Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitara Activitatea de legiferare dupa integrarea in Uniunea Europeana. Analiza a tehnicii si procedurii legislative

ISBN: 978-606-28-0297-4

DOI: 10.5682/9786062802974

Anul publicării: 2015

Pagini: 278

Editura: Editura Universitara

Autor: Ramona Duminica

Cod Produs: 9786062802974 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Preocuparile noastre pentru studierea activitatii de legiferare sunt mai vechi, teza de doctorat, „Lege si legiferare in societatea romaneasca actuala”, constituind punctul de plecare. Au urmat apoi mai multe articole de specialitate in care am pus in discutie teme precum: influenta mediului international asupra actului de legiferare, rolul conceptualismului juridic in constructia tehnica a legii, constrangerea europeana a legii interne,inflatia legislativa, noninteligibilitatea legilor s.a. insa, cercetarea a vizat numai perioada 1991-2007, tocmai de aceea prin prezenta lucrare urmarim continuarea analizei procesului legislativ intern dupa integrarea in Uniunea Europeana, dar si extinderea analizei spre activitatea legislativa unionala.
  • Activitatea de legiferare dupa integrarea in Uniunea Europeana. Analiza a tehnicii si procedurii legislative

    Descarca
Ramona Duminica

CUPRINS

ARGUMENT / 8

CAPITOLUL I

PARLAMENTARISMUL ROMANESC ACTUAL / 12
Sectiunea 1. Locul, rolul si functiile Parlamentului in cadrul statului / 12
Sectiunea 2. Rolul Guvernului in exercitiul functiei legislative. Asistam la un declin al parlamentarismului in Romania contemporana? / 22

CAPITOLUL II
LEGE, / PROCES  LEGISLATIV,   TEHNICA LEGISLATIVA SI LEGISTICA. DELIMITARE CONCEPTUALA / 45

Sectiunea 1. Definitia legii / 45
Sectiunea 2. Tipuri de legi / 71
Sectiunea 3. Delimitarea conceptelor de legiferare, tehnica juridica, tehnica legislativa si legistica / 98

CAPITOLUL III
STABILIREA OBIECTIVELOR IN ACTIVITATEA DE LEGIFERARE / 108

Sectiunea 1. Politica juridica, / 108
Politica legislativa si programul legislativ / 108
Sectiunea 2. Politicile publice si activitatea de legiferare / 118

CAPITOLUL IV
MECANISMUL / DETERMINARII SOLUTIILOR VIITOAREI REGLEMENTARI / 125

Sectiunea 1. Cunoasterea stiintifica a realitatii – conditie esentiala pentru o legiferare eficienta / 125
Sectiunea 2. Mijloace si metode de documentare utilizate in activitatea de elaborare a legii / 129
Sectiunea 3. Transpunerea temeiului deciziei legislative in motivarea proiectului de lege / 137

CAPITOLUL V
REDACTAREA LEGII. / 145
ROLUL CONCEPTUALISMULUI JURIDIC SI AL LIMBAJULUI / 145

Sectiunea 1. Conceptualismul juridic in constructia tehnica a legii / 145
Sectiunea 2. Limbaj si stil in redactarea legii / 155

CAPITOLUL VI
ALEGEREA FORMEI DE EXPRIMARE / 161
A VOINTEI LEGIUITORULUI / 161

Sectiunea 1. Identificarea modalitatii de reglementare si stabilirea formei de exprimare a normei juridice / 161
Sectiunea 2. Arhitectura legii / 167

CAPITOLUL VII
PROCEDURI LEGISLATIVE NATIONALE / 174

Sectiunea 1. Procedura legislativa ordinara / 174
Sectiunea / 2. Proceduri legislative speciale si complementare / 217

CAPITOLUL VIII
PROCESUL   LEGISLATIV   IN   UNIUNEA EUROPEANA / 234

Sectiunea 1. Procesul legislativ in unele state membre ale Uniunii Europene / 234
Sectiunea 2. Procedura de adoptare a actelor legislative unionale / 248

BIBLIOGRAFIE / 265

Preocuparile noastre pentru studierea activitatii de legiferare sunt mai vechi, teza de doctorat, „Lege si legiferare in societatea romaneasca actuala”, constituind punctul de plecare. Au urmat apoi mai multe articole de specialitate in care am pus in discutie teme precum: influenta mediului international asupra actului de legiferare, rolul conceptualismului juridic in constructia tehnica a legii, constrangerea europeana a legii interne,inflatia legislativa, noninteligibilitatea legilor s.a. insa, cercetarea a vizat numai perioada 1991-2007, tocmai de aceea prin prezenta lucrare urmarim continuarea analizei procesului legislativ intern dupa integrarea in Uniunea Europeana, dar si extinderea analizei spre activitatea legislativa unionala.

Motivatia continuarii cercetarii acestei teme s-a nascut atat din dorinta acoperirii unei lacune semnalate in discursurile stiintifice actuale referitoare la activitatea de legiferare, dar mai ales din constatarea ca procesul legislativ national din perioada ulterioara integrarii dobandeste valente noi si ridica probleme particulare. In mod traditional, conform Constitutiei, Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a tarii, iar Guvernul are ca principala functie organizarea executarii legilor.

De facto insa, in contextul evolutiei atat de rapide si complexe a societatii contemporane, situatia s-a schimbat, aparand in practica, din ce in ce mai des, dezechilibre intre prerogativele Guvernului si cele ale Parlamentului. Guvernul se implica din ce in ce mai mult in exercitarea functiei legislative indeosebi prin initiativa legislativa, delegarea legislativa, participarea la dezbaterile parlamentare, procedura votului de incredere cu privire la un text legislativ. Practic, asistam la o decadere a institutiei Parlamentului ca unica autoritate legiuitoare, iar in Romania ultimilor ani, aceasta tendinta de declin al parlamentarismului este tot mai evidenta.

Dincolo de aceasta incercare de „supunere” a institutiei parla- mentare de catre Guvern, in domeniul elaborarii legislatiei nationale trebuie respectate si o serie de reguli asumate ca urmare a integrarii in Uniunea Europeana. Normele dreptului unional se impun de obicei cu cea mai mare duritate la nivel national, iar Parlamentul se vede de multe ori „destituit” din functia sa de legiuitor, devenind un simplu „traducator”.Constienta de efectul coroziv pe care il are dreptul unional asupra legislatiilor interne, Uniunea Europeana a incercat sa limiteze acest pericol prin cresterea rolului parlamentelor nationale, precum si prin consacrarea principiilor subsidiaritatii si proportionalitatii, consolidate in prezent prin Tratatul de la Lisabona.

Desi s-au adus imbunatatiri semnificative procesului legislativ unional prin acest tratat, totusi rolul parlamentelor nationale este in continuare unul simbolic, obiectivul unei mai bune legiferari la nivelul U.E. ramanand o prioritate si o permanenta provocare.

In acest context, lucrarea de fata este centrata pe relevarea specificitatii parlamentarismului romanesc, pe studierea principiilor tehnicii legislative, pe analiza procedurilor legislative nationale si, nu in ultimul rand, pe identificarea particularitatilor procesului legislativ in Uniunea Europeana si a implicarii parlamentelor nationale in cadrul acestuia.

Fata de amploarea oferita de titlu, analiza nu are pretentia unui studiu exhaustiv, ci reprezinta o invitatie la reflectie, scopul fiind cu predilectie acela de a relansa discutiile pe aceasta tema dintr-o perspectiva noua si de a contribui la completarea cercetarii stiintifice in domeniul studiat, alaturandu-se astfel altor lucrari ce vizeaza imbunatatirea calitatii actului legislativ la nivel national si unional.

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!