Editura Universitara Dezvoltarea managementului in organizatiile sanatatii - Excelenta in serviciile de neurochirurgie

-30%
28,90 Lei 20,23 Lei

Editura: Editura Universitară

Autor: Vasilie Gh. Ciubotaru, Alexandru Vladimir Ciurea, Eugen Avram - Coordonator

ISBN: 978-973-749-147-3

Anul publicării: 2007

Editia: I

Pagini: 424

In stoc
Limita stoc
- +
Adauga in cos
Cod Produs: 9789737491473 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Dezvoltarea organizational-manageriala este un proces planificat ce are ca obiectiv general asigurarea starii de sanatate organizationala, incluzand demersuri de eficientizare, de optimizare a calitatii vietii la locul de munca, a randamentului calitatii serviciilor si produselor. Accentul cade pe imbunatatirea abilitatii organizatiei de a recunoaste si rezolva problemele cu care se confrunta, de a realiza dezideratul calitatii totale. In sanatate, procesele de dezvoltare vor trebui sa puna accentul nu doar pe dezvoltarea problemelor din prezent, ci si pe anticiparea problemelor din viitor, nu doar pe anumite tipuri de procese, ci pe cat mai multe dintre ele, nu doar pe resursele tehnice, cat mai ales pe cele umane. Excelenta organizational-manageriala urmareste nu atat adaptarea la circumstante, cat mai ales devenirea si puterea de a crea circumstantele. 
Lucrarea se adreseaza mai multor categorii de specialisti: personalul cu functii manageriale sau administrative din sanatate, consilierii organizationali, specialistii in resurse umane. Acestia vor avea ocazia de a intelege mai bine specificul organizatiilor sanatatii, "zonele" pentru care pot elabora proiecte si programe de management in acord cu nevoile institutionale concrete, cu noile solicitari europene. Cititorul are ocazia sa descopere una dintre cele mai complexe organizari structural-functionale, cea a serviciilor de neurochirurgie.
  • Dezvoltarea managementului in organizatiile sanatații - Excelenta in serviciile de neurochirurgie

    Descarca

PROF. UNIV. DR. ALEXANDRU-VLADIMIR CIUREA
este medic primar neurochirurg, doctor in stiinte medicale, profesor de neurochirurgie la Universitatea de Medicina si Farmacie „Carol Davila”. Este Vicepresedinte al Federatiei Mondiale a Societatilor de Neurochirurgie (WFNS), Presedintele Societatii Romane de Neurochirurgie (RSN), Presedintele Societatii Romane de Neuro-oncologie (SNOR). Din 1989 este seful Clinicii I de Neurochirurgie a Spitalului Clinic de Urgenta Bagdasar-Arseni. Intre anii 1997-2005 ocupa functia de director general al acestui spital. Contributiile sale in dezvoltarea practicii medicale neurochirurgicale, premierele operatorii realizate, intensa activitate de cercetare s-au materializat intr-o opera vasta ce constituie un punct de reper fundamental in domeniul neurochirurgiei.
Este autor principal in 15 monografii din domeniul neurochirurgical, dintre care  mentionam  „Patologia  neurochirurgicala  pediatrica”  (1980), „Craniofaringioamele” (2005) si „Actualitati in cavernoamele intracraniene”, (2005). Este coautor in 21 de tratate neurochirurgicale; implicat in 17 proiecte nationale si internationale de cercetare in perioada 2000 si 2005, infiintand practic departamentul de cercetare in neurostiinte al Spitalului Clinic de Urgenta „Bagdasar-Arseni”, Bucuresti.
In tara si in lume i s-au acordat nenumarate premii si distinctii medicale (selectiv):
1981 - Premiul Academiei pentru monografia „Patologia neurochirurgicala pediatrica” (Editura Academiei, Bucuresti, 1981) (in colaborare);
31 Mai - 2 Iunie, 1992 - Our policy in myelomeningoceles - experiences in 66 cases (in colaborare), Berlin (Germania) ESPN XIII-th Congress;
1995 - International cultural diploma of honor - The American Biographical Institute;
1995 - Gold Record of Achievement - The American Biographical Institute;
1995 - Deputy Governor - ABI Research Association’s Board of Governors;
1995 - International Who’s Who of Intelectuals - International Biographical Centre Cambridge;
1996 - Marquis Who’s Who in the World;
2001 - Doctor honoris causa, Universitatea „Dunarea de Jos”, Galati, Romania;
2001 - Cheia orasului Aalborg si „Statutes of Christian the 4 th’s Guild”;
2002 - Marquis Who’s Who in the World;
2004 - Medalia Meritul pentru invatamant (13.12.2004);
2004 - Premiul de excelenta Medic.ro;
2004 - Diploma de Onoare, Prefectura Municipiului Bucuresti, 01.12.2004;
2005 - Premiu de excelenta pentru lucrarea Craniofaringioamele (Editura Universitara «Carol Davila», 2005, Bucuresti) (in colaborare);
2005 - Premiul pentru tratate in domeniul medicinei;
2006 - Diploma de Excelenta pentru cartea Traumatologie cranio-cerebrala, (Editura Universitatii „Carol Davila”);
2006 - Cetatean de Onoare al Municipiului Brasov;
2006 - Zece pentru Romania, Nominalizat la categoria „Cel mai bun chriurg pentru anul 2006”;
2007 - Title of Honorary Membership - Roumanian Society of Pedriatic Surgery.
Decoratii/ Medalii:
2000 - Ordinul National Serviciul Credincios in grad de Comandor (Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 669/16.12.2000);
2004 - Medalia Meritul Sanitar (Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 1179/ 13.12.2004, art. 6. Decret 1090);
2004 - Ordinul si Medalia Meritul pentru Invatamant (Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 1181/13.12.2004, pozitia 134. Decret 1097);
2005 - Placheta „Acad. Prof. Dr. Constantin Arseni”, cu ocazia implinirii a 30 de ani de la fondarea Clinicii I de Neurochirurgie Bucuresti, pentru intreaga activitate profesionala;
2005 - Medalia Turkish Neurosurgical Congress, Antalya, Kemer, May 2005.
In domeniul managementului, Prof. Dr. A.V. Ciurea a urmat intre anii 2004-2005 doua mastere de specialitate si, de asemenea, a publicat o serie de studii si cercetari. Ca rezultat al experientei sale manageriale, Prof. Dr. A.V. Ciurea a elaborat, in clinica pe care o conduce, un sistem de management bazat pe: organizarea activitatilor in trei sectoare, supervizare si control repetat, comunicare in grupuri si intre grupuri semi-autonome, expunerea repetata a expectatiilor de calitate. Valorile organizationale promovate in Clinica I Neurochirurgie sunt: excelenta, spiritul de echipa/colegialitate, satisfactia profesionala. „Pentru a se dezvolta si motiva profesional oamenii trebuie invatati, educati si controlati mai des, astfel incat sa faca fata unor conditii de limita bine precizate” - acesta este principiul de baza al managementului promovat de Prof. Dr. A.V. Ciurea in Clinica I Neurochirurgie, aceasta varianta-feedback dovedindu-se cea mai eficace pentru profilul de neurochirurgie pediatrica si neurochirurgie generala al sectiei.
 

DR. VASILIE GH. CIUBOTARU este medic primar neurochirurng, doctor in stiinte medicale. Este Seful clinicii III Neurochirurgie de la Spitalul Clinic de Urgenta Bagdasar-Arseni. Realizari profesionale deosebite: prima ventriculocisternostomie endoscopica in Romania (in colaborare); prima determinare intraoperatorie a potentialelor evocate in Romania (in colaborare); introducerea microscopului operator si asistarea endoscopica in abordul transsfenoidal al tumorilor hipofizare; primul abord transfenoidal endoscopic al unei tumori hipofizare in Romania (in colaborare).  Este Trezorier al Societatii Romane de Neurochirurgie din 1990; organizator a peste 20 de manifestari stiintifice nationale si internationale; peste 100 de participari la evenimente stiitifice; peste 30 de studii de specialitate publicate in periodice prestigioase din tara si strainatate (selectiv): „Infundibuloma. Case Presentation”, Rom. Neurosurg., New Series, 1993, II,2, pp 165-167 (in colaborare); „Abcessed Encephalitis on a Cerebral Angiomatous Bakground”, Rom. Neurosurg., New Series,1993, II,2, pp 177-179 (in colaborare); „Prognosis Factors In Ruptured Anterior Willis Circle Aneurysms. A Study On 225 Operated Cases”, Rom. Neurosurg., New Series, 1994, III,1, pp 3-15 (in colaborare); „Complications Medullaires de la Meningite Tuberculeuse”, Med. Mal Infect.,1995, 25, pp. 1183-6 (in colaborare). Este in mod constant prezent la cursuri si stagii de perfectionare in tara si strainatate printre care: 25.11-01.12.1995 XI.International Course on Clinical Neurosurgery, Hanover-Germany; 11-15.03.1996 Second Erlangen Pituitary Surgery Seminar, Neuro-chirurgische Klinik der Universität Erlangen - Nurnberg, Germany; 5.05.1997 Cours de Neurochirurgie organisé par la SNCLF, Marrakech, Maroc; 18-20.04.2001 International Workshop On Neurosurgical Endoscopy, Paris, Franta; 21-23.06.2002: Management Spitalicesc - Notiuni de baza - IMMS, Bucuresti; 2-3.11.2006: 2nd International Workshop on Neurosurgical Endoscopy, Istanbul, Turkey. In sectia III Neurochirurgie, Dr. Vasile Ciubotaru a ales ca solutii manageriale: organizarea activitatilor si personalului in doua sectoare, supervizarea secventiala, cu feedback periodic, comunicarea multidirectionala intre posturi si sectoare, cresterea gradului de automonie al salariatilor : „pentru a se dezvolta profesional, oamenii trebuie responsabilizati, astfel incat sa invete sa faca fata cat mai multor situatii” - reprezinta principiul care s-a dovedit cel mai eficient. Valorile promovate in sectia III sunt: promptitudine, calitate, climat organizational suportiv.
 

PSIHOLOG
EUGEN AVRAM este Asistent universitar, titular in Catedra de Psihologie a Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei de la Universitatea din Bucuresti (din anul 2003); Psiholog in serviciile de neurochirurgie ale Spitalului Clinic de Urgenta Bagdasar-Arseni (din anul 2005).
Pregatire master: Psihologie organizationalǎ si economica, Facultatea de Psihologie a Universitatii din Bucuresti (2002-2004); Managementul sistemului de sanatate, Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala, Universitatea din Bucuresti (2005-2006); Psihoterapii cognitiv-comportamentale, Universitatea „Titu Maiorescu”, Bucuresti (2005-2007).
In 30 de studii si cercetari publicate, la 20 de evenimente stiintifice nationale si internationale a abordat problematica managementului in sistemele de sanatate si invatamant. Sustine implementarea in organizatiile sanatatii a unor practici de management modern, bazat pe date de cercetare. A reprezentat Spitalul Clinic de Urgenta Bagdasar-Arseni si Societatea Romana de Neurochirurgie la o serie de evenimente stiintifice si intalniri cu tematica de management. A coordonat mai multe aparitii ale Revistei de psihologie organizationalǎ.
Studii si cercetari cu relevanta in sanatate (selectiv): „Bazele managementului sanitar”, Revista de psihologie organizationalǎ, 2004, vol. IV, nr. 1-2; „Aplicatii ale managementului participativ in organizatiile sanitare”, Neurochirurgia Iasi, vol. VI, nr. 1-2 (in colaborare); „Directii ale schimbarii si dezvoltarii organizationale in sanatate”, Management in sanatate, 2005, anul IX, nr.2, iunie (in colaborare); „Eficientizarea structurilor organizatorice ale spitalelor”, Management in sanatate, anul IX, nr. 3, septembrie, p. 32-40 (in colaborare); „Leadership-ul in organizatiile sistemului de sanatate”, Management in sanatate, 2006, anul X, nr. 2; „Sanatatea la locul de munca − obiectiv prioritar in clinicile de neurochirurgie”, Infomedica, 2006, 3, pp. 26-33 (in colaborare); „Standarde nationale ale practicii in domeniul psihologiei clinice”, Revista de psihologie organizationala vol. VI, nr. 1-2, pp. 157-183; „The organizational-managerial excellence in the field of neurosurgical services”, in volumul „Conferinta Internationalǎ de psihologie - Centenarul Psihologiei la Universitatea din Bucuresti, 26-29 octombrie, 2006”. Activitatea sa de cercetare s-a concretizat in doua granturi CNCSIS si doua granturi CEEX.

Motto / 9
Prefata (Professor Cary L. Cooper, CBE) / 11
Abstract / 13
Cuvant introductiv / 19
Cuprins / 27
Table of contents / 33        

CAPITOLUL I
Exigente si argumente ale dezvoltarii managementului in sistemul de sanatate romanesc
/ 39
1. Context / 39
2. Delimitari conceptuale / 42
3. Exigente ale dezvoltarii managementului in sistemul de sanatate romanesc / 44
3.1. Exigente mondiale ale dezvoltarii managementului in sistemele si structurile sanatatii / 44
3.2. Exigente europene ale dezvoltarii managementului in sistemele si structurile sanatatii / 45
3.3. Exigente nationale ale dezvoltarii managementului in sistemele si structurile sanatatii / 49
4. Argumente pentru dezvoltarea managementului in organizatiile medico sanitare / 51
5. Concluzii / 58
Bibliografie / 59

CAPITOLUL II
O retrospectiva asupra managementului practicat in sistemul de sanatate romanesc
/ 64
1. Nevoia unui „diagnostic” / 64
1.1. Managementul resurselor financiare / 64
1.2. Managementul reglementarilor / 68
1.3. Managementul strategic al schimbarilor / 69
1.4. Managementul sistemului organizatoric / 72
1.5. Managementul sistemului tehnic / 75
1.6. Managementul resurselor umane / 77
1.7. Managementul imaginii / 79
1.8. Managementul relatiei cu beneficiarii / 81
1.9. Dezvoltarea sub raport stiintific / 85
1.10. Managementul obiectivelor / 88
2. Castigurile reformei!? / 90
Bibliografie / 91

CAPITOLUL III 
Spitalul - de la criza la dezvoltare si eficienta
/ 95
1. Spitalul - intre criza si sanatate organizationala / 95
2. Dezvoltarea organizationala / 102
3. Eficienta - deziderat permanent al activitatii si rezultatelor spitalelor / 112
4. O perspectiva de viitor / 123
5. Concluzii / 125
Bibliografie / 127

CAPITOLUL IV
Drumul catre excelenta
/ 130
1. Doua orientari asupra excelentei in sanatate / 130
2. Excelenta organizational manageriala – scurt istoric, perspective / 132
2.1. Scurt istoric al preocuparilor pentru excelenta organizational  manageriala / 132
2.2. Perspectiva excelentei organizational manageriale in sanatate / 145
3. Excelenta si calitatea rezultatelor (serviciilor) – istoric, perspective / 149
3.1. Scurt istoric al preocuparilor pentru managementul calitatii rezultatelor (servicii/ bunuri) / 149
3.2. Managementul pentru calitatea serviciilor in sanatate / 152
4. Perspectiva Excelentei/ Managementului Calitatii Totale in unitatile medico sanitare / 154
4.1. Atitudini, principii, etape generale / 154
4.2. Actiuni concrete / 161
5. Obstacole in calea excelentei in sistemul de sanatate / 165
6. Concluzii / 167
Bibliografie / 168

CAPITOLUL V
Abordarea pentru excelenta a relatiilor cu beneficiarii serviciilor de sanatate neurochirurgicale
/ 170
1. Noua perspectiva a abordarii relatiei cu beneficiarii in serviciile de neurochirurgie / 170
2. Contextul existential al oamenilor internati / 173
3. Construirea increderii clientului – o preocupare permanenta in sanatate / 175
3.1. Diagnosticul si prognosticul in neurochirurgie / 176
3.2. Pregatirea psihologica pre  si postoperator / 179
3.3. Factorii de suport pe parcursul internarii / 181
3.4. Contraindicatiile / 186
4. Exista surse de conflict in relatia medic-client?! / 186
5. Relatiile cu clientul - componenta esentiala a managementului sanatatii / 188
6. Studii de caz / 192
Bibliografie / 193

CAPITOLUL VI
Dezvoltarea structurilor organizatorice in organizatiile sanatatii
/ 196
1. Introducere / 196
2. Structurile organizatorice ale spitalelor / 197
3. Dezvoltarea structurilor organizatorice in serviciile de neurochirurgie / 199
3.1. Specializarea / 199
3.2. Standardizarea / 208
3.3. Formalizarea relatiilor / 217
3.4. Centralizarea si descentralizarea / 223
3.5. Definirea liniei si duratei de control / 230
3.6. Regula si regulament in serviciile de neurochirurgie / 233
4. Coordonarea si cooperarea   efecte pozitive ale claritatii structurilor / 238
5. Efectele unei structuri organizatorice deficitare / 239
6. Concluzii / 240
Bibliografie / 241

CAPITOLUL VII
Dezvoltarea leadership-ului de excelenta in organizatiile sanatatii
/ 243
1. Introducere / 243
2. Leadership ul in sanatate / 245
3. Liderul de excelenta in serviciile de neurochirurgie / 246
3.1. Este un bun strateg / 247
3.2. Este flexibil, sustinand schimbarile necesare / 249
3.3. Utilizeaza in mod echilibrat toate tipurile de putere/ autoritate / 250
3.4. Dispune de capacitatea de orientare atat catre sarcina, cat si catre oameni / 252
3.5. Imbina in mod calculat autoritatea cu democratia / 254
3.6. Dispune de echilibru emotional / 256
3.7. Are abilitatea de adaptare la contingente / 257
3.8. Stie cum sa gestioneze raportul dintre recompense si sanctiuni / 260
3.9. Intelege trasaturile de personalitate ale subordonatilor / 260
3.10. Isi adapteaza modul de conducere la nivelul de maturitate al subordonatilor / 262
3.11. Se raporteaza obiectiv la evenimente si identifica in mod corect sursa responsabila de producerea evenimentului / 263
3.12. Are si impartaseste o viziune / 264
3.13. Are carisma / 265
3.14. Este un lider tranzactional / 267
3.15. Inspira incredere / 268
3.16. „Transforma” oamenii / 271
3.17. Se preocupa de optimizarea propriului stil de conducere / 273
4. Precautiuni / 275
5. Concluzii / 278
Bibliografie / 278

CAPITOLUL VIII 
Construirea echipelor de excelenta in organizatiile sanatatii
/ 281
1. IntroducereConstruirea echipelor de excelenta in organizatiile sanatatii 281
2. Dezvoltarea echipelor de excelentaConstruirea echipelor de excelenta in organizatiile sanatatii 284
2.1. Catre un profil al echipelor de excelentaConstruirea echipelor de excelenta in organizatiile sanatatii 285
2.2. Factori care contribuie la construirea echipelor eficaceConstruirea echipelor de excelenta in organizatiile sanatatii 288
2.2.1. Gestiunea factorilor structuraliConstruirea echipelor de excelenta in organizatiile sanatatii 288
2.2.2. Intelegerea si controlul impactului tehnologiei asupra proceselor de grup si a efectelor acestora (aparatura, instrumentele si efectele lor: zgomote, lumina puternica, radiatii, etc.) / 289
2.2.3. Gestiunea proceselor organizationale (motivarea, comunicarea, cooperarea, luarea deciziilor, controlul) / 290 
2.2.4. Impactul culturii organizationale / 293
2.2.5. Comportamentul de conducere / 294
2.2.6. Componenta sociala si ocupationala a membrilor grupului / 295
2.2.7. Relatiile dintre membrii grupului / 297
2.2.8. Normele de grup / 298
2.2.9. Increderea in interiorul echipelor / 302
3. Practici de promovare a excelentei echipelor din serviciile de neurochirurgie / 303
3.1. Practici in planul relatiilor interpersonale/grupale / 304
3.1.1. Grupurile Balint / 304
3.1.2. Cultura relatiilor colegiale / 305
3.1.3. Dezvoltarea unor echipe protectoare (team safety) / 306
3.1.5. Mentoring-ul / 308
3.1.6. Recompensarea echipei / 311
3.2. Practici centrate in planul activitatii / 312
3.2.1. Cercetarea grupurilor / 312
3.2.2. Elaborarea unor mecanisme de coordonare a activitatii membrilor echipei / 313
3.2.3. Bilantul activitatii / 316
3.2.4. Briefingul echipei / 317
3.2.5. Intalnirile de informare – au un caracter mai pasiv / 318
3.2.7. Cercurile de calitate / 318
3.2.8. Manualul echipei / 319
3.2.9. Tehnici de rezolvare a problemelor / 322
4. Precautiuni / 323
5. Concluzii / 326
Bibliografie / 327

CAPITOLUL IX
Promovarea calitatii vietii la locul de munca in serviciile de sanatate
/ 331
1. Calitatea vietii la locul de munca   preocupare intensa a responsabililor din serviciile de neurochirurgie / 331
2. Satisfactia profesionala   deziderat permanent in serviciile de neurochirurgie / 336
3. Stima de sine la locul de munca   un concept corelat cu sanatatea ocupationala / 340
4. Problematica increderii   in actualitatea vietii medicale / 342
5. Increderea organizationala   indicator al sanatatii si securitatii la locul de munca / 344
6. Concluzii / 351
Bibliografie / 352

CAPITOLUL X
Strategia Nationala pentru Dezvoltarea Managementului  in Serviciile de Neurochirurgie - directii, obiective, primul set al cercetarilor
/ 355
1. Directii principale / 355
3. Prima etapa a cercetarilor efectuate in serviciile de neurochirurgie / 359
3.1. Obiective / 360
3.1.1. Obiective generale de cercetare / 360
3.1.2. Obiective generale de interventie / 360
3.2. Campul investigatiei: / 360
3.3. Metodologia/ metode / 361
3.4. Rezultate / 362
3.4.1. Studiul 1 - Departamentul de Anestezie si Terapie Intensiva (ATI) / 362
3.4.1.1. Situatia sistemului tehnic / 362
3.4.1.2. Situatia sistemului financiar / 363
3.4.1.3. Situatia activitatii / 363
3.4.1.4. Situatia indicatorilor cantitativi de personal / 364
3.4.1.5. Situatia indicatorilor calitativi de personal / 366
3.4.1.6. Directii pentru consolidarea interventiilor in sectia ATI / 367
3.4.2. Studiul 2 - Investigatii cu privire la atitudinile in munca / 370
3.4.2.1. Obiectivul si ipotezele generale / 371
3.4.2.2. Metoda / 371
3.4.2.3. Definirea indicatorilor studiati / 372    
3.4.2.4. Prezentarea, prelucrarea si interpretarea datelor / 375
3.4.2.4.1. Statistici descriptive / 376
3.4.2.4.2. Analize comparative cu privire la sistemul de management romanesc si cel nord-american in sanatate / 379
3.4.2.4.3. Analize corelationale / 383
3.4.2.4.4. Date comparative in raport cu caracteristicile subiectilor / 393
1. Date comparative pe categorii de vechime in sectie / 394
2. Comparatiile pe categorii de varsta / 396
3. Diferente pe nivele de pregatire / 397
4. Analize diferentiale intre categoriile de sectie / 400
5. Diferente intre medicii ATI si restul personalului ATI / 402
6. Predictorii angajamentului organizational in spital / 403
7. Concluzii / 413
Bibliografie / 415

Concluzii generale / 418
1. Orientari si tendinte in managementul sanatatii / 418
2. Interdisciplinaritatea managementului in organizatiile sanatatii / 420

Elaborarea unei lucrari cu tematica de management aplicat in sanatate este, fara indoiala, un demers complicat si curajos. Aceasta, in primul rand pentru ca managementul este o stiinta complexa, acumularile in acest domeniu fiind impresionante si, in al doilea rand, pentru ca activitatea din serciciile de sanatate implica nenumarate mecanisme manageriale (decizionale, de coordonare, de concentrare maximala pe unitati de timp limitate, gestiune a resurselor, mobilizare, etc.), mecanisme care nu pot fi usor de teoretizat. Cu atat mai mult se releva complexitatea structural functionala din serviciile de neurochirurgie. Pentru a rezolva prima provocare, autorii au decis sa selecteze din literatura de specialitate organizational manageriala acele continuturi informationale de prima importanta si relevanta pentru activitatea din sanatate si, in special din neurochirurgie, continuturi care constituie baza de cunostinte utila pentru dezvoltarea managerilor din aceste servicii. Cu privire la complexitatea mecanismelor activitatii manageriale din sanatate, am apelat la cunostintele noastre de management sanitar, si, mai ales la experienta noastra de conducere si activitate pentru a ilustra, pe de o parte, maniera in care modelele stiintei managementului pot fi aplicate in realitatea medicala si, pe de alta parte, maniera in care anumite realitati ale activitatii din sanatate pot fi cuprinse in grila de analiza stiintifica a teoriilor si metodologiilor organizational manageriale, putand fi urmate de interventiile pentru dezvoltare. 
Am gasit in literatura de specialitate organizational manageriala o serie de teorii, cercetari, experimente care au constituit un veritabil izvor de intelegere a functionalitatii vietii organizationale a spitalului, am descoperit numeroase studii efectuale in mediile sanitare, designul lor putand a fi reluat in studii pe esantioane autohtone. De asemenea, am constatat ca in marea lor majoritate, lucrarile care anunta din titlu tratarea problemelor de management in sanatate sau management sanitar, se rezuma, insa, la reluarea oarecum mecanica a unor teorii sau modele, fara a opera adaptari la realitatea vietii, activitatii si personalului din organizatiile sanatatii. Cu atat mai mult se resimte lipsa cercetarii in domeniul managementului din sanatate.
Actual, se vorbeste intens de schimbarea legislatiei din sanatate sau a legislatiei cu privire la activitatea spitalelor, de posibile solutii economice, de reforma manageriala, de integrarea europeana, etc. Realitatea a dovedit ca aceste reforme au lasat responsabilii din unitatile medico sanitare cu aceleasi probleme. Schimbarea are permanent loc, insa rezultatele nu sunt proiectate si, implicit nu se pot consemna. Literatura medicala abunda de expuneri cu privire la inconsistentele sistemului national de sanatate, se emit uneori si solutii, am putea spune ca a aparut o noua stiinta, a crizelor din sanatate.
Fara indoiala ca activitatea din toate serviciile medicale este influentata de factorii de context socio economici, insa factorii manageriali interni nu pot fi neglijati. Personalul angajat in sanatate are de a face deseori cu actiuni de importanta si urgenta maxima, in conditii de munca marcate de insuficientele sistemului de sanatate. Tranzitia sociala si economica se pare ca nu se va sfarsi prea curand, reformele vor continua in acelasi stil, asa incat managerilor din sanatate nu le ramane decat sa continue sa caute solutii interne si sa incerce sa depaseasca prin mecanisme interne o parte din problemele existente. Despre incapacitatea de a se oferi sanatatii resurse pe masura necesitatilor aprope ca este inutil sa mai amintim, insa cresterea calitatii serviciilor, imbunatatirea relatiilor dintre practicieni si beneficiari, optimizarea comunicarii, climatului la locul de munca, reducerea stresului ocupational, cresterea satisfactiei si securitatii in munca, a calitatii vietii in organizatie sunt aspecte care pot fi tratate direct de catre decidentii din unitati, rezultatele finale convergant direct catre ameliorarea conditiilor de lucru si a calitatii serviciilor. Probleme au toate sistemele de sanatate din lume. Asadar, inca o data se releva importanta elaborarii unor proiecte si programe de management in sistemele si structurile sanatatii. Indiferent daca exista sau nu probleme, preocuparile pentru dezvoltarea organizational manageriala trebuie sa fie permanent prezente.
Nici un proiect de schimbare in sanatate nu se poate realiza fara revederea si analiza piedicilor generale si specifice cu care se confrunta viata medicala autohtona corelat cu diagnoza organizationala din fiecare unitate medico  sanitara. Fara un diagnostic complet nu putem proiecta interventii care sa duca la rezultate reale. Interventia fundamentata pe date de cercetare este legea care trebuie sa primeze. Pregatirea oamenilor este capitala pentru a trece peste situatiile dificile din structuri. Nu putem, insa, reduce aceasta pregatire doar la cunostintele si abilitatile de specialitate, este nevoie de mai mult, de abilitati care sa permita angajatilor sa isi coordoneze eforturile, sa comunice maximal eficient, sa faca fata emotional la orice situatie, sa nu fie luati prin surprindere niciodata, sa fie mobilizati pentru actiune. In ceea ce ne priveste, noi ne punem intrebarea: Cum putem avea astfel de super oameni, care sa munceasca intens si sa fie si satisfacuti din punct de vedere profesional? Raspunsul este anuntat chiar din titlul lucrarii: prin dezvoltarea mana-gementului in organizatiile sanatatii, in serviciile de neurochirurgie! 
Lucrarea de fata constituie rodul activitatii noastre de multa vreme, fiind precedata de o serie de articole, studii si cercetari publicate in periodice nationale sau prezentate la conferinte si simpozioane din tara si, cu siguranta, va fi urmata de noi aparitii. Sunt imbinate intr o maniera fluenta si sistematizata datele literaturii de specialitate organizational manageriale cu datele literaturii de management sanitar si cu datele literaturii de actualitate sanitara. Cartea are mai multe obiective. In primul rand suntem interesati de a pune la dispozitia tuturor persoanelor cu responsabilitati manageriale din sanatate un ghid practic pe care sa l utilizeze pentru a putea conduce mai bine activitatile din sectii, pentru a si dezvolta abilitatile manageriale. In al doilea rand, intentionam sa oferim un model celorlalti manageri medicali, astfel incat acestia sa poata utiliza informatiile cuprinse in capitolele lucrarii pentru optimizarea managementului in propriilor unitati. Incercam, astfel, sa ducem mai departe cunoasterea stiintifica in materie de management organizational aplicat in mediile sanitare. Scopul principal pe care noi in vizam din perspectiva specialitatii noastre este ca, pornind de la de la o serie de cunostinte de specialitate in management si de la experienta noasta de conducere si activitate, sa punem bazele unui program destinat cresterii randamentlui/ performantelor personalului angajat in serviciile de neurochirurgie, sporirii calitatii serviciilor, gestiunii tuturor resurselor activitatii.
Literatura organizational manageriala, manualele consilierilor, ghidurile de practica ofera informatii cu caracter mai general. Cu timpul au inceput sa apara cunostinte specializate in raport cu organizatiile idustriale, cu diferitele tipuri de grupuri de munca, anumite posturi, etc. insa organizatiile sanatatii au fost mai putin abordate, probabil din cauza accesului limitat de necesitatea respectarii conditiilor de securitate a clientilor. Prin aceasta lucrare, consilierii organizationali, specialistii in resurse umane vor intelege mai bine specificul organizatiilor din sanatate, „zonele” pentru care pot elabora proiecte si programe de management in perspectiva noilor solicitari europene orientate catre implementarea programelor de calitate si catre acreditatea institutiilor dupa standardele ISO. Pe de alta parte, toate categoriile de personal din sanatate investite cu functii manageriale vor avea posibilitatea sa isi dezvolte capacitatile de operationalizare si aplicare a unor masuri de optimizare/ dezvoltare in ariile asupra carora au responsabilitate. De fapt, la momentul actual, toate aceste categoriile de personal din sanatate ce detin roluri manageriale sunt solicitate pe concret sa achizitioneze cunostinte si abilitati de management. Sistemul nu mai permite mentinerea in functii manageriale pe aceia care nu vor dovedi urmarea unor forme de pregatire. Asadar, cartea poate fi un suport in plus pentru formarea acestora. Cititorul, fie ca este consilier organizational, manager in sanatate, sau pasionat de acest domeniu va putea stabili o relatie directa cu specificul serviciilor de sanatate si mai ales cu cele neurochirurgicale. Lumea fascinanta, dar impenetrabila a serviciilor de neurochirurgie se deschide publicului larg. Cele mai importante aspecte ale vietii manageriale din aceste servicii vor fi prezentate, in plus vom introduce cateva secvente cu caracter medical pentru a oferi o imagine realista a complexitatii activitatii neurochirurgicale. Am recurs la prezentarea de imagini din activitatea medicilor neurochirurgi, a personalului spitalicesc, imagini care, cu siguranta, constituie o premiera pentru majoritatea covarsitoare a cititorilor. Multe alte aspecte ar putea fi supune analizelor, insa pentru aceasta paginile unei singure carti sunt insuficiente.
De la inceput atentionam cititorul ca nu va gasi in aceasta carte solutii administrative, scheme economice, grafice de analiza s.a.m.d., ci va gasi aspecte mai putin tratate in literatura managementului sanatatii: dezvoltarea organizationala si manageriala. Aceasta este o dezvoltare a modului de organizare a actiunilor, relatiilor interumane la locul de munca, fundamentata prin excelenta, pe date de cercetare. Studiul atitudinilor, comportamentelor, seturilor de gandire si simtire a angajatilor, abilitatilor si stilului de conducere al sefilor este in centrul procesului de dezvoltare. Participarea intrinseca este contruita treptat prin implementarea unor practici care favorizeaza cresterea calitatii vietii la locul de munca, gasirea solutiilor chiar de catre salariati, achizitionarea capacitatii de invatare organizationala, adica de folosire constructiva a experientei in situatii favorabile, dar si nefavorabile, astfel incat organizatia ca intreg si fiecare salariat in parte sa devina abilitat in a sesiza problemele si a le rezolva, fiecare experienta rezolutiva devenind un bun care poate fi preluat si utilizat si de alti angajati.
Am staruit mult asupra formatului lucrarii, incercand sa luam o decizie cu privire la maniera de lucru, daca aceasta sa fie riguroasa, accentul pe stiintific sa fie vizibil sau daca discursul sa aiba o nota mai accesibila. Am optat pentru o varianta de mijloc, in care sa imbinam datele stiintifice cu expunerile fluente incarcate de realism, in maniera unui ghid practic. Lucrarea are zece capitole.
Primul capitol trateaza problematica exigentelor si argumentelor care impulsioneaza preocuparile pentru dezvoltarea managementului in serviciile de sanatate. Sunt prezentate exigentele globale, europene si nationale, dar si o serie de argumente precum: sesizarile si demararea unor proiecte din partea managerilor unitatilor medico sanitare, rezultatele unor cercetari efectuate in mediileorganizational manageriale romanesti, existenta unor pericole organizationale, modelul cercetarilor si programelor de management derulate in serviciile de sanatate din alte tari.
Capitolul al doilea dezvaluie realitatea sistemului de sanatate romanesc, asa cum s a oglindit ea in presa de actualitate medicala. Sunt trecute in revista principalele probleme, controverse, momente dificile, dar si propunerile de solutionare consemnate pana la momentul actual. Am sistematizat informatiile pe mai multe rubrici, fiind sistetizate in zece domenii: managementul sistemului economic, managementul reglementarilor, managementul strategic al schimbarilor, managementul organizarii, managementul sistemului tehnic, managementul resurselor umane, managementul imaginii, managementul relatiei cu beneficiarii, dezvoltarea sub raport stiintific, managementul obiectivelor. Capitolul este presarat cu o serie de analize si comentarii personale, iar la finalul sau, extragem concluziile cu privire la progresele reformelor initiate pana la momentul actual. 
In capitolul al treilea recurgem la o prezentare a situatiei unitatilor reprezentative din sanatate: spitalele. Analizele pornesc de la ilustrarea tensiunilor care au avut loc in aceste organizatii, sunt prezentate pericolele potentiale, perspectivele de dezvoltare si eficientizare a acestor organizatii.
Al patrulea capitol, intitulat, „Drumul catre excelenta” ofera o imagine clara asupra problematicii deosebit de complexe a excelentei in sistemele si structurile sanatatii. Sunt prezentate cele doua orientari care s au conturat: excelenta manageriala si excelenta serviciilor. Pentru fiecare orientare, autorii recurg la prezentarea unui scurt istoric si la directiile concrete care s au conturat in cele doua domenii. De asemenea, capitolul contine informatii relevante cu privire la managementul calitatii totale aplicat in sanatate: specific, principii, etape.
Cel de al cincilea capitol dezvaluie noua abordare   pentru excelenta   a relatiilor cu beneficiarii serviciilor de neurochirurgie. Se promoveaza o noua optica in care: solicitantul serviciilor de sanatate este inteles in termeni de „client”, „beneficiar”; relatia cu clientul de bazeaza pe explicarea problemelor de sanatate, nu se mai reduce la schitarea diagnosticului/prognosticului; serviciile se bazeaza pe cele mai moderne tehnologii. In plus luam in calcul proiectarea si organizarea unor servicii suplimentare calitatea vietii clientului. Clientul nu mai este inteles ca subiect pasiv, ci ca persoana activa care are responsabilitate nu doar in raport cu starea sa de sanatate, cu calitatea vietii personale, ci si in raport cu starea de sanatate si calitatea vietii la locul de munca a prestatorilor.
Capitolul al saselea reda contextul dezvoltarii structurilor organizatorice. Sunt prezentate dimensiunile structurilor organizatorice si sunt emise o serie de comentarii, analize cu privire la optimizarea acestora in structurile sanatatii, in special in serviciile de neurochirurgie.
In capitolul al saptelea este analizata o dimensiune insuficient explorata in lucrarile de management aplicat in sanatate, si anume, leadership ul. Factorii de context si necesitate pentru dezvoltarea leadership ului in sanatate si in neurochirurgie, o scurta perspectiva istorica a tratarii leadership ului in sistemul sanatate sunt primele sectiuni tratate. Inedit este demersul autorilor de a expune noile criterii ale dezvoltarii leaderilor din neurochirurgie: se trece prin teoriile leadership ului si se emit precizari aplicative.
Capitolul urmator, al optulea, supune atentiei cititorului una dintre cele mai mari provocari ale managementului sanatatii   formarea echipelor. Sunt expune informatii de prima importanta pentru aducerea echipelor din sanatate la nivel de excelnta: factorii, practicile posibile de dezvoltare. Din perspectiva serviciilor de sanatate si in special a celor de neurochirurgie, se arata valoarea deosebita a construirii spiritului de echipa si a elaborarii unor mecanisme pentru coordonarea membrilor echipelor neurochirurgicale, clinice si de urgenta. Coordonarea de excelenta intre membrii unei echipe si intre diferite echipe in serviciile de sanatate si neurochirurgie sunt obiectivele explicit statuate de catre autori.
In cel de al noualea capitol, este sustinuta una din preocuparile majore ale managerilor din serviciile de neurochirurgie, si anume, promovarea calitatii vietii la locul de munca. Excelenta serviciilor este indirect dependenta de excelenta conditiilor de munca. Accentul cade pe acele practici care contribuie la promovarea unui mediu sanatos al muncii, unei ambiante tonice de lucru in serviciile de neurochirurgie. In premiera sunt tratate in literatura medicala autohtona: problema increderii organizationale, a satisfactiei in munca, a justitiei organizationale, stima de sine la locul de munca.
Ultimul capitol, al zecelea, constituie punctul culminant al lucrarii: pentru prima data in serviciile de sanatate romanesti este configurat proiectul unui program national de dezvoltare a managementului organizational si al resurselor umane, ce ia in calcul multiple variabile: economice, structurale, psihoorganizationale. In acest sens, conducerea Societatii Romane de Neurochirurgie recurge la prezentarea unui set de directii, obiective. Cercetarile efectuate la Spitalul Clinic de Urgenta Bagdasar Arseni constituie un model pentru alti manageri din sanatate, dovedind importanta „managementului bazat pe dovezi”, adica a managementului care recurge la elaborarea unor proiecte si programe numai in virtutea si pe baza rezultatelor stiintifice. A face management in cunostinta de cauza reprezinta dezideratul pe care reprezentantii managementului din serviciile romane de neurochirurgie il promoveaza si pe care l au adoptat pe concret. Nu excludem faptul ca in urma structurarii Programului National pentru Dezvoltarea Managementului in Serviciile de Neurochirurgie sa propunem un Proiect Global de acest gen in toate serviciile de neurochirurgie din lume, data fiind responsabilitatea noastra atat pentru Conducerea Societatii Romane de Neurochirurgie, cat si pentru Conducerea Federatiei Mondiale a Societatilor de Neurochirurgie.
Inainte de a invita cititorul sa recurga la lucrarea cartii, dorim a multumi celor care ne au sustinut in realizarea ei: Prof. Univ. Dr. Mielu Zlate, care a avut amabilitatea de a ne furniza idei valoroase si de a ne pune la dispozitie o serie de surse bibliografice; Decan Prof. Univ. Dr. Catalin Zamfir, care a pus bazele unei forme de pregatire superioara in managementul sanatatii, Masterul Managementul Sistemului de Sanatate, forma de pregatire care a constituit pentru autori o baza valoroasa a intelegerii unor mecanisme ale managementului din sanatate; Dr. Fery Stoica, Dir. R.U.N.O.S. Ec. Doina Simion, Ec. Marian Rosoi, Asistent sef Ana Mares si celorlalti colegi care au desfasurat o intensa activitate de management alaturi de noi, contribuind printre altele la elaborarea documentatiei manageriale a unitatii, studiul acestor documente servind partial pentru capitolul VI al lucrarii, Doamna Mariana Vantu Ionescu, care a avut bunavointa de a ne orienta in legatura cu unele surse bibliografice. Aducem multumiri personalului medical, personalului cu pregatire medie si auxiliar al Spitalului Clinic de Urgenta Bagdasar Arseni, care a reprezentat sursa principala ce ne a determinat sa elaboram lucrarea, si care, in acelasi timp, a constituit un izvor de fapte concrete ce n au incitat la reflectie intelectuala pentru a gasi raspunsuri la fenomenele care s au ivit in planul randamentului, comportamentului organizational, structurii, climatului, culturii organizationale a institutiei.
Practic, aceasta carte este dedicata tuturor categoriilor de salariati care aduc contributii in serviciile de neurochirurgie din spitalul nostru, fiind in acelasi timp, un simbol al aprecierii noastre fata de eforturile lor. Ne gandim, de asemenea, la toate categoriile de salariati ai serviciilor de sanatate din Romania, care, speram ca vor simti adeziunea noastra pentru cauza vietii lor profesionale.
Strategia Nationala pentru Dezvoltarea Managementului in Neuro¬chirurgie reprezinta o intentie in parte materializata a Conducerii Societatii Romane de Neurochirurgie. Aceasta strategie are ca obiectiv principal optimizarea managementului in aceste servicii. Am conceput mai multe faze ale acesteia: documentare, cercetare, implementare si verificare a rezultatelor. Acest demers a constituit o preocupare mai veche a noastra, devenind intre timp obiectiv pentru toti sefii de clinici din serviciile de neurochirurgie. Din acest moment procesul dezvoltarii chiar are loc, fiind in plina desfasurare. Prima etapa a fazei de documentare a avut deja loc, o parte din rezultate fiind prezentate in acest volum. De asemenea, prima etapa a cercetarii s a desfasurat, dignosticul prelimitar fiind deja structurat. Alte date ale documentarii si cercetarii vor fi prezentate cu ocazia altor aparitii, care vor completa seria ghidului teoretic aplicativ.

Prof. univ. Dr. A.V. Ciurea
Dr. V. Ciubotaru
As. univ. Psih. E. Avram

www.editurauniversitara.ro

Scrie un review


Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!