ISBN: 978-606-28-0896-9
DOI: 10.5682/9786062808969
Publisher year: 2019
Edition: I
Pages: 266
Publisher: Editura Universitara
Author: Daniela-Maria Cretu (coordonator)
Predarea si invatarea in invatamantul superior. Aspecte teoretice si practice
DownloadIntroducere / 11
Prezentarea autorilor / 13
Capitolul 1. Strategii didactice centrate pe studenti / 17
1.1 Abordarea pedagogica a centrarii pe student/17
1.2 Niveluri ale predarii si centrarea pe studenti / 19
1.3 Taxonomii ale obiectivelor educationale/ 22
1.3.1 Taxonomia lui Bloom / 22
1.3.2 Taxonomia SOLO / 26
1.4 Rigoare si relevanta in predare si invatare/ 28
1.5 De la prelegerea traditionala la prelegerea interactiva /32
1.6 Metode active si interactive de predare si invatare utilizabile in cadrul activitatilor didactice universitare / 34
1.6.1 Metode pentru inceputul activitatilor didactice/ 36
1.6.2 Metode utilizabile pe parcursul activitatilor didactice /38
1.6.3 Metode pentru finalul activitatilor didactice / 42
1.7 Adaptarea predarii, invatarii si evaluarii la nevoile speciale ale studentilor cu dizabilitati/ 45
1.7.1 Dizabilitatea vizuala / 47
1.7.2 Dizabilitatea auditiva / 48
1.7.3 Dizabilitatile de mobilitate / 49
1.7.4 Deficitul de atentie insotit de tulburare hiperkinetica (ADHD)/ 50
1.7.5 Tulburarile din spectrul autist (TSA) / 51
1.8 Modelul SCALE-UP – un cadru pentru invatare activa si interactiva /53
1.9 Modelul MUSIC si strategii de motivare a studentilor pentru invatare / 55
1.10 Exercitii de autocunoastere si intercunoastere in grupele de studenti /61
Bibliografie / 64
Capitolul 2. Strategii creative pentru succesul studentilor in invatare/ 69
2.1 Introducere /69
2.2 Abilitati de studiu / 70
2.3 Modulul „model” / 73
2.4 Actioneaza. Relationeaza. Comunica /74
2.4.1 Intrebari nu raspunsuri / 75
2.4.2 Jocul de rol si simularea / 75
2.4.3 Invatarea activa / 76
2.5 Utilizarea practicilor creative si vizuale / 77
2.5.1 Colaje /78
2.5.2 Desenul orb / 79
2.5.3 Desenati mai mult. Desenati digital / 80
2.6 Promovarea multimodalitatii si valorificarea tehnologiei digitale/ 81
2.6.1 Practica multimodala si expozitia multimodala/ 82
2.6.2 Valorificarea tehnologiei / 83
2.7 Practici academice / 85
2.7.1 Citirea: Harta textului / 85
2.7.2 Scrierea pentru a invata / 86
2.7.3 Crearea de evaluari semnificative/ 88
2.8 Concluzii si recomandari / 90
Bibliografie/ 91
Capitolul 3. Excelenta in predare. Exemple de bune practice/ 95
3.1 Introducere/ 95
3.2 Ce reprezinta predarea exemplara?/ 95
3.3 Modelul bidimensional de predare eficienta/ 97
3.4 Exemple de bune practici / 99
Bibliografie/ 103
Capitolul 4 . Utilizarea resurselor educationale deschise in invatarea academica / 105
4.1 De ce avem nevoie de Resurse Educationale Deschise (RED)/ 105
4.2 Despre Generatia Z si implicatiile ei educationale / 107
4.3 Ce sunt si ce cuprind resursele educationale deschise?/ 109
4.3.1 Despre licente / 113
4.3.2 Avantajele si limitele utilizarii resurselor educationale deschise / 116
4.3.3 Cum sa realizam resurse educationale deschise? / 117
4.3.4 Calitatea resurselor educationale deschise / 121
4.4 Proiectul EU-StORE/ 126
4.4.1 Crearea scenariilor de invatare utilizând RED/ 127
4.5 Unde putem gasi RED?/ 131
4.6 Cum sa folosim RED in predare?/ 135
Bibliografie / 136
Capitolul 5. Impactul tehnologiei asupra procesului didactic / 139
5.1 Introducere / 139
5.2 Activizarea predarii prin utilizarea tehnologiei / 141
5.2.1 Prelegerea interactiva / 142
5.2.2 Munca individuala sau in colaborare, modalitati de eficientizare a evaluarii / 148
5.3 Concluzii / 154
Bibliografie / 155
Capitolul 6. Tehnici de accesibilizare a materialelor didactice digitale / 157
6.1 Introducere / 157
6.2 Construirea unei prezentari digitale accesibilizate / 159
6.2.1 Accesibilizarea textului / 161
6.2.2 Accesibilizarea obiectelor grafice / 163
6.2.3 Accesibilizarea tabelelor / 165
6.2.4 Efectele de tranzitie/ 166
6.2.5 Fisierele multimedia / 167
6.2.6 Panoul Outline/ 167
6.3 Editarea unui document electronic accesibilizat / 167
6.3.1 Formatarea si structura documentului / 168
6.3.2 Paragrafe/ 169
6.3.3 Liste / 170
6.3.4 Accesibilizarea tabelelor si a obiectelor grafice / 170
6.3.5 Verificarea audio a continutului unui document Word/ 172
6.3.6 Accesibilizarea formulelor matematice/ 172
6.3.7 Forma finala si tiparirea documentului/ 173
6.4 Editarea foilor de calcul accesibilizate / 174
6.4.1 Continutul unei foi de calcul/ 174
6.4.2 Definirea tabelelor/ 175
6.4.3 Casetele de comentariu/ 175
6.4.4 Diagrame si alte obiecte grafice / 176
6.4.5 Verificarea audio a foii de calcul/ 176
6.4.6 Forma finala si tiparirea documentului / 176
6.5 Salvarea unui document accesibilizat in format PDF / 177
6.6 Utilizarea instrumentului Accesibility Checker pentru documentele Microsoft Office / 178
6.7 Concluzii / 179
Bibliografie / 180
Capitolul 7. Dezvoltarea si evaluarea competentelor transversal in mediul universitar / 183
7.1 Introducere/ 183
7.2 Cadrul conceptual si tentative de operationalizare competentelor/ 184
7.2.1 Competentele pot fi dezvoltate prin invatare /187
7.2.2 Competentele pot fi corelate cu performanta si cu calificarea / 188
7.2.3 Competentele pot fi cuantificate prin descriptori de performanta/ 191
7.2.3.1 Cunostintele – componenta a competentei / 193
7.2.3.2 Abilitatile – componenta a competentei / 195
7.2.3.3 Atitudinile – componenta a competentei / 196
7.2.3.4 Cuantificarea competentelor prin descriptori de performanta / 198
7.2.4 Competentele pot fi caracterizate pe doua axe: autonomie si responsabilitate / 203
7.3 Competentele transversale – precizari terminologice/ 204
7.3.1 Preocupari privind evaluarea competentelor transversal/ 206
7.4 Concluzii / 211
Bibliografie / 212
Capitolul 8. Relatii educationale in mediul universitar / 217
8.1 Importanta relatiilor educationale in universitate/ 217
8.2 Relatii si interactiuni educationale in mediul academic / 220
8.3 Caracterul etic si formativ al relatiilor educationale / 225
8.4 Recomandari practice pentru relationarea eficienta cu studentii/ 228
Bibliografie / 232
Capitolul 9. Etica academica si elemente de didactica a acesteia/ 235
9.1 Introducere/ 235
9.2 Definirea termenilor. Raportul intre etica, morala si moralitate / 236
9.3 Categorii etice fundamentale si principii etice / 238
9.4 Teorii etice cu impact asupra eticii academice contemporane /240
9.5 Etica academica si problemele sale specific/ 243
9.5.1 Etica academica / 243
9.5.2 Probleme specifice eticii academice / 244
9.5.2.1 Probleme etice referitoare la activitatea in clasa/ 244
9.5.2.2 Etica cercetarii stiintifice / 247
9.6 Dilema morala - instrument pentru educatia etica a studentilor / 250
9.7 Elemente de didactica a eticii academice/ 253
9.7.1 Competente in etica academica / 253
9.7.2 Strategii si metode care pot fi utilizate in predarea eticii academice / 255
9.7.2.1 Strategii in predarea eticii / 255
9.7.2.2 Metode etice/ 256
Bibliografie/ 262
Customer Support Monday - Friday, between 8.00 - 16.00
0745 200 718 0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro