Managementul costurilor

Editura Universitara
40,00 Lei

ISBN: 978-606-28-1260-7

DOI: https://doi.org/10.5682/9786062812607

Anul publicării: 2021

Editia: I

Pagini: 244

Editura: Editura Universitara

Autor: Cristina Otilia Constantin, Ionica Oncioiu, Dan Ioan Topor, Ileana-Sorina Rakos, Constantin Aurelian Ionescu, Sorinel Capusneanu

Stoc limitat
Limita stoc
- +
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062812607 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Lucrarea de fata este o cercetare exploratorie a domeniului Managementului costurilor si o provocare de adaptare la noile cerinte impuse de digitalizare si sustenabilitate. Emiterea unor decizii manageriale corect fundamentate au la baza informatii solide al caror furnizor principal, contabilitatea de gestiune, joaca un rol esential in stabilirea strategiilor de afaceri viitoare si adaptarea la mediul de afaceri, imaginea si reputatia companiilor. 
Continutul acestei lucrari reprezinta un punct de plecare solid in identificarea raspunsurilor la cerintele mediului de afaceri si tuturor partilor interesate in dezvoltarea unor relatii multilaterale de comunicare si interactionare, prin care castigul este reciproc. Aceasta lucrare de specialitate se adreseaza atat studentilor de la facultatile cu profil economic, avand ca obiectiv prezentarea si familiarizarea acestora cu problematica referitoare la managementul costurilor, cat si tuturor celor interesati, teoreticieni si practicieni, dornici sa cunoasca aspecte semnificative ale managementului costurilor in cadrul unei entitati economice. 

Autorii 
SORINEL CAPUSNEANU
CRISTINA OTILIA CONSTANTIN
IONICA ONCIOIU
DAN IOAN TOPOR
ILEANA-SORINA RAKOS
CONSTANTIN AURELIAN IONESCU

Prefata / 7

Capitolul 1. Managementul costurilor intre traditional si modern / 11
1.1.    Managementul costurilor traditional si limitele sale / 12
1.2.    Managementul costurilor si tendintele sale contemporane / 15
1.3.    Managementul costurilor si economia digitala / 16
1.4.    Principiile unui management al costurilor eficient / 17
Referinte bibliografice / 22

Capitolul 2. Costurile. Concepte, tipologie, inductori si alocare / 26
2.1.    Abordari conceptuale ale costurilor / 27
2.2.    Tipologia costurilor / 27
2.3.    Inductorii de costuri / 38
2.4.    Alocarea costurilor / 40
Referinte bibliografice / 48

Capitolul 3. Bugetarea costurilor / 49
3.1.    Bugetele. Abordari conceptuale, trasaturi, functii si principii / 49
3.2.    Tipologia bugetelor / 53
3.3.    Estimarea costurilor / 55
3.3.1.    Metode privind estimarea costurilor / 60
3.3.2.    Etape pregatirii estimarii costurilor / 62
3.3.3.    Estimarea credibila a costurilor / 65
3.3.4.    Avantaje ale estimarii costurilor / 67
3.3.5.    Rolul partilor interesate in estimarea costurilor / 68
3.4.    Evaluarea costurilor / 71
3.4.1.    Masurarea si evaluarea resurselor / 75
3.5.    Eliminarea costurilor / 78
3.6.    Elaborarea, monitorizarea si controlul bugetelor / 79
3.6.1.    Bugetarea si controlul vanzarilor / 79
3.6.2.    Bugetarea si controlul productiei si al costurilor de productie / 83
3.6.3.    Bugetarea si controlul aprovizionarilor / 92
3.6.4.    Bugetarea si controlul investitiilor / 95
3.6.4.1.    Modalitati de evaluare a rentabilitatii economice a unei investitii / 96
3.6.4.2.    Planul de finantare / 99
3.6.4.3.    Bugetarea si monitorizarea investitiilor / 100
3.6.5.    Bugetarea si controlul trezoreriei / 103
3.7.    Avantaje si dezavantaje ale bugetelor traditionale / 114
3.8.    Bugetarea bazata pe activitati (Activity-Based Budgeting) / 116
3.9.    Avantaje si dezavantaje ale bugetarii bazate pe activitati / 122
Referinte bibliografice / 122

Capitolul 4. Controlul si analiza costurilor / 125
4.1.    Controlul costurilor / 125
4.2.    Tipuri ale analizei si controlului costurilor / 127
4.3.    Abaterile de la costurile antecalculate (planificate) / 128
4.4.    Metoda costurilor standard (Standard-Cost Accounting) / 129
4.5.    Controlul si analiza abaterilor operative / 132
4.6.    Particularitati ale metodei costurilor standard. Studii de caz metodologice privind evidenta, analiza si controlul costurilor / 141
Referinte bibliografice / 160

Capitolul 5. Managementul costurilor totale si managementul costurilor partiale / 161
5.1.    Managementul costurilor totale / 162
5.1.1.    Metoda   ABC/ABM / 162
5.1.1.1.    Etapele metodei Activity-Based Costing (ABC) / 164
5.1.2.    Metoda Target Costing / 182
5.1.2.1.    Scopul si etapele metodei costurilor tinta (Target Costing) / 184
5.2.    Managementul costurilor partiale / 195
5.2.1.    Metoda costurilor variabile (Direct-Costing) / 195
5.2.2.    Indicatori / specifici        metodei        costurilor       variabile (Direct-Costing) / 202
5.2.3.    Avantaje si dezavantaje ale metodei costurilor variabile (Direct-Costing) / 204
5.2.4.    Variante ale metodei costurilor variabile (Direct-Costing) / 208
5.2.4.1.    Varianta simplificata a metodei Direct-Costing / 208
5.2.4.2.    Varianta evoluata a metodei Direct-Costing / 215
5.2.4.3.    Calculatia de acoperire a cheltuielilor fixe / 224
Referinte bibliografice / 236

Bibliografie selectiva / 240

In contextul actual, entitatile economice sunt interesate in a se adapta cat mai bine cu putinta nevoilor sociale ale comunitatii in care traim, astfel ca, lucrarea de fata se bazeaza pe o temeinica documentare teoretica si practica, valorificand in egala masura experienta autorilor din acest domeniu al economiei romanesti. Materialul documentar sintetizat in cadrul acestei lucrari de specialitate prezinta complexitatea si implicit dimensiunea acestui domeniu vast al managementului costurilor.
Prin aceasta lucrare propunem solutii practice privind implementarea unor concepte sau practici de afaceri menite a spori contributia la dezvoltarea stiintifica si aportul de cunostinte la nivel academic si de mediu de afaceri. Emiterea unor decizii manageriale corect fundamentate au la baza informatii solide al caror furnizor principal, contabilitatea de gestiune, joaca un rol esential in stabilirea strategiilor de afaceri viitoare si adaptarea la mediul de afaceri, imaginea si reputatia companiilor. Din acest motiv, consideram continutul acestei lucrari drept un punct de plecare solid in identificarea raspunsurilor la cerintele mediului de afaceri si tuturor partilor interesate in dezvoltarea unor relatii multilaterale de comunicare si interactionare, prin care castigul este reciproc.
Prin aceasta prezentare generala a acestei lucrari se evidentiaza faptul ca fiecare capitol contine elemente interesante al caror potential si grad de interes deschid noi directii de cercetare viitoare. Concentrarea pe subiecte de actualitate arata interesul pentru conectarea la starea actuala plina de efervescenta a mediului de afaceri aflat intr-o continua adaptare la dezvoltarea durabila.
Capitolul 1  „Managementul  costurilor  intre  traditional  si  modern”prezinta o paralela intre managementul costurilor traditional si managementul costurilor contemporan. Sunt prezentate limitele managementului costurilor traditional dar si tendintele sale contemporane, accentuandu-se rolul si importanta acestuia in economia digitala si etapele care se parcurg in vederea implementarii Industry 4.0. La finalul capitolului sunt prezentate detaliat principiile unui management al costurilor eficient.
Capitolul 2 „Costurile. Concepte, tipologie, inductori si alocare” prezinta intr-o maniera descriptiva si practica conceptele de costuri si inductori de costuri. Alegand drept punct de plecare abordarile consacrate ale specialistilor din domeniul managementului costurilor sunt evidentiate caracteristicile si componenta costurilor, realizandu-se si o clasificare a acestora in functie de cele mai importante criterii care stau la baza procesului decizional. De asemenea autorii prezinta si criteriile care stau la baza alegerii inductorilor de costuri in procesul de alocare a costurilor indirecte asupra obiectului de calculatie, prezentand si procedeul specific de alocare cu etapele care se parcurg in cadrul acestuia. Capitolul este presarat cu numeroase aplicatii, grafice si exemple menite a facilita intelegerea cat mai usoara a modului de determinare, calculare si alocare a costurilor.
Capitolul 3 „Bugetarea costurilor” imbina partea teoretica cu cea aplicativa traditionala incercand sa aduca in prim plan etapele care se parcurg in bugetarea costurilor. Pe baza literaturii de specialitate nationale si internationale, autorii prezinta principalele abordari conceptuale, trasaturile, functiile si principiile bugetarii costurilor. Dupa identificarea categoriilor de bugete in functie de tipologia lor, sunt descrise amanuntit si exemplificativ etapele bugetarii dintr-o entitate economica. Astfel in etapa de estimare a costurilor sunt descrise metodele privind estimarea costurilor, etapele pregatitoare estimarii costurilor, avantajele acestora si rolul partilor interesate in estimarea acestora. Dupa masurarea si evaluarea resurselor din cadrul bugetelor se trece la eliminarea costurilor. In etapa de elaborare, monitorizare si control a bugetelor, autorii au prezentat si exemplificat bugetarea si controlul vanzarilor, aprovizionarilor, productiei si costurilor de productie, investitiilor si trezoreriei. Pe baza celor constatate sunt identificate si principalele avantaje si dezavantaje ale bugetelor traditionale. In finalul capitolului mai este descrisa si metoda de bugetare bazata pe activitati (Activity-Based Budgeting) cu principalele sale avantaje si limite.
Capitolul 4 „Controlul si analiza costurilor” detaliaza unele aspecte teoretico-metodologice specifice metodei costurilor standard (Standard-Cost Accounting) legate de evidentierea abaterilor de la costurile antecalculate pe cele trei variante ale acesteia. Studiile metodologice reflecta modul de calcul al abaterilor in functie de tipologia costurilor utilizate si sunt menite a lamuri unele aspecte cu caracter aplicativ.
Capitolul 5 „Managementul costurilor totale si managementul costurilor partiale” realizeaza o delimitare in managementul costurilor potrivit naturii costurilor in: totale si partiale. Autorii prezinta trei metode moderne utilizate in contabilitatea manageriala: metoda ABC/ABM, metoda Target Costing  si  metoda  Direct-Costing.  Toate  metodele  sunt  evidentiate  din
punct de vedere al literaturii de specialitate nationale si internationale prin prisma abordarilor conceptuale, etapelor de derulare, etapelor metodologice si de inregistrare in contabilitatea manageriala. Pentru evidentierea  contabila  s-a  utilizat  organizarea  disociata  a  contabilitatii manageriale cu accentuarea simbolisticii si redenumirii anumitor conturi prevazute in  Clasa 9 „Conturi de gestiune” din Planul general de conturi din tara noastra. Capitolul se incheie cu prezentarea avantajelor si limitelor metodelor sus-mentionate.
Prin intermediul acestei lucrari de specialitate autorii se adreseaza atat studentilor de la facultatile cu profil economic avand ca obiectiv prezentarea si familiarizarea acestora cu problematica referitoare la managementul costurilor, cat si tuturor celor interesati, teoreticieni si practicieni, dornici sa cunoasca aspectele semnificative privind managementul costurilor in cadrul unei entitati economice. Fara a avea pretentia unei lucrari exhaustive si comprehensive, ne exprimam convingerea ca, aceasta lucrare va constitui un sprijin real pentru toti cei care vor avea curiozitatea si rabdarea de a parcurge continutul acesteia si a intelege tainele managementului costurilor practicat in cadrul unei entitati economice.


Autorii

www.editurauniversitara.ro

Scrie un review


Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!