selectiv, celor deja cunoscute din alte cărÅ£i, articole, recenzii sau orice alte surse ce i-au fost disponibile până acum. Personal, consider că din fiecare lectură se poate învăţa câte ceva, oricât de puÅ£in sau, aparent, neimportant pentru moment.

Apoi, cartea poate fi citită, pe îndelete sau în grabă, dintr-o anume curiozitate de a pătrunde, chiar ÅŸi pe această cale, dincolo de poarta unei instituÅ£ii de învăţământ, unde, copii, tineri ÅŸi adulÅ£i se întâlnesc pentru a învăţa ÅŸi a socializa într-un spaÅ£iu ce le este, în mod special, destinat.

Åži, în sfârÅŸit, cartea poate circula în mediul profesionist, unde autorii se cunosc între ei, au cooperat în diverse împrejurări, se informează reciproc ÅŸi se manifestă colegial cu prilejul oricărei apariÅ£ii editoriale anunÅ£ate pe diverse căi.

Cine ar putea fi beneficiarii acestei cărţi sau, altfel spus, cui se adresează acest volum?

Într-o anumită ordine, pot fi menÅ£ionaÅ£i următorii:

• studenÅ£i care au ales o profesie în acest domeniu, pentru a se familiariza cu un traseu deja parcurs de către autor, care, la rându-i, s-a aflat cândva în amfiteatrele aceleaÅŸi universităţi;

• profesori din grădiniÅ£e, ÅŸcoli, licee de profil, cluburi ÅŸi palate, ÅŸcoli speciale, îndemnându-i să creadă în frumuseÅ£ea muncii de cercetare, cu toate dificultăţile bine-cunoscute de către toÅ£i cei care activăm în domeniu;

• tineri cercetători care trebuie să rămână aproape de mentorii lor ÅŸi să preÅ£uiască sprijinul ce li se acordă în anii de început; lectura cărÅ£ii poate fi doar opÅ£ională;

• participanÅ£i la cursuri de perfecÅ£ionare ÅŸi continuă formare; o lucrare care îi vizează nu poate fi decât bine-venită;

• orice altă persoană, din interiorul sau din afara sistemului, dacă doreÅŸte să răsfoiască lucrarea, din motive de orice fel.

Care este conţinutul acestei cărţi sau la ce se poate aştepta un eventual cititor să descopere dincolo de titlul anunţat?

Cartea cuprinde cinci părÅ£i distincte, dar legate între ele prin ideea de bază, aceea a continuităţii muncii de cercetare, care începe în anii universitari, se edifică în perioada de stagiatură, se exersează în etapele vieÅ£ii profesionale ÅŸi se perfectează prin experienÅ£e ce se valorifică, într-un fel sau altul, în lumea ÅŸcolii ÅŸi a iubitorilor ei.

ConÅ£inutul inserat în capitolele cărÅ£ii vizează diversele faÅ£ete ale cercetării în domeniul educaÅ£ional, de la proiecÅ£ia în plan mental a ceea ce va urma să se întâmple ÅŸi întocmirea documentului-proiect  (formularea titlului, obiectivelor ÅŸi ipotezei care vor declanÅŸa cercetarea, alegerea metodelor ÅŸi instrumentelor de lucru), până la prelucrarea datelor ÅŸi redactarea materialului final ori susÅ£inerea publică cu prilejul unor  sesiuni ÅŸtiinÅ£ifice.

Pe parcursul lucrării, prind viaţă diferite categorii educaÅ£ionale, receptive, prin natura lor, la înnoiri, adaptări ÅŸi chiar reformări, atunci când realitatea le impune: elevii ÅŸi profesorii lor, studenÅ£i îndrumaÅ£i de magiÅŸtri cu titluri universitare, cercetători dedicaÅ£i investigărilor metodice ÅŸi ÅŸtiinÅ£ifice în domeniul lor de manifestare profesională, participanÅ£i la cursuri de perfecÅ£ionare a propriei pregătiri sau, în general, educatori dispuÅŸi să iniÅ£ieze proiecte de cercetare în favoarea îmbunătăţirii activităţii lor didactice ÅŸi educative.

Forma de prezentare a cărÅ£ii nu trimite la un manual sau curs universitar, nici la un ghid sau îndrumar de iniÅ£iere. Din acest motiv, în lucrare nu s-au explicat concepte, noÅ£iuni sau termeni-cheie, nu s-au formulat definiÅ£ii ÅŸi nu s-au construit exerciÅ£ii ÅŸi aplicaÅ£ii. În schimb, au fost surprinse aspecte ale exercitării „pe viu” a elementelor alcătuitoare ale unei cercetări, au fost descrise evenimente ce se pot petrece în mediul educaÅ£ional ÅŸi s-au făcut referiri la tematicile care îi preocupă pe educatorii din sistem.

Finalitatea acestei cărţi este aceea de a se adăuga altor lucrări de profil şi de a circula pe căi virtuale pentru a se afla că există şi aşteaptă să fie bine primită de către cititori.

Ar fi de dorit ca lectura acestui volum să dezvăluie printre rânduri ceea ce nu s-a exprimat direct, dar se poate intui de către un lector avizat. De pildă, se poate înÅ£elege faptul că o asemenea profesie se parcurge pe tot traseul vieÅ£ii. Un educator dăruit cercetării trăieÅŸte într-o permanentă căutare de răspunsuri, studiază, exersează, luând-o adesea de la capăt, lucrează oricând i se iveÅŸte momentul potrivit sau este atins de starea prielnică actului creator. Apoi, cercetarea presupune munca în echipă, chiar dacă gândurile, ideile, aspiraÅ£iile aparÅ£in fiecăruia, în mod individual.

Personal, am făcut parte dintr-o asemenea echipă care a dăinuit mult timp, iar relaÅ£iile ce s-au conturat pe parcurs au depăşit cadrul strict profesional ÅŸi s-au convertit în prietenii ce nu s-au stins nicicând.

Cea mai apropiată a fost ÅŸi a rămas în inimile noastre dr. GheorghiÅ£a Fleancu, pentru că ne-a dăruit generos din ÅŸtiinÅ£a ei, cerându-ne, în schimb, doar competenţă ÅŸi seriozitate.

Mi-aÅŸ îngădui să amintesc, cu prilejul apariÅ£iei acestei cărÅ£i, componenÅ£a echipei de cercetare: dr. Elena Irimie, dr. Elena Istrate, dr. Rodica Gârleanu, dr. Ioana Tuţă, dr. Eugenia Enăchescu ÅŸi ulterior, cercet. ÅŸt. Maria Cernea, alături de care au lucrat, cu dăruire ÅŸi profesionalism, colegele din colectivul de documentare: prof. Laura Falk, prof. Cornelia Cătuneanu, prof. Ligia Ivan, prof. Valentina Leonte, prof. Ecaterina Buzduga, fiindu-ne aproape ÅŸi alÅ£i colaboratori din aceeaÅŸi instituÅ£ie: dr. Mihai Mircescu, dr. Iacob Irimia, dr. Mircea Åžtefan, prof. Ioan Fica, prof. Mircea Stănculescu.

Munca de secretariat ÅŸi de imprimare a fost asigurată în răstimpul anilor de îndrăgita Maria Timnea, căreia îi aduc binemeritate mulÅ£umiri.

Educatoare, învăţătoare, profesori din ÅŸcoli, licee ÅŸi cluburi sau palate, directori ÅŸi inspectori ÅŸcolari ne-au însoÅ£it pe acest drum ÅŸi sperăm să se regăsească discret în paginile cărÅ£ii.

Datorez această apariÅ£ie Editurii Universitare, care a acceptat binevoitor să publice cartea pentru a ajunge, cât mai curând, la cititorii ei.

 

                                                   Dr. Eugenia Enăchescu

Cuvânt înainte  / 9

INTRODUCERE: EDUCAÅ¢IA – DOMENIU DESCHIS CERCETÄ‚RII  ÅžTIINÅ¢IFICE / 13

Capitolul l: CERCETAREA ÅžTIINÅ¢IFICÄ‚ ÅžI ROSTURILE EI ÎN PREGÄ‚TIREA VIITORILOR EDUCATORI / 19

1.1.  IniÅ£ierea viitorilor educatori în teoria ÅŸi practica cercetării ÅŸtiinÅ£ifice / 20

1.1.1. Proiecţia cercetării / 27

1.1.2. Metode ÅŸi instrumente de lucru / 32

1.1.3. Procedee de prelucrare ÅŸi prezentare a datelor / 62

1.2. Valorificarea cercetării în mediul universitar / 68

1.2.1. Lucrarea de licenţă / 72

1.2.2. Disertaţia de master / 74

1.2.3. Teza de doctorat / 75

1.3. Etica ÅŸi estetica cercetării în ÅŸtiinÅ£ele educaÅ£iei / 76

Bibliografie selectivă / 79


Capitolul 2: CERCETAREA METODICO – ÅžTIINÅ¢IFICÄ‚ ÎN UNIVERSUL  ÅžCOLAR ÅžI EXTRAÅžCOLAR / 82

2.1. Cercetarea metodico-ÅŸtiinÅ£ifică la nivelul unităţii de învăţământ / 91

2.1.1. Cercetarea pedagogică a procesului de instruire / 94

2.1.2. Abordarea psihopedagogică a fenomenului educativ / 108

2.1.3. Investigarea psihosocială a grupurilor de elevi  / 114

2.2. Cercetarea metodico-ÅŸtiinÅ£ifică în perimetrul extraÅŸcolar / 124

2.2.1. Metodica activităţilor în cercurile de elevi / 125

2.2.2. Timpul liber ÅŸi cercetarea lui / 135

2.2.3. Studiul grupurilor spontane de copii şi adolescenţi / 138

Bibliografie selectivă   / 142


Capitolul 3: CERCETAREA ÅžTIINÅ¢IFICÄ‚ A GRUPURILOR EDUCAÅ¢IONALE  DE TINERI  ÅžI ADULÅ¢I / 147

3.1. Grupurile educaţionale de tineri studenţi / 150

3.2. Grupurile educaţionale de cursanţi adulţi / 155

Bibliografie selectivă / 174


Capitolul 4: CERCETAREA ÅžTIINÅ¢IFICÄ‚ LA NIVEL ACADEMIC / 177

4.1. Cercetarea fundamentală / 188

4.2. Experimentul educaţional / 189

4.3. Ancheta sociopedagogică / 191

4.4. Cercetarea de teren / 195

4.5. Cercetarea documentară  / 196

Bibliografie selectivă / 201


Capitolul 5: CERCETAREA ÅžTIINÅ¢IFICÄ‚ – PROFESIE ÅžI VOCAÅ¢IE / 205

Anexa: Termeni-cheie în cercetarea ÅŸtiinÅ£ifică / 210

Bibliografie generală / 214

Eugenia Enachescu

Is a graduate of the Faculty of Philosophy, Psychology specialty from the University of Bucharest.

In 1986 he obtained his Ph.D. in psychology with dissertation Success and failure as a motivational factor in student activities. 

Professional psychology has shown interest in the school context, becoming an active presence in research and education and training of teaching staff.

She participated in the scientific life by signing articles, papers, specialty papers.

The latest editorial is Lifelong learning. Applications to education.

If you want to express your opinion about this product you can add a review.

The review was sent successfully.

Customer Support Monday - Friday, between 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

You must add at least one product to compare products.

Was added to wishlist!

Was removed from wishlist!