Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitara Programe de interventie psihopedagogica la copiii cu probleme de comportament

29,00 Lei

Editura: Editura Universitara

Autor: Cristina Dumitru Tabacaru

Editia: I

Pagini: 134

Anul publicării: 2024

ISBN: 978-606-28-1863-0

DOI: 10.5682/9786062818630

Stoc epuizat
Cod Produs: 9786062818630 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Review-uri (0)
Interventia psihopedagogica pentru copiii cu probleme de comportament este esentiala in pregatirea profesionala a cadrelor didactice, deoarece o invatare eficienta nu poate avea loc intr-un mediu perturbat de comportamente problematice. Echiparea profesorilor cu tehnici de gestionare si reducere a acestor comportamente va contribui semnificativ la imbunatatirea procesului de invatare. Scopul acestei carti este de a incuraja cadrele didactice sa acorde o atentie sporita dinamicii invatarii scolare si aspectelor problematice ale vietii scolare. Cartea se adreseaza profesorilor, cercetatorilor din domeniul educatiei si tuturor celor a caror activitate zilnica este legata de procesul educational si de ceea ce se intampla in salile de clasa.
 
  • Programe de interventie psihopedagogica la copiii cu probleme de comportament

    Descarca
CRISTINA DUMITRU TABACARU este doctor in stiintele educatiei, conferentiar universitar in cadrul Departamentului de Educatie al Universitatii Nationale de Stiinta si Tehnologie POLITEHNICA Bucuresti, Centrul universitar Pitesti, cu o experienta de peste 15 ani in domeniul educatiei speciale si al educatiei incluzive. De asemenea, este coordonatoare a mai multor proiecte Erasmus privind educatia incluziva si tulburarile specifice de invatare.

INTRODUCERE / 7

PARTEA I
INTELEGEREA COMPORTAMENTELOR PROBLEMATICE DIN MEDIUL SCOLAR
/ 11

I. CE SUNT PROBLEMELE COMPORTAMENTALE? / 13
I.1. Caracteristicile comportamentelor problematice / 13
I.2. Probleme minore si majore de comportament / 22
I.3. Principalele comportamente problematice din mediul educational / 24

II. PREVENIREA SI GESTIONAREA PROBLEMELOR DE COMPORTAMENT / 27
II.1. Abordarea traditionala in gestionarea comportamentelor problematice / 27
II.2. Cauzele comportamentelor problematice / 32
II.3. Aplicam sau nu sanctiuni in cazul unor comportamente dificile majore? / 35
II.4. Initierea unor programe de interventie comportamentala / 38

III. MANAGEMENTUL CLASEI SI CONSTRUIREA UNEI ABORDARI COMUNE A COMPORTAMENTELOR PROBLEMATICE / 42
III.1. Avantajele managementului clasei / 42
III.2. Organizarea spatiului fizic al scolii si al clasei pentru reducerea comportamentelor disruptive / 51
III.3. Proceduri si rutine in managementul clasei  / 53
III.4. Abordarea institutionala a comportamentelor problematice / 64

PARTEA II
STRATEGII DE INTERVENTIE COMPORTAMENTALA
/ 69

I. STRATEGII DE INVATARE COMPORTAMENTALA / 71
I.1. Recompensa / 71
I.2. Predarea comportamentala / 81
I.3. Recomandari de gestionare eficienta a comportamentelor problematice pentru cadre didactice / 86

II. STRATEGII INDIRECTE SI DIRECTE DE GESTIONARE A COMPORTAMENTELOR PROBLEMATICE / 90
II.1. Strategii indirecte de gestionare a comportamentelor problematice / 90
II.2. Strategii directe de gestionare a comportamentelor problematice  / 95
II.3. Strategii de intensitate redusa / 97
II.4. Reguli pentru schimbarea comportamentelor problematice ale copiilor / 100

III. INSTRUMENTE DE SPRIJIN IN GESTIONAREA COMPORTAMENTELOR PROBLEMATICE LA CLASA / 102
III.1. Autoevaluarea capacitatilor de gestionare a comportamentelor problematice de la clasa  / 102
III.2. Analiza functionala a comportamentului – instrument de inregistrare si analiza a comportamentelor problematice de la clasa / 105
III.3. Instrumente de auto monitorizare a comportamente problematice / 110

PARTEA III
MODELE DE ABORDARE ALE UNOR COMPORTAMENTE PROBLEMATICE SPECIFICE ALE ELEVILOR
/ 115

I. Cum lucram cu copiii care refuza sa isi faca temele? / 115
II. Cum lucram cu elevii anxiosi? / 116
III. Cum lucram cu copiii irascibili? / 118
IV. Cum lucram cu copiii nepoliticosi care au un limbaj agresiv / 121
V. Cum lucram cu copiii cu ADHD? / 123

BIBLIOGRAFIE / 128

 

„Am procedat bine interzicandu-i sa se joace la calculator?”, „Petrec suficient timp cu el?”, „Am fost suficient de exigent sau ar trebui sa fiu si mai dur?”, „De ce protesteaza si nu respecta regulile?” Formarea si educarea copiilor nu au fost niciodata usoare. Luam decizii zilnic si, de multe ori, ne punem la indoiala alegerile. Totusi, exista studii si strategii verificate care pot usura activitatea de la clasa si ii pot ajuta pe elevi sa adopte comportamente pozitive care sa le sprijine invatarea. Provocarile sistemului educational sunt legate de schimbarile constante din mediul inconjurator, care influenteaza actorii principali, elevii si profesorii. Acest dinamism impune nevoia de a raspunde adecvat la toate solicitarile venite din partea mediului familial, economic si social. Avantajul scolii si rolul sau principal consta in oferirea unui cadru organizat si judicios planificat, gestionat de persoane cu pregatirea necesara pentru a expune copiii, in mod controlat, la diverse situatii pe care sa invete sa le gestioneze, astfel incat sa se adapteze eficient cand vor deveni adulti.
Scoala este o microsocietate, unde grupul social se extinde, copiii fiind expusi la o gama variata de interactiuni sociale, mult mai diverse decat cele din mediul familial. Pentru o invatare eficienta, acest proces trebuie sa fie mediat si facilitat de profesionisti, de profesori bine pregatiti. Fiind un sistem viu, dinamic, in care profesorii si elevii interactioneaza si se dezvolta, este de asteptat ca comportamentele dificile sa faca parte din realitatea scolara. Copiii merg la scoala nu doar pentru a invata cunostinte academice, ci si pentru a achizitiona comportamente adecvate social, pentru a-si imbogati repertoriul comportamental cu modele pozitive. Este natural ca un copil mic, care nu dispune de aceste modele de comportament, sa planga pentru a semnala dificultati sau nevoi. Pe masura ce cresc, copiii invata comportamente mai adecvate, cum ar fi utilizarea limbajului verbal. In lipsa invatarii unor modalitati eficiente de comportare, comportamentele dificile pot aparea. Acest lucru se intampla si la clasa, unde comportamentele disruptive pot fi abateri de la normele sociale sau modalitati ineficiente de exprimare a nevoilor, atunci cand copilul nu cunoaste alte modalitati mai adecvate de comportare sau acestea sunt intarite de consecintele care le urmeaza.
In acest context, rolul profesorului este sa imbogateasca repertoriul de comportamente sociale ale copiilor cu modele pozitive, astfel incat acestia sa dispuna de abilitati si competente necesare relationarii pozitive cu ceilalti, exprimarii si adaptarii la mediul extern. Atitudinea profesorului fata de comportamentele disruptive care apar la scoala trebuie sa fie una de acceptare si transformare a acestora in oportunitati de invatare, in vederea exersarii unor tipare comportamentale pozitive si adecvate social. Interventia psihopedagogica in cazul copiilor cu probleme de comportament este un domeniu esential in pregatirea profesionala a cadrelor didactice, deoarece o invatare eficienta nu poate avea loc intr-un mediu perturbat de comportamente problematice. Dobandirea de tehnici pentru reducerea acestor comportamente va contribui semnificativ la facilitarea procesului de invatare. Invatarea academica presupune un set de abilitati, precum atentia activa, concentrarea, sustinerea efortului si amanarea gratificarii. O educatie eficienta si obtinerea unor rezultate bune la scoala nu sunt intamplatoare, ci rezulta dintr-o planificare riguroasa, implementarea unor activitati de invatare consecvente, evaluarea si autoevaluarea constanta.
Cand la acest proces deja complex se adauga dificultati comportamentale (frici, anxietate, dezangajare, absente, concentrare redusa, nepunctualitate, minciuni, lipsa de respect si comportamente problematice severe precum autoagresivitatea, agresivitatea, bullyingul etc.), provocarile cadrului didactic cresc exponential. O abordare eficienta la clasa trebuie sa implice gestionarea si reducerea acestor comportamente negative, pentru a crea un mediu favorabil invatarii. Aceasta carte a fost conceputa ca un raspuns la provocarile cu care se confrunta cadrele didactice in activitatea lor. Pentru a atinge obiectivul de a forma cetateni independenti, activi si competenti pe piata muncii, profesorii trebuie sa depaseasca dificultatile de comunicare care apar in sala de clasa si care pot reduce eficacitatea invatarii, creand astfel un climat pozitiv.
Cartea isi propune sa abordeze dificultatile comportamentale, oferind metode de definire si operationalizare a acestora, mecanisme de monitorizare a comportamentelor problematice, instrumente de colectare a datelor si modalitati de selectie a strategiilor adecvate pentru gestionarea comportamentelor dificile din clasa. Cititorii vor descoperi si o serie de tehnici de comunicare eficienta, care necesita abilitati adecvate, dar si sensibilitate si intelegere a nevoilor elevilor. Asigurarea unor conditii optime pentru invatare nu este posibila fara dezvoltarea unor programe pentru crearea unui climat pozitiv, unde toti cei care au nevoie de sprijin (elevi, parinti, profesori) sa poata beneficia de el. O pregatire teoretica si practica adecvata a viitorilor profesori si educatori in gestionarea comportamentelor problematice este cruciala.
Extinderea continua a sistemului de educatie incluziva si tranzitia spre educatia integrata a copiilor cu cerinte educationale speciale au schimbat populatia scolara, punand profesorii in fata unor noi provocari. Dificultatile comportamentale apar frecvent in randul copiilor cu deficiente, iar acestea sunt mai des intalnite in randul copiilor cu cerinte educationale speciale decat in randul celor tipici. Prin urmare, este evident ca profesorii au nevoie de cunostinte si practica in tehnici de gestionare a comportamentelor disruptive, in oferirea de alternative pentru reducerea acestora si in modelarea comportamentelor pozitive si adecvate. In plus, profesorii trebuie sa dispuna de strategii de coping si de gestionare a conflictelor.
Prevenirea, gestionarea si reducerea dificultatilor comportamentale nu sunt deloc simple. Desi invatarea unor tehnici comportamentale poate ajuta la rezolvarea problemei, variabile precum individualitatea elevului, influentele mediului, nevoile diverse ale acestuia si functiile comportamentelor fac ca situatia sa fie complexa. Chiar si expertii in modelarea si analiza comportamentala nu reusesc intotdeauna sa identifice cea mai buna strategie pentru corectarea unui comportament disruptiv. Cu toate acestea, este clar ca trebuie gasita o solutie, deoarece dificultatile comportamentale pot ingreuna interactiunile cu ceilalti si, implicit, procesul de invatare. Sarcina noastra, ca parinti sau profesori, este sa-i invatam pe copii modele pozitive de comportament si atitudini sanatoase de relationare cu sine si cu cei din jur. Comportamentele disruptive, cum ar fi muscatul, plansul constant, minciuna, furtul, lovitul sau protestul continuu, reduc sansele ca ceilalti sa doreasca sa interactioneze cu acesti copii. In cele din urma, nimanui nu ii place sa fie intr-un mediu care declanseaza emotii negative sau neplacute.
Deci, ce este de facut? Cu siguranta, trebuie sa invatam cum sa gestionam aceste situatii problematice si cum sa modelam sau sa schimbam comportamentele elevilor nostri, pentru a ne usura viata (ca parinti sau profesori) si, in acelasi timp, pentru a-i ajuta pe elevi sa fie mai pregatiti si mai angajati in procesul de invatare. Identificarea comportamentelor care perturba procesul de invatare, precum si prevenirea si gestionarea lor in timp util sunt esentiale pentru asigurarea unui proces educativ eficient. Temele propuse pentru studiul acestei problematici includ definirea comportamentelor problematice, identificarea acelor comportamente care afecteaza negativ invatarea, clasificarea lor in comportamente minore si majore, analiza functionala a comportamentelor disruptive si dezvoltarea de strategii bazate pe cercetari empirice pentru depasirea acestora.
De asemenea, cartea ofera recomandari pentru cei care interactioneaza cu copii cu probleme comportamentale, oferind solutii pentru gestionarea lor si pentru incurajarea comportamentelor pozitive. Se propun si modalitati de dezvoltare a unor planuri de actiune personalizate pentru abordarea si schimbarea comportamentelor problematice in cadrul clasei. Cartea prezinta pasii necesari pentru schimbarea comportamentului unui copil si speram ca cititorul sa gaseasca idei, recomandari si strategii specifice care sa ii ajute sa gestioneze mai eficient comportamentele disruptive si sa contribuie la crearea unui climat pozitiv atat la scoala, cat si acasa. Crearea unui mediu sigur, placut si prietenos este un pas esential pe care se va construi invatarea ulterioara.

 

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!