Solutii manageriale de criza. Restructurarea organizationala sau reproiectarea manageriala

42,00 Lei

ISBN: 978-606-28-1176-1

DOI: https://doi.org/10.5682/9786062811761

Anul publicării: 2020

Editia: I

Pagini:

Editura: Editura Universitara

Autor: Ion Verboncu

In stoc
Limita stoc
- +
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062811761 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Wishlist Cere informatii
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
ION VERBONCU – este profesor universitar doctor emerit la Academia de Studii Economice din București. S-a născut la 11 iulie 1953 în Tismana, județul Gorj și a absolvit Facultatea de Economia Industriei, Construcțiilor și Transporturilor din ASE, în 1976, ca șef de promoție. Cei 42 de ani de carieră universitară au fost marcați de realizări notabile în domeniul cercetării științifice manageriale, profesional ori în cel al serviciilor aduse comunității academice. Cercetarea științifică s-a concretizat în aproape 300 sute de articole de specialitate publicate în reviste indexate în baze de date internaționale din țară și străinătate și  numeroase comunicări științifice la manifestări consacrate, naționale și internaționale. Activitatea didactică și profesională cuprinde peste 70 de cărți de management, ca autor unic, coordonator unic și autor principal ori coautor. Cele mai recente apariții editoriale sunt: Diagnosticarea organizației (2020), Managementul organizației în 360 de întrebări și răspunsuri comentate (2019); Cum conducem? Între amatorism și profesionalism (2018); Reproiectarea managerială a organizației (2013); Management. Eficiență, eficacitate, performanțe (2013). Este Doctor Honoris Causa al Universității Cooperatist Comerciale din Chișinău și laureat al unor premii și distincții naționale importante: premiul Academiei Române pentru lucrarea Management (împreună cu Ovidiu Nicolescu), distincția ”Excelență pentru întreaga activitate”, acordată de Asociația Facultăților Economice din România, premiul Societății Academice de Management din România (SAMRO) pentru cea mai bună carte de management din România apărută în 2018 (Cum conducem? Între amatorism și profesionalism, Editura Universitară). În perioada 2000-2012 a condus Școala de Pregătire Postuniversitară din  cadrul ASE, contribuind la perfecționarea managerială a peste 5000 de manageri și specialiști din organizații publice și private din România.
 

Introducere/ 7
1. Criza economica. Managementul in perioada de criza /11
1.1. Clarificari terminologice / 11
1.2. Definirea crizei / 19
1.3. Cauze/ 21
1.4. Forme de manifestare ale crizei organizaționale/ 24
1.5. Caracteristici manageriale ale perioadelor de criza /25
2. Posibile soluții pe timp de criza: restructurarea organizaționala si reproiectarea manageriala/34
2.1. Restructurarea organizaționala/ 36
2.2. Reproiectarea manageriala /53
2.2.1. Reengineeringul proceselor de afaceri (Business Process Reengineering)/53
2.2.2. Reproiectarea managementului intreprinderii / 71
2.3. Abordare comparativa: restructurare organizaționala – BPR – reproiectare manageriala/ 83
2.3.1. Pentru ce optam?/ 83
2.3.2. Restructurare organizaționala vs. reproiectare manageriala/ 86
3. Diagnosticarea si strategia – suportul restructurarii si reproiectarii manageriale /93
3.1. Diagnosticarea globala/ 93
3.1.1. Documentarea preliminara/ 94
3.1.2. Analiza viabilitații manageriale si economice a intreprinderii/ 97
3.1.3. Evidențierea cauzala a principalelor puncte forte / 101
3.1.5. Analiza mediului extern al intreprinderii/ 101
3.1.6. Determinarea potențialului de viabilitate globala a intreprinderii/ 101
3.1.7. Principalele recomandari strategico-tactice /102
3.1.8. Matricea SWOT/ 103
3.2. Strategia de restructurare sau reproiectare manageriala/ 103
4. Aspecte pragmatice ale restructurarii si reproiectarii manageriale a intreprinderii in perioada de criza / 108
4.1. Cum restructuram o intreprindere in dificultate / 108
4.2. Reengineeringul managementului si eficientizarea intreprinderii / 173
5. Concluzii/ 225
Bibliografie/ 236
 

Traversam o perioada dificila din toate punctele de vedere - economic, social, politic, managerial s.a.m.d. – creata si intreținuta de pandemia de Covid-19. Criza economica se adanceste si, practic, nu afecteaza doar o organizație sau o țara, ci mapamondul, fara nicio discriminare. Specialistii si politicienii vin cu soluții, fezabile sau mai puțin fezabile, dar toate cer bani, cat mai mulți bani. Pentru intreprinderi, mai ales cele private, posibilitațile de finanțare se diminueaza din cauza inrautațirii situației financiare a acestora: lipsa lichiditați, costuri mari, venituri in continua scadere, piețe pierdute, imagine de asemenea in scadere. Cea mai vehiculata modalitate de iesire din criza este restructurarea, vazuta ca veritabil colac de salvare atat pentru firmele intrate in insolvența (pentru evitarea falimentului), cat si pentru cele care inregistreaza, intr-un anumit interval de timp, un declin economic si financiar. Aceasta soluție de salvare, trambițata in mai toate mijloacele de informare de catre consultanți ca fiind miraculoasa, a inceput sa fie reevaluata in ceea ce priveste „prețul de achiziție”. Asa s-a ajuns ca restructurarea Complexului Energetic Oltenia, regasita intr-un plan trimis Comisiei Europene in august 2020, „sa coste” 2,4 milioane lei, evident in condițiile in care, la finalul intervalului prevazut in planul de restructurare si decarbonare, respectiv anul 2025, se vor produce substanțiale schimbari structurale in prestația celui mai mare producator de energie din Romania. Din pacate, se vorbeste foarte puțin sau deloc despre soluții de natura pur manageriala, ce pot contribui la relansarea unor operatori economici, soluții care includ si modificari structurale ori procesuale importante. Una din acestea este reproiectarea manageriala sau reengineeringul managementului intreprinderii, de departe cea mai importanta si complexa modalitate de schimbare manageriala si organizaționala cunoscuta si aplicata destul de timid si in Romania.
Orice specialist in management se poate intreba de ce oare soluțiile pur manageriale nu sunt agreate de practicieni? De ce „se merge” doar pe cai batatorite, unele din acestea chiar reglementate normativ? De ce managementul, mai pe romaneste conducerea si gestiunea, fac parte doar din vocabularul managerilor, nu si din soluțiile pe care trebuie sa le ofere in rezolvarea unor probleme cu care se confrunta afacerea? Raspunsul il oferim noi.
In primul rand, mulți din cei care conduc si gestioneaza organizațiile romanesti (intreprinderi publice si private, autoritați si instituții publice s.a.) nu stiu management! Acest aspect iese in evidența in special in perioade de criza. Printre formele de manifestare, putem invoca si criza manageriala, respectiv criza de competența, cu „intindere” pe verticala sistemului de management al economiei, de la guvernanți la organizațiile de tot felul.
Lipsa ori intarzierea nepermisa in adoptarea si aplicarea unor soluții, caracterul contradictoriu al altora, lipsa de comunicare sau comunicarea ineficienta sunt tot atatea ipostaze ale neputinței generate de incompetența.
In al doilea rand, e mai usor sa dai afara, din condei, sub acoperirea asa zisei restructurari, zeci sau sute de salariați, decat sa incerci sa gasesti soluții care sa nu provoace un asemenea deranj social sau sa fie insoțite de niste modalitați alternative de salvare a personalului excedentar – reconversie profesionala, investiții in perioada de criza si post-criza s.a.
In al treilea rand, este relativ facila realizarea unui plan de restructurare deoarece miile de firme de consultanța existente in țara noastra se pricep la asa ceva, spre deosebire de o schimbare complexa de natura manageriala, pentru realizarea careia oferta este mai puțin generoasa.
In al patrulea rand, managerii intreprinderilor care opteaza pentru restructurare nu fac altceva decat sa se alinieze la „moda” romaneasca a ultimelor decenii in materie de schimbare organizaționala. Insistam pe sintagma „o moda” intrucat rezultatele asteptate ca si consecința a studiilor de restructurare nu s-au ridicat la nivelul dorit, fiind necesara repetarea unui astfel de scenariu, pana la... dispariția intreprinderii respective de pe harta economica a țarii. Restructurarile periodice efectuate in guvernari diferite – mai ales la nivelul intreprinderilor publice – s-au manifestat ca veritabile „dusuri reci” pentru respectivele organizații. Acestea au durat cateva luni, au trecut, iar revendicarea posturilor disparute si, implicit, popularea lor cu personal clientelar au revenit pe agenda preocuparilor autoritații centrale sau locale, care pastoreste respectiva intreprindere. Si, tot asa, restructurarea devine...ciclica, precum criza economica. Numai ca, actuala criza economica este atipica, este generata de pandemie si trebuie analizata si „rezolvata” prin valorificarea posibilitaților oferite de teoria managementului modern, generator de performanțe.
Avertizam ca restructurarea va fi abordata in lucrarea noastra doar din punct de vedere managerial si economic. Aspectele de natura juridica - si, trebuie sa recunoastem, sunt numeroase – nu fac obiectul preocuparilor noastre deoarece nu le stapanim in suficienta masura, iar reglementarile in domeniu sunt atat de complexe si de stufoase incat necesita solide cunostințe juridice. De asemenea, atat restructurarea, cat si reproiectarea manageriala sunt prezentate de pe poziția intreprinderii, producator de bunuri economice.
Cartea pe care o oferim cititorilor nostri insista pe alternativa la restructurare, numita reengineeringul managementului, ce presupune reconceperea (regandirea) si reproiectarea proceselor de management si a sistemului de management al intreprinderii din perspectiva valorificarii rolului determinant al managementului in eficientizarea acesteia. Abordarea comparativa a restructurarii si reproiectarii manageriale, ca modalitați de schimbare organizaționala si manageriala scoate in evidența atu-urile si limitele celor doua posibile soluții de schimbare si faciliteaza opțiunea celor care conduc si gestioneaza intreprinderile romanesti pentru cea mai fezabila cale de iesire din criza sau de ameliorare a influențelor nefavorabile ale acesteia. Punctul de pornire in acest demers este dat de sintagma: schimbarea provoaca criza, iar din criza se poate iesi doar prin schimbare!
Opțiunea noastra pentru cea de-a doua, respectiv reproiectarea manageriala, este justificata atat prin argumentele inserate in lucrare, cat si prin dorința de a incerca sa judecam cu alți ochi managementul, ca factor prioritar de succes sau insucces economic si comercial pentru orice intreprindere, publica sau privata.
Sa nu uitam o caracteristica definitorie a perioadei pe care o traversam, incepand cu prima parte a anului 2020: criza este generalizata la nivel național si mondial. Foarte mulți agenți economici trebuie sa-si restructureze afacerea sau sa-si reproiecteze sistemele de management pentru a face fața mediului de afaceri schimbat. Economia, in ansamblul sau, este pusa in pericol si trebuie restructurata sau regandita si reproiectata managerial. Nu credem in scenarii apocaliptice, insa trebuie sa recunoastem ca omenirea si, desigur, si Romania se confrunta cu probleme grave, economice, sociale, sanitare. Pentru aceasta autorul acestei carți face un apel la specialisti, manageri si guvernanți sa ia in considerare schimbarea de paradigma in ceea ce priveste managementul, sa-i acordam atenția cuvenita si impreuna sa gandim si sa demaram orice demers plecand de la rolul prioritar al managementului. Desigur, nu exista o soluție deosebita, unica, un „vaccin” care sa ne scape de criza, dar un „tratament” care sa fie cunoscut si acceptat de toți actorii – politici, economici, sociali etc. – exista!
Acesta trebuie aplicat gradual si consecvent, iar „pacientul” (economia sau intreprinderea) cu siguranța se va insanatosi. Daca aceasta criza economica este una accidentala, aparuta ca urmare a crizei sanitare, atunci trebuie sa dispuna de o abordare si soluționare inedite, profesioniste, in care managementul si managerii din fiecare intreprindere trebuie sa se implice profesionist. Ramanem fideli ideii ca daca restructurarea este o soluție de avarie, cu efecte pe termen scurt, reproiectarea managementului este o soluție de durata, cu efecte pe termen lung!
Cartea se adreseaza in primul rand managerilor de organizații - carora le ofera instrumentarul metodologico-managerial de diminuare a influențelor nefavorabile ale crizei ori de salvare de la insolvența sau faliment – dar si specialistilor implicați in derularea unor demersuri de restructurare sau reengineering – care trebuie sa acționeze in condițiile cunoasterii detaliate a conținutului, avantajelor si limitelor fiecarei modalitați. Lor li se adauga studenții facultaților de business si management, din perspectiva imbogațirii bagajului de cunostințe economice si manageriale.
Mulțumim conducerii si specialistilor Editurii Universitare, personal Domnului Director general, dr. Vasile Muscalu, cu care colaboram de peste 15 ani, pentru solicitudine si efortul depus in pregatirea manuscrisului pentru tipar si publicarea lucrarii in condiții grafice ireprosabile.

Prof.univ.dr.emerit, dr.H.C.,
Ion Verboncu
Octombrie 2020

Scrie un review


Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat in wishlist!

A fost sters din wishlist!