Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 /// Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783

Editura Universitara Mentoratul - modalitate de pregatire si integrare profesionala a viitoarelor cadre didactice - Mariana Crasovan

38,00 Lei

ISBN: 978-606-28-0463-3

DOI: 10.5682/9786062804633

Anul publicării: 2016

Pagini: 280

Editura: Editura Universitara

Autor: Mariana Crasovan

Stoc epuizat
Cod Produs: 9786062804633 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Cuprins
  • Autori
  • Review-uri (0)

Profesia didactica este una din cele mai complexe profesii, iar cerintele fata de scoala si cadrele didactice sunt si ele variate si provocatoare. Schimbarile de natura economica, sociala, politica si culturala au un impact direct asupra scolii si asupra rolurilor cadrelor didactice.

Cadrele didactice sunt nevoite sa-si asume roluri din ce in ce mai complexe si mai variate, sa lucreze cu elevi cu nevoi de invatare diferite, cu nivele culturale diferite, cu potentialitati de invatare diferite.

Lipsa cadrelor didactice calificate, scaderea statutului acestei profesii in randul tinerilor, criticile aduse  institutiilor de formare a cadrelor didactice, atractivitatea crescuta a altor domenii de activitate, lipsa de selectie la nivelul profesiei didactice, lipsa unei sustineri si a unui suport la debutul in profesie, plecarea din sistem doar dupa cativa ani de activitate, sunt aspecte ce conduc imperativ la nevoia de regandire a sistemelor de formare ale cadrelor didactice.

Cercetatorii au cazut de acord ca cea mai importanta variabila ce influenteaza rezultatele elevilor este calitatea pregatirii cadrelor didactice, calitate ce se doreste atat la nivelul sistemului de pregatire initiala, cat si la cel de dezvoltare profesionala continua: „calitatea cadrelor didactice este unul din cei mai importanti, daca nu cel mai important factor determinant al rezultatelor elevilor si al imbunatatirii educatiei” (Cochran-Smith, M., 2004, p.3). Aceasta afirmatie trebuie analizata din dubla perspectiva: pe de-o parte confirma importanta activitatii unui cadru didactic in activitatea de invatare si in determinarea performantelor elevilor, dar, pe de alta parte, poate conduce la aruncarea „vinei” in totalitate asupra cadrelor didactice, ceea ce este un lucru destul de periculos.

Cadrele didactice simt intr-o oarecare masura aceste presiuni, presiuni ce vin in ultima vreme atat din interiorul, cat mai ales din exteriorul sistemului: mass-media, parinti, comunitate locala. Tocmai de aceea, atunci cand facem o analiza complexa a unui sistem educational trebuie sa avem in vedere toti factorii de care depinde buna functionare a acestuia: factori de natura economica, sociala, politica, culturala etc.

Toate demersurile celor implicati in educatie trebuie sa aiba un singur scop: cadrele didactice sa predea mai bine, sa-si eficientizeze activitatea didactica. Aceasta eficientizare vizeaza atat perioada pregatirii initiale pentru profesia didactica, cat si cea a dezvoltarii profesionale continue, intr-un cuvant intreaga cariera didactica.

In lucrarea de fata ne propunem sa analizam specificul profesiei didactice si sa trecem apoi in revista doua etape deosebit de importante in cariera didactica si anume pregatirea initiala si debutul profesional, incercand sa identificam prin mentorat o posibila strategie de eficientizare a pregatirii si integrarii profesionale a viitoarelor cadre didactice.

Programele de studiu si institutiile de pregatire a viitoarelor cadre didactice au fost adesea criticate pentru nivelul de pregatire al studentilor. O parte dintre aceste critici sunt justificate, dar pe de alta parte nu trebuie sa uitam ca sfarsitul perioadei de pregatire pentru profesia didactica nu inseamna sfarsitul perioadei de invatare pentru a fi cadru didactic, ci doar inceputul ei. Sfarsitul perioadei de pregatire initiala pentru profesia didactica este doar inceputul unui lung proces de formare a unui cadru didactic eficient si reflexiv.

Programele de pregatire initiala a cadrelor didactice trebuie sa ofere studentilor, viitori profesori, cunostinte si abilitati de baza (a folosi metode bazate pe cercetare, descoperire, a preda unor elevi diversi, cu nevoi de invatare diferite, a proiecta, planifica si evalua activitatea didactica, a reflecta in permanenta asupra imbunatatirii rezultatelor elevilor etc), abilitati si cunostinte ce ulterior vor fi imbunatatite. A invata sa predai, a te pregati pentru a deveni cadru didactic este un proces complex, datorita varietatii de informatii, competente si abilitati ce trebuie asimilate si formate, personal, depinzand de experientele de invatare anterioare ale studentilor, de conceptiile, preconceptiile si credintele lor despre predare si invatare si specific-contextual (Hauge, 2000).

Partea teoretica a prezentei lucrari este structurata pe trei capitole. In primul capitol am incercat sa conturam specificul profesiei didactice, analizand problematica existenta, radiografiind principalele studii de cercetare si documente de politica educationala. Am incercat o radiografie a profesiei didactice, analizand structura, profilul de varsta, gen, calificarile si conditiile de munca, oferind cateva date statistice cu interpretarile aferente, a situatiei existente atat la nivel european, cat si national. Totodata am incercat sa surprindem complexitatea profesiei didactice, noile roluri si competente pe care cadrele didactice trebuie sa si le asume si sa si le formeze, sa evidentiem statutul profesiei didactice si importanta standardelor pentru profesia didactica. Fiind o activitate dinamica, o activitate ce are drept finalitate imbunatatirea rezultatelor elevilor printr-o activitate eficienta de invatare, am abordat problematica dezvoltarii profesionale continue si cum se regaseste ea de-a lungul etapelor de dezvoltare a carierei didactice.

Capitolul II–Pregatirea initiala a cadrelor didactice-etapa majora in procesul de dezvoltare profesionala continua, analizeaza pregatirea initiala a cadrelor didactice, pornind de la urmatorii indicatori: durata studiilor, institutii responsabile cu pregatirea, curricula, criteriile de selectie si de finalizare a studiilor in astfel de programe. Am facut si o trecere in revista a principalelor paradigme ale educarii cadrelor didactice, deoarece acestea pot oferi sugestii de elaborare a principalelor programe de mentorat. Analiza sistemului de pregatire a cadrelor didactice este completata de analiza sistemului de pregatire a cadrelor didactice in universitatile din Romania, fiind urmat de analiza pregatirii practice, dar si de specialitate si psihopedagogice.

Capitolul III este o introducere in problematica complexa si inca neexplorata suficient a mentoratului. Am incercat sa inventariem cele mai importante aspecte ale acestei problematici, imbinand aspectele teoretice cu sugestii si exemple concrete. Am incercat o definire a conceptului, cu relevarea notelor sale definitorii, o trecere in revista a functiilor, tipurilor de mentorat, a etapelor de dezvoltare in cadrul unei astfel de relatii si am incercat sa concretizam principiile mentoratului in programe si activitati atat pentru perioada de pregatire initiala, cat si pentru cea de inductie.

Partea a doua a lucrarii, cea experimentala, porneste de la ideile si directiile conturate in prima parte, cea teoretica. In prima etapa am proiectat si realizat un program de formare a mentorilor din scolile de aplicatie, program ce poate fi utilizat ca punct de reper in departamentele de pregatire a personalului didactic sau poate fi acreditat, ca si curs de formare continua.

In stransa legatura cu programul pentru mentori am proiectat si implementat un program de mentorat, realizat prin activitati de observare, feed-back, facilitare si suport, in cadrul activitatilor de practica pedagogica,  urmarind efectele acestuia asupra performantelor studentilor, viitoare cadre didactice.

Finalul partii experimentale cuprinde rezultatele unei cercetari ce a urmarit sa surprinda perceptiile cadrelor didactice (directori de institutii de invatamant, cadre didactice cu experienta si cadre didactice debutante) in ceea ce priveste problematica debutului profesional, a debutantilor si a mentoratului, folosind metoda Q sort. Rezultatele studiului pot constitui un important punct de reper in construirea unor programe eficiente de mentorat, la nivelul scolii, pentru perioada de inductie.

  • MENTORATUL - modalitate de pregatire si integrare profesionala a viitoarelor cadre didactice

    Descarca

Introducere /9

SECTIUNEA I

CAPITOLUL I. Fundamente teoretice. Pregatirea initiala a cadrelor didactice si activitatea de mentorat / 12

I.1. Profesia didactica si specificul acesteia/ 12

I.1.1. Directii si strategii europene ce vizeaza educarea cadrelor didactice, reflectate in diverse documente/ 12

I.1.2. Principii si competente cheie in pregatirea initiala a cadrelor didactice/ 15

I.1.3. O radiografie a profesiei didactice /17

I.1.3.1. Elemente de structura si de dinamica ale corpului profesoral / 18

I.1.3.2. Profilul de varsta, gen, conditii de munca, nivel de calificare /19

I.1.4. Elemente caracteristice profesiei didactice /26

I.1.5. Complexitatea profesiei didactice: noi roluri si competente / 29

I.1.5.1.Statutul profesional al cadrelor didactice/ 30

I.1.5.2. Roluri si competente specifice profesiei didactice/ 32

I.1.5.3. Standardele pentru profesia didactica /33

I.1.5.4. Dezvoltarea profesionala continua /35

I.1.6. Etape in cariera didactica; Cariera didactica, o cariera statica sau dinamica?/ 38

Capitolul II. Pregatirea initiala a cadrelor didactice-etapa majora in procesul de dezvoltare profesionala continua / 42

II.1. Pregatirea initiala pentru profesia didactica in universitatile din Romania/ 42

II.2. Pregatirea initiala a cadrelor didactice-repere generale/ 45

II.3. Paradigme ale pregatirii viitoarelor cadre didactice/ 46

II.4. Parteneriatul educational in cadrul activitatilor de pregatire practica a viitoarelor cadre didactice /48

II.5. A invata despre predare si a preda despre predare /54

II.6. Debutul profesional in cariera didactica/ 56

Capitolul III. Mentoratul si problematica sa actuala /62

III.1. Conceptul de mentorat/ 62

III.2. Delimitari conceptuale/ 68

III.3. Functiile mentoratului /69

III.4. Tipuri de mentorat / 70

III.5. Mentoratul si etapele de dezvoltare personala si profesionala /72

III.6. Calitatile mentorului/ 73

III.7. Stadii de dezvoltare a relatiei de mentorat /75

III.8. Beneficii si limite ale relatiei de mentorat /76

III.9. Mentoratul in etapa pregatirii initiale a viitoarelor cadre didactice / 77

III.10. Perioada de inductie/stagiatura / 83

III.11. Sugestii pentru un program de mentorat pentru stagiatura /88

SECTIUNEA A II-A

EXPERIMENTUL INTREPRINS

CAPITOLUL IV. ETAPA CONSTATATIVA A INVESTIGATIEI EXPERIMENTALE / 97

IV.1. Obiectivele cercetarii constatative /97

IV.2. Esantionului de subiecti al etapei constatative /98

IV.3. Metodologia investigatiei constatative /100

IV.3.1. Esantionul de continut al investigatiei constatative / 100

IV.3.2. Metodele si instrumentele cercetarii/ 100

IV.4. Rezultate ale investigatiei constatative/ 101

IV.4.1. Date privind opiniile cadrelor didactice din scolile de aplicatie, ce indruma practica pedagogica a  studentilor, asupra elementelor definitorii ce caracterizeaza activitatile de practica pedagogica eficiente / 101

IV.4.2. Date privind opiniile studentilor inscrisi la cursurile departamentului de pregatire a personalului didactic despre caracteristicile unor activitati de practica pedagogica eficiente /113

IV.4.3. Date comparative privind stilurile de interventie si strategiile de formare utilizate de cadrele didactice ce coordoneaza practica pedagogica in scolile de aplicatie/ 119

IV.4.4. Date privind perceptia cadrelor didactice cu maximum 3 ani vechime cu privire la impactul formarii initiale asupra carierei didactice si perioada debutului profesional/122

IV.5. Administrarea pre-testului /141

IV.6. Rezultatele pre-testului / 143

CAPITOLUL V. EXPERIMENT PRIVIND OPTIMIZAREA ACTIVITATILOR DE PREGATIRE PRACTICA A VIITOARELOR CADRE DIDACTICE PRINTR-UN PROGRAM DE MENTORAT/ 148

V.1. Precizari teoretice si metodologice pentru experimentul formativ/ 148

V.1.1. Premisele teoretice si finalitati ale cercetarii formative /148

V.1.2. Structurarea unui model experimental de pregatire practica a viitoarelor cadre didactice printr-un program de mentorat /149

V.2. Ipoteza, obiectivele si variabilele cercetarii / 159

V.3. Sistemul metodelor de cercetare utilizate/ 162

V.4. Prezentarea instrumentelor de cercetare /163

V.5. Alcatuirea esantionului de subiecti / 164

V.6. Structurarea esantionului de continut / 165

V.7. Descrierea experimentului propriu-zis/ 171

V.7.1. Calendarul de desfasurare a experimentului /171

V.7.2. Programul de formare al mentorilor/ 172

V.7.3. Ghid de practica pentru studenti / 187

V.8. Analiza si interpretarea datelor obtinute in experimentul formativ /198

V.8.1. Analiza fiselor de progres / 198

V.8.1.1. Analiza fiselor de progres 1/ 199

V.8.1.2. Analiza fiselor de progres 2. Analiza comparativa a datelor obtinute in fisa de progres 1 si 2/ 204

V.8.2. Analiza jurnalelor structurate/ 213

V.8.3. Analiza fiselor de observatie/ 219

V.8.4. Analiza portofoliilor studentilor /223

V.9. Rezultate ale post-testului/ 225

V.9.1. Date privind optimizarea rezultatelor obtinute de catre studentii practicanti in timpul activitatilor de practica pedagogica / 225

V.9.2. Date privind opinia studentilor asupra activitatii mentorilor si asupra activitatilor de practica per ansamblu /228

V.9.3.Date privind opinia cadrelor didactice mentori despre programul de mentorat si despre prestatia si evolutia studentilor practicanti / 230

V.10. Rezultate ale etapei de testare la distanta/re-testare /232

V.11. Convingerile cadrelor didactice debutante, ale directorilor de scoli si cadrelor didactice cu experienta despre mentorat, debut profesional, formare continua si integrare profesionala / 234

CONCLUZII / 260

BIBLIOGRAFIE/ 265

Mariana Crasovan

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!