ISBN: 978-606-28-0027-7
DOI: 10.5682/9786062800277
Publisher year: 2014
Edition: I
Pages: 242
Publisher: Editura Universitara
Author: Elena-Ancuta Santi
Religiozitatea la prescolar este o tema deosebit de importanta pentru evolutia spirituala a fiintei umane. In prezent, se constata carente mari, dar nu irecuperabile in educarea copilului in privinta valorilor spirituale. Studiul teoretic si empiric al unui fenomen atât de complex presupune si o pregatire pe masura a celui care este motivat, chiar pasionat sa contribuie la dezvoltarea laturii spirituale a persoanei incepând de la vârsta prescolara. D-na dr. Elena-Ancuta Santi are o pregatire multidisciplinara, si anume psihologia, teologia si asistenta sociala, precum si pedagogia, care a contribuit la realizarea unei cercetari cu maxima noutate si originalitate. Dupa stiinta mea, este prima lucrare care studiaza inteligenta emotionala in corelatie cu religiozitatea la prescolar, urmarind sa eficientizeze la maximum educarea si stimularea celor doua dimensiuni ale personalitatii prin potentarea lor reciproca.
Aceasta perioada speciala in viata unui om, prescolaritatea, este una extrem de importanta pentru formarea si dezvoltarea personalitatii viitoare a copilului, reprezentând momentul cheie al constituirii primelor reprezentari despre sine, lume si viata, care isi pun amprenta pe portretul fiecarui individ in parte in procesul devenirii umane, ca fiinta inteligenta, capabila de trairi superioare si in formarea sa religioasa. Religia este inscrisa in sufletul omului, in fiecare particica a fiintei sale. Ea creeaza un cadru specific, o perspectiva diferita de intelegere a vietii, a valorilor supreme, religia il ridica pe om la granita dintre cele doua lumi: materiala si spirituala, ne face sa fim mai buni, sa speram si sa cautam neincetat desavârsirea. Inteligenta emotionala si religiozitatea sunt structuri interne care au efecte benefice vizibile asupra formarii caracterului si asupra dezvoltarii generale a copilului, de aceea cel mai eficient program de dezvoltare emotionala se poate realiza inca de timpuriu, prin intermediul experientei religioase. Inteligenta emotionala este cea care il determina pe om sa se deschida firesc spre dimensiunea spirituala. Inteligenta emotionala este cheia care deschide usa spre intâlnirea cu Dumnezeu, spre câstigarea fericirii netrecatoare. Valoarea sufletului uman este deasupra tuturor valorilor universale. Necesitatea religiei in viata omului determina, implicit, necesitatea unei educatii religioase care sa inceapa de la o vârsta cât mai frageda, pentru ca religia dezvolta caracterul, moralitatea, altruismul, empatia, umanitatea din noi. Importanta religiei in viata copilului este sustinuta de teoreticienii si practicienii din domeniul educatiei, in scopul formarii unei personalitati armonioase.
Cercetarile intreprinse pâna acum in domeniu au tendinta de a neglija dimensiunea sau latura emotionala a vietii religioase, in special in timpul perioadei corespunzatoare prescolaritatii, desi religia este, cu certitudine, o componenta importanta a copilariei. In consecinta autoarea a formulat urmatoarele obiective:
- Identificarea unor elemente (aspecte) specifice reprezentarilor religioase la prescolar;
- Determinarea unor trasaturi specifice ale inteligentei emotionale la prescolar;
- Analiza comparativa a reprezentarilor religioase si inteligentei emotionale la prescolar.
Cercetarile referitoare la inteligenta emotionala si reprezentarile religioase la prescolar sunt aproape inexistente in tara noastra, si foarte putin tratate cu atât in literatura de specialitate in alte tari. Ceea ce constituie elementul de noutate si originalitate al acestei lucrari, este efortul considerabil sustinut permanent de un crez personal puternic, in necesitatea introducerii religiei in viata copilului cât mai de timpuriu.
Documentarea pentru cercetarea reprezentarilor religioase si a inteligentei emotionale la prescolar este bine sintetizata, fiind precizate de catre autoare delimitarile fata de literatura de specialitate si punctele de vedere personale. Obiectivele, ipotezele, si metodica cercetarii sunt clar si concis formulate, unele dintre metodele cercetarii fiind adaptate, altele construite in totalitate (de exemplu, „interviul semiclinic cu motivarea raspunsurilor”). Pentru analiza statistica a datelor obtinute a folosit variate metode de complexitate diferita, intre care consemnam coeficientul de corelatie lineara Pearson, „ANOVA”.
Cartea este utila pentru toti factorii care privesc educatia prescolarului, in primul rând parintii si educatorii.
Prof. univ. dr. Mihaela Roco
Universitatea din Bucuresti
Departamentul de Psihologie
Customer Support Monday - Friday, between 8.00 - 16.00
0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro