Corporate social responsibility - from concept to normalize

-27%
29,00 Lei   21,17 Lei

ISBN: 978-606-28-0417-6

DOI: 10.5682/9786062804176

Publisher year: 2016

Edition: I

Pages: 290

Publisher: Editura Universitară

Author: Nicolae Voiculescu, Maria Iuliana Neagu

In stock
Stock limit
- +
Add to cart
Product Code: 9786062804176 Do you need help? 0745 200 718 / 0745 200 357
Add to wishlist Request information
  • Download
  • More details
  • Content
  • Authors
  • Reviews (0)
  • Responsabilitatea sociala a intreprinderilor – de la concept la normativizare

    Download

Responsabilitatea sociala a intreprinderilor este un concept care este tot mai des invocat de diversi autori si documentele internationale, inducerea unei asemenea conduite actorilor economici fiind de natura sa  contribuie la diminuarea efectelor problemelor de natura sociala cu care se confrunta societatile contemporane si sa favorizeze dezvoltarea durabila a acestora. Este insa o realitate ca literatura de specialitate din Romania care sa se aplece asupra acestui subiect este relativ saraca, iar abordarile sunt mult prea teoretizante si, in genere, orientate spre contributiile autorilor nord-americani. Or, realitatea economica si sociala din tara noastra este, trebuie sa recunoastem, foarte diferita de cea luata drept etalon.

De aceea, ne-am propus, in cuprinsul acestei lucrari, sa analizam conceptul de responsabilitate sociala a intreprinderilor prin luarea in considerare atat a opiniilor din literatura internationala, cat si a celor din spatiul stiintific autohton. De asemenea, cei interesati vor putea gasi o analiza si un compendiu al standardelor cele mai importante si mai recente adoptate la nivelul Uniunii Europene si la nivel international care contin principii si recomandari menite sa favorizeze transformarea notiunii de responsabilitate sociala a intreprinderilor in actiuni practice de implementare.

In plus, in lucrare se face si o analiza a modului in care intreprinderile de orice fel din Romania au asimilat in comportamentul lor si aspectele de responsabilitate sociala, ceea ce ne-a permis sa ajungem la o serie de concluzii pertinente privind gradul de constientizare al agentilor economici autohtoni cu privire la continutul si utilitatea conduitei social responsabile.

Intentia noastra este, totodata, si una stimulativeducationala. Prin aceasta lucrare dorim sa contribuim cat de putin la procesul de constientizare a celor implicati asupra adoptarii unei conduite social-responsabile. Aceasta este ratiunea pentru care am optat pentru o abordare structurala si redactionala mai accesibila, cu intentia de a facilita scoaterea conceptului de responsabilitate sociala aintreprinderilor din “retorta” teoretica preponderent academica si a o deschide catre o categorie cat mai larga de persoane interesate.

Aceasta lucrare este expresia convingerii noastre ca pentru o tara cum este Romania, confruntata cu serioase probleme sociale la nivel individual si la cel al comunitatilor locale, cu autoritati publice slabite prin lipsa personalului suficient si puternica subfinantare, cu dramatice afectari ale mediului si biodiversitatii, o conduita social responsabila a intreprinderilor, de la cele mici si mijlocii la multinationale, constituie o sansa pentru asigurarea coeziunii si solidaritatii in intreaga societate si, pe aceasta cale, instituirea cu adevarat a unui stat de drept functional.

Autorii

INTRODUCERE/ 9

SUMMARY/ 11

CAPITOLUL 1. Responsabilitatea sociala a intreprinderilor - notiune si continut /34

1.1. Abordari doctrinare ale conceptului de responsabilitate sociala a intreprinderilor/ 34

1.2. Aspecte ale responsabilitatii sociale a intreprinderilor /47

1.2.1. Responsabilitatea economica /47

1.2.2. Responsabilitatea juridica /50

1.2.3. Responsabilitatea etica /52

1.2.4. Responsabilitatea ecologica /62

1.2.5. Asigurarea securitatii si sigurantei alimentarecomponenta a responsabilitatii sociale a intreprinderilor/ 77

1.3. Actori ai responsabilitatii sociale a intreprinderilor/ 98

1.3.1. Rolul managerilor de intreprinderi /98

1.3.2. Partenerii sociali /106

1.3.3. Conceptul de “stakeholderi” si rolul acestora /113

1.4. Responsabilitatea sociala a intreprinderilor si rolul ei in promovarea conceptului de dezvoltare durabila / 122

1.5. Responsabilitatea sociala a intreprinderilor si economia sociala / 129

CAPITOLUL 2. Politici si norme internationale si ale Uniunii Europene privind responsabilitatea sociala a intreprinderilor /134

2.1. Cadrul european pentru responsabilitatea sociala a intreprinderilor /136

2.2. Europa - un pol de excelenta privind responsabilitatea sociala /138

2.3. O noua strategie pentru responsabilitatea sociala a intreprinderilor /144

2.4. Responsabilitatea sociala a intreprinderilor: un comportament responsabil si transparent al intreprinderilor si o crestere economica durabila /151

2.5. Responsabilitatea sociala a intreprinderilor: promovarea intereselor societatii si a unei cai spre o redresare economica sustenabila si cuprinzatoare/ 158

2.6. Dezvaluirea informatiilor nefinanciare si privind diversitatea de catre anumite societati si grupuri mari /163

2.7. Solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum/ 167

2.8. Principii si orientari in materia responsabilitatii sociale recunoscute la nivel international/ 172

2.8.1. Principii directoare pentru intreprinderile multinationale adoptate de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) /173

2.8.2. Pactul Global al Natiunilor Unite (United Nations Global Compact) / 180

2.8.3. Standardul ISO 26000 Linii directoare privind Responsabilitatea sociala /184

2.8.4. Principiile directoare ale Natiunilor Unite privind afacerile si drepturile omului/ 187

2.8.5. Declaratia tripartita a Organizatiei Internationale a Muncii privind intreprinderile multinationale si politica sociala /188

2.8.6. Responsabilitatea sociala internationala si drepturile angajatilor/192

CAPITOLUL 3. Responsabilitatea sociala a intreprinderilor in conditiile economico-sociale specifice din Romania/ 198

3.1. Necesitatea stimularii comportamentului social responsabil al intreprinderilor la nivel national /198

3.2. Documente strategice si institutii cu atributii in promovarea responsabilitatii sociale a intreprinderilor/ 208

3.3. Rolul activitatilor de responsabilitate sociala a intreprinderilor in concretizarea obiectivelor Strategiei Nationale pentru Dezvoltare Durabila la orizontul anilor 2020-2030 /221

CAPITOLUL 4. Cercetarea gradului de constientizare in randul mediului economic romanesc a conceptului de responsabilitate sociala /240

4.1. Definirea problemei /240

4.2. Obiectivul cercetarii /240

4.3. Tipul de cercetare /241

4.4. Unitatea de cercetare si unitatea de sondaj /242

4.5. Alegerea esantionului si Elaborarea chestionarului /242

4.6. Definirea variabilelor/ 243

4.7. Calendarul cercetarii/ 244

4.8. Analiza si interpretarea rezultatelor cercetarii/ 245

4.9. Concluziile generale ale cercetarii / 262

CAPITOLUL 5. Concluzii /265

BIBLIOGRAFIE/ 279

Nicolae Voiculescu
Maria Iuliana Neagu

write a review


Customer Support Monday - Friday, between 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
close

Compare

You must add at least one product to compare products.

close

Was added to wishlist!

Was removed from wishlist!