Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 /// Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783

Editura Universitara Comert international si politici comerciale - Georgeta Ilie

-15%
46,00 Lei 39,10 Lei

ISBN: 978-606-28-0316-2

DOI: 10.5682/ 9786062803162

Anul publicării: 2015

Editia: II, revizuita si adaugita

Pagini: 360

Editura: Editura Universitara

Autor: Georgeta Ilie

Stoc limitat
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062803162 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Lucrarea de fata isi propune sa contribuie la intelegerea fenomenului amplificarii fluxurilor comerciale internationale si la consolidarea capacitatii de analiza a deciziilor economice la nivel mondial din perspectiva efectelor acestora asupra participantilor la circuitul mondial de valori.
Plecand de la faptul ca in prezent fluxurile comerciale si financiare internationale reprezinta cele mai dinamice componente ale economiei mondiale, participarea agentilor economici la aceste fluxuri presupune cunoasterea elementelor determinante ale acestora pentru a putea valorifica eficient oportunitatile existente si a identifica riscurile specifice afacerilor derulate la nivel mondial.
Problematica abordata se desfasoara intr-o ordine logica, plecand de la prezentarea aspectelor conceptuale, teoretice si metodologice specifice comertului international si politicilor comerciale contemporane, continuand cu prezentarea tendintelor fluxurilor comerciale internationale, pana la noile tendinte de regionalizare si globalizare, precum si de institutionalizare a relatiilor comerciale internationale contemporane. In economia lucrarii se pot identifica doua mari directii si anume, pe de o parte, prezentarea principalilor participanti la comertul international (economiile nationale si agentii economici cu activitati de comert exterior) si, pe de alta parte, reglementarea relatiilor dintre acestia (Organizatia Mondiala a Comertului si organizatiile de integrare economica regionala).
Intreaga lucrare este insotita cu o multitudine de casete cu explicatii suplimentare si exemple practice desprinse din realitatile comertului international si ale politicilor comerciale ale tarilor lumii, inclusiv Romania.



 
  • Comert international si politici comerciale

    Descarca
GEORGETA ILIE 

PREFATA / 9

CAPITOLUL 1. COMERTUL INTERNATIONAL – ABORDARI CONCEPTUALE / 11
1.1 COMERTUL INTERNATIONAL / 11
1.2 SPECIALIZAREA INTERNATIONALA / 16
1.3 TEORII PRIVIND COMERTUL INTERNATIONAL / 21
1.4 INREGISTRAREA FLUXURILOR COMERCIALE IN BALANTA DE PLATI EXTERNE / 29
1.4.1 Balanta de plati externe / 29
1.4.2 Inregistrarea fluxurilor comerciale externe in balanta de plati externe / 33
1.4.3 Tehnici de echilibrare si finantare a balantei de plati externe / 36
1.5 INDICATORI DE MASURARE A GRADULUI DE INTEGRARE A UNEI TARI IN COMERTUL INTERNATIONAL / 41

CAPITOLUL 2. EVOLUTIA FLUXURILOR COMERCIALE INTERNATIONALE / 49
2.1 EVOLUTIA VOLUMULUI VALORIC AL FLUXURILOR COMERCIALE INTERNATIONALE / 49
2.2 MUTATII STRUCTURALE IN EVOLUTIA COMERTULUI INTERNATIONAL / 50
2.3 FACTORII DE INFLUENTA ASUPRA EVOLUTIEI COMERTULUI INTERNATIONAL / 52
2.4 PARTICIPAREA TARILOR LUMII LA COMERTUL INTERNATIONAL / 58
2.5 FLUXURI COMERCIALE INTRA SI INTER-REGIONALE / 63
2.6 ROLUL TRIADEI IN COMERTUL INTERNATIONAL CONTEMPORAN / 65
2.7 ROLUL TARILOR BRICS IN COMERTUL INTERNATIONAL CONTEMPORAN / 69

CAPITOLUL 3. POLITICI COMERCIALE – ABORDARI GENERALE / 73
3.1 POLITICA COMERCIALA - CONCEPT, OBIECTIVE, FUNCTII / 73
3.2 PRICIPALII FACTORI DE INFLUENTA AI COMERTULUI INTERNATIONAL SI POLITICILOR COMERCIALE / 75
3.3 INSTRUMENTELE POLITICII COMERCIALE / 77
3.4 TIPURI DE POLITICI COMERCIALE / 79
3.4.1 Liberul schimb / 79
3.4.2 Protectionismul comercial / 80
3.4.3 Argumente ce sustin alegerea politicii comerciale / 80
3.4.4 Alte tipuri de politici comerciale / 82
3.5 LIBERALISM VERSUS PROTECTIONISM IN POLITICILE COMERCIALE CONTEMPORANE / 84

CAPITOLUL 4. INSTRUMENTE SPECIFICE POLITICII COMERCIALE CARE REGLEMENTEAZA IMPORTURILE / 92
4.1 INSTRUMENTE SPECIFICE POLITICII TARIFARE / 92
4.1.1 Politica tarifara – obiective, instrumente, functii / 92
4.1.2 Tariful vamal / 95
4.1.3 Taxele vamale – scopul si obiectul acestora / 100
4.1.4 Modul de percepere si modul de stabilire al taxelor vamale / 104
4.1.5 Stabilirea originii marfurilor supuse impunerii vamale / 111
4.1.6 Efectul protectionist al taxelor vamale / 112
4.1.7 Beneficiile si costurile impunerii vamale / 115
4.1.8 Teritoriul vamal. Forme de extindere si restrangere ale acestuia / 116
4.2 INSTRUMENTELE SPECIFICE POLITICII COMERCIALE NETARIFARE / 132
4.2.1 Politica netarifara – abordari conceptuale si caracteristici / 132
4.2.2 Restrictii cantitative la import / 134
4.2.3 Limitarea importurilor prin mecanismul preturilor / 147
4.2.4 Formalitatile vamale si administrative aplicabile importurilor / 154
4.2.5 Implicarea statului in activitati comerciale internationale / 156
4.2.6 Standardele aplicate produselor importate / 163
4.2.7 Impactul protectionismului netarifar asupra comertului international / 168

CAPITOLUL 5. INSTRUMENTE DE PROMOVARE SI STIMULARE A EXPORTURILOR / 171
5.1 INSTRUMENTE DE PROMOVARE A EXPORTURILOR / 171
5.1.1 Elemente definitorii ale politicii de promovare a exporturilor la nivel macroeconomic / 171
5.1.2 Organizatii nationale pentru promovarea exporturilor / 174
5.1.3 Rolul targurilor si expozitiilor internationale in promovarea exporturilor / 182
5.1.4 Agentii si reprezentante comerciale in strainatate / 184
5.1.5 Camere de comert si industrie / 185
5.1.6 Tratate si acorduri comerciale internationale / 187
5.2 INSTRUMENTE DE STIMULARE A EXPORTURILOR / 191
5.2.1 Subventiile pentru stimularea exporturilor / 191
5.2.2 Facilitati fiscale pentru stimularea exporturilor / 193
5.2.3 Creditele de export pentru stimularea exporturilor / 195
5.2.4 Devalorizarea monedei nationale in scopul stimularii exporturilor / 199

CAPITOLUL 6. INTEGRAREA ECONOMICA REGIONALA SI INCIDENTELE ACESTEIA ASUPRA COMERTULUI INTERNATIONAL / 201
6.1 PROCESUL INTEGRARII ECONOMICE REGIONALE / 201
6.2 REGIONALISM VERSUS MULTILATERALISM IN COMERTUL INTERNATIONAL / 209
6.3 INTEGRAREA ECONOMICA REGIONALA IN VIZIUNEA ORGANIZATIEI MONDIALE A COMERTULUI / 212
6.4 INTEGRAREA ECONOMICA IN EUROPA OCCIDENTALA / 216
6.4.1 Uniunea Europeana / 216
6.4.2 Asociatia Europeana a Liberului Schimb / 225
6.5 INTEGRAREA ECONOMICA IN AMERICA DE NORD / 227
6.5.1 Pactul Auto / 227
6.5.2 Acordul de Comert Liber SUA-Canada / 227
6.5.3 Acordul Nord American de Comert Liber (NAFTA) / 228
6.5.4 Zona de Comert Liber a Americilor / 237
6.6 INTEGRAREA ECONOMICA IN AMERICA CENTRALA SI DE SUD / 239
6.6.1 Piata Comuna a Caraibelor (CARICOM) / 239
6.6.2 Asociatia de Integrare Latino-Americana (ALADI) / 239
6.6.3 Piata Comuna a Sudului (MERCOSUR) / 240
6.6.4 Comunitatea Andina / 242
6.7 PROCESUL DE INTEGRARE ECONOMICA REGIONALA IN ZONA ASIA – PACIFIC / 246
6.7.1 Asociatia Natiunilor Unite din Asia de Sud-Est (ASEAN) / 246
6.7.2 Forumul de Cooperare Asia-Pacific (APEC) / 248

CAPITOLUL 7. ROLUL ORGANIZATIEI MONDIALE A COMERTULUI IN REGLEMENTAREA COMERTULUI INTERNATIONAL / 252
7.1 SCURT ISTORIC AL APARITIEI ORGANIZATIEI MONDIALE A COMERTULUI / 252
7.2 OBIECTIVELE ORGANIZATIEI MONDIALE A COMERTULUI / 255
7.3 ADUCEREA AFACERILOR IN BOARD-UL ORGANIZATIEI MONDIALE A COMERTULUI / 258
7.4 CONTINUITATEA SI NOUTATEA ORGANIZATIEI MONDIALE A COMERTULUI / 259
7.5 STRUCTURA ORGANIZATORICA A ORGANIZATIEI MONDIALE A COMERTULUI / 260
7.6 PRINCIPIILE FUNDAMENTALE ALE ORGANIZATIEI MONDIALE A COMERTULUI / 263
7.6.1 Principiul nediscriminarii in relatiile comerciale reciproce / 264
7.6.2 Principiul reciprocitatii / 265
7.6.3 Principiul obligativitatii angajamentelor asumate / 266
7.6.4 Principiul transparentei / 267
7.6.5 Principiul salvgardarii / 267
7.7 EXCEPTII SI DEROGARI DE LA PRINCIPIILE FUNDAMENTALE ALE OMC / 268
7.8 DESFASURAREA NEGOCIERILOR IN CADRUL ORGANIZATIEI MONDIALE A COMERTULUI / 269
7.9 LOCUL TARILOR IN DEZVOLTARE IN CADRUL ORGANIZATIEI MONDIALE A COMERTULUI / 274
7.10 REZULTATELE RUNDELOR DE NEGOCIERI COMERCIALE / 275
7.11 RUNDA URUGUAY SI ROLUL ACESTEIA IN CREAREA OMC / 279
7.12 COOPERAREA ORGANIZATIEI MONDIALE A COMERTULUI CU ALTE ORGANIZATII INTERNATIONALE / 286

CAPITOLUL 8. REZULTATELE ACTIVITATII ORGANIZATIEI MONDIALE A COMERTULUI / 289
8.1 REZULTATELE CONFERINTELOR MINISTERIALE ALE ORGANIZATIEI MONDIALE A COMERTULUI / 289
8.1.1 Conferintele ministeriale ale OMC in perioada 1996-2011 / 289
8.1.2 Conferinta ministeriala a OMC de la Bali (2013) / 296
8.2 RUNDA DOHA (RUNDA MILENIULUI) / 302
8.3 SISTEMUL COMERCIAL INTERNATIONAL SUB IMPERATIVELE CONJUNCTURII ECONOMICE MONDIALE SI ALE RUNDEI DOHA / 309

CAPITOLUL 9. PRINCIPALELE REGLEMENTARI ADOPTATE DE ORGANIZATIA MONDIALA A COMERTULUI / 314
9.1 REGLEMENTAREA ASPECTELOR PRIVIND APARAREA COMERCIALA / 314
9.1.1 Reglementarea politicilor de contrarare a efectelor dumping-ului / 314
9.1.2 Reglementarea politicilor privind subventiile de export si taxele compensatorii / 317
9.1.3 Reglementarea aplicarii masurilor de salvgardare / 320
9.2 REGLEMENTAREA POLITICILOR COMERCIALE SECTORIALE / 325
9.2.1 Reglementarea politicilor comerciale aplicabile comertului international cu produse agricole / 325
9.2.2 Reglementarea politicilor comerciale aplicabile comertului international cu textile si confectii / 329
9.3 REGLEMENTARI PRIVIND ASPECTE SPECIFICE POLITICII VAMALE, IN CONFORMITATE CU ACORDURILE OMC / 332
9.3.1 Reglementarea evaluarii marfurilor in vama / 332
9.3.2 Reglementarea inspectiei inainte de expedierea marfurilor catre piete  externe / 334
9.3.3 Reglementarea stabilirii originii marfurilor / 335
9.3.4 Reglementarea procedurilor privind licentele de import / 337
9.3.5 Reglementarea crearii si functionarii uniunilor vamale si a zonelor de liber schimb / 340
9.3.6 Reglementarea achizitiilor guvernamentale / 340
9.4 REGLEMENTARI COMERCIALE INTERNATIONALE CU INCIDENTE ASUPRA POLITICILOR COMERCIALE / 341
9.4.1 Reglementarea masurilor ce vizeaza investitiile legate de comert / 341
9.4.2 Reglementarea comertului international cu servicii / 343
9.4.3 Reglementarea aspectelor comerciale ale drepturilor de proprietate intelectuala / 347
9.4.4 Reglementarea diferendelor comerciale internationale / 351
9.4.5 Reglementarea examinarii politicilor comerciale ale tarilor membre OMC / 353

BIBLIOGRAFIE SELECTIVA  / 356

Lucrarea de fata isi propune sa contribuie la intelegerea fenomenului amplificarii fluxurilor comerciale internationale si la consolidarea capacitatii de analiza a deciziilor economice la nivel mondial din perspectiva efectelor acestora asupra participantilor la circuitul mondial de valori.
Plecand de la faptul ca in prezent fluxurile comerciale si financiare internationale reprezinta cele mai dinamice componente ale economiei mondiale, participarea agentilor economici la aceste fluxuri presupune cunoasterea elementelor determinante ale acestora pentru a putea valorifica eficient oportunitatile existente si a identifica riscurile specifice afacerilor derulate la nivel mondial.
Problematica abordata se desfasoara intr-o ordine logica, plecand de la prezentarea aspectelor conceptuale, teoretice si metodologice specifice comertului international si politicilor comerciale contemporane, continuand cu prezentarea tendintelor fluxurilor comerciale internationale, pana la noile tendinte de regionalizare si globalizare, precum si de institutionalizare a relatiilor comerciale internationale contemporane. In economia lucrarii se pot identifica doua mari directii si anume, pe de o parte, prezentarea principalilor participanti la comertul international (economiile nationale si agentii economici cu activitati de comert exterior) si, pe de alta parte, reglementarea relatiilor dintre acestia (Organizatia Mondiala a Comertului si organizatiile de integrare economica regionala).
Primul capitol se doreste a fi mai mult decat o prezentare sumara a notiunilor de baza specifice comertului international. Astfel, prin problematica prezentata se incearca conturarea unor raspunsuri la intrebari precum: ce se intelege prin comert international, care sunt participantii la schimburile comerciale contemporane, care sunt notiunile asociate acestuia (ex. specializarea internationala), care sunt teoriile formulate de-a lungul timpului in explicarea acestui fenomen. Tot aici sunt analizate mijloacele de cuantificare si inregistrare a fluxurilor comerciale, precum si aspecte privind masurarea intensitatea si eficienta activitatii participantilor la comertul international.
Capitolul al doilea se concentreaza asupra identificarii principalelor tendinte in evolutia fluxurilor comerciale internationale. Dinamica fluxurilor comerciale internationale, prezentata sub aspect statistic, este completata de explicatii privind factorii de influenta si efectele acestora asupra bunastarii tarilor lumii. De asemenea, sunt avute in vedere aspecte legate de rolul principalilor jucatori in relatiile comerciale internationale contemporane si anume tarile Triadei (SUA, UE, Japonia) si tarile BRICS (Brazilia, Federatia Rusa, India, Republica Populara Chineza si Republica Africa de Sud).
In capitolele trei, patru si cinci sunt tratate aspecte specifice problematicii politicilor comerciale si ale instrumentelor acestora. Prin problematica prezentata in capitolul trei se incearca clarificarea unor notiuni precum semnificatia politicilor comerciale, obiectivele acestora, rolul corporatiilor transnationale in elaborarea unor instrumente de politici comerciale. Locul central in cadrul acestui capitol este detinut de tipologia politicilor comerciale, caz in care sunt prezentate aspecte cu caracter teoretic insotite de o serie de exemple privind politicile comerciale de liber schimb si protectionista. Urmatoarele doua capitole reprezinta nucleul de baza al problematicii politicilor comerciale, acestea concentrand principalele instrumente de politica comerciala, si anume: instrumentele cu caracter tarifar si netarifar aplicabile preponderent importurilor si instrumentele de promovare si stimularea exporturilor. Pe tot parcursul acestor capitole, problematica teoretico-explicativa este dublata de o multitudine de casete cu explicatii suplimentare si exemple practice desprinse din realitatile comertului international si ale politicilor comerciale ale tarilor lumii, inclusiv Romania.
In capitolul sase sunt avute in vedere aspecte privind regionalizarea schimburilor comerciale. Aspectele cu caracter teoretic privind problematica fenomenului integrarii regionale sunt dublate de prezentari ale principalelor grupari de integrare economica regionala, si anume: Uniunea Europeana si Asociatia Europeana a Liberului Schimb, pentru Europa; Acordul de Liber Schimb Nord- American, pentru America de Nord; piata MERCOSUR pentru America Latina, Forumul de Cooperare Asia-Pacific, pentru Asia si altele.
Institutionalizarea sistemului comercial international reprezinta subiectul capitolelor sapte, opt si noua, in care sunt prezentate si analizate aspectele specifice activitatii Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC). Astfel, in capitolul sapte, dupa prezentarea contextului aparitiei OMC, sunt avute in vedere aspecte privind principalele prevederi ale OMC, intre care se remarca: obiectivele, principiile fundamentale, aspecte privind desfasurarea negocierilor, pozitia tarilor in dezvoltare in cadrul OMC, cooperarea OMC cu alte organizatii internationale. In capitolele opt si noua sunt prezentate rezultatele primelor conferinte ministeriale ale OMC, inclusiv principalele rezultate ale activitatii OMC.
Intreaga lucrare este insotita cu o multitudine de casete cu explicatii suplimentare si exemple practice desprinse din realitatile comertului international si ale politicilor comerciale ale tarilor lumii, inclusiv Romania.

Noiembrie 2015

Georgeta ILIE

 

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!