Manuscript proposals: info@editurauniversitara.ro / 0745 204 115 //// Tracking orders Individuals / Sales:0745 200 718 / 0745 200 357 Orders Legal entities: 0721 722 783

Editura Universitara Organizational Change and Development

ISBN: 978-606-591-887-0

DOI: 10.5682/9786065918870

Publisher year: 2014

Edition: I

Pages: 212

Publisher: Editura Universitara

Author: Eugen Avram

Product Code: 9786065918870 Do you need help? 0745 200 718 / 0745 200 357
  • Download (1)
  • More details
  • Content
  • Authors
  • Reviews (0)
  • Schimbare si dezvoltare organizationala

    Download

Organizatiile au nevoie de solutionarea unor probleme mai ample decat cele curente. Pentru aceasta initiaza procese de schimbare. Organizatiile pot avea nevoie de cresterea afacerii, a capitalului de activitati si servicii, adoptarea unor noi comportamente sau elemente de cultura organizationala. Pentru aceasta se lanseaza procese de dezvoltare. In situatii de criza se initiaza demersuri de management al crizei. 

Exista cel putin trei niveluri majore ale reglarii, optimizarii, imbunatatirii activitatii organizationale. La baza functionarii organizatiilor sunt activitatile reglementate de legile emise de guvern. Dincolo de acestea, organizatiile pot adopta reglementari suplimentare prin actiuni de imbunatatire aderand la sistemele de management prin standarde: managementul calitatii (ISO 9001), standardul de management al sanatatii si securitatii ocupationale (OHSAS 18001), managementul de mediu (ISO 14001), securitatea informatiei (ISO 27001), responsabilitatea sociala (SA 8000), siguranta alimentului (ISO 22000). Mai mult, organizatiile pot apela la procese de consultanta pentru a intelege problemele cu care se confrunta, pentru a proiecta solutii sau pentru a dezvolta anumite activitati ori structuri. In acest caz, se face apel la managementul schimbarii si dezvoltarii organizationale, in care solutiile sau optimizarile au la origine nu legile, nu standardele, ci nevoile concrete, specifice ale organizatiei. Asadar, abordarea din psihologica are o contributie deosebita la cresterea bunastarii organizatiilor completand si implinind pe deplin eforturile de mentenanta si de dezvoltare. 

Domeniul schimbarii si dezvoltarii organizationale contribuie la asigurarea mentinerii curente, obtinerea succesului, reusitei in lumea organizatiilor. Cunoasterea lui ofera oportunitatea de formare a specialistilor in consultanta organizationala. 

O schimbare organizationala poate viza intreaga organizatie, un departament, grup sau chiar un post sau ocupant al postului. Pe noi ne intereseaza schimbarea planificata, realizata sistematic, cu metode stiintifice in cadrul unui demers recunoscut de management si caracterizat prin profesionalism. 

Lucrarea de fata constituie o introducere in disciplina schimbare si dezvoltare organizationala (Organizational Change and Development), care este tratata ca si capitol in majoritatea cartilor de psihologie organizationala. Ne propunem mai mult, sintetizarea informatiilor din literatura de specialitate, organizarea lor la o scara mai larga si introducerea unor contributii personale. Cartea constituie un suport de curs academic, dar si un indrumar util specialistilor din aria practica. 

In mediul academic, la Universitatea din Bucuresti cursul de “Schimbare si dezvoltare organizationala” a fost introdus pentru prima data in planurile de invatamant ale specializarii psihologie de catre Prof. Dr. Mielu Zlate in cadrul unui model de psihologie organizationala la studii de licenta (intre anii 2005-2008). Primul titular al cursului a fost autorul acestui manual. Responsabilitatea acestui curs a antrenat un efort firesc de documentare, astfel incat in decursul anilor capitalul informational si aplicativ s-a majorat. Dupa anul 2008, disciplina a fost predata la programele de master specialitatea psihologie organizationala si resurse umane si masterul de psihologie aplicata in domeniul securitatii nationale. 

Cartea cuprinde preponderent abordarea psihologica, constituind, deci un manual de psihologia schimbarii si dezvoltarii organizationale. Este un manual aflat la prima editie, care va fi dezvoltat intr-un tratat de specialitate.

 Autorul  

CAPITOLUL 1                                                                             

CADRELE SCHIMBÄ‚RII ÅžI DEZVOLTÄ‚RII ORGANIZAÅ¢IONALE

 1.Ipostaze ale schimbării/         13

1.1.    Schimbarea ca fenomen social /13

1.2.    Schimbarea ca răspuns al organizaÅ£iei/14

2.  Termeni/15

3.  Schimbarea organizaÅ£ională – clasificare ÅŸi caracteristici/17

4.  Dezvoltare organizaÅ£ională – clasificare ÅŸi caracteristici/20

5.  Factorii generatori ai schimbărilor organizaÅ£ionale/23

5.1.    ForÅ£ele externe ale schimbării /23

5.2.    ForÅ£ele interne ale schimbării/  28

 CAPITOLUL 2

FAZA PREGÄ‚TITOARE A PROCESULUI DE SCHIMBARE ORGANIZAÅ¢IONALÄ‚

 Cadre /32

1.  Componentele procesului de schimbare organizaÅ£ională /33

1.1.  Clientul /33

1.2.  Agentul de schimbare/34

1.2.1.  Agent de schimbare versus consultant/34

1.2.2.  Tipuri de agenÅ£i de schimbare/35

1.2.3.  FuncÅ£iile agentului de schimbare /36

1.2.4.  PrecauÅ£ii în activitatea agentului de schimbare/39

1.3.  IntervenÅ£ia/ consultanÅ£a /41

2.  Etape preliminare ale consultanÅ£ei /41

2.1.  ConÅŸtientizarea ÅŸi delimitarea problemei /41

2.2.  Contactarea ÅŸi solicitarea unui consultant/ agent de schimbare /42

2.3.  Tratarea solicitării /43

2.4.  Orientarea iniÅ£ială /44

2.5.  Definirea scopurilor reale ÅŸi eliminarea falselor scopuri/45

2.6.  Verificarea fezabilităţii intervenÅ£iei/46

2.7.  Încheierea ÅŸi semnarea contractului /47

3.  Abordarea rezistenÅ£elor la schimbare/49

CAPITOLUL 3

DIAGNOZA ORGANIZAÅ¢IONALÄ‚

 

1.  Cadre /58

1.1.  CerinÅ£e privind calitatea diagnozei organizaÅ£ionale/61

1.2.  Caracterul sistematic al diagnozei organizaÅ£ionale/62

1.3.  Riscurile cercetării nesistematice /63

2.  Scopurile ÅŸi utilitatea diagnozei organizaÅ£ionale /64

2.1.  Diagnoza cu scop de cunoaÅŸtere /64

2.2.  Diagnoza cu scop de intervenÅ£ie /65

2.3.  Diagnoza cu scop de cercetare academică /65

3.  Ipostaze ale diagnozei organizaÅ£ionale /67

4.  Responsabilitatea diagnosticului /68

4.1.  CerinÅ£e generale/ 68

4.2.  Responsabilitatea consultantului /69

4.3.  Responsabilitatea clientului /70

4.4.  Responsabilitatea în echipele colaborative/70

4.5.  Responsabilitatea în auto-diagnoza organizaÅ£ională /  71

5.  Probleme potenÅ£iale ale diagnosticului/72

5.1.  Probleme datorate mediului/72

5.2.  Probleme datorate organizaÅ£iei/ 72

5.3.  Probleme datorate  cercetătorului /73

6.  Etapele diagnozei ÅŸi intervenÅ£iei organizaÅ£ionale/76

7.  ConÅ£inutul ÅŸi strategia de diagnoză/81

7.1.  Modelul organizaÅ£iei ca sistem deschis /81

7.2.  Diagnoza focalizată pe problemă /84

7.3.  Diagnoza deficienÅ£elor organizaÅ£ionale (Modelul celor ÅŸase cutii) /87

7.3.  Diagnoza crizelor organizaÅ£ionale /89

7.4.  Diagnoza macrosistemelor /92

8.  Aspecte metodologice/ 95

9.  Raportul de diagnoză organizaÅ£ională/112

          

         CAPITOLUL 4                                                                   

INTERVENÅ¢IA ORGANIZAÅ¢IONALÄ‚

 Proiectarea schimbării/  116

1.  Planificarea schimbării /118

1.1.  Responsabilitatea/118

1.2.  Anvergura /119

1.3.  Obiective generale/120

2.  Implementarea schimbărilor/125

2.1.  Cadre/125

2.2.  PrecondiÅ£ii ale implementării/126

2.3.  Stiluri de implementare /130

3.  InteracÅ£iunea subsistemelor organizaÅ£iei/  131

4.  Domenii ale schimbării ÅŸi dezvoltării organizaÅ£ionale/134

4.1.  Schimbarea ÅŸi dezvoltarea în politicile organizaÅ£iei/135

4.2.  Managementul calităţii /136

4.3.  Dezvoltarea managerială /143

4.4.  Schimbare ÅŸi dezvoltare în structurile organizatorice/153

4.5.  Managementul prin obiective/164

4.6.  Schimbare ÅŸi dezvoltare în strategia de MRU/ 174

4.7.  Dezvoltarea echipelor de muncă/184

4.8.  Schimbarea/ dezvoltarea tehnologiei/192

4.9.  Dezvoltarea culturii organizaÅ£ionale/194

5.  Învăţarea organizaÅ£ională /200

5.1.  ImportanÅ£a învăţării în organizaÅ£ie/200

5.2.  CondiÅ£ii ale învăţării organizaÅ£ionale/202

5.3.  Efectele învăţării organizaÅ£ionale /203

5.4.  Erori în învăţarea organizaÅ£ională /205

6.  Monitorizarea ÅŸi evaluarea schimbării /206

7.  Concluzii generale /206

    Bibliografie /209

Eugen Avram

Eugen Avram is Lecturer. PhD,  Department of Psychology / P.S.E. University of Bucharest.
He has three masters in psychology.
His work included teaching constantly disciplines: psychology, management, leadership and management, organizational change and development.
He is responsible with the activity of the Department of the Romanian Society of Neurosurgery and performs research and development organizational health, at Emergency Hospital Bagdasar-Arseni.
He has published over 30 research studies in professional journals.
Is coordinator of several books:
- Current Trends in organizational psychology, Polirom, (2008, co-publisher: Cary L. Cooper),
- Psychology in modern organizations (2008),
- Psychology in a 
positive world (2008),
- Organizational Psychology-management - applied perspectives (2007),
- Psychology/ management in the European context (2007, co-publisher: RZ Cretu) (all Editura Universitara, Bucharest).
He is the author of the first books with applications in health psychology / neurosurgery services: Development of health management organizations - service excellence of Neurosurgery, University Publishing House, Bucharest (with AV Ciurea and V. Gh. Ciubotaru).

If you want to express your opinion about this product you can add a review.

The review was sent successfully.

Customer Support Monday - Friday, between 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

You must add at least one product to compare products.

Was added to wishlist!

Was removed from wishlist!