Tracking orders Individuals / Sales:0745 200 718 / 0745 200 357 Orders Legal entities: 0721 722 783

Editura Universitara Teaching moral education.Methodological approaches for primary and pre-school

0,01 Lei

ISBN: 978-606-28-0004-8

DOI: 10.5682/9786062800048

Publisher year: 2014

Edition: I

Pages: 179

Publisher: Editura Universitara

Author: Maria Savu Cristescu

Unavailable at the moment
Product Code: 9786062800048 Do you need help? 0745 200 718 / 0745 200 357
Add to wishlist Request information
  • Download (1)
  • More details
  • Content
  • Authors
  • Reviews (0)
  • Didactica educatiei morale. Demersuri metodologice pentru invatamantul primar si prescolar

    Download

Morala reprezinta o dimensiune esentiala a fiintarii omului, a manifestarii sale in plan social. Privita sub aspectul actiunii in care se intruchipeaza relatiile omului cu sine, cu semenii ÅŸi cu societatea, morala ne apare ca o componenta indispensabila a educatiei. Morala sociala are un caracter obiectiv ÅŸi constituie baza ontologica a educatiei morale.

„Educatia insaÅŸi” cum o numeÅŸte Reboul, „gramatica a vietii”, „marele scop al existentei individuale ÅŸi sociale”, conÅŸtiinta colectiva apta „sa dezarmeze toate surprizele”, „sa aduca izbânda in armonia ÅŸi plenitudinea omului”, educatia morala presupune raportarea continutului sau la notiunea de morala, abordabila atât din punct de vedere psihosocial cât ÅŸi filozofic.

O scurta privire in dictionarul de filozofie ne arata ca morala marcheaza „o teorie a relatiilor omului cu lumea ÅŸi cu sine” (Dictionnnaire de la philosophie, 1995, 177), ceea ce evidentiaza rolul activ al conÅŸtiintei umane in dezvoltarea societatii, precum ÅŸi in formarea ÅŸi dezvoltarea personalitatii. 

Psihologia sociala abordeaza morala ca una dintre formele de manifestare a conÅŸtiintei sociale, ca reflectare a existentei sociale la nivel teoretic ÅŸi practic. Comportamentul moral s-a impus ca unul dintre mecanismele care au adus cea mai semnificativa contributie la constituirea patrimoniului de valori ale unei comunitati.

Asocierea dintre morala ÅŸi civism este fireasca ÅŸi necesara. Aceasta relatie constituie una dintre formele de reglementare a convietuirii umane, forma ce nu reflecta pur ÅŸi simplu intâlnirea dintre indivizi ÅŸi societate, ci angajeaza manifestari comportamentale care, depaÅŸind interesele particulare ce nu pot fi neglijate, promoveaza explicit interesele sociale. Rolul moralei se manifesta, aÅŸadar, ÅŸi in faptul ca il determina pe individ la o comportare valoroasa din punct de vedere social.

Educatia morala (formala ÅŸi informala) reprezinta cea mai importanta modalitate de conservare ÅŸi transmitere a patrimoniului de valori care caracterizeaza o comunitate. Dimensiunea sa fundamentala este formarea cetateanului ca agent moral.

Comportamentul individului in societate este reglementat de valori ÅŸi norme, de traditii ÅŸi obiceiuri organizate intr-un sistem de generatiile anterioare, transmise ÅŸi promovate in practicile sociale ÅŸi in cele educationale. Participarea activa a individului la viata comunitatii careia ii apartine este conditionata de conÅŸtientizarea ÅŸi asumarea acestor repere, de nivelul dezvoltarii socio-culturale a personalitatii sale, ca rezultat al influentelor de natura educativa provenite din intreg mediul social in care traieÅŸte ÅŸi al calitatii actiunilor explicite de educatie morala. Ansamblul acestor influente ÅŸi actiuni educative configureaza dimensiunile procesului de integrare sociala.

Comportamentul moral se formeaza prin valorificarea in actiuni educationale a valorilor egalitatii in drepturi, justitiei ÅŸi solidaritatii, ale respectului fata de celalalt, ale tolerantei etc. De asemenea, se fondeaza pe norme ÅŸi reguli stabilite in spiritul valorilor morale, caci, aÅŸa cum arata teoriile psihologice ÅŸi sociologice, orice comportament corespunde unei valori, unei norme, unei reguli.

Rolul jucat de un individ in societate poate fi analizat ÅŸi inteles plecând de la o norma comuna prescriptiva, de la norma de rol pe care a interiorizat-o, asupra careia reflecteaza inainte de a o transpune in viata cotidiana. Oamenii se raporteaza tot timpul la exigenta normelor ÅŸi regulilor de orice fel, dar a le urma nu inseamna a te supune neconditionat acestora, ci, a-ti regla comportamentul prin raportare activa, reflexiv - critica la ele.

Comportamentul moral nu este un dat, el se dobândeÅŸte prin educatie, ca efort permanent de informare ÅŸi interpretare, de formare a judecatii ÅŸi a spiritului critic, de conÅŸtientizare ÅŸi de participare. Putem spune ca omul nu se naÅŸte fiinta morala, ci, devine, iar ceea ce devine depinde esential de educatia pe care o primeÅŸte. 

Educatia moral - civica nu poate fi rezumata la o simpla disciplina ÅŸcolara ÅŸi academica, pentru ca nu este doar o chestiune de educatie formala, ci, ar trebui sa fie efectul total ÅŸi global a tot ceea ce noi invatam in familie, in ÅŸcoala ÅŸi in afara acestora. 

Educatia morala este, deci, o necesitate sociala pe care toti factorii educationali trebuie sa o conÅŸtientizeze ÅŸi sa ÅŸi-o asume in mod activ, deoarece conÅŸtiinta ÅŸi conduita morala reprezinta conditii fundamentale ale echilibrului, securitatii ÅŸi binelui social.

Introducere/9

Capitolul 1. Societate - morala - educatie morala/11

1. Educatie morala si integrare sociala/    11

2. Scurta perspectiva istorica asupra educatiei morale /15

3. Valori si modele de conduita morala /18

4. Componentele moralei sociale/26

4.1.      Idealul moral, valorile morale, normele si regulile morale/ 26

4.2.      Esenta si scopul educatiei morale/29

5. Didactica educatiei morale/31

6. Relatia de interdependenta dintre educatia morala si  celelalte laturi ale educatiei/35

Capitolul II. Obiectivele si procesualitatea educatiei morale/42

1. Personalitate si morala/42

2. Educatia caracterului si a vointei/44

3. Formarea constiintei morale si a conduitei morale/48

 4. Conceptii asupra formarii conduitei si constiintei morale: Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, Nancy Eisenberg/ 65

 5. Particularitati ale dezvoltarii morale la vârsta prescolara si scolara mica/75

 6. Autoeducatia morala/80

 

Capitolul III. Principiile educatiei morale/85

1. Conceptul de principiu al educatiei/85

2.  Principiile educatiei morale /86

2.1.      Caracterul multidimensional al educatiei morale /87

2.2.      Caracterul activ al educatiei morale /88

2.3.      Grupul - cadrul psihosocial al educatiei morale /89

2.4.      Sprijinirea pe elementele pozitive ale personalitatii copilului în vederea prevenirii si corectarii celor negative/90

2.5.      Imbinarea exigentei cu respectul fata de copii /91

2.6.      Respectarea particularitatilor de varsta si individuale /92

2.7.      Unitatea, continuitatea si consecventa în educatia morala/93

Capitolul IV. Continuturile educatiei morale /94

 1. Educatia în spiritul valorilor socio - umaniste /94

 2. Educatia relatiilor interumane /97

3. Educatia în spiritul valorilor patriotice /102

4. Educatia conduitei cooperante si coparticipative /105

5. Educatia valorilor conduitei disciplinate; autodisciplina în spatiul valorilor morale /108

6. Educatia pentru învatare si atitudine proactiva/112

7. Civismul - componenta fundamental - activa a personalitatii  morale /115

Capitolul V. Metodologia educatiei morale/123

1. Activitatile formativ - morale; specificitate metodologica/ 123

2. Strategii, metode, tehnici si mecanisme în educatia morala /127

3. Imitatia - mecanism implicat in formarea morala a copilului/ 141

4. Cunoasterea si evaluarea profilului moral al copiilor si elevilor /145

 

Capitolul VI. Scoala si familia – principalele instante de socializare si formare morala a copilului/152

1. Clasa de elevi – spatiu formativ al educatiei morale /152

2. Cadrul didactic - model si comodelator al personalitatii elevilor /155

2.1.      Valoarea de model a personalitatii profesorului /155

2.2.      Profesorul - comodelator al personalitatii elevilor/161

3. Curriculumul preprimar si primar - perspectivaconstructiilor valorice ale personalitatii morale a copiilor si elevilor/165

3.1.      Activitatile din gradinita si educatia morala a Copiilor/165

3.2.      Valori, modele si experiente morale în curriculum pentru învatamântul primar/167

4.Rolul familiei in educatia morala a copiilor/171

5.Bibliografie/176

Maria Savu Cristescu

If you want to express your opinion about this product you can add a review.

The review was sent successfully.

Customer Support Monday - Friday, between 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

You must add at least one product to compare products.

Was added to wishlist!

Was removed from wishlist!