ISBN: 978-606-28-0463-3
DOI: 10.5682/9786062804633
Publisher year: 2016
Pages: 280
Publisher: Editura Universitara
Author: Mariana Crasovan
MENTORATUL - modalitate de pregatire si integrare profesionala a viitoarelor cadre didactice
DownloadIntroducere /9
SECTIUNEA I
CAPITOLUL I. Fundamente teoretice. Pregatirea initiala a cadrelor didactice si activitatea de mentorat / 12
I.1. Profesia didactica si specificul acesteia/ 12
I.1.1. Directii si strategii europene ce vizeaza educarea cadrelor didactice, reflectate in diverse documente/ 12
I.1.2. Principii si competente cheie in pregatirea initiala a cadrelor didactice/ 15
I.1.3. O radiografie a profesiei didactice /17
I.1.3.1. Elemente de structura si de dinamica ale corpului profesoral / 18
I.1.3.2. Profilul de varsta, gen, conditii de munca, nivel de calificare /19
I.1.4. Elemente caracteristice profesiei didactice /26
I.1.5. Complexitatea profesiei didactice: noi roluri si competente / 29
I.1.5.1.Statutul profesional al cadrelor didactice/ 30
I.1.5.2. Roluri si competente specifice profesiei didactice/ 32
I.1.5.3. Standardele pentru profesia didactica /33
I.1.5.4. Dezvoltarea profesionala continua /35
I.1.6. Etape in cariera didactica; Cariera didactica, o cariera statica sau dinamica?/ 38
Capitolul II. Pregatirea initiala a cadrelor didactice-etapa majora in procesul de dezvoltare profesionala continua / 42
II.1. Pregatirea initiala pentru profesia didactica in universitatile din Romania/ 42
II.2. Pregatirea initiala a cadrelor didactice-repere generale/ 45
II.3. Paradigme ale pregatirii viitoarelor cadre didactice/ 46
II.4. Parteneriatul educational in cadrul activitatilor de pregatire practica a viitoarelor cadre didactice /48
II.5. A invata despre predare si a preda despre predare /54
II.6. Debutul profesional in cariera didactica/ 56
Capitolul III. Mentoratul si problematica sa actuala /62
III.1. Conceptul de mentorat/ 62
III.2. Delimitari conceptuale/ 68
III.3. Functiile mentoratului /69
III.4. Tipuri de mentorat / 70
III.5. Mentoratul si etapele de dezvoltare personala si profesionala /72
III.6. Calitatile mentorului/ 73
III.7. Stadii de dezvoltare a relatiei de mentorat /75
III.8. Beneficii si limite ale relatiei de mentorat /76
III.9. Mentoratul in etapa pregatirii initiale a viitoarelor cadre didactice / 77
III.10. Perioada de inductie/stagiatura / 83
III.11. Sugestii pentru un program de mentorat pentru stagiatura /88
SECTIUNEA A II-A
EXPERIMENTUL INTREPRINS
CAPITOLUL IV. ETAPA CONSTATATIVA A INVESTIGATIEI EXPERIMENTALE / 97
IV.1. Obiectivele cercetarii constatative /97
IV.2. Esantionului de subiecti al etapei constatative /98
IV.3. Metodologia investigatiei constatative /100
IV.3.1. Esantionul de continut al investigatiei constatative / 100
IV.3.2. Metodele si instrumentele cercetarii/ 100
IV.4. Rezultate ale investigatiei constatative/ 101
IV.4.1. Date privind opiniile cadrelor didactice din scolile de aplicatie, ce indruma practica pedagogica a studentilor, asupra elementelor definitorii ce caracterizeaza activitatile de practica pedagogica eficiente / 101
IV.4.2. Date privind opiniile studentilor inscrisi la cursurile departamentului de pregatire a personalului didactic despre caracteristicile unor activitati de practica pedagogica eficiente /113
IV.4.3. Date comparative privind stilurile de interventie si strategiile de formare utilizate de cadrele didactice ce coordoneaza practica pedagogica in scolile de aplicatie/ 119
IV.4.4. Date privind perceptia cadrelor didactice cu maximum 3 ani vechime cu privire la impactul formarii initiale asupra carierei didactice si perioada debutului profesional/122
IV.5. Administrarea pre-testului /141
IV.6. Rezultatele pre-testului / 143
CAPITOLUL V. EXPERIMENT PRIVIND OPTIMIZAREA ACTIVITATILOR DE PREGATIRE PRACTICA A VIITOARELOR CADRE DIDACTICE PRINTR-UN PROGRAM DE MENTORAT/ 148
V.1. Precizari teoretice si metodologice pentru experimentul formativ/ 148
V.1.1. Premisele teoretice si finalitati ale cercetarii formative /148
V.1.2. Structurarea unui model experimental de pregatire practica a viitoarelor cadre didactice printr-un program de mentorat /149
V.2. Ipoteza, obiectivele si variabilele cercetarii / 159
V.3. Sistemul metodelor de cercetare utilizate/ 162
V.4. Prezentarea instrumentelor de cercetare /163
V.5. Alcatuirea esantionului de subiecti / 164
V.6. Structurarea esantionului de continut / 165
V.7. Descrierea experimentului propriu-zis/ 171
V.7.1. Calendarul de desfasurare a experimentului /171
V.7.2. Programul de formare al mentorilor/ 172
V.7.3. Ghid de practica pentru studenti / 187
V.8. Analiza si interpretarea datelor obtinute in experimentul formativ /198
V.8.1. Analiza fiselor de progres / 198
V.8.1.1. Analiza fiselor de progres 1/ 199
V.8.1.2. Analiza fiselor de progres 2. Analiza comparativa a datelor obtinute in fisa de progres 1 si 2/ 204
V.8.2. Analiza jurnalelor structurate/ 213
V.8.3. Analiza fiselor de observatie/ 219
V.8.4. Analiza portofoliilor studentilor /223
V.9. Rezultate ale post-testului/ 225
V.9.1. Date privind optimizarea rezultatelor obtinute de catre studentii practicanti in timpul activitatilor de practica pedagogica / 225
V.9.2. Date privind opinia studentilor asupra activitatii mentorilor si asupra activitatilor de practica per ansamblu /228
V.9.3.Date privind opinia cadrelor didactice mentori despre programul de mentorat si despre prestatia si evolutia studentilor practicanti / 230
V.10. Rezultate ale etapei de testare la distanta/re-testare /232
V.11. Convingerile cadrelor didactice debutante, ale directorilor de scoli si cadrelor didactice cu experienta despre mentorat, debut profesional, formare continua si integrare profesionala / 234
CONCLUZII / 260
BIBLIOGRAFIE/ 265
Customer Support Monday - Friday, between 8.00 - 16.00
0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro