Lucrarea Dreptul relatiilor dintre profesionisti si consumatori este conceputa sub forma unui curs universitar adresat studentilor interesati de problematicile dreptului consumului, pornind de la constatarea potrivit careia contractele standardizate suscita provocari juridice pe care contractele formate in manierele traditionale nu le-au implicat; mai mult, expandarea sferei raspunderii civile a profesionistului pentru a incorpora si relatiile extracontractuale (precum in perimetrul raspunderii civile extracontractuale a producatorului/importatorului in materia prejudiciilor cauzate de produsele cu defecte de manufacturare ori de concepere) ridica, la randul sau, interogatii legate de prezervarea multora dintre paradigmele clasice ale responsabilitatii contractuale, atat pentru etapa precontractuala, cat si posterior formarii contractului, in faza executarii obligatiilor specifice.
Configurarea unor obligatii specifice pentru etapa precontractuala, precum obligatia de informare prealabila ori corolarul acesteia, obligatia de consiliere, se pozitioneaza in proximitatea necesitatii de a prezerva premisele formarii unui consimtamant avizat, furnizat de catre consumator in cunostinta de cauza, suficient deliberat, aflandu-se intr-o relatie de proportionalitate directa cu miza economica pe care contractul B2C o prezinta pentru parti; recurgerea la normele legale supletive nu ramane, in acest perimetru reprezentat de contractele de adeziune, lipsita de consecinte practice majore.
Asimetriile informationale care caracterizeaza formarea la distanta a contractelor dintre consumatori si profesionisti sunt gestionate, de catre legiuitorul european si de catre cel national, prin suprapunerea (stratificarea) unor mecanisme de temporizare a formarii consimtamantului avizat al consumatorului: formalismul informativ, obligatia precontractuala de informare incumband profesionistilor si dreptul de retractare a consimtamantului consumatorului.
Problematicile selectate, implicand abordarea teoretica si practica a principalelor concepte si mecanisme juridice specifice dreptului consumului, sunt acompaniate de trimiteri la suita de decizii ale Curtii de Justitie a Uniunii Europene si la hotarari judecatoresti selectate ca relevante. Asadar, lucrarea analizeaza – atat din perspectiva teoretica, dar si practica – cele mai importante si actuale probleme de dreptul consumului, grupate in capitole referitoare la:
• evolutia conceptelor de „profesionist” si „consumator” si elementele structurale ale definitiei notiunii de „consumator”;
• formarea contractelor dintre profesionisti si consumatori;
• particularitati ale exercitarii dreptului de retractare apartinand consumatorului;
• formalismul informativ aplicabil contractelor B2C;
• obligatia precontractuala de informare incumband profesionistilor;
• reprimarea clauzelor abuzive in contractele de adeziune;
• practicile comerciale neloiale/interzise;
• publicitatea comerciala inselatoare si publicitatea comparativa ilicita;
• raspunderea extracontractuala pentru prejudiciile cauzate de produsele cu defecte de manufacturare;
• conformitatea obiectiva a produselor si conformitatea continutului digital;
• drepturile consumatorilor in contractele de transport aerian de pasageri;
• formarea si executarea contractelor de credit pentru consum;
• drepturile consumatorilor in contractele de servicii turistice si timesharing;
• aspecte procedurale privind protectia consumatorilor – procedurile SAL;
• actiunile in reprezentarea intereselor colective ale consumatorilor.
Structura cartii Dreptul relatiilor dintre profesionisti si consumatori este una complexa si actualizata, racordata la ultimele modificari normative intrate in vigoare la inceputul anului 2022.
Studii. A absolvit Facultatea de Drept a Universitatii „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca, in anul 2001. Este Doctor in drept al aceleiasi universitati, din anul 2008, cu teza Formarea progresiva a contractului, sub coordonarea prof. univ. dr. Liviu Pop. A mai efectuat urmatoarele stagii de pregatire si documentare: Collective Redress – National Report for Trans Europe Experts (2018), Mandatory Rules Concerning Consumer Protection – National Report (2016), Retractability of Consent in Private Law - proiect de cercetare postdoctorala (2010-2012).
Activitatea profesionala. Este cadru didactic la Facultatea de Drept a Universitatii „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca, la disciplinele: Dreptul consumatorului, Contractele in dreptul consumului (master), Raspunderea civila pentru protectia datelor cu caracter personal (master), Contracte – evolutii si perspective (master). Domeniile sale de cercetare sunt: dreptul relatiilor dintre consumatori si profesionisti, RDGP – dreptul protectiei datelor personale si al inteligentei artificiale, dreptul contractelor de afaceri.
Publicatii. Dintre cartile publicate, amintim: Dreptul relatiilor dintre profesionisti si consumatori, Ed. Hamangiu, 2022; Creditele pentru consum si investitii imobiliare, Ed. CH Beck, 2014; Dictionar de dreptul consumului, Ed. C.H. Beck, 2010; Formarea progresiva a contractelor, Ed. Wolters Kluwer, 2009. A publicat, de asemenea, numeroase studii si articole in reviste de specialitate din Romania si din strainatate.
Premii si distinctii: Premiul „Henri Capitant” pentru cea mai buna teza sau monografie juridica a anului 2009 pe teme de drept privat, acordat pentru cartea Formarea progresiva a contractului (Ed. Wolters Kluwer, Bucuresti, 2009), de catre Revista Romana de Drept Privat si Asociatia Henri Capitant – Romania, in colaborare cu Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa din Romania (UNPIR).
Actualizat 7 martie 2022
Lucrarea Dreptul relatiilor dintre profesionisti si consumatori este conceputa sub forma unui curs universitar adresat studentilor interesati de problematicile dreptului consumului, pornind de la constatarea potrivit careia contractele standardizate suscita provocari juridice pe care contractele formate in manierele traditionale nu le-au implicat; mai mult, expandarea sferei raspunderii civile a profesionistului pentru a incorpora si relatiile extracontractuale (precum in perimetrul raspunderii civile extracontractuale a producatorului/importatorului in materia prejudiciilor cauzate de produsele cu defecte de manufacturare ori de concepere) ridica, la randul sau, interogatii legate de prezervarea multora dintre paradigmele clasice ale responsabilitatii contractuale, atat pentru etapa precontractuala, cat si posterior formarii contractului, in faza executarii obligatiilor specifice.
Configurarea unor obligatii specifice pentru etapa precontractuala, precum obligatia de informare prealabila ori corolarul acesteia, obligatia de consiliere, se pozitioneaza in proximitatea necesitatii de a prezerva premisele formarii unui consimtamant avizat, furnizat de catre consumator in cunostinta de cauza, suficient deliberat, aflandu-se intr-o relatie de proportionalitate directa cu miza economica pe care contractul B2C o prezinta pentru parti; recurgerea la normele legale supletive nu ramane, in acest perimetru reprezentat de contractele de adeziune, lipsita de consecinte practice majore.
Asimetriile informationale care caracterizeaza formarea la distanta a contractelor dintre consumatori si profesionisti sunt gestionate, de catre legiuitorul european si de catre cel national, prin suprapunerea (stratificarea) unor mecanisme de temporizare a formarii consimtamantului avizat al consumatorului: formalismul informativ, obligatia precontractuala de informare incumband profesionistilor si dreptul de retractare a consimtamantului consumatorului.
Problematicile selectate, implicand abordarea teoretica si practica a principalelor concepte si mecanisme juridice specifice dreptului consumului, sunt acompaniate de trimiteri la suita de decizii ale Curtii de Justitie a Uniunii Europene si la hotarari judecatoresti selectate ca relevante. Asadar, lucrarea analizeaza – atat din perspectiva teoretica, dar si practica – cele mai importante si actuale probleme de dreptul consumului, grupate in capitole referitoare la:
• evolutia conceptelor de „profesionist” si „consumator” si elementele structurale ale definitiei notiunii de „consumator”;
• formarea contractelor dintre profesionisti si consumatori;
• particularitati ale exercitarii dreptului de retractare apartinand consumatorului;
• formalismul informativ aplicabil contractelor B2C;
• obligatia precontractuala de informare incumband profesionistilor;
• reprimarea clauzelor abuzive in contractele de adeziune;
• practicile comerciale neloiale/interzise;
• publicitatea comerciala inselatoare si publicitatea comparativa ilicita;
• raspunderea extracontractuala pentru prejudiciile cauzate de produsele cu defecte de manufacturare;
• conformitatea obiectiva a produselor si conformitatea continutului digital;
• drepturile consumatorilor in contractele de transport aerian de pasageri;
• formarea si executarea contractelor de credit pentru consum;
• drepturile consumatorilor in contractele de servicii turistice si timesharing;
• aspecte procedurale privind protectia consumatorilor – procedurile SAL;
• actiunile in reprezentarea intereselor colective ale consumatorilor.
Structura cartii Dreptul relatiilor dintre profesionisti si consumatori este una complexa si actualizata, racordata la ultimele modificari normative intrate in vigoare la inceputul anului 2022.
www.editurauniversitara.ro