ISBN: 978-606-28-0772-6
DOI: 10.5682/9786062807726
Publisher year: 2018
Edition: I
Pages: 286
Publisher: Editura Universitara
Author: Andreea Caraman Cojocea
PRAGMATICA EXEMPLELOR IN COMUNICAREA DIDACTICA SCRISA
DownloadCUPRINS/5
PREFATA (P. Gh. BARLEA) /9
SIGLE SI ABREVIERI/ 14
INTRODUCERE/ 21
1. Argument/ 21
2. Stadiul cercetarilor/ 22
3. Materialul de lucru/ 33
4. Metodele de lucru/34
5. Precizari terminologice/ 35
CAPITOLUL I: PARTICULARITATI ALE COMUNICARII DIDACTICE/ 38
1.1. Conceptul de „comunicare” – perspectiva retorico-didactica/ 38
1.2. Forme ale comunicarii didactice/ 47
1.3. Functiile comunicarii didactice/ 52
1.4. Componentele comunicarii didactice si dinamica interactiunii lor/ 55
1.5. Conditiile reusitei in comunicarea didactica /63
1.5.1. Cautarea caii de mijloc/ 63
1.5.2. Bariere comunicationale in procesul de invatamant/ 64
1.5.3. Forme ale competentei in comunicarea didactica/ 71
1.6. Intre strategiile didactice si actele de vorbire/ 75
1.6.1. Discursul didactic si procedurile argumentarii logice/ 77
1.6.1.1. Argumentarea didactica inductiva/ 77
1.6.1.2. Argumentarea didactica deductiva/ 79
1.6.1.3. Argumentarea didactica analogica /80
1.6.1.4. Argumentarea didactica dialectica/ 80
1.6.2. Metode didactice sau acte de vorbire? /81
1.6.2.1. Expunerea/ 86
1.6.2.2. Conversatia / 89
1.6.2.3. Dezbaterea /90
1.6.2.4. Problematizarea / 92
1.6.2.5. Procesul literar/ 93
1.6.2.6. Demonstratia/ 94
1.6.2.7. Invatarea prin descoperire/ 96
1.6.2.8. Studiul de caz/ 99
1.6.2.9. Exercitiul/ 100
1.6.2.10. Exemplul /102
1.7. Aspecte practice ale analizei unui discurs didactic/ 103
1.7.1. Preliminarii /103
1.7.2. Selectarea textelor/ 107
1.7.3. Decodificarea textelor /108
1.8. Concluzii/ 109
CAPITOLUL AL II-LEA: EXEMPLUL ARGUMENTATIV SI EXEMPLUL NARATIV / 111
2.1. Excurs etimologic/ 111
2.1.1. Grecescul parádeigma – paradigma exemplului argumentativ/ 111
2.1.2. Latinescul exemplum – sursa formala a „exemplului” modern /114
2.2. Baza logica a exemplului/ 117
2.2.1. Inductia – esenta procesului de exemplificare/ 117
2.2.2. Deductia si exemplul implicit/ 122
2.2.3. Analogia, ca similitudine exemplara/ 125
2.3. Dezvoltarea narativa a exemplului/ 130
2.3.1. Parabola /130
2.3.2. Fabula /134
2.3.3. Maxima sau stralucirea exemplara a ideii /138
2.4. Criteriul raportarii la regula/ 149
2.4.1. Exemplul propriu-zis/ 149
2.4.2. Modelul si antimodelul/ 150
2.4.3. Ilustratia/151
2.5. Concluzii /157
CAPITOLUL AL III-LEA: EXEMPLIFICAREA SI
ROLUL EI IN ORGANIZAREA DISCURSULUI/ 158
3.1. Exemplificarea ca act de semnificare discursiva/ 158
3.2. Exemplificarea ca norma de reglare a modurilor de enuntare/ 164
3.3. Exemplul din perspectiva epistemologica /167
3.4. Definitii, functii si domenii de utilizare ale exemplului /174
3.4.1. Definitii si trasaturi definitorii/ 174
3.4.2. Functiile exemplului/ 180
3.4.3. Conditiile functionarii exemplului /181
3.4.4. Domenii de utilizare / 182
CAPITOLUL AL IV-LEA: TIPOLOGIA EXEMPLELOR IN MANUALELE SCOLARE PENTRU CICLUL PRIMAR /185
4.1. Exemple denotative/185
4.1.1. Contextul exemplificator/ 185
4.1.2. Conectorii paradigmatici ai exemplelor asertive/ 186
4.1.3. Conectori ai exemplului comparativ explicit /200
4.2. Comparatia-exemplu, specie a ilustrarii conotative/ 204
4.3. Exemplele integrate – paranteza si constructiile paratactice/ 206
4.4. Rolul cuantificarii in structura exemplului integrat/ 208
4.5. Modelul /213
4.6. Ilustrarea/ 219
4.7. Imaginea/220
4.8. Cazul – exemplificarea prin unicat / 225
4.9. Maxima si proverbul/ 228
4.10. Cimiliturile /231
4.11. Fabula/ 233
4.12. Alegoria /235
4.13. Parabola / 236
4.14. Povestirea pilduitoare / 238
4.15. Concluzii cu privire la tipologia exemplului in manualele scolare / 243
CONCLUZII FINALE /244
BIBLIOGRAFIE/ 254
1. Surse/ 254
2. Referinte/ 256
Customer Support Monday - Friday, between 8.00 - 16.00
0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro