Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 /// Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783

Editura Universitara Cum conducem? Intre amatorism si profesionalism - Ion Verboncu

-20%
75,00 Lei 60,00 Lei

Editura: Editura Universitara

Autor: Ion Verboncu

ISBN: 978-606-28-0775-7

DOI: 10.5682/9786062807757

Anul publicării: 2018

Editia: I

Pagini: 464

Stoc limitat
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062807757 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuvant inainte
  • Cuprins
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Managementul este, indiscutabil, cel mai important factor de success pentru organizatii (intreprinderi publice si private, institutii publice) si economia nationala din care fac parte; calitatea, eficienta si eficacitatea acestuia sunt dependente de calitatea factorului uman, cu prioritate a managerilor. Un raspuns pertinent la intrebarea ce da titlul cartii nu poate fi dat decat in situatia in care, cei care exercita managementul la nivel de organizatii si componente ale acestora stiu management, adica stapanesc instrumentarul managerial si metodologiile de proiectare, reproiectare si intretinere a functionarii sistemului de management si a subsitemelor sale si sunt capabili sa le operationalizeze, in conditii de eficienta si eficacitate, cu sprijinul colaboratorilor. Eficientizarea managementului organizatiei este, asadar, conditionata de profesionalizarea managerilor prin metodologizare manageriala, training managerial continuu, ameliorarea managementului resurselor umane, stabilitate si coerenta in aplicarea unor reglementari normative.    
  • CUM CONDUCEM? Intre amatorism si profesionalism

    Descarca
ION VERBONCU
Profesor universitar emerit la Academia de Studii Economice din Bucuresti, s-a nascut la 11 iulie 1953 in Tismana, judetul Gorj si este absolvent al Facultatii de Economia Industriei, Constructiilor si Transporturilor, ca sef de promotie, in 1976. A parcurs toate treptele universitare, de la asistent la profesor universitar, la catedra de Management din cadrul Facultatii de Management. Din 2018 este Doctor Honoris Causa al Universitatii Cooperatist-Comerciale din Chisinau. Cele peste patru decenii de cariera universitara s-au concretizat in realizari notabile in domeniul cercetarii stiintifice (inclusiv cercetare pentru invatamant), didactica, profesionala si al serviciilor aduse comunitatii academice.
Cercetarea stiintifica s-a materializat in publicarea a peste 270 de articole de specialitate din care, mai mult de jumatate, sunt indexate Web of Science si BDI ori in volumele unor manifestari stiintifice internationale.
Activitatea didactica si profesionala cuprinde  numeroase carti de management, ca autor unic (Cum conducem? Intre amatorism si profesionalism; Reproiectarea manageriala a organizatiei; Management & manageri; Stim sa conducem?; Managementul strategic al organizatiilor publice s.a.), coordonator unic si autor principal (Management. Eficienta, eficacitate, performante; Management public; Management si performante etc.), al doilea autor (precum Fundamentele managementului organizatiei; Metodologii manageriale), coordonator si autor (Dictionar de management; Abordari moderne in economia si managementul organizatiei etc.) si coautor in volume de referinta pentru managementul romanesc (Strategii manageriale de firma; Sisteme, metode si tehnici de management; Sistemul decizional al firmei; Managerii si managementul resurselor umane; Contributii la crearea unui model romanesc de management s.a.).

„CUM CONDUCEM? - Intre amatorism si profesionalism” este o carte ce se vrea un raspuns la problemele cu care se confrunta organizatiile romanesti, indeosebi intreprinderile publice si private, intr-un domeniu extrem de sensibil – managementul.
Experienta didactica, stiintifica si manageriala dobandita in peste patru decenii de activitate mi-a permis o analiza pertinenta a ceea ce se intampla, din punct de vedere managerial, in organizatiile din Romania, a conexiunilor acestora cu suprasistemele din care fac parte si cu mediul ambiant international, analiza ce a permis fundamentarea unor potentiale solutii de eficientizare manageriala, ce se inscriu in dorinta de a da un raspuns favorabil la doua intrebari: „Stim sa conducem?” si „Cum conducem?”.
Lucrarea se doreste un inventar succint al aspectelor teoretice ale managementului organizatiei, stiute sau necesar a fi stiute de cei care conduc si gestioneaza orice structura a societatii si economiei romanesti – de la minister la intreprindere – aceasta fiind prima conditie a unui raspuns pertinent la prima intrebare. In continuare, sunt evidentiate particularitatile celui mai important personaj implicat in exercitarea managementului, particularitati date de competenta profesionala si manageriala, de tipologia in care se inscrie fiecare, de stilul de management practicat, dar si maniera in care gestioneaza resursa cea mai pretioasa de care dispune, respectiv timpul. Cunostintele, calitatile si aptitudinile pe care le poseda, alaturi de maniera in care valorifica autoritatea conferita de posturile ocupate prin exercitarea proceselor de management contureaza portretul-robot al managerului profesionist, capabil de performante manageriale, generatoare de performante economico-financiare, comerciale etc. in domeniul condus. Profesionalizarea managerilor stagneaza din punct de vedere al performantelor inregistrate, in pofida existentei unor premise favorizante, precum existenta unei economii concurentiale, privatizarea managementului intreprinderilor publice, existenta unui puternic sector privat in economie s.a.m.d. De ce? Cauzele sunt multiple, insa cele mai importante se refera la metodologizarea manageriala veritabila redusa, la accentul la fel de redus pus pe competenta la recrutarea, selectia, angajarea si, mai ales, promovarea managerilor, la imixtiunea politicului in managementul intreprinderilor si institutiilor publice intr-o masura exagerata, la instabilitatea politica si legislativa.
Daca la intrebarea „Stim sa conducem?” raspunsul trebuie cautat in profesionalizarea managerilor si a managementului, la intrebarea „Cum conducem?” abordarea trebuie sa fie mai nuantata si sa ia in considerare particularitatile celor doua categorii de personaje dintr-o organizatie – managerii si executantii, precum si particularitatile constructive si functionale ale organizatiilor conduse si gestionate. Teoria managementului ofera rezolvari multiple la astfel de probleme, de la reengineeringul proceselor de afaceri la reengineeringul managementului, de la metodologizarea manageriala la ameliorarea culturii organizationale etc. insa, importante sunt cunoasterea continutului acestora si maniera de operationalizare, cu o pronuntata specificitate de la un tip de organizatie la altul. Am optat pentru unele modalitati de eficientizare manageriala legate strict de componenta metodologica a managementului din doua considerente: primul este dat de rolul fundamental al instrumentarului managerial si metodologiilor manageriale in scientizarea prestatiei managerilor, iar al doilea se refera la faptul ca operationalizarea acestor modalitati de metodologizare manageriala este foarte riguroasa, schematizata, axata pe o succesiune logica de secvente, etape si faze, cu care managerii organizatiilor – mai cu seama ai intreprinderilor – romanesti sunt familiarizati intrucat majoritatea dintre acestia au formatie tehnica. De aceea, cartea se adreseaza cu prioritate managerilor de IMM-uri, managerilor de intreprinderi publice si private, dar si celor care conduc institutii publice.
Pentru a deveni profesionisti in domeniu, trebuie sa indeplineasca un minimum de conditii:
- prima: sa stie management, cat mai mult management (sa posede cunostinte de management cat mai solide); argumentul conform caruia, inainte sau dupa ocuparea unui post de management, fac un curs postuniversitar de management de 1-2 saptamani si sunt apt pentru a-l exercita, nu sta in picioare! Managementul nu se invata in doua saptamani!
- a doua: sa aiba suficiente calitati si aptitudini manageriale care sa le completeze profilul managerial; arta trebuie imbinata cu stiinta, iar daca managerul este si un bun lider, atunci putem vorbi de un veritabil manager lider!
- a treia: postul de management sa ofere titularului o suficienta libertate decizionala si actionala, „terenul” propice de manifestare a cunostintelor, calitatilor si aptitudinilor manageriale si profesionale pe care acesta le poseda; corespondenta deplina intre autoritatea oficiala si autoritatea personala este cheia succesului oricarui manager!
- a patra: sa aiba suficiente cunostinte, calitati si aptitudini profesionale, in domeniul in care dispune de o pregatire medie sau superioara (tehnic, economic, juridic s.a.); tandemul competenta profesionala – competenta manageriala este valabil pentru orice post de management, cu precizarea ca ponderile celor doua dimensiuni variaza pe verticala managementului, in sensul ca pentru top management, prioritara este competenta manageriala, in timp ce, pentru managerii din esalonul inferior, prioritara este competenta profesionala.
Suntem constienti ca astazi, invadati de internet, apetitul pentru citit este din ce in ce mai scazut. Nici macar studentii nu mai au aceasta indeletnicire, desi ar trebui sa fie cei mai mari doritori de carte. Poate si din cauza altora care, caracterizati de incompetenta, au reusit in viata si, foarte curios, conduc si gestioneaza ministere si alte institutii ori intreprinderi ale statului in care, practic, conduc pe altii, mult mai competenti profesional si managerial! Cartea pe care o oferim celor care mai trec prin librarii sau se mai opresc pe la tarabele ce comercializeaza carti de specialitate se constituie intr-o modesta contributie la ameliorarea acestei situatii. Romania si romanii merita mai mult!
Nu pot incheia acest cuvant inainte fara  a multumi familiei pentru sustinerea constanta in a publica carti in domeniul managementului si Editurii Universitare care, prin domnul director Vasile Muscalu, a dovedit inca o data, profesionalismul desavarsit in editarea de carte de specialitate.


Autorul

Bucuresti,
mai 2018

Cuvant inainte / 11

Partea I – MANAGEMENT SI ORGANIZATIE / 15

1.  Clarificari terminologice / 17
2. Procesele de management. Functiile (atributele) managementului / 32
Previziunea – cea mai importanta functie a managementului / 32
Organizarea – cea mai vulnerabila dintre functiile managementului / 34
Coordonarea – cea mai placuta functie / 37
Antrenarea – cel mai dificil de exercitat / 38
Control-evaluarea si incheierea unui ciclu managerial / 39
Disfunctionalitati majore in exercitarea proceselor de management / 40
Relatiile de management. Principii manageriale / 41
Stiinta managementului – managementul stiintific / 42
3. Organizatia si mediul ambiant / 44
Ce este organizatia? / 44
Tipologia organizatiilor / 45
Abordarea sistemica a organizatiei / 48
Mediul ambiant, national si international / 50
Intreprinzatorul si noua afacere / 53
4. Sistemul de management / 56
Abordarea sistemica a managementului organizatiei / 56
Componenta metodologica a managementului / 56
Instrumentarul managerial: tipologie si roluri / 58
Metodologiile manageriale / 61
Caracteristicile componentei metodologice a managementului / 61
Functiile componentei metodologice / 61
Componenta decizionala / 62
Succinte consideratii referitoare la sistemul decizional / 62
Tipologia deciziilor manageriale / 63
Riscurile decizionale / 65
Ce functii indeplineste componenta decizionala? / 67
Componenta informationala / 68
Ce este sistemul informational? / 68
Componentele sistemului informational si tipologia acestora / 68
Functiile componentei informationale in management / 70
Componenta organizatorica / 70
Succinte consideratii privind sistemul organizatoric / 70
Organizarea procesuala / 71
Organizarea structurala / 73
Organizarea de tip unitar versus organizarea dualista / 74
Tipologia structurilor organizatorice / 76
Documente organizatorice / 84
Functiile componentei organizatorice / 85
Managementul resurselor umane. Cultura organizationala / 85
In ce consta „managementul resurselor umane”? / 85
Functiile managementului resurselor umane / 86
Cultura organizationala / 86
Functiile culturii organizationale / 87

Partea a II-a – STIM SA CONDUCEM? / 89

5. Manageri si lideri / 91
Definirea si competenta managerului / 91
Tipologia managerilor si a stilurilor manageriale. / 95
Timpul – cea mai importanta resursa a managerului / 98
Modalitati de eficientizare a prestatiei managerilor / 100
Liderul / 108

6. Profesionalizarea managerilor si a managementului / 112
Ce este un manager profesionist? / 112
Stadiul profesionalizarii managerilor si a managementului / 114
Modalitati de profesionalizare a managerilor si a managementului / 121
Impactul profesionalizarii asupra calitatii si eficientei managementului133

Partea a III-a – CUM CONDUCEM? / 135

7. Metodologizarea manageriala. Maniera de abordare / 137
Consideratii preliminare / 137
Introducere in universul metodologizarii manageriale / 139
Despre componenta metodologica a managementului / 142
Modele de metodologizare manageriala / 145
8. Reengineering. De la reengineeringul proceselor de afaceri la reengineeringul managementului / 152
Ce este reengineeringul? / 152
De la reengineeringul proceselor de afaceri la reengineeringul managementului / 152
Modele de reengineering managerial / 160
De ce intreprinderile romanesti aflate in dificultate nu apeleaza la reengineering? / 171
Restructurarea organizationala – succinte consideratii / 172
Restructurare versus reengineering managerial / 174
9. Diagnosticarea organizatiei / 177
Introducere / 177
Definirea si tipologia diagnosticarii / 178
Cum elaboram un studiu de diagnosticare? / 180
Analiza SWOT – continut metodologic / 192
Diagnosticare versus analiza SWOT / 194
10. Strategia si managementul strategic / 198
Ce este strategia? / 198
Componentele strategiei organizatiei / 199
Tipologia strategiilor organizationale / 200
Caracteristicile strategiei / 203
Determinantii strategiei organizatiei / 204
Abordare corelativa management strategic – planificare strategica / 207
Metodologia de management strategic / 209
11. Reproiectarea procesuala si structural-organizatorica a managementului organizatiei (procese si structuri) / 226
Introducere / 226
Aspecte privind caracteristicile dimensionale si functionale ale sistemului organizatoric / 227
Analiza sistemului organizatoric / 228
Reproiectarea procesuala si structural-organizatorica / 232
12. Oameni (manageri & executanti) / 235
Reproiectarea managementului resurselor umane / 236
Prezentarea managementului resurselor umane / 236
Analiza managementului resurselor umane / 237
Reproiectarea managementului resurselor umane / 238
Reproiectarea decizionala / 239
Premise / 239
Date si informatii referitoare la componenta decizionala / 243
Analiza sistemului decizional / 246
Reproiectarea decizionala / 247
Instrumentarul decizional / 249
Reproiectarea componentei informationale / 265
Premise / 265
Prezentarea sistemului informational / 266
Analiza componentei informationale a managementului / 267
Reproiectarea informationala / 269
Reproiectarea metodologico-manageriala / 270
Premise / 270
Prezentarea sistemului metodologic / 270
Analiza componentei metodologice a managementului / 271
Reproiectarea metodologica a managementului / 272
13. Instrumentarul managerial. Sisteme (metode complexe) de management. Managementul pe baza centrelor de profit (MCP) / 273
Necesitate si oportunitate / 273
Componentele managementului pe baza centrelor de profit / 277
Managementul prin obiective / 298
Managementul prin bugete / 310
Sistemul cost-ora-productie / 314
Managementul prin exceptii / 320
Managementul prin proiecte / 325
Metode si tehnici de management / 339
Tabloul de bord / 339
Delegarea / 357
Sedinta / 365
Benchmarking / 392

Partea a IV-a – CALITATEA SI EFICIENTA MANAGEMENTULUI / 401

14. Particularitati in determinarea calitatii si eficientei managementului403 Consideratii despre calitatea si eficienta managementului / 403
Calitatea managementului / 407
Eficienta managementului. Performante manageriale si economice / 415
Cum influenteaza metodologizarea manageriala calitatea si eficienta managementului? / 426
Impactul asupra exercitarii proceselor de management / 427
Impactul asupra calitatii si eficientei managementului / 432
15. Reflectii despre management, pentru manageri / 436

Bibliografie / 457

 

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!