ISBN: 978-606-28-0468-8
DOI: 10.5682/9786062804688
Publisher year: 2016
Edition: I
Pages:
Publisher: Editura Universitara
Author: Aida Cornelia Stoian
Impactul metodelor complementare de evaluare asupra nivelului performantelor scolare ale elevilor din invatamantul preuniversitar - Studiu de cercetare
DownloadINTRODUCERE/ 13
PARTEA I
FUNDAMENTE TEORETICE SI METODOLOGICE/ 17
Prezentare generala/ 18
CAPITOLUL 1
EVALUAREA EDUCATIONALA – CONCEPT, FUNCTII, STRATEGII, DIRECTII DE MODERNIZARE/ 20
1.1. Conceptul de evaluare educationala/ 20
1.2. Functiile metodelor didactice/ 21
1.3. Strategii de evaluare/ 23
1.4. Directii de modernizare a evaluarii scolare/ 25
Concluzii/ 27
CAPITOLUL 2
TEORIA CONSTRUCTIVISTA SI IMPLICATIILE ACESTEIA IN PREDARE, INVATARE SI EVALUARE/ 28
2.1. Influenta pedagogiei constructiviste asupra relatiei dintre predare, invatare si evaluare / 28
2.2. Metodele complementare si pedagogia constructivista /33
2.3. Repere constructive ale raportului evaluare traditionala – evaluare moderna/ 34
CAPITOLUL 3
DE LA EVALUAREA ACHIZITIILOR IN INVATARE LA EVALUAREA COMPETENTELOR /38
3.1. De la evaluarea rezultatelor la evaluarea progresului in invatare/ 38
3.1.1. Relatia de complementaritate intre procesele de predare, invatare, evaluare/ 42
3.1.2. Evaluarea centrata pe competente /43
3.1.3. Performantele scolare ale elevilor ca raspuns al eficientei strategiei evaluative /46
3.2. Evaluarea interactiva ca efect al invatarii prin cooperare versus al invatarii competitive /51
3.3. Reusita in invatare ca raspuns al practicarii evaluarii bazate pe competente / 56
3.4. Conflictul socio-cognitiv ca relatie intre invatarea si evaluarea scolara/ 60
CAPITOLUL 4
METODE COMPLEMENTARE/ALTERNATIVE DE EVALUARE – VALORI SI LIMITE/ 65
4.1. Rolul metodelor complementare/alternative si al celor traditionale in evaluarea scolara/ 65
4.2. Metode traditionale de evaluare/ 66
4.2.1. Verificarea orala curenta / 66
4.2.2. Verificarea scrisa curenta/ 67
4.2.3. Testul docimologic /68
4.2.4. Probele practice/ 68
4.3. Metode alternative/complementare de evaluare/ 69
4.3.1. Investigatia/ 69
4.3.2. Referatul/ 71
4.3.3. Proiectul/ 73
4.3.4. Portofoliul / 73
4.3.5. Observarea sistematica a comportamentului elevului /79
4.3.6. Autoevaluarea/ 80
Concluzii / 82
PARTEA A II – A
METODOLOGIA CERCETARII/ 87
CAPITOLUL 5
DESIGNUL CERCETARII/ 88
5.1. Scopul cercetarii / 88
5.1.1. In plan reflexiv teoretic/ 88
5.1.2. In plan practic-aplicativ/ 88
5.2. Obiectivele cercetarii/ 88
5.3. Tipul cercetarii/ 89
5.4. Variabilele si ipotezele cercetarii/ 89
5.5. Esantionul cercetarii. Locul cercetarii / 93
5.6. Diagrama Gantt a etapelor cercetarii/ 93
5.7. Metode, instrumente si tehnici de cercetare - repere teoretice /94
5.7.1. Chestionarul ( Metoda anchetei)/ 94
5.7.2. Focus-grupul /99
5.7.3. Metoda observatiei/100
5.8. Repere practice ale metodelor si instrumentelor de cercetare/ 100
5.8.1. Metoda anchetei pe baza de chestionar/100
5.8.2. Focus-grupul/ 102
5.8.3. Jurnalul de reflectie/ 102
5.8.4. Fisa de progres /102
5.8.5. Analiza produselor elevilor /103
5.8.6. Metode de prelucrare a datelor /103
CAPITOLUL 6
REZULTATELE CERCETARII. ANALIZE, INTERPRETARI, COMENTARII /104
6.1. Prelucrarea datelor privind caracteristicile sociale si profesionale ale populatiei investigate/ 104
6.1.1. Analiza variabilei de gen (esantion profesori) /104
6.1.2. Analiza variabilei de mediu (esantion profesori) /105
6.1.3. Analiza variabilei de vechime in activitate (esantion profesori) / 106
6.1.4. Analiza variabilei de gen (esantion elevi) /108
6.1.5. Analiza variabilei de mediu (esantion elevi) / 108
6.1.6. Analiza variabilei nivelului de scolaritate (esantion elevi) /109
6.2. Analiza si interpretarea datelor pentru verificarea ipotezelor / 111
6.2.1. Perceptiile, opiniile, conceptiile cadrelor didactice si elevilor referitoare la rolul metodelor alternative si complementare de evaluare/ 112
6.2.1.1. Gradul de utilizare a metodelor traditionale raportat la criteriul vechimii in activitatea didactica-esantion cadre didactice/ 112
6.2.1.2. Corespondenta dintre variabila „gradul de utilizare a metodelor traditionale” si variabila „mediu educational”- esantion cadre didactice / 116
6.2.1.3. Corespondenta dintre variabila“gradul de utilizare a metodelor traditionale” si variabila „genului cadrelor didactice”- esantion cadre didactice/ 117
6.2.1.4. Gradul de utilizare a metodelor traditionale in opinia elevilor /119
6.2.1.5. Analiza relatiei dintre natura competentei si calitatea evaluarii scolare/ 120
6.2.1.6. Opinia profesorilor cu privire la relatia dintre consultarea elevilor in proiectarea evaluarii si modalitatile pentru semnalarea feedbackului/ 121
6.2.1.7. Analiza relatiei dintre consultarea elevilor in proiectarea evaluarii si modalitatile pentru semnalarea feedbackului in opinia elevilor /125
6.2.1.8. Analiza relatiei dintre criteriile de evaluare ale tehnicilor si metodelor complementare/ alternative si traditionale/ 128
6.2.1.9. Perceptiile cadrelor didactice din itemii focusgrupului cu privire la utilizarea metodelor complementare /134
6.2.2. Impactul metodelor complementare/alternative de evaluare asupra nivelului performantei scolare a elevilor / 136
6.2.2.1. Referintele cadrelor didactice cu privire la practicarea autoevaluarii de catre elevi /136
6.2.2.2. Covariatia intre variabilele „functiile autoevaluarii” si „categoria de mediu” /141
6.2.2.3. Studiul contributiei evaluarii continue la imbunatatirea activitatii de invatare /142
6.2.2.4. Analiza influentei nivelului de scolaritate asupra contributiei evaluarii continue la imbunatatirea activitatii de invatare /147
6.2.2.5. Analiza influentei nivelului de scolaritate asupra impactului psihologic al practicilor actuale de evaluare/ 148
6.2.2.6. Identificarea metodelor complementare/ alternative frecvent utilizate in practica/ 149
6.2.2.7. Ierarhizarea rezultatelor invatarii ca raspuns la practica evaluativa actuala / 150
6.2.2.8. Ierarhizarea adecvata a rezultatelor invatarii in opinia cadrelor didactice /152
6.2.2.9. Compatibilitatea metodelor complementare/ alternative pentru a evalua progresul elevilor/ 154
6.2.2.10. Conceptia cadrelor didactice despre functiile evaluarii formative /159
6.2.2.11. Referintele cadrelor didactice despre rolul metodelor complementare la cresterea performantei elevilor si motivarea lor pentru invatare/ 165
6.2.2.12.Eficienta metodelor complementare de evaluare ca raspuns al rezultatelor consemnate in fisele de progres /168
6.2.2.13.Eficienta metodelor complementare de evaluare ca raspuns al rezultatelor analizei produselor elevilor /192
6.2.3. Cresterea motivatiei pentru invatare a elevilor ca urmare a relatiei dintre eficacitatea si eficienta metodelor complementare/alternative de evaluare/ 195
6.2.3.1. Opinia cadrelor didactice despre eficacitatea metodelor complementare de evaluare/ 196
6.2.3.2. Influenta corelatiei dintre nivelul de practicare al metodelor de evaluare si nivelul de eficacitate al acestora asupra motivatiei pentru invatare/ 200
6.2.3.3. Cresterea motivatiei pentru invatare ca raspuns al corelatiei dintre eficacitate si evaluarea performantelor/214
6.2.3.4. Indicatorii eficientei si eficacitatii in opinia cadrelor didactice/ 224
6.2.4. Identificarea unor solutii in vederea eficientizarii activitatii evaluative /226
6.2.4.1. Identificarea surselor de formare disponibile pentru imbunatatirea practicilor evaluative/ 226
6.2.4.2. Analiza comparativa a variabilelor „surse de formare” cu variabila „mediul educational” / 227
6.2.4.3. Studiul relatiei dintre optiunea cadrelor didactice si vechimea in activitate / 232
6.2.4.4. Identificarea altor modalitati de imbunatatire a calitatii evaluarii scolare /237
6.2.4.5. Opinia cadrelor didactice cu privire la alte surse de formare necesare perfectionarii activitatii de evaluare/ 238
6.3. Prelucrarea si interpretarea datelor privind aplicarea chestionarelor/ 239
6.3.1. Prezentarea generala a chestionarelor /239
6.3.2. Calcularea coeficientului α Cronbach pentru chestionarul aplicat cadrelor didactice/ 241
6.3.3. Studiul fidelitatii variabilelor care reflecta opinia cadrelor didactice despre criteriile metodelor de evaluare /242
6.3.4. Studiul fidelitatii variabilelor care reflecta opinia cadrelor didactice despre relevanta evaluarii adecvate a performantelor scolare /243
6.3.5. Studiul fidelitatii variabilelor reprezentand functiile evaluarii prin armonizarea metodelor complementare cu cele traditionale/ 244
6.3.6. Calcularea coeficientului α Cronbach pentru chestionarul aplicat elevilor/ 245
6.4. Prelucrarea si interpretarea datelor privind jurnalul de reflectie/ 245
6.5. Prelucrarea si interpretarea datelor privind focus-grupul /250
6.6. Prelucrarea si interpretarea datelor privind rezultatele elevilor consemnate in fisele de progres/ 253
6.6.1. Analiza statistica descriptiva a variabilelor fisei de progres pentru clasa pregatitoare /254
6.6.2. Analiza statistica descriptiva a variabilelor fisei de progres pentru clasa a IV-a/ 258
6.6.3. Analiza statistica descriptiva a variabilelor fisei de progres pentru clasa a VIII-a /260
6.6.4. Analiza statistica descriptiva a variabilelor fisei de progres pentru clasa a XII-a/ 262
6.7. Prelucrarea si interpretarea datelor privind analiza produselor elevilor /265
6.7.1. Analiza statistica descriptiva a distributiei rezultatelor la variabilele proiectelor clasa a VII-a /266
6.7.2. Analiza statistica descriptiva a distributiei rezultatelor la variabilele portofoliilor - clasa a XII-a /268
PARTEA A III-A
CONCLUZII. PERSPECTIVE. PROBLEME DESCHISE/ 271
Bibliografie/ 279
Customer Support Monday - Friday, between 8.00 - 16.00
0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro