ISBN: 978-606-28-0110-6
DOI: 10.5682/9786062801106
Publisher year: 2014
Edition: II, revizuita si adaugita
Pages: 450
Publisher: Editura Universitara
Author: Marina Cap-Bun
Volumul de faÅ£a sintetizeaza preocupari mai noi ÅŸi mai vechi ale doamnei profesoare Marina Cap-Bun, fiind rodul a doua decenii de documentare ÅŸi reflecÅ£ie, prilejuite de predarea literaturii marilor clasici la Universitatea Ovidius din ConstanÅ£a, începând din 1994. Un prim format al carÅ£ii, din 2003, care nu cuprindea substanÅ£ialul capitol dedicat aici lui Eminescu, era cel al unor „note de curs”, un instrument de informare exemplar, putând servi ca model oricarei universitaÅ£i româneÅŸti importante. Exemplaritatea Å£inea de modul în care era organizata informaÅ£ia necesara celor ce vor sa înÅ£eleaga problemele specifice uneia dintre cele mai importante perioade din istoria literaturii române – epoca marilor clasici. Dificila prin fondul ei, de o masivitate ce-i explica prestigiul ÅŸi autoritatea, epoca a devenit ÅŸi mai dificila ca urmare a viziunii critice, nelipsita de contradicÅ£ii. Atât Maiorescu cât ÅŸi Caragiale, doua dintre personalitaÅ£ile carora le era consacrat cursul, au avut parte de receptari contradictorii ÅŸi de sentinÅ£e critice contradictorii, unele formulate de personalitaÅ£i de prim plan, asemenea lui Eugen Lovinescu. Aceste contradicÅ£ii, care nu lipsesc nici din peisajul critic contemporan, sporesc problemele ÅŸi îngreuneaza calea spre o perspectiva critica echilibrata asupra momentului. Cartea doamnei Marina Cap-Bun a reuÅŸit sa depaÅŸeasca toate aceste obstacole. ExplicaÅ£ia trebuie pusa pe seama faptului ca autoarea deÅ£ine o buna tabla de valori ÅŸi are simÅ£ul ierarhiilor ce fac posibila abordarea teritoriului esteticii. În egala masura, autoarea stapâneÅŸte un aparat conceptual, dintre cele mai rafinate, precum ÅŸi metodele cercetarii literare. PrezenÅ£e implicite în sinteza oferita, toate aceste date explica de ce lucrarea e o reuÅŸita. Imaginea lumii evocate se proiecteaza convingator ÅŸi, nu o data, seducator. ExplicaÅ£ia Å£ine, într-o buna masura, de modul în care autoarea opereaza cu citatul exemplificator. Tehnica citatului, care intervine sistematic pentru a argumenta, pentru a ilustra, pentru a susÅ£ine o afirmaÅ£ie, este bine stapânita, dovedind, pe de alta parte, o familiarizare a autoarei cu obiectul prezentat ce merge pâna la problemele de amanunt.
Problemele legate de activitatea generaÅ£iei junimiste sunt înscrise într-un cadru mai larg, al societaÅ£ii româneÅŸti din cea de-a doua jumatate a secolului XIX. Pe acest fundal, prezenÅ£a discreta dar ferma, este prezentat rolul Junimii, rolul lui Titu Maiorescu, rolul Convorbirilor literare, problemele legate de noua ideologie conturata ca urmare la conectarea la un alt model – modelul german – de introducere a criteriului estetic ÅŸi a unei grile critice în aprecierea operei literare. Momentului Maiorescu i se restituie astfel întreaga importanÅ£a, fiindu-i semnalate toate urmarile pe care le-a avut asupra literaturii noastre.
Cel de al doilea punct de sprijin al întregului edificiu este opera unui mare autor – I. L. Caragiale. Dramaturg, prozator, pamfletar, chiar ÅŸi autor de versuri, Caragiale ÅŸi-a fascinat exegeÅ£ii, dar i-a ÅŸi paralizat sau, cel puÅ£in, i-a derutat prin chiar acest proteism al personalitaÅ£ii sale creatoare. În decursul timpului, personalitatea lui a stârnit, simultan sau succesiv, atât aplauze cât ÅŸi huiduieli. RecunoaÅŸterea geniului a alternat cu blamarea „ultimului ocupant fanariot”. Cazul presupune aceeaÅŸi receptare contradictorie pe care o înregistram ÅŸi pe seama lui Titu Maiorescu. Doamna profesoara Marina Cap-Bun îÅŸi formuleaza însa diagnosticul fara ezitari. De altfel, Caragiale este o preocupare mai veche a autoarei care, prin acest capitol, „recidiveaza”, reluând ÅŸi dezvoltând tema tezei sale de doctorat (1998), careia i se adauga rezultatele cercetarilor sale ulterioare. Nu este vorba deci despre o „absorbÅ£ie” a propriei lucrari, cum se întâmpla adesea, ci despre o dezvoltare a câmpului tematic ce are ca rezultat o micromonografie Caragiale. Toate compartimentele operei sunt prezentate amanunÅ£it ÅŸi ilustrate prin citate alese astfel încât sa concretizeze situaÅ£ia comentata.
Volumul de faÅ£a completeaza galeria personalitaÅ£ilor proteice pe care Junimea le-a dat literaturii române cu un amplu capitol despre Mihai Eminescu, care aduce contribuÅ£ii originale exegezei eminesciene, de la aspectele idealismului narcisistic în erotica eminesciana ÅŸi identificarea arhetipurilor cinetice recurente, la o reinterpretare globala a ciclului Scrisorilor, nu doar ca argument al desprinderii treptate de modul romantic de a imagina, ci ÅŸi ca hipertext cu o componenta metatextuala menita sa ne explice mecanismele creativitaÅ£ii eminesciene. Åži Luceafarului i se da o noua lectura, bazata pe o ampla analiza, cu glisari psihanalitice, dar ÅŸi pe marturia poetului din 1882, când, redactând varianta aproape finala numita Legenda Luceafarului, avea revelaÅ£ia ca scrie „un gen cu totul nou de poezie”, „senin” ÅŸi „împacat”. Interpretarea pe care o propune aici Marina Cap-Bun deplaseaza discuÅ£ia legata de sensul poemului, sugerând ca el transcrie o obsesie creatoare ÅŸi nu una erotica, cum s-a afirmat de prea multe ori.
Consider ca aceasta noua lucrare, confirma angajamentul autoarei de a sonda tot mai adânc în complicatele mecanisme ale epocii marilor clasici spre a deveni o foarte avizata cercetatoare a autorilor sai de predilecÅ£ie.
Prof. dr. Silviu Angelescu
Prefaţa /5
Precizari introductive/7
Junimea si Convorbirile literare – vectori ai modernitatii
culturale romanesti/9
ViaÅ£a literara ÅŸi culturala în epoca Junimii/9
Convorbirile literare în contextul presei contemporane/26
Repere bibliografice/40
Începuturile „complexului estic”. Un român la Theresianum /41
Forjarea spiritului critic maiorescian /50
Titu Maiorescu în conÅŸtiinÅ£a criticii româneÅŸti /92
Repere bibliografice/105
Mihai Eminescu, un destin care schimba traiectoria culturii romane /107
Câteva repere ale vieÅ£ii ÅŸi carierei literare /107
Corespondenţa eminesciana. Reevaluari necesare /125
Eminescu azi: între mitizare, adulaÅ£ie ÅŸi contestare /138
Idealismul narcisistic în erotica eminesciana /144
Arhetipuri cinetice în lirica eminesciana /154
Ciclul Scrisorilor eminesciene între romantism ÅŸi postromantism/166
Luceafarul – sinteza a creaÅ£iei poetice eminesciene /184
Repere bibliografice/213
Ion Luca Caragiale, constiinta lucida si necrutatoare a unei lumi in vesnica tranzitie /217
Din Fanar la Berlin: un veac din istoria caragialeÅŸtilor /217
Un nou concept de teatru: polifonia limbajelor scenice /230
Mult zgomot pentru un giuben: O noapte furtunoasa /242
Cautari în zona experimentalului: farsele într-un act /257
Theàtron politikón: O scrisoare pierduta /275
Oglinda din oglinda: D-ale carnavalului/303
Pânza de paianjen: Napasta/323
Caragiale ÅŸi naturalismul/338
Omul fiara: proza de factura tragica/351
Cutia magica: Volumul Momente/374
Ultima schimbare la faţa: volumul Schiţe noua şi povestirile
postume /416
Repere bibliografice/444
Customer Support Monday - Friday, between 8.00 - 16.00
0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro