Manuscript proposals: info@editurauniversitara.ro / 0745 204 115 //// Tracking orders Individuals / Sales:0745 200 718 / 0745 200 357 Orders Legal entities: 0721 722 783

Editura Universitara Thoughts on sounds - Daniela Craciun

14,45 Lei

ISBN: 978-973-749-782-6

Publisher year: 2009

Edition: I

Pages: 200

Publisher: Editura Universitara

Author: Daniela Crăciun

Unavailable at the moment
Product Code: 9789737497826 Do you need help? 0745 200 718 / 0745 200 357
Add to wishlist Request information
  • Download (1)
  • More details
  • Content
  • Where to find it
  • Authors
  • Reviews (0)

Această carte adună între coperÅ£ile sale rodul unor preocupări materializate de-a lungul mai multor ani în articole ÅŸi eseuri, unele dintre ele prezentate în cadrul sesiunilor  de comunicări ÅŸtiinÅ£ifice ale Universităţii NaÅ£ionale de Muzică din BucureÅŸti, altele gândite pentru acest volum. Având iniÅ£ial un alt scop decât cel de a fi reunite într-o carte, articolele nu evidenÅ£iază o unitate sistemică ci doar una datorată preocupărilor autoarei; inerentele reiterări ale unor idei nu fac decât să confirme aceste preocupări.

Subiectele abordate se coagulează în jurul a trei zone de interes: muzica dedicată pianului, pedagogie pianistică ÅŸi, nu în cele din urmă, consecinÅ£ele generate în plan muzical de întâlnirea a două spaÅ£ii culturale:  Occident ÅŸi Orient. La baza acestor preocupări a  existat dorinÅ£a de  căutare a unui posibil răspuns  pentru întrebările: ce interpretăm ÅŸi cum interpretăm.

Prima zonă este configurată de articole ce aduc în atenÅ£ia cititorului opusuri pianistice (Tablourile dintr-o expoziÅ£ie de Modest Moussorgski, Sonatele pentru pian de Brahms sau Avântulde Schumann, piese interpretate ÅŸi de autoare), privite dintr-o perspectivă analitică, prin abordarea  unui anumit aspect structural. Având un limbaj preponderent teoretic ele răspund întrebării ce interpretăm ÅŸi se adresează celor integraÅ£i fenomenului muzical. AceleiaÅŸi categorii îi aparÅ£in articolele dedicate unor pianiÅŸti  atinÅŸi de aripa geniului, Sviatoslav Richter ÅŸi Dinu Lipatti, a căror contribuÅ£ie la arta interpretativă pianistică este una de excepÅ£ie.  Încercarea de a pătrunde discret în misterul ÅŸi magia acestor personalităţi, mai mult pentru a ne lăsa impregnaÅ£i de aura lor decât din dorinÅ£a de a descifra misterul geniului, poate deschide însă o fereastră către acel cum interpretăm.

Compozitorii în creaÅ£ia cărora pianul a ocupat un loc important  (Bach, Mendelssohn-Bartholdy, Claude Debussy, Darius Milhaud) fac obiectul unor rânduri care încearcă o privire integratoare a creaÅ£iei pianistice în cadrul mai larg al întregii creaÅ£ii a autorului, dacă ne referim la articolul aniversar al cărui subiect este creaÅ£ia lui Mendelssohn Bartholdy; o abordare dominant estetică vom regăsi în articolele ce au ca centru de interes limbajul muzical debussyst ÅŸi cel definitoriu pentru creaÅ£ia pianistică a lui Milhaud ÅŸi una istorică, în determinarea punÅ£ilor stabilite la distanţă între cantorul din Leipzig, J.S.Bach ÅŸi confraÅ£ii săi de breaslă. Răspunsurile căutate în aceste articole, de astă dată dintr-o perspectivă istorică ÅŸi estetică, privesc aceeaÅŸi întrebare: ceinterpretăm.

Preocuparea pentru actul pedagogic, cel care ar trebui să devoaleze „celuilalt” secretele lui cuminterpretăm, este concretizată în acest volum prin articolele dedicate unor personalităţi de înaltă Å£inută morală ÅŸi profesională, care au pus bazele  ÅŸcolii româneÅŸti de pian ÅŸi au influenÅ£at decisiv evoluÅ£ia acesteia: domniÅŸoarele Florica Musicescu ÅŸi ConstanÅ£a Erbiceanu.

Un loc important ca zonă de interes îl ocupă articolele ce au ca subiect întâlnirea dintre Occident ÅŸi Orient, ca fenomen de interculturalitate manifestat în arta sunetelor. Această nouă direcÅ£ie, evidentă astăzi prin globalizare, a fost anticipată în muzică încă de la sfârÅŸitul secolului al XIX-lea ÅŸi începutul secolului XX. Ea a generat mutaÅ£ii importante în gândirea muzicală occidentală;  dacă în Europa drumul deschis de către compozitorul francez Claude Debussy avea să fie urmat de Olivier Messiaen ÅŸi explorat într-o altă dimensiune de Giancinto Scelsi, în America, civilizaÅ£ie eteroclită prin definiÅ£ie, sinteza dintre gândirea muzicală occidentală ÅŸi cea orientală amprentează creaÅ£ia unei întregi pleiade de compozitori. Departe de o abordare exhaustivă a acestui fenomen, care ar putea fi dezvoltat ulterior, demersul de faţă încearcă o surprindere a vectorilor importanÅ£i ce îl definesc.

În cele din urmă, pe un alt palier, cu o componentă personală mai puternică, două eseuri dedicate lui George Enescu ÅŸi Constantin BrâncuÅŸi. Ce caută BrâncuÅŸi în Gânduri despre sunete, poate fi o întrebare firească. El rămâne pentru autoare cel care a surprins chintesenÅ£a sufletului românesc ÅŸi universal, esenÅ£a sculpturii sale fiind deopotrivă o esenţă muzicală: Coloana infinitului, Sărutul, Pasărea, Oul, Poarta, cântă ÅŸi încântă precum muzica lui Bach.

Prefaţă / 7

Sviatoslav Richter - ultimul senior al pianului / 10 

Richter despre Richter  / 15

Richter despre muzică  / 27

J. S. Bach – mitul eternei reîntoarceri  / 41

F. Mendelssohn Bartholdy: pianist, dirijor, compozitor  / 47

Sonatele pentru pian de Johannes Brahms  / 58

Modest Moussorgski – Suita Tablouri dintr-o expoziÅ£iePromenada ca simbol ÅŸi principiu structurator  / 67

Schumann - Auschwung. ConsideraÅ£ii despre ritmul formei ÅŸi forma ritmului  / 74

Coordonatele universului sonor debussyst: nuanÅ£a ÅŸi sugestia   / 82

Claude Debussy. InfluenÅ£e extrem-orientale în creaÅ£ia pentru pian  / 90

Claude Debussy ÅŸi ÅŸcoala naÅ£ională spaniolă: consonanÅ£e ÅŸi interferenÅ£e  / 98

Dimensiuni extrem-orientale în creaÅ£ia lui Olivier Messiaen / 105

Giancinto Scelsi – Orient ÅŸi Occident  / 115

Aspecte orientale în creaÅ£ia compozitorilor americani Charles Yves, Henry Cowell, Colin McPhee, Harry Parch, John Cage ÅŸi Lou Harrison  / 137

Darius Milhaud: particularităţi ale limbajului muzical în creaÅ£ia pentru pian  / 152

Florica Musicescu. Note inedite  / 161

DomniÅŸoarele ConstanÅ£a Erbiceanu ÅŸi Florica Musicescu, două vieÅ£i dedicate muzicii ÅŸi ÅŸcolii pianistice româneÅŸti  / 169

Gânduri despre Dinu Lipatti. MeditaÅ£ii asupra ideii de geniu  / 180

Ipostazele acvaticului în tripticul simfonic La Mer de Claude Debussy ÅŸi în poemul simfonic Vox Maris de George Enescu  / 185

Pe urmele lui George Enescu  / 190

Omagiu lui Constantin BrâncuÅŸi  / 193

Bibliografie / 197

Daniela Crăciun

If you want to express your opinion about this product you can add a review.

The review was sent successfully.

Customer Support Monday - Friday, between 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

You must add at least one product to compare products.

Was added to wishlist!

Was removed from wishlist!