Manuscript proposals: info@editurauniversitara.ro / 0745 204 115 //// Tracking orders Individuals / Sales:0745 200 718 / 0745 200 357 Orders Legal entities: 0721 722 783

Editura Universitara University teaching career - Fundamentals and strategies formative

24,08 Lei

ISBN: 978-606-591-587-9

DOI: 10.5682/9786065915879

Publisher year: 2012

Edition: I

Pages: 220

Publisher: Editura Universitara

Author:

Nicoleta Duta
Unavailable at the moment
Product Code: 9786065915879 Do you need help? 0745 200 718 / 0745 200 357
Add to wishlist Request information
  • Download (1)
  • More details
  • Content
  • Authors
  • Reviews (0)
  • Cariera didactica universitara - Fundamente si strategii formative

    Download

Una dintre functiile fundamentale ale universitatii, profesionalizarea – formarea fortei de munca inalt calificata, a expertizei profesionale pentru functionarea si inovarea variatelor domenii sociale, dar si pentru afirmarea plenara si creativa a personalitatii, cunoaste metamorfoze noi, complexe si provocatoare.

Schimbarile in continutul si structura muncii, intelectualizarea profesiunilor, trecerea de la activitati dominant executive la activitati care pretind conceptie si capacitatile decizionale, apelul la spiritul de echipa, dinamica profesiunilor, schimbarilor de ierarhie, evolutiile previzibile si imprevizibile de pe piata muncii au pretins, pe de o parte, reconsiderarea, iar pe de alta parte consolidarea functiei de profesionalizare a invatamantului superior. Tarile care apartin Uniunii Europene isi regandesc politicile de formare profesionala in acord cu o suita de documente oficiale si rapoarte de cercetare (...) In acest cadru problematic – marcat de limite de cunoastere, dar si politice se situeaza lucrarea autoarei Nicoleta Duta. Legitimitatea si oportunitatea temei dezvoltate este (insa) indubitabila. Cateva calitati generale ale cartii pot fi semnalate de la inceput.

Consemnam, in primul rand, respiratia teoretico-metodologica ampla a lucrarii, care ii confera personalitate si distinctie. Lucrarea se dezvolta la intersectia dintre mai multe domenii si orientari recente din sfera stiintelor socio-umane: analiza institutionala, metodologie de definire a competentelor si standardelor profesionale, managementul de proiect, modele de formare profesionala, evaluarea programelor sociale si educationale. 

Abordarile dominant teoretico-metodologice se ansambleaza intr-un studiu care are caracteristicile unei micromonografii. Statutul profesional al cadrelor didactice universitare, examinat multilateral, este plasat in contextul schimbarilor care se produc in invatamantul superior, este conexat la procesele de formare/dezvoltare profesionala, exemplificate si prin bune practici si in mod firesc relationat cu fundamentele si metodologiile evaluarii programelor (...) Nu exista nici un dubiu ca lucrarea reprezinta o abordare complexa, originala, fundamentata teoretic si realizata metodologic intr-o maniera exemplara. Cartea este structurata pe cinci capitole care se articuleaza coerent si echilibrat, dezvoltand progresiv studiul subiectului luat in discutie. Cateva studii empirice ale autoarei, dedicate problematicii in discutie È™i analizei comparative a doua sisteme nationale de formare a universitarilor -romanesc È™i spaniol - urmeaza sa apara intr-un alt volum. La capatul acestor consideratii succinte, putem conchide:

1.  tema abordata este de actualitate cu relevanta pe plan national si european;

2. lucrarea este bine structurata pe capitole, subcapitole, clar prezentata; contine o paleta larga de modalitati grafice de analiza si prezentare a continutului;

3.  arhitectonica lucrarii ilustrata de cele cinci capitole exprima o conceptie solida, bine elaborata, coerenta si “productiva” stiintific;

4. documentarea este ampla si densa; remarcam o bibliografie reprezentativa din literatura straina È™i romaneasca, filtrata prin grila de personalitate a autoarei;

5. in continutul lucrarii se pot regasi contributiile proprii testate deja in cadrul unor conferinte nationale si internationale, publicate in volumele acestora, precum È™i in cadrul unor reviste de specialitate de circulatie internationala.

Date fiind judecatile apreciative de mai sus, avand in vedere contributiile originale si meritorii de ordin teoretic È™i metodologic recomandam cu bucurie cititorilor lucrarea „Cariera didactica universitara: fundamente È™i strategii formative”. Lectura cartii este instructiva, incitanta È™i agreabila. 


Prof. univ. dr. Dan POTOLEA
Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei
Universitatea din Bucuresti



* * * 

Nicoleta Duta ne prezinta noua sa carte „Cariera didactica universitara: fundamente ÅŸi strategii formative” care abordeaza o tema foarte importanta in peisajul european actual al invaÅ£amantului superior. Lucrarea pledeaza pentru necesitatea formarii permanente a cadrelor didactice universitare ca mecanism pentru dezvoltarea profesionala. In cuprinsul lucrarii autoarea conceptualizeaza ÅŸi descrie formarea initiala si continua a profesorilor, punand accent pe dimensiunea psihopedagogica, dincolo de domeniul de specialitate care de cele mai multe ori caracterizeaza colectivul de cadre didactice universitare.  



Prof. univ. dr. Elena Cano
Universitatea din Barcelona

 

 

CAPITOLUL 1. INVATAMANTUL SUPERIOR – CADRU DE  REFERINTA PENTRU DEZVOLTAREA PROFESIONALA A CADRELOR DIDACTICE / 15

1.1. Universitatea - trecut, prezent si viitor / 15

      1.1.1. Repere istorice ale institutiei universitare / 16

      1.1.2. Functiile si misiunea universitatii in societatea contemporana /19

      1.1.3. Universitatea si provocarile secolului XXI / 23

      1.1.4. Catre o universitate ca organizatie care invata sa invete / 26

1.2. Provocarile Procesului Bologna in societatea actuala - o perspectiva critica asupra Reformei Invatamantului Superior European / 29

      1.2.1. Scurta imagine asupra Procesului Bologna /29

      1.2.2. Spatiul European al Invatamantului Superior: schimbare pentru imbunatatire? /34

      1.2.3. Incotro se indreapta invatamantul superior european? /36

      1.2.4. Cadre de referinta pentru dezvoltarea calificarilor universitare /37

 

CAPITOLUL 2. STATUTUL SOCIO-PROFESIONAL AL CADRELOR DIDACTICE UNIVERSITARE: PRECIZARI TERMINOLOGICE SI IMPORTANTA / 44

2.1. Profesia didactica versus profesia academica – studii relevante, semnificatii si abordari conceptuale / 44

2.2. Profesionalism, profesionalitate, cultura profesionala; profesionalizarea carierei didactice – conceptualizare si semnificatii / 48

2.3. Statutul cadrului didactic universitar – repere conceptuale / 51

2.4. Cadru didactic universitar – caracteristici/calitati, functii/roluri si competente    53

      2.4.1. A fi cadru didactic universitar in contextul Spatiului European al Invatamantului Superior /  54

                2.4.1.1. Cadrele didactice universitare ca si persoane /54

                2.4.1.2. Cadrele didactice universitare ca si profesionisti / 55

      2.4.2. Spre un profil profesional – caracteristici/calitati ale unui bun cadru didactic universitar /57

      2.4.3. Roluri/functii si competente profesionale – delimitari conceptuale, taxonomii si implicatii practice / 60

                2.4.3.1. Problematica rolurilor cadrelor didactice – clarificare terminologice si tipologie / 60

                2.4.3.2. Analiza rolurilor / functiilor cadrului didactic universitar / 65

                2.4.3.3. Conceptul de competenta. Caracterizare si taxonomie / 72

2.5. Standardele profesiei didactice. Conceptualizare si importanta / 82

2.6. Etape de evolutie in cariera didactica /86

      2.6.1. Succesiunea evolutiva a etapelor in cariera - cadre de reflectie / 86

                2.6.1.1. Etape in cariera din perspectiva sociologica /89

                2.6.1.2. Perspectiva psihopedagogica asupra etapelor in cariera /91

      2.6.2. Etapele evolutiei in cariera profesionala a cadrelor didactice universitare /94

2.7. Promovarea cadrelor didactice in mediul academic / 97 

 

CAPITOLUL 3. FORMAREA SI DEZVOLTAREA PROFESIONALA A CADRELOR DIDACTICE UNIVERSITARE  / 100

3.1. Delimitari conceptuale: formare sau dezvoltare profesionala? /100

      3.1.1. Consideratii generale privind conceptul de formare / 100

      3.1.2. Dezvoltarea profesionala - repere conceptuale si dimensiuni /103

3.2. Principii de actiune privind formarea si dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice universitare /109

3.3. Formarea pedagogica a cadrelor didactice universitare /113

      3.3.1. Perspective si preocupari privind formarea cadrelor didactice  universitare / 114

      3.3.2. Formarea initiala /116

      3.3.3. Formarea continua a cadrelor didactice universitare / 118

3.4. Teorii si modele de formare si dezvoltare profesionala a cadrelor didactice  universitare  / 121

      3.4.1. Teorii privind dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice universitare / 121

                3.4.1.1. Perspective si orientari in dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice universitare / 122

                3.4.1.2. Teorii de dezvoltare pedagogica a profesorului universitar / 123

                            3.4.1.2.1. Teoria dezvoltarii profesorilor universitari de P. Kugel (1993) /  123

                            3.4.1.2.2. Modelul dezvoltarii profesionale a cadrelor didactice universitare debutante de J.D. Nyquist si J. Sprague (1998) /  125

                            3.4.1.2.3.Modelul dezvoltarii profesionale de D. L. Robertson(1999) / 126

                3.4.1.3. Teoria vitalitatii cadrelor didactice universitare de P.Kalivoda (1994) / 128

      3.4.2. Modele de formare si dezvoltare profesionala a cadrelor didactice universitare /  129

  

CAPITOLUL 4. PROGRAME DE FORMARE INITIALA SI CONTINUA BUNE PRACTICI / 133

4.1. Procesul de formare si dezvoltare profesionala a cadrelor didactice universitare / 133

      4.1.1. Formarea cadrelor didactice universitare debutante / 133

      4.1.2. Formarea cadrelor didactice cu experienta /144

4.2. Modele si tendinte in dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice universitare novice / 146

      4.2.1. Programe de formare initiala pentru cadrele didactice universitare novice   /146  

      4.2.2. Necesitatea programelor de formare /147

      4.2.3. Caracterizarea si constructia programelor de formare / 148

4.3. Programe de formare si dezvoltare profesionala a cadrelor didactice universitare; bune practici / 154

      4.3.1. Analiza experientelor internationale de formare si dezvoltare profesionala a cadrelor didactice universitare / 154

                4.3.1.1. Panorama practicilor de formare a personalului didactic universitar in America Latina / 156

                4.3.1.2. Panorama practicilor de formare a personalului didactic  universitar in America de Nord / 159

                4.3.1.3. Panorama practicilor de formare a personalului didactic universitar in Europa /162

      4.3.2. Analiza experientelor nationale de formare si dezvoltare profesionala a  cadrelor didactice universitare / 173

                4.3.2.1. Situatia actuala a sistemului de formare si evolutie in cariera acadrelor didactice universitare din Romania / 173

                4.3.2.2. Proiectul „Formare continua de tip blended-learning pentrucadrele didactice universitare / 176

 

CAPITOLUL 5. BAZELE TEORETICO – METODOLOGICE ALE EVALUARII PROGRAMELOR DE FORMARE  / 180

5.1. Conceptul de evaluare – scurt portret /180

5.2. Fundamentele evaluarii programelor sociale/educationale / 186

      5.2.1. De ce este importanta evaluarea programelor? / 186

      5.2.2. Scurt istoric privind evaluarea de programe / 188

5.3. Modele ale evaluarii programelor / 190

      5.3.1. Cadre teoretice privind modelele evaluarii programelor /190

      5.3.2. Descrierea modelelor de evaluare a programelor / 190

                5.3.2.1. Model teoretic de dezvoltare-evaluare a programelor de formare continua a cadrelor didactice (Dan Potolea) / 190

                5.3.2.2. Modelul evaluarii centrat pe obiective (Ralph Tyler) / 193

                5.3.2.3. Modelul evaluarii fara obiective (Michael Scriven) / 195

                5.4.2.4. Modelul evaluarii responsive (Robert Stake) / 196

                5.4.2.5. Modelul evaluarii participative (Guba si Lincoln; Judi Aubel) / 198

                5.4.2.6.Modelul evaluarii diferentiale  (Tripodi, Fellin si Epstein) /200

5.4. Diagnoza si analiza nevoilor de formare – aspecte importante pentru programele de formare /201

 
Lista tabelelor / 203

 
Lista figurilor / 203


Acronime / 204


BIBLIOGRAFIE / 206 


ANEXE  / 217

Nicoleta Duta
Nicoleta Duta

Assistant Professor at the Faculty of Psychology and Educational Sciences Department of Teacher Training, University of Bucharest, which supports activities seminars on a range of disciplines, including: Fundamentals of pedagogy, classroom management, computer assisted instruction, etc..

Graduated from the Faculty of Psychology and Educational Sciences, class of 2005.

At the same university he graduated Master program "Management and Educational Assessment" (2005-2007) and PhD Doctoral School of Psychology and Educational Sciences (2007-2011).

He attended training sessions, training and research in 2006-2007 (university placement by Erasmus mobility program), 2008-2009 (postgraduate training and research to develop the thesis) at the University of Barcelona, ​​Spain.

Engaged as expert member in national and international research projects.

The author is a member of the Evaluation and Quality Assurance at the Faculty of Psychology and Educational Sciences, the Association of Councillors in Romania and the editorial staff of the journal "Education Today".

He published a total of over 50 articles in professional journals in the country / abroad and in proceedings of national and international conferences, the most recent include: Professional development of the university teacher - inventory of methods Necessary for Continuing training. In Proceed-Social and Behavioural Sciences, Vol 33, 1003-1007 (2012) Professional development of academics Teachers - reflection on Participation in training programs. In volume International Conference AFASES (2012), indexed EBSCO, 345-350.

In 2010 he published university press book "Empathy in school: knowledge, communication competence."

Other papers published: El papel de las TIC en la Educación superior - an empirical estudio sobre las necesidades formativas Universitario del profesorado. In Cerrillo A.M. & Delgado MA (eds.) The inovacion en la docencia Traves del uso del Derecho de las of ICT, Barcelona: Editorial Huygens (2012), issues of faculty professional activity - difficulties, obstacles. In CNIV, Bucharest: University of Bucharest (2012), The issue of socialization process of Young University Teachers - Perceptions and attitudes regarding Possible Participation in the training program. In Education and Creativity for a Knowledge Society, 5th ed., New York: University Press Titu (2011), in co. by Fores, A., Escofet, A. Conexión he aprendizaje informal entre los formal y jóvenes the digital generación en la universidad. In Nagy, M., clip, O. (ed.). Current Trends in Science Education, Suceava: UNIVERSITY "Stefan cel Mare" (2011).

If you want to express your opinion about this product you can add a review.

The review was sent successfully.

Customer Support Monday - Friday, between 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

You must add at least one product to compare products.

Was added to wishlist!

Was removed from wishlist!