Editura Universitara Metodologii manageriale

-20%
43,34 Lei 34,67 Lei

Editura: Universitară

Autor: Ovidiu Nicolescu, Ion Verboncu

ISBN: 978-973-749-481-8

Anul publicării: 2008

Editia: I

Pagini: 384

In stoc
Limita stoc
- +
Adauga in cos
Cod Produs: 9789737494818 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
In literatura manageriala din Romania volumul de fata constituie o prezenta semnificativa din mai multe puncte de vedere.
a) Lucrarea prezinta un pronuntat caracter metodologic, fiind una dintre putinele lucrari focalizata in exclusivitate pe latura metodologica a managementului organizatiei. Peste 90% din continutul sau este reprezentat de metodologii manageriale, de metode, tehnici, proceduri, principii, reguli si cerinte metodologice de management. Altfel spus, lucrarea cuprinde ceea ce intereseaza cu prioritate pe cei ce doresc sa practice un management profesionist, generator de performanta economica.
b) Volumul este construit integral intr-o viziune sistemica. Probabil ca reprezinta unul dintre putinele elaborate de management de asemenea proportii care trateaza managementul organizatiei exclusiv in viziune sistemica. Primul capitol incorporeaza metodologii de proiectare sau reproiectare a sistemului de management al organizatiei, realizat intr-o optica holistica. In continuare, in aceeasi optica, se prezinta succesiv metodologii de proiectare pentru componentele majore manageriale strategia, subsistemul metodologico-managerial, subsistemul decizional, subsistemul informational, subsistemul structural organizatoric, subsistemul managementului resurselor umane incheindu-se cu un capitol consacrat finalitatii managementului eficacitatea si eficienta manageriala si organizationala.
c) Lucrarea are ca dimensiune prevalenta aplicabilitatea sau pragmatismul organizational. Trei sunt elementele care ii confera aceasta caracteristica esentiala: metodologiile manageriale prezentate in fiecare capitol, concepute intr-o viziune operationala, din punctul de vedere al managerului si specialistului chemat sa le implementeze; metodele si tehnicile structurate aplicativ, nu putine insotite si de aplicatii model de utilizare a lor; numeroasele studii de caz ce incorporeaza studii manageriale reprezentative pentru cele mai importante elemente tratate in lucrare. La imprimarea dimensiunii aplicative o contributie majora o are experienta indelungata si intensiva de consultante in management a celor doi autori. Faptul ca, in mod curent, ei ofera consultatii in management firmelor fiind de altfel printre putinii specialisti romani care reproiecteaza sisteme manageriale de firma se reflecta in modul de a percepe si trata problemele manageriale pronuntat pragmatic, din unghiul de vedere specific managementului de firma.
d) Abordarea elementelor manageriale se efectueaza prin prisma necesitatilor si cerintelor actuale ale societatilor comerciale care alcatuiesc economia romaneasca. Spre deosebire de quasitotalitatea lucrarilor de management publicate de specialistii autohtoni care trateaza problemele firmelor romanesti facand abstractie de specificitatea lor culturala si economica si de integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, prezentul volum porneste si are in vedere in permanenta aceste realitati cu impact determinant asupra modului de operationalizare si performantelor managementului. In mod expres sunt reliefate cerintele actuale ce decurg din integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, din globalizarea economiei mondiale si din trecerea la economia bazata pe cunostinte, asupra exercitarii managementului organizational.
e) Transferului international de know-how managerial in firmele romanesti i se acorda o atentie deosebita. Doua sunt modalitatile utilizate cu precadere in acest scop. In primul rand, in lucrare sunt preluate si integrate contributiile metodologice a numerosi specialisti reputati in managementul pe plan mondial: Peter Drucker, Michael Porter, Henry Mintzberg, Herbert Simon, Douglas McGregor, Octave Gélénier, Howard Stevenson, Longenecker, Charles Pringle, Richard Farmer, John Child, Philippe De Woot, Igor Ansoff s.a.
In al doilea rand, pentru fiecare dintre cele cinci subiecte manageriale majore metodologico managerial, decizional, informational, organizatoric si resurse umane se prezinta principalele tendinte pe plan mondial intr-o maniera sintetica, sistematizata si actualizata. Se ofera astfel posibilitatea celor ce studiaza volumul sa cunoasca rapid si cu efort redus ceea ce se prefigureaza mai valoros in management pe plan mondial. Aceste caracteristici ale lucrarii ii confera, in mod cert, o mare utilitate pentru cei interesati de managementul organizatiei, manageri, consultanti, profesori si specialisti in managementul din firme, studenti din profilele: economic, tehnic, juridic si psihosociologic, care studiaza managementul. Ei reprezinta, de altfel si principalii destinatari si beneficiari ai lucrarii.
ION VERBONCU
OVIDIU NICOLESCU

CAPITOLUL 1
REPROIECTAREA MANAGERIALA A ORGANIZATIEI /
15
1.1. Conturarea unei noi abordari manageriale / 15
1.2. Necesitatea proiectarii si reproiectarii managementului organizatiei / 16
1.3. Continutul metodologic al reproiectarii manageriale / 18
1.3.2. Etapa de proiectare a sistemului managerial al organizatiei / 22
1.3.2.2. Analiza sistemului managerial al organizatiei / 26
1.3.2.3. Proiectarea propriu-zisa a sistemului managerial al organizatiei / 27
1.3.3.1. Elaborarea proiectului programului de implementare a sistemului managerial / 31
1.3.3.2. Aprobarea programului de implementare a sistemului de management / 33
1.3.3.3. Prezentarea programului de implementare personalului organizatiei / 33
1.3.3.4. Implementarea propriu-zisa a noului sistem managerial / 33
1.3.3.5. Urmarirea, evaluarea si controlul functionarii noului sistem managerial in perioada rodaj / 34
1.3.4. Etapa de evaluare globala a functionalitatii si performantelor sistemului managerial / 34
1.4. Aplicatie privind reproiectarea managementului S.C. TEXTILISTUL S.A / 35
1.4.1. Diagnosticarea viabilitatii economice si manageriale / 35
1.4.2. Elaborarea strategiei globale / 44
1.4.3. Reproiectarea sistemului de management / 46
Bibliografie / 52

CAPITOLUL 2
METODOLOGIA DE REALIZARE A STRATEGIEI
/ 53
2.1. Abordari metodologice variate ale strategiei organizatiei / 54
2.2. Fundamentarea strategiei / 55
2.2.1. Premisele strategiei / 55
2.2.1.1. Diferentierea strategiei in functie de faza de viata a firmei / 56
2.2.1.2. Luarea in considerare a stakeholderilor organizatiei / 57
2.2.1.3. Asigurarea continuitatii elaborarii si aplicarii strategiilor si politicilor organizatiei / 57
2.2.1.4. Realizarea unei strategii globale multidimensionale / 58
2.2.1.5. Abordarea sistemica a elaborarii si implementarii strategiei / 59
2.2.1.6. Luarea in considerare a impactului internationalizarii activitatilor economice / 59
2.2.1.7. Realizarea transferului international de know-how managerial / 60
2.2.1.8. Operationalizarea flexibila a strategiei / 61
2.2.2. Modalitati de fundamentare a strategiei / 61
2.2.2.1. Identificarea si luarea in considerare a prognozelor stiintifice, tehnice, comerciale, financiare, manageriale etc. privind mediul in care opereaza organizatia / 61
2.2.2.2. Realizarea unor complexe studii de diagnosticare si analize SWOT / 62
2.2.2.3. Efectuarea de aprofundate studii de marketing / 62
2.2.2.4. Realizarea de studii ecologice / 63
2.3. Elaborarea strategiei / 63
2.3.1. Formularea misiunii organizatiei / 63
2.3.2. Precizarea obiectivelor fundamentale / 65
2.3.3. Stabilirea optiunilor strategice / 66
2.3.4. Dimensionarea resurselor necesare / 66
2.3.5. Fixarea termenelor de realizare a obiectivelor si derulare a optiunilor strategice / 67
2.3.6. Stabilirea avantajului competitiv / 67
2.3.7. Armonizarea componentelor strategiei globale a organizatiei / 69
2.3.8. Stabilirea strategiilor partiale / 69
2.3.9. Formularea politicii globale si a politicilor partiale ale organizatiei / 71
2.4. Implementarea strategiei / 71
2.4.1. Pregatirea implementarii strategiei / 72
2.4.2. Remodelarea integrala sau partiala a sistemului managerial al organizatiei / 73
2.4.3. Operarea schimbarilor strategice preconizate / 73
2.4.4. Supervizarea implementarii si evaluarea rezultatelor strategiei / 74
2.4.5. Conceperea si operationalizarea anumitor perfectionari / 74
2.4.6. Motivarea stakeholderilor / 75
2.5. Studiu de caz Impas la SC Confectia SA / 76
2.5.1. Prezentarea cazului / 76
Bibliografie / 84

CAPITOLUL 3
SISTEMUL METODOLOGICO-MANAGERIAL / 85

3.1. Reproiectarea sistemului metodologico-managerial / 87
3.1.1. Abordarea reproiectarii subsistemului metodologico-managerial in contextul reproiectarii de ansamblu a sistemului managerial al organizatiei / 87
3.1.1.1. Premise / 87
3.1.1.2. (Re)proiectarea subsistemului metodologico-managerial in conditiile (re)proiectarii intregului sistem managerial / 87
3.1.2. Proiectarea separata, numai a sistemului metodologico-managerial / 90
3.1.3. Aspecte majore privind implementarea proiectului sistemului metodologico-managerial / 92
3.1.3.1. Elaborarea unui program riguros de implementare / 92
3.1.3.2. Asigurarea unui climat favorabil schimbarilor de munca / 93
3.1.3.3. Implicarea ampla decizionala si operationala a managerilor in implementarea noului sistem metodologico-managerial / 94
3.2. Sisteme si metode de management / 97
3.2.1. Sisteme si metode generale de management / 97
3.2.1.1. Managementul be baza centrelor de profit / 97
3.2.1.2. Managementul prin obiective / 112
3.2.1.3. Managementul pe produs / 115
3.2.1.4. Managementul prin bugete / 118
3.2.1.5. Managementul prin exceptii / 120
3.2.1.6. Managementul participativ / 123
3.2.1.7. Managementul prin proiecte / 126
3.2.2. Metode si tehnici specifice de management / 134
3.2.2.1. Metoda diagnosticarii / 134
3.2.2.2. Sedinta / 138
3.2.2.3. Delegarea / 141
3.2.2.4. Tabloul de bord / 145
3.2.3. Metode si tehnici de stimulare a creativitatii personalului / 151
3.2.3.1. Brainstorming / 152
3.2.3.2. Metoda Philips 66 / 153
3.2.3.3. Sinectica / 154
3.2.3.4. Matricea descoperirilor / 154
3.2.3.5. Metoda Delbecq / 156
3.2.3.6. Metoda Delphi / 157
3.2.4. Metode si tehnici manageriale prin costuri / 158
3.2.4.1. Metoda pe comenzi / 158
3.2.4.2. Metoda normativa / 159
3.2.4.3. Metoda taxa-ora masina / 159
3.2.4.4. Sistemul cost-ora-productie (SCOP) / 160
3.2.4.5. Analiza valorii / 160
3.3. Tendinte pe plan mondial in abordarea metodologico-manageriala / 161
3.3.1. Proliferarea ampla a sistemelor, metodelor si tehnicilor manageriale / 162
3.3.2. Cresterea gradului de sofisticare a elementelor metodologico-manageriale / 163
3.3.3. Computerizarea crescanda a instrumentarului managerial / 164
3.3.4. Conturarea unei dimensiuni participative a sistemului metodologico- managerial al organizatiei / 164
3.3.5. Ascendenta elementelor metodologico-manageriale cu un puternic continut motivational / 165
3.3.6. Imprimarea unei viziuni sistemice accentuate conceperii si utilizarii instrumentarului managerial / 166
3.3.7. Internationalizarea sistemelor, metodelor si tehnicilor manageriale / 167
3.3.8. Profesionalizarea implementarii instrumentarului managerial / 167
3.4. Aplicatii si studii de caz / 168
3.4.1. Studiu de caz privind managementul prin obiective la S.C. Viitorul S.A / 168
3.4.1.1. Prezentarea cazului / 168
3.4.1.2. Subiecte pentru discutie / 170
3.4.2. Aplicatie privind tabloul de bord in  cadrul unei societati comerciale cu profil industrial / 170
3.4.3. Studiu de caz privind utilizarea metodei brainstorming la S.C.”OMNIA”S.A / 175
3.4.3.1. Prezentarea cazului / 175
3.4.3.2. Subiecte pentru discutie / 176
Bibliografie / 176

CAPITOLUL 4
REPROIECTAREA SISTEMULUI DECIZIONAL SI INSTRUMENTARUL DECIZIONAL / 
179
4.1. Metodologia de reproiectare a sistemului decizional al organizatiei / 180
4.1.1. Etapa I – Culegerea, inregistrarea si gruparea informatiilor privind sistemul decizional / 180 
4.1.2. Etapa a II-a – Analiza sistemului decizional / 183
4.1.3. Etapa a III-a – Reproiectarea sistemului decizional / 184
4.2. Abordari moderne ale procesului decizional strategic / 185
4.2.1. Principalele abordari decizionale / 186
4.2.2. Model decizional normativ strategic / 187
4.3. Metode si tehnici decizionale / 191
4.3.1. Consideratii preliminare / 191
4.3.2. Metode si tehnici de optimizare a deciziilor multicriteriale in conditii de certitudine / 192
4.3.2.1. Precizari metodologice / 192
4.3.2.2. Metoda aditiva / 195
4.3.2.3. Metoda utilitatii globale / 195
4.3.2.4. Metoda ELECTRE / 196
4.3.2.5. Metoda ONICESCU / 197
4.3.2.6. Metoda coeficientului K / 198
4.3.3. Metode si tehnici de optimizare a deciziilor in conditii de incertitudine / 199
4.3.3.1. Tehnica pesimista / 199
4.3.3.2. Tehnica lui Hurwicz / 200
4.3.3.3. Tehnica Bayes-Laplace / 200
4.3.3.4. Tehnica minimizarii regretelor / 201
4.3.4. Metode si tehnici de optimizare a deciziilor in conditii de risc / 201
4.3.4.1. Metoda sperantei matematice / 201
4.3.4.2. Metoda arborelui decizional / 202
4.3.5. Metode si tehnici de optimizare a deciziilor de grup / 206
4.3.5.1. Consideratii preliminare / 206
4.3.5.2. Metoda ELECTRE tridimensionala / 206
4.3.6. Alte metode si tehnici decizionale / 209
4.3.6.1. Tabelul decizional / 209
4.3.6.2. Simularea decizionala / 210
4.4.1. Personalizarea deciziei / 213
4.4.2. Informatizarea deciziei / 215
4.4.3. Metodologizarea decizionala / 216
4.4.4. Contextualizarea proceselor decizionale / 217
4.4.5. Eficientizarea decizionala multidimensionala / 219
4.5. Probleme decizionale / 221
4.5.1. Variante de structurare a productiei / 221
4.5.2. Strategii posibile / 221
4.5.3. Variante investitionale / 223
4.5.4. Stabilirea volumului de productie de fabricat / 223
Bibliografie / 224

CAPITOLUL 5
REPROIECTAREA SI MODERNIZAREA SUSBSISTEMULUI INFORMATIONAL
/ 227
5.1. Fundamentele teoretico-metodologice ale conceperii subsistemului informational-managerial / 227
5.1.1. Principii de fundamentare a sistemului informational / 227
5.1.1.1. Subordonarea conceperii si functionarii sistemului informational cerintelor managementului organizatiei / 228
5.1.1.2. Corelarea stransa a sistemului informational cu sistemul decizional si cu organizarea structurala a organizatiei / 228
5.1.1.3. Realizarea unitatii metodologice a tratarii informatiilor / 228
5.1.1.4. Concentrarea asupra abaterilor esentiale / 229
5.1.1.5. Asigurarea unui timp corespunzator de reactie componentelor si ansamblului sistemului managerial / 229
5.1.1.6. Obtinerea de maximum de informatii finale din fondul de informatii primare / 229
5.1.1.7. Realizarea flexibilitatii informational-mangeriale / 229
5.1.1.8. Asigurarea eficacitatii si eficientei informationale si organizationale / 230
5.1.2. Cerinte de rationalitate fata de informatii / 230
5.1.3. Prevenirea si eliminarea deficientelor informationale majore / 232
5.1.3.1. Distorsiunea / 232
5.1.3.2. Filtrajul / 232
5.1.3.3. Redundanta / 233
5.1.3.4. Supraincarcarea circuitelor informationale / 233
5.2. Etapele reproiectarii sistemului informational-managerial / 233
5.2.1. Consideratii preliminare / 233
5.2.2. Declansarea studiului de reproiectare / 234
5.2.3. Identificarea elementelor informationale ale domeniului investigat / 239
5.2.4. Analiza critica a sistemului informational / 240
5.2.5. Reproiectarea sistemului informational / 242
5.2.6. Implementarea perfectionarilor informationale / 244
5.3. Principalele tendinte in conceperea si functionarea sistemului informational-managerial / 246
5.3.1. Dematerializarea si dezintermedierea informatiilor / 247
5.3.2. Informatizarea sarcinilor de munca si a pregatirii personalului / 248
5.3.3. Externalizarea sau outsourcingul informational / 249
5.3.4. Proliferarea sistemelor de comunicatii bazate pe Internet si Intranet / 250
5.3.6. Scrutarea informationala / 252
5.3.7. Conturarea intreprinderii virtuale / 252
5.3.8. Cristalizarea managementului informational / 253
5.4. Studiu de caz privind sistemul informational specific „resurselor umane” / 255
5.4.1. Prezentarea cazului / 255
5.4.1.1. Succinta prezentare / 255
5.4.1.2. Sistemul informational al functiunii de personal / 256
5.4.2. Probleme de solutionat / 259
Bibliografie / 259

CAPITOLUL 6
REPROIECTAREA SUBSISTEMULUI ORGANIZATORIC
/ 261
6.1. Coordonatele reproiectarii organizatorice / 262
6.2. Metodologia de structurare organizatorica rationala a firmei / 263
6.2.1. Prezentarea de ansamblu a metodologiei / 263
6.2.2. Principii de structurare organizatorica / 263
6.2.2.1. Principiul managementului participativ / 265
6.2.2.2. Principiul suprematiei obiectivelor / 265
6.2.2.3. Principiul unitatii de decizie si actiune / 265
6.2.2.4. Principiul apropierii managementului de executie / 265
6.2.2.5. Principiul interdependentei organizatorice minime / 266
6.2.2.6. Principiul permanentei managementului / 267
6.2.2.7. Principiul economiei de comunicatii / 267
6.2.2.8. Principiul definirii armonizate a functiilor si posturilor / 267
6.2.2.9. Principiul concordantei cerintelor postului cu caracteristicile titularului / 267
6.2.2.10. Principiul instituirii de echipe intercompartimentale / 268
6.2.2.11. Principiul flexibilitatii organizationale / 268
6.2.2.12. Principiul eficacitatii si eficientei structurilor / 268
6.2.2.13. Principiul determinarii variantei optime a subsistemului organizatoric / 268
6.2.2.14. Principiul reprezentarii structurii subsistemului organizatoric in documente / 268
6.2.3. Criterii organizatorice / 269
6.2.4. Fundamentarea pe strategia organizatiei / 269
6.2.5. Interdependenta dintre variabilele organizationale si structura organizatorica a firmei / 270
6.2.6. Metode si tehnici de inregistrare si analiza a solutiilor organizatorice / 272
6.2.6.1. Prezentarea generala a metodelor si tehnicilor / 272
6.2.6.2. Analiza de corelatie / 273
6.2.6.3. Autofotografierea timpului de lucru / 273
6.2.6.4. Compararea in functie de principalele ipostaze ale variabilei organizationale / 273
6.2.6.5. Compararea organizationala pe grupe de firme / 274
6.2.6.6. Cronometrarea timpului de munca / 274
6.2.6.7. Descrierea functiei / 274
6.2.6.8. Descrierea postului / 275
6.2.6.9. Diagrama atributiilor / 277
6.2.6.10. Diagrama de relatii / 278
6.2.6.11. Diagrama de rutina / 279
6.2.6.12. Filmarea proceselor de munca / 280
6.2.7. Elaborarea structurii organizatorice / 280
6.3. Tendinte in abordarea si functionarea subsistemului organizatoric / 282
6.3.1. Remodelarea subsistemului organizatoric pe baza lantului valorii / 282
6.3.2. Externalizarea activitatilor / 283
6.3.4. Reconceperea functiilor si posturilor organizatorice intr-o noua viziune / 284
6.3.5. Extinderea subdiviziunilor organizatorice cu dubla functionalitate / 285
6.3.6. Dezvoltarea de complexe relatii cu stakeholderii / 285
6.3.7. Cristalizarea de noi tipuri de organizare si de organizatii / 287
6.3.8. Conturarea si extinderea retelelor de firme si „clusterelor” / 289
6.4. Studiu de caz privind rationalizarea structurii organizatorice a S.C. OMNIA S.A / 291
6.4.1. Prezentarea cazului / 291
6.4.2. Subiecte pentru discutie / 296
Bibliografie / 296

CAPITOLUL 7
REPROIECTAREA SUBSISTEMULUI DE MANAGEMENT AL RESURSELOR UMANE
 / 299
7.1. Particularitati ale reproiectarii subsistemului de management al resurselor umane / 299
7.2. Abordari ale reproiectarii subsistemului de management al resurse-lor umane de catre diversi specialisti / 301
7.2.1. Abordarea grupului de la Iasi / 301
7.2.2. Abordarea lui Amstrong / 302
7.3.2. Reproiectarea subsistemului de management al resurselor umane in cadrul reproiectarii de ansamblu a sistemului managerial / 304
7.3.2.1. Construirea echipei de specialisti care va realiza reproiectarea subsistemului de management al resurselor umane / 304
7.3.2.2. Stabilirea obiectivelor si a sferei de cuprindere a proiectarii / 306
7.3.2.3. Elaborarea programului de reproiectare a subsistemului de management al resurselor umane / 307
7.3.2.4. Analiza subsistemului de management al resurselor umane / 308
7.3.2.5. Proiectarea subsistemului de management al resurselor umane / 310
7.3.2.6. Elaborarea programului specific de implementare a proiectului de management al resurselor umane / 311
7.3.2.7. Implementarea subsistemului de management al resurselor umane / 313
7.3.2.8. Evaluarea functionalitatii si performantelor noului subsistem / 314
7.3.3. Reproiectarea de sine statatoare a subsistemului de management al resurselor umane / 316
7.3.3.1. Situatii in care este necesar acest tip de reproiectare / 316
7.3.3.2. Deosebiri fata de varianta reproiectarii subsistemului de management al resurselor umane integrata in reproiectarea sistemului de management al organizatiei / 317
7.4. Metode si tehnici specifice managementului resurselor umane / 318
7.4.1. Principalele metode si tehnici specifice / 318
7.4.2. Utilizarea de metode si tehnici specifice pe parcursul reproiectarii subsistemului de management al resurselor umane / 323
7.5. Implicarea managerului si specialistilor de resurse umane in proiectarea, operationalizarea si cresterea performantelor subsistemului managerial de resurse umane / 323
7.5.1. Managerii de resurse umane / 328
7.5.2. Specialisti in resurse umane / 330
7.6. Tendinte in managementul resurselor umane / 331
7.6. Studiu de caz – Managementul resurselor umane la SC Gentilom Brand SA / 335
7.6.1. Prezentarea cazului / 335
7.6.2. Subiecte pentru discutie / 340
Bibliografie / 340

CAPITOLUL 8
EFICACITATEA SI EFICIENTA MANAGEMENTULUI ORGANIZATIEI
/ 343
8.1. Contributia managementului la cresterea competitivitatii organizatiei / 344
8.1.1. Managementul – vector determinant al dezvoltarii si cresterii economice / 344
8.1.2. Competitivitatea si avantajul competitiv al organizatiei / 344
8.1.3. Managementul, principal generator de valoare adaugata / 349
8.2. Specificul eficientei managementului firmei / 351
8.3. Evaluarea eficientei manageriale cuantificabile / 352
8.3.1. Evaluarea eficientei manageriale directe / 352
8.3.2. Evaluarea eficientei manageriale totale / 353
8.4. Evaluarea eficientei manageriale necuantificabile / 357
8.4.1. Continutul eficientei necuantificabile / 357
8.4.2. Modalitate de evaluare a eficientei manageriale necuantificabile / 358
8.5. Evaluarea comparativa a eficientei managementului prin benchmarking / 360
8.5.1. Conceptul de benchmarking / 360
8.5.2. Tipologia studiilor de benchmarking / 362
8.5.3. Metodologii de realizare / 363
8.6. Ghid de eficientizare a managementului organizatiei / 366
8.6.1. Diagnosticarea organizatiei / 366
8.6.2. Elaborarea strategiei organizatiei / 368
8.6.3. Reproiectarea sistemului de management / 369
8.6.4. Implementarea propriu-zisa a noului sistem de management / 373
8.6.5. Evaluarea functionalitatii, eficacitatii si eficientei sistemului managerial / 376
8.7. Promovarea managementului profesionist – garantia asigurarii functionalitatii si performantelor intreprinderilor / 377
8.8. Studiu de caz - Probleme manageriale la societatea comerciala ‘’AS’’ S.A / 378
8.7.1. Prezentarea cazului / 378
8.7.2. Analiza cazului / 382
Bibliografie / 382

In literatura manageriala din Romania volumul de fata constituie o prezenta semnificativa din mai multe puncte de vedere.
a) Lucrarea prezinta un pronuntat caracter metodologic, fiind una dintre putinele lucrari focalizata in exclusivitate pe latura metodologica a managementului organizatiei. Peste 90% din continutul sau este reprezentat de metodologii manageriale, de metode, tehnici, proceduri, principii, reguli si cerinte metodologice de management. Altfel spus, lucrarea cuprinde ceea ce intereseaza cu prioritate pe cei ce doresc sa practice un management profesionist, generator de performanta economica.
b) Volumul este construit integral intr-o viziune sistemica. Probabil ca reprezinta unul dintre putinele elaborate de management de asemenea proportii care trateaza managementul organizatiei exclusiv in viziune sistemica. Primul capitol incorporeaza metodologii de proiectare sau reproiectare a sistemului de management al organizatiei, realizat intr-o optica holistica. In continuare, in aceeasi optica, se prezinta succesiv metodologii de proiectare pentru componentele majore manageriale strategia, subsistemul metodologico-managerial, subsistemul decizional, subsistemul informational, subsistemul structural organizatoric, subsistemul managementului resurselor umane incheindu-se cu un capitol consacrat finalitatii managementului eficacitatea si eficienta manageriala si organizationala.
c) Lucrarea are ca dimensiune prevalenta aplicabilitatea sau pragmatismul organizational. Trei sunt elementele care ii confera aceasta caracteristica esentiala: metodologiile manageriale prezentate in fiecare capitol, concepute intr-o viziune operationala, din punctul de vedere al managerului si specialistului chemat sa le implementeze; metodele si tehnicile structurate aplicativ, nu putine insotite si de aplicatii model de utilizare a lor; numeroasele studii de caz ce incorporeaza studii manageriale reprezentative pentru cele mai importante elemente tratate in lucrare. La imprimarea dimensiunii aplicative o contributie majora o are experienta indelungata si intensiva de consultante in management a celor doi autori. Faptul ca, in mod curent, ei ofera consultatii in management firmelor fiind de altfel printre putinii specialisti romani care reproiecteaza sisteme manageriale de firma se reflecta in modul de a percepe si trata problemele manageriale pronuntat pragmatic, din unghiul de vedere specific managementului de firma.
d) Abordarea elementelor manageriale se efectueaza prin prisma necesitatilor si cerintelor actuale ale societatilor comerciale care alcatuiesc economia romaneasca. Spre deosebire de quasitotalitatea lucrarilor de management publicate de specialistii autohtoni care trateaza problemele firmelor romanesti facand abstractie de specificitatea lor culturala si economica si de integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, prezentul volum porneste si are in vedere in permanenta aceste realitati cu impact determinant asupra modului de operationalizare si performantelor managementului. In mod expres sunt reliefate cerintele actuale ce decurg din integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, din globalizarea economiei mondiale si din trecerea la economia bazata pe cunostinte, asupra exercitarii managementului organizational.
e) Transferului international de know-how managerial in firmele romanesti i se acorda o atentie deosebita. Doua sunt modalitatile utilizate cu precadere in acest scop. In primul rand, in lucrare sunt preluate si integrate contributiile metodologice a numerosi specialisti reputati in managementul pe plan mondial: Peter Drucker, Michael Porter, Henry Mintzberg, Herbert Simon, Douglas McGregor, Octave Gélénier, Howard Stevenson, Longenecker, Charles Pringle, Richard Farmer, John Child, Philippe De Woot, Igor Ansoff s.a.
In al doilea rand, pentru fiecare dintre cele cinci subiecte manageriale majore metodologico managerial, decizional, informational, organizatoric si resurse umane se prezinta principalele tendinte pe plan mondial intr-o maniera sintetica, sistematizata si actualizata. Se ofera astfel posibilitatea celor ce studiaza volumul sa cunoasca rapid si cu efort redus ceea ce se prefigureaza mai valoros in management pe plan mondial. Aceste caracteristici ale lucrarii ii confera, in mod cert, o mare utilitate pentru cei interesati de managementul organizatiei, manageri, consultanti, profesori si specialisti in managementul din firme, studenti din profilele: economic, tehnic, juridic si psihosociologic, care studiaza managementul. Ei reprezinta, de altfel si principalii destinatari si beneficiari ai lucrarii. Din partea lor noi asteptam sugestii si observatii care sa ne fie utile in editiile viitoare ale volumului.
In final, precizam ca aceasta noua editie a volumului este actualizata tinand cont de principalele evolutii manageriale, stiintifice si pragmatice pe plan mondial realizate dupa anul 2000 si de multiplele transformari in companiile si economia din Romania, in contextul accelerarii dezvoltarii sale si a integrarii in Uniunea Europeana.

Prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Scrie un review


Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!