Turismul reprezinta in prezent unul din cele mai dinamice sectoare economice care, in ciuda tuturor crizelor si evenimentelor petrecute in anii precedenti dar si a realitatilor economiei mondiale actuale, demonstreaza o tendinta de crestere stabila si un potential crescut in ceea ce priveste dezvoltarea durabila pe plan economic, social, de mediu, contribuind in mod substantial la ameliorarea nivelului de trai, la crestere economica, la sporirea oportunitatilor si sanselor oamenilor spre o viata mai buna, la combaterea saraciei, la intensificarea actiunilor de protejare si conservare a mediului, fiind un domeniu cu ample implicatii in viata oamenilor de pretutindeni.
Pe ansamblu, industria turismului a imprimat un dublu sens proceselor ce coordoneaza sistemul economic mondial, precum globalizarea sau dezvoltarea economica generala, fiind nu numai influentata, dar si beneficiara a efectelor acestora, concomitent cu impulsul pe care turismul global l‑a generat, pe de o parte prin capacitatea sa de a stimula nivelul de dezvoltare al statelor lumii si de a accelera procesul mondial de integrare economica, iar pe de alta parte prin caracterul sau de internationalizare a activitatii turistice si de conectare a oamenilor si tarilor din toate colturile planetei.
Turismul este abia la inceputul stadiului sau de dezvoltare, fiind deocamdata tratat in general ca un eficient instrument pentru generarea de resurse valutare, crearea de noi locuri de munca, atragerea de investitii si promovarea independentei economice, reprezentand atat o baza a dezvoltarii economice, cat si un factor de prezervare a mediului inconjurator. Pentru viitor ii atribuim insa valente care vor friza mai mult sfera umana decat economica, ce il vor delimita de restul sectoarelor economice si il vor clasa in categoria artelor si culturii sau a domeniilor ce tin de bunastarea spirituala.
In prezent, industria turismului se confrunta cu o serie de probleme rezultate din proasta gestionare a mediului inconjurator si nerespectarea capacitatii de suport a acestuia, dar si a comunitatilor locale. Supraturismul (overturism in literatura de specialitate internationala) sau „turismo‑fobia” sunt aspecte des aduse in discutie in tot mai multe destinatii turistice destinate mai ales turismului de masa. In acest context, este important sa privim turism din perspectiva durabilitatii. Pentru a beneficia de avantajele pe care aceasta industrie le poate aduce economiei trebuie avuta in vedere protejarea si conservarea calitatii mediului inconjurator cu toate implicatiile care le atrage dupa sine aceasta.
Lucrarea de fata isi propune sa analizeze principalele aspecte ale conceptului de dezvoltare durabila, precum si aspecte referitoare la integrarea durabilitatii in cadrul afacerilor din domeniul turismului sau de responsabilitate sociala a corporatiilor.
Cartea poate fi de asemenea o lectura placuta si utila pentru orice persoana pasionata de domeniul turismului.
Autoarea