Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Evrika Antreprenoriat. Drumul de la idei catre oportunitati si succes in afaceri. EDITIE ANIVERSARA 2011-2021 - Marius Ghenea

-15%
69,00 Lei 58,65 Lei

Editura: Evrika

Autor: Marius Ghenea

Pagini: 368

Anul publicării: 2021

ISBN: 978-606-95129-1-3

Stoc limitat
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786069512913 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Orice aniversare are amestecate inauntrul sau sentimente frumoase, dar diverse si uneori contradictorii: pe de o parte, bucurie, pentru ca durabilitatea, perenitatea sunt elemente intrinseci ale valorii, reusitei, performantei; pe de alta parte, tristete sau, in orice caz, nostalgie, pentru ca, atunci cand te uiti inapoi, mai ales pe perioade mai lungi de timp, descoperi de cele mai multe ori ca au ramas acolo, in urma, oameni, companii, evenimente importante, persoane si lucruri care s-au dus, iar unele nici nu mai revin. Cu atat mai mult ma bucur insa ca putem lansa aceasta editie aniversara de 10 ani, chiar cu continutul sau original, insa imbogatita cu multe ganduri si idei de la persoane care au ceva de spus nu doar in business, dar si in educatie si in societatea romaneasca.

M-am gandit in aceasta situatie ca ar trebui sa imi asum si eu o provocare sui-generis de 10 ani, si anume sa incerc sa vad ce s-a schimbat in acesti ani in peisajul antreprenorial romanesc si international, fata de ce puneam la acel moment in filele cartii „Antreprenoriat. Drumul de la idei catre oportunitati si succes in afaceri”. Iar in aceasta epoca grabita, globalizata si tehnologizata, schimbarea a ramas, pare-se, singura „constanta” a vietii noastre. In 2011, la lansarea cartii, societatea noastra abia incepuse sa iasa, destul de timid, din criza financiara globala, desi semnele acesteia erau inca vizibile la tot pasul. Zece ani mai tarziu, suntem intr-o alta criza, care nu arata deloc asa cum a aratat criza anterioara: este o criza asimetrica, ce a pornit de la criza sanitara si apoi s-a propagat cu unde de soc, foarte ciudate si inegale, in diverse domenii de afaceri si in foarte multe aspecte ale vietii sociale, ale societatii in ansamblu. Si ale carei efecte vor fi, mi-e teama, resimtite un timp mult mai indelungat decat la orice criza dinaintea acesteia.
Marius Ghenea
Marius Ghenea

- Antreprenor in serie si un business-angel roman cu exit-uri de succes, prezent in toate topurile Capital si Forbes din ultimii ani;

- Inclus in Topul 10 oameni de afaceri 2004 de Ziarul Financiar, premiul pentru  cel mai bun antreprenor roman in serie 2008 din partea revistei Target, premiul pentru viziune antreprenoriala 2010 de la Revista Biz, etc.;

- Presedinte al Asociatiei Romane a Magazinelor Online; Board Director pentru Venture-Connect Forum; Board Advisor Maastricht School of Management Romania; Board Member in Programul pentru Fundatii Comunitare;

- Sustine organizatii ca AIESEC, Leaders Romania, JCI;

- Profesor de Entrepreneurship in programul EMBA al Maastricht School of Management;

- Invitat permanent al emisiunii Arena Leilor de la TVR;

- Co-organizator si lector al scolii antreprenoriale SchoolforStartups Romania;

- Autor al primei carti romanesti de antreprenoriat: “Antreprenoriat, drumul de la idei catre oportunitati si succes in afaceri”

Pe baza experientei acumulate pana in prezent, Marius Ghenea a scris cartea “Antreprenoriat. Drumul de la idei catre oportunitati si succes in afaceri” exclusiv pentru mediul de afaceri de la noi din tara si pentru antreprenorii romani, care au nevoie de un ghid care sa-i ajute in problemele specifice ale mediului de afaceri din Romania.

CUPRINS

INTRODUCERE / 55

De ce o carte despre antreprenoriat? / 57
Cine ar trebui sa citeasca aceasta carte? / 63

CAPITOLUL 1
Ce trebuie sa stii despre antreprenoriat / 69
Scurta istorie a antreprenoriatului / 69
Definitii ale antreprenoriatului / 75
Functiile si atributele unui antreprenor: cei 4A (+1) / 78
Calitatile necesare unui antreprenor de succes / 83
Antreprenor social, netreprenor,
intraprenor: tipuri de antreprenori / 96

CAPITOLUL 2
Cum sa începi o afacere / 109
Valoarea discutabila a ideilor de afaceri / 109
De la idee la oportunitate / 122
Planul de afaceri / 132
Antreprenoriat / 51

CAPITOLUL 3
Surse de finantare / 145
Introducere / 145
Bootstrapping: strangerea curelei ca sursa de finantare a afacerii / 149
Surse personale: ce înseamna sa risti totul într-o afacere / 162
Cei trei P: parintii, prietenii si alti prosti / 166
Îngeri investitori: lei, dragoni sau rechini? / 174
Bancile: bani ieftini sau bani scumpi? / 192
Fonduri de investitii: urmatoarea etapa de dezvoltare / 196
Fondurile europene: mitul banilor „gratuiti” / 206
Listarea la bursa si alte surse de finantare / 211

CAPITOLUL 4
Managementul dezvoltarii afacerii / 219
Durerile de crestere / 219
Noi piete, noi produse, noi teritorii / 244
Resurse externe de crestere / 262
Afacerile cu probleme si solutiile de restructurare / 281

CAPITOLUL 5
Sfarsitul afacerii din perspectiva antreprenoriala / 299
Afacerea, „copilul” iubit al oricarui antreprenor / 299
Despre ciclurile de business / 301
Cel mai neplacut sfarsit al afacerii: falimentul / 307
Succesiunea în familie (sau în afara familiei) / 312
Exitul partial sau total / 317
Antreprenori în serie: povestea continua / 329

CAPITOLUL 6
Mituri si stereotipuri despre antreprenori / 333
Patru stereotipuri despre antreprenorii romani / 333
Cele 10 mituri despre antreprenori în general / 342
Puncte tari si puncte slabe ale antreprenorilor romani / 349

CAPITOLUL 7
Cele cinci greseli antreprenoriale „fatale” / 355
Greseli antreprenoriale: mai mici sau fatale / 355
Greselile mele si ale altor antreprenori / 361

    Provocarea de zece ani: despre cartea
„Antreprenoriat”, la aniversare



Orice aniversare are amestecate inauntrul sau sentimente frumoase, dar diverse si uneori contradictorii: pe de o parte, bucurie, pentru ca durabilitatea, perenitatea sunt elemente intrinseci ale valorii, reusitei, performantei; pe de alta parte, tristete sau, in orice caz, nostalgie, pentru ca, atunci cand te uiti inapoi, mai ales pe perioade mai lungi de timp, descoperi de cele mai multe ori ca au ramas acolo, in urma, oameni, companii, evenimente importante, persoane si lucruri care s-au dus, iar unele nici nu mai revin. Cu atat mai mult ma bucur insa ca putem lansa aceasta editie aniversara de 10 ani, chiar cu continutul sau original, insa imbogatita cu multe ganduri si idei de la persoane care au ceva de spus nu doar in business, dar si in educatie si in societatea romaneasca.

M-am gandit in aceasta situatie ca ar trebui sa imi asum si eu o provocare sui-generis de 10 ani, si anume sa incerc sa vad ce s-a schimbat in acesti ani in peisajul antreprenorial romanesc si international, fata de ce puneam la acel moment in filele cartii „Antreprenoriat. Drumul de la idei catre oportunitati si succes in afaceri”. Iar in aceasta epoca grabita, globalizata si tehnologizata, schimbarea a ramas, pare-se, singura „constanta” a vietii noastre. In 2011, la lansarea cartii, societatea noastra abia incepuse sa iasa, destul de timid, din criza financiara globala, desi semnele acesteia erau inca vizibile la tot pasul. Zece ani mai tarziu, suntem intr-o alta criza, care nu arata deloc asa cum a aratat criza anterioara: este o criza asimetrica, ce a pornit de la criza sanitara si apoi s-a propagat cu unde de soc, foarte ciudate si inegale, in diverse domenii de afaceri  si in foarte multe aspecte ale vietii sociale, ale societatii in ansamblu. si ale carei efecte vor fi, mi-e teama, resimtite un timp mult mai indelungat decat la orice criza dinaintea acesteia.

Dar hai sa vedem ce s-a schimbat in ultimii zece ani: cu siguranta, ceea ce nu s-a schimbat este rolul spiritului antreprenorial in realizarea de inovatii, in succesul de business si, in general, in dezvoltarea economica si sociala atat in Romania, cat si peste tot in lume. Desigur, schimbarea cantitativa in acesti zece ani este cu adevarat impresionanta in tara noastra si poate, cu modestie, aceasta carte a avut si ea un umil rol. In zece ani s-au infiintat sute de mii de noi afaceri, iar dintre acestea nu putine au prosperat, in timp ce multe dintre afacerile care existau in 2011 au crescut rapid in urmatorii ani, mai ales pe fondul relansarii economice, dar si beneficiind de multe informatii noi, programe de consultanta, training si advisory, programe in care, de asemenea, m-am implicat, pentru ca eu am considerat aceasta carte doar unul dintre elementele de contributie la dezvoltarea antreprenoriala, alte elemente fiind toate aceste alte programe si proiecte pentru antreprenoriatul romanesc, pe care unii dintre voi le cunoasteti. Din punct de vedere calitativ sau ca aspect al demersului public de educatie antreprenoriala, mi-e teama ca, in acesti zece ani, pasii au fost un pic sovaitori, daca ne gandim, de exemplu, ca a disparut cu vreo opt ani in urma emisiunea „Arena Leilor”, care chiar a avut meritul sau la punerea catorva caramizi solide in constructia ecosistemului antreprenorial de la noi, ca sa vedem in 2020 un remake pe o televiziune comerciala, nu pe cea publica, tot cu lei si cu un fel de imperiu, dar care, in opinia mea, cu toata consideratia pentru unii dintre participanti (nu pentru toti, ca sa nu fie confuzii!), imi pare a fi o combinatie nu foarte reusita intre „Romanii au talent” si „Visuri la cheie”; cu alte cuvinte, nu prea ne intereseaza acolo meritele de business ale proiectelor prezentate, ci talentul de show al candidatilor si, de ce nu, problemele personale sau de familie cu care se confrunta, pentru ca, daca nu poti stoarce o lacrima, nu poti incasa SMS-uri cu valoare adaugata. Sau foarte aproape de celebra fraza din fabulosul film al lui Nae Caranfil, „Filantropica”: „Mana intinsa care nu spune o poveste nu primeste pomana”. Or, eu, personal, cred ca afacerile exact asta nu sunt, nu sunt „pomeni” nici in sensul ca investitorii pun banii in afaceri din interese „filantropice” si nici in sensul ca antreprenorii ar trebui sa se duca spre investitori, vreodata, cu mana intinsa! Antreprenoriatul si investitiile inseamna parteneriat; daca nu se stabilesc niste relatii solide de parteneriat intre antreprenori, succesul de business este imposibil!

Au mai fost schimbari importante in business si in societate, iar una dintre aceste schimbari are de-a face cu o constanta a naturii umane: apetitul pentru risc si dorinta de a „juca”. Asa a aparut si s-a umflat in mod exagerat „bula” criptomonedelor, cu bitcoin ca fiind cea mai reprezentativa speculatie a inceputului de mileniu III, dar care abia in ultimii ani a devenit cu adevarat un subiect de discutie in agora, de unde prin 2011 era numai un subiect de discutie intre „eruditii” IT-ului, care vorbeau mai curand de posibilele implicatii ale tehnologiei blockchain, care statea la baza bitcoin, decat de valoarea intrinseca a monedei. De la acei eruditi am inteles ulterior ca totusi tehnologia blockchain nu poate sa patrunda simplu in aplicatii din lumea reala, iar 10 ani mai tarziu, inca se vorbeste despre aceasta tehnologie la timpul viitor. In schimb, monedele (unele numite acum „tokens”) au urcat pana la cer, ca evaluare, impinse fiind de pasiunea pentru joc, pentru „gamble”, a multor oameni din intreaga lume. Pentru ca, da, pana la intrarea pe zona aceasta a marilor fonduri de investitii sau a altor investitori institutionali, cresterea criptomonedelor a fost alimentata de oamenii pasionati de „pacanele” sau de pariuri. Acesti oameni care se considera ei insisi „jucatori” au facut, se pare, un juramant sa nu vanda niciodata monedele, astfel ca, neexistand multe vanzari, pe o regula economica simpla, pretul a crescut si mai repede, desi in spatele monedei, sa ne intelegem, nu exista nimic, nu exista nicio valoare fundamentala in spatele acestor criptomonede. Cum se va termina? Ca orice schema piramidala (aceasta fiind, de departe, cea mai mare schema piramidala din istoria omenirii), cu unii oameni realizand castiguri uriase, iar altii, cei mai multi, pierzand in mod substantial toti banii, uneori bani pe care nu isi puteau permite sa ii piarda. 

Un sfat pentru toti, nu doar legat de criptomonede: nu puneti in investitii speculative, mai ales cele de acest gen, care sunt hiper-speculative, decat banii pe care va permiteti sa ii pierdeti. si incercati sa va marcati profitul, atunci cand aveti o oportunitate. Oricum, criptomonedele nu sunt in realitate decat varful aisbergului de tip speculatie si „bula”. Sunt multe alte lucruri care se intampla in prezent si care ar trebui sa ne faca sa fim ingrijorati pentru viitor, deoarece, asa cum s-a demonstrat in trecut, orice „bula” care se sparge antreneaza cu ea pierderi mari si un consum urias de energie si de bani, care lasa un vacuum in urma lor. Iar noutatea anilor 2020-2021 este sa vedem „bule” uriase, bine umflate si aproape de punctul de spargere, care umfla alte „bule”, asa cum ne-a demonstrat recent Elon Musk, cel care sta pe „bula” Tesla (o companie cu o evaluare mult peste orice multipli rezonabili in aceasta lume) si care alimenta, cu putin timp in urma, „bula” bitcoin, punand sume importante acolo, dar apoi spunand doua cuvinte cand a fost intrebat cum considera valoarea actuala a monedei bitcoin, raspunzand sec „too high” (prea mult). Iar aceasta declaratie, se pare, a stat la baza unei scaderi aproape fara precedent a acestui activ pe termen scurt. Probabil zona cu cea mai mare dinamica in ultimii zece ani, cel putin din perspectiva ecosistemelor de business din Romania, a fost partea de finantare. Acum zece ani, cand scriam acest capitol al cartii, identificasem vreo 15-20 de asemenea metode de finantare, in functie de cum le incadram, deoarece unele puteau fi considerate un subset al unei alte metode de finantare din lista. In acesti zece ani, am mai identificat si alte metode, iar unele au aparut numai intre timp, asa ca am ajuns deja la 30 de astfel de metode de finantare, fie de tip datorie, fie de tip equity, fie mezanin, dar si fonduri europene si alte tipuri de finantare nerambursabile care nu intra automat in categoria datorie, dar nici nu sunt capitaluri proprii. Aceste metode sunt, de fapt, detaliate in cursul meu intensiv de antreprenoriat, unul dintre programele cele mai interesante pe care le-am lansat in ultimii ani, la care numarul de alumni, de absolventi ai acestui curs a ajuns deja la peste 500, asa cum in programul miniMBA BusinessDrive numarul de alumni a trecut de o mie, acesta fiind un program mai amplu, tot intensiv, dar de tip boot camp saptamanal, pe care l-am lansat impreuna cu Dragos Popescu in 2012, la numai un an de la prima aparitie a cartii „Antreprenoriat”.

Dar, pentru ca vorbim de programe pentru antreprenori si manageri, ar fi interesant sa vedem cum s-a dezvoltat acest segment de antreprenori si manageri in Romania, din 2011 pana in prezent. Din nou, la o analiza simpla, vedem o crestere extraordinara, posibil chiar cea mai semnificativa fata de baza de acum zece ani din intreaga Uniune Europeana! Sigur ca ne place sa ne plangem de mila si sa spunem ca suntem la coada Europei, insa trebuie sa constatam, de ce nu cu mandrie, ca, cel putin in anumite segmente, putem sa ne luptam de la egal la egal cu aproape oricine in Europa si in lume. Iar un exemplu minunat din acest punct de vedere este zona de IT. Nu doar ca Romania are una dintre cele mai bune infrastructuri Internet din Europa si din lume, dar, in plus, pe aceasta infrastructura isi desfasoara activitatea un numar impresionant de specialisti IT, care au dus vestea valorii antreprenoriatului romanesc peste mari si tari cu adevarat! Daca ne uitam la realizarile exceptionale, Romania are acum primul sau decacorn (un termen lansat recent si care defineste un unicorn de cel putin zece ori mai mare decat evaluarea de un miliard de la care nivel o companie se poate numi unicorn) si ar putea, de fapt, chiar fara sa stim inca, sa mai avem cativa unicorni sau, macar, soonicorni (soonicorn este, de asemenea, un termen inventat recent, care descrie o companie in crestere rapida, despre care se estimeaza ca va depasi curand valoarea de un miliard de dolari).

Veti spune ca acestea sunt exceptiile de la regula, dar va asigur ca nu este asa: chiar daca multe companii nu vor ajunge niciodata la valori de miliarde, industria romaneasca de IT este, ca procent din PIB-ul national, a doua cea mai performanta din toata Uniunea Europeana, fiind depasita doar de Irlanda, unde insa si-au facut headquarter-ul majoritatea companiilor uriase americane numite Big Tech (Facebook, Google etc.), din considerente de limba, fus orar, dar mai ales din ratiuni de taxe reduse. Discutia despre unicorni a  inceput in Romania chiar cu vreo 10 ani in urma, dar atunci parea un vis frumos, iar acum este o realitate cu fatete multiple. Iar eu, personal, mi-as dori ca in urmatorii zece ani sa investesc in companii romanesti care sa ajunga si ele la acest nivel; de fapt, incepand cu 2014, aceasta a fost principala mea activitate si ma mandresc cu faptul ca am participat la dezvoltarea a zeci de companii de IT si tehnologie din Romania si din Estul Europei, in acest interval, companii care intre timp au crescut la venituri de multe milioane sau zeci ori sute de milioane de euro, iar unele dintre ele au facut tranzactii importante cu investitori strategici: PC Garage a fost achizitionat de eMAG, parte a grupului Naspers; tehnologia Vector Watch a fost achizitionata de Fitbit, acum parte din Google; SmartBill a primit o investitie strategica majoritara de la Visma, cea mai mare companie din spatiul economic european din domeniul cloud-business-processes, iar recent am anuntat si o alta tranzactie importanta: Green Horse Games a fost achizitionata de Miniclip, un subsidiar al celei mai mari companii de gaming din lume, Tencent.

Acestea sunt doar cateva exemple, insa sunt si multe alte companii in care m-am implicat, in care am investit, in care am participat in board-urile acestor organizatii pentru a le ajuta cu strategia si cu planurile lor de viitor. Iar pentru mine sunt doua momente importante de mandrie, unul atunci cand oamenii de langa mine se dezvolta atat din punct de vedere profesional, cat si personal, ceea ce incerc sa sustin cu toate resursele si posibilitatile mele, iar celalalt moment de mandrie este atunci cand aceste acumulari, favorizate si de o strategie cat mai buna de exit, pe care, la fel, o sustin in mod substantial ca investitor si partener al acestor antreprenori, duc catre o materializare a investitiei lor de inteligenta, efort, pasiune si perseverenta; mai precis, mai pe romaneste, atunci cand, dupa o tranzactie, devin milionari „cu acte in regula” (adica milioane in cont). Numai anul trecut am ajutat aproape zece antreprenori din Romania sa devina milionari in acest sens strict al cuvantului, iar mandria mea nu este una legata de vreo vanitate sau de orgoliu, ci pur si simplu stiu ca acesti oameni, cand realizeaza, din munca si din inteligenta lor, sume importante de bani, le vor reinvesti cu atentie, le vor reinvesti tot in acelasi ecosistem si iata cum reusim, sunt sigur, sa cream acel flywheel, acel cerc virtuos prin care apar efecte spectaculoase de multiplicare in cascada, deoarece aceia care au cunoscut succesul in trecut si au deja o frumoasa experienta de business in urma pot investi alaturi de noua generatie de antreprenori si pot sa ii ajute pe acestia sa continue pe acelasi ciclu al dezvoltarii profesionale, personale, iar, la final, din nou cu o strategie de exit adecvata, sa materializeze aceasta investitie din nou si din nou. si, daca stau sa trag linie, de-a lungul timpului, tinand cont de cele aproape 30 de companii in care m-am implicat, marea majoritate mergand si atingand un succes semnificativ de business, probabil ca am ajutat sute de antreprenori si manageri romani sa atinga acest statut de milionari. si asta inseamna de fapt contributia reala pe care o pot aduce multi alti oameni de afaceri romani cu experienta, care au inceput, din ce in ce mai sustinut, sa mearga in aceasta directie. 

Spre final, un cuvant de multumire si pentru acesti oameni de business si din zone sociale importante pentru antreprenoriat, care mi-au impartasit gandurile lor frumoase despre carte, dar mai ales despre mine si despre modul in care ma vad ei pe mine. Imi doresc sa pot trai intotdeauna la inaltimea asteptarilor extraordinare pe care ei le au de la mine, dar, in acelasi timp, am facut si voi face totul pentru a ii mobiliza si pe ei, alaturi de mine multi sunt deja implicati in programele pentru antreprenoriat in care ma implic si eu –, sa incercam ca impreuna sa putem da in urmatorii zece ani si mai mult decat am dat in ultimii zece ani pentru societatea noastra antreprenoriala romaneasca din care provenim si care, la randul sau, ne-a dat si noua mult: mai multe carti (eu am promis deja o noua lucrare, poate chiar anul viitor), mai multe programe educationale, mai multa implicare in organizatiile antreprenoriale de la noi si, in continuare, si alte initiative utile pentru ecosistemul antreprenorial romanesc.

Dar, in rest, mai nimic nu s-a schimbat in ultimii zece ani in business, pentru ca principiile afacerilor sunt perene, ele nu tin cont de moda sau de trendurile sezonului, iar, asa cum cei care au citit cateva carti de business stiu, carti despre afaceri scrise cu 40-50 sau chiar aproape o suta de ani in urma isi pastreaza si azi valabilitatea, atunci cand acestea analizeaza conceptele si principiile fundamentale. Pentru toate celelalte si mai ales pentru implementare, intotdeauna trebuie sa apelati la cei care au experienta potrivita, la momentul potrivit, in locul potrivit.
Marius Ghenea
 

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!