Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitara Consiliere educationala, consiliere si orientare pentru cariera si consultanta scolara

40,00 Lei

Editura: Editura Universitara

Autor: Beatrice Hellen Almasan, Gheorghe Tomsa

ISBN: 978-606-28-1267-6

DOI: https://doi.org/10.5682/9786062812676

Anul publicării: 2021

Editia: I

Pagini: 274

Stoc epuizat
Cod Produs: 9786062812676 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuvant inainte
  • Cuprins
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Volumul CONSILIERE EDUCATIONALA, CONSILIERE SI ORIENTARE PENTRU CARIERA SI CONSULTANTA SCOLARA, coordonat de lector doctor Beatrice Almasan si profesor universitar doctor emerit Gheorghe Tomsa, se defineste in contextul pandemiei SARS - CoV-2 si prezinta cercetari educationale si modalitati de actiune derulate si in aceasta perioada. 
Lucrarea se adreseaza specialistilor din domeniul consilierii, dar si cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar si universitar, deopotriva parintilor, elevilor si studentilor. 
Bogatia de tematici si a unghiurilor de analiza pe care le regasim in articolele lucrarii, spre exemplu, consultanta scolara, problema copiilor remigrati, corelatiile si analizele despre persoanele care se afla in autoizolare, ne determina sa afirmam ca materialul va deveni o sursa bibliografica importanta pentru viitorii cercetatori din domeniul stiintelor educatiei. 
  • Consiliere educationala, consiliere si orientare pentru cariera si consultanta scolara

    Descarca
Coordonatori: 
BEATRICE HELLEN ALMASAN 
GHEORGHE TOMSA

 
BEATRICE HELLEN ALMASAN  licentiata a Facultatii de Psihologie, specializarea Psihologie, Universitatea din Bucuresti (UB), absolventa a Universitatii Independente Titu Maiorescu, Bucuresti. Lector universitar doctor in cadrul Departamentului de Stiintele Educatiei din cadrul Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei (FPSE), UB, membra a Colegiului Psihologilor din Romania, psiholog principal psihologie educationala si consiliere scolara. Din anul 2000 cu activitate constanta privind invatamantul la distanta si managementul grupurilor educationale din mediile fata in fata si online. In prezent avand si responsabilitati manageriale, Director Dezvoltare Institutionala Directia de Invatamant la Distanta si Frecventa Redusa CREDIS.
Este membra a Centrului de Cercetare si Promovare a Echitatii in Educatie (CCPEE), care este o initiativa a Scolii Doctorale din FPSE si a Departamentului de Stiintele Educatiei in colaborare cu Asociatia RENINCO Romania.



GHEORGHE TOMSA a absolvit Facultatea de Filosofie, sectia Pedagogie a Universitatii din Bucuresti, in anul 1971. A obtinut titlul de doctor in pedagogie in 1982. In prezent este profesor dr. la Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, cu preocupari didactice si de cercetare in domeniile: consiliere si orientare profesionala, psihopedagogia comportamentului deviant si cunoasterea personalitatii elevului.
A publicat in calitate de autor si coautor 9 carti si peste 35 de studii in domeniile consilierii si orientarii profesionale, pedagogiei prescolare si scolare, precum si in domeniul didacticii universitare.

Am intitulat acest volum „Consiliere educationala, consiliere si orientare pentru cariera si consultanta scolara” pentru a ilustra complexitatea si caracterul interdisciplinar al activitatii desfasurate de catre profesorul consilier – activitatea de consiliere scolara. Provenita din sintagma „school counseling” (engleza americana = consiliere scolara), aceasta activitate include trei componente structural – sistemice, si anume – a) consilierea educationala; b) consiliere si orientare pentru cariera; si c) consultanta scolara. In functie de aceste componente sistemice vom grupa studiile incluse in acest volum, dupa cum urmeaza in continuare.

● Consiliere educationala
Apreciem ca cea mai mare parte din studiile incluse in acest volum (mai exact 9 dintre ele) sunt axate pe problemele specifice consilierii educationale. Este vorba aici de o relationare individuala sau de grup, adica de o forma confidentiala de ajutor, bazat pe sprijinirea persoanei sau a persoanelor conciliate ca sa-si identifice si sa-si clarifice problemele cu care se confrunta. Când vorbim de consiliere educationala, ne referim atât la relatia umana de suport, cât si la asistenta educationala, realizata de catre profesorii consilieri si educatori, in mediul scolar.
Obiectul consilierii educationale il constituie diversitatea fenomenelor intâlnite in procesul educatiei, de la nivelul invatamântului prescolar si pâna la cel universitar, cum ar fi – problemele legate de invatare; absenteismul si esecul scolar; dificultatile de invatare ale elevilor; relatiile deficitare dintre elevi; relatiile educationale deficitare dintre profesor si elevi; relatiile deficitare de la nivelul corpului profesoral; relatiile dintre sexe in mediul scolar; agresiunea si violenta din mediul scolar; conflictele aparute in scoala etc.
✔ Primul studiu  care  se  incadreaza  in  aceasta  categorie  este  intitulat
„Imaginea de sine si stima de sine la prescolari. Rolul celor doua variabile in stimularea creativitatii prescolarului in context educational”, elaborat de catre Drd. Georgiana Alexandra Basarâm (Serbu). Este vorba aici de o pledoarie a autoarei pentru necesitatea formarii unei imagini de sine pozitive care sa conduca la o stima de sine crescuta la copilul prescolar.
Aceasta actiune deriva din nevoia copilului de a fi valorizat si sprijinit astfel incât sa se cunoasca pe sine pentru a se adapta si dezvolta armonios. Prin acest studiu, autoarea isi propune sa trateze problemele imaginii de sine si cele ale stimei de sine la prescolari, cu accent pe corelatia dintre cele doua variabile.
✔ Al doilea studiu, inclus in aceasta categorie, este intitulat „Consilierea academica si Tehnologia informatiei si a comunicatiilor, beneficii si riscuri in contextul pandemic SARS – CoV-2”, elaborat de catre Lect. univ. dr. Beatrice Hellen Almasan. Prin studiul sau, autoarea aduce un set de intrebari si reflectii pe care le poate identifica un consilier tutore, in contextul pandemic SARS – CoV-2 al desfasurarii activitatilor de consiliere in sistemul online, cu referire la mediul academic.
Autoarea acestui studiu pune in discutie o serie de probleme, cum ar fi – gestionarea emotiilor, pastrarea distantarii fizice si a mastii faciale igienice, pastrarea rucsacului de supravietuire, etc. Intrebarea fundamentala pe care si-o pune autoarea se refera la modul „ Cum afecteaza toate acestea viata noastra pe termen lung si cum raspundem fiecare acestei izolari/distantari fizice?
De asemenea, precizam ca in studiul sau doamna Beatrice Almasan isi propune sa abordeze, dintr-o dubla perspectiva, consilierea educationala si Tehnologia informatiei si a comunicatiilor (TIC) in mediul academic, cu scopul de a marca „seria nelinistilor si a modalitatilor”, prin care domnia sa a reusit ca activitatile zilnice sa fie continuate.
✔ Al treilea studiu incadrat in aceasta categorie este „Stresul profesional in invatamânt”, elaborat de catre Dr. Daniela Florica Ghita. In studiul sau, autoarea vizeaza stresul profesional la cadrele didactice din invatamântul de masa si din invatamântul special. Domnia sa face referire la urmatoarele aspecte, si anume – definirea stresului profesional si clasificarea acestuia; la identificarea surselor de stres profesional si la modalitatea in care se manifesta; la reactiile la stres si la modul in care se poate gestiona stresul la locul de munca; la modalitatea in care se poate interveni si terapia stresului profesional.
In final, autoarea prezinta un model de implementare al unui plan de interventie sau de consiliere pentru diminuarea si tratarea stresului profesional.
✔ Urmatorul studiu din aceasta categorie, intitulat „Consilierea interculturala in contextual remigratiei in România”, elaborate de catre Dr. Florentina Ciomaga si Dr. Silviu Daniel Brebulet. Cei doi autori pornesc de la modelul lansat de Nissila si Lairio (2005), care diferentiaza intre atitudinile si convingerile interculturale, cunostintele si competentele interculturale. Ei au investigat, in acest studiu, masura in care fiecare dintre trei caracteristici personale sunt dezvoltate la profesorii consilieri, care lucreaza cu copiii remigrati.
Apreciem faptul ca autorii acestui studiu au obtinut date despre aceasta pregatire a consilierilor prin evaluarile realizate de catre elevii remigrati, parintii acestora si de catre insisi profesorii consilieri.
✔ Al cincilea studiu inclus in aceasta categorie este intitulat „Consilierea parintilor in cadrul demersului logopedic – sprijin pentru copilul cu tulburari de limbaj, cu/fara cerinte educationale speciale (CES)”, elaborate de catre Drd, Adelina Cristina Chesca. Prin studiul de fata, autoarea consider ca, asigurarea serviciilor de sprijin din domeniul terapiei logopedice, in cazul copiilor cu tulburari de limbaj si comunicare, cu/fara CES, atât in sistemul fata in fata, cât si in mediul online, implica si consilierea parintilor acestora.
Dupa opinia autoarei, munca logopedului, cu atât mai mult in sistemul online, trebuie sa fie sustinuta si continuata de catre parintii copilului. Prin intermediul studiului sau, autoarea prezinta posibile strategii de consiliere a parintilor, din punct de vedere logopedic, pe care le pot utiliza profesorii logopezi, in sistemul online.
Strategiile descrise de catre autoare constau in – prezentarea scrisori prin care logopedul se adreseaza parintilor si clarifica unele aspect legate de demersul logopedic si de importanta acestuia; elaborarea unui plan de actiune impreuna cu parintele; corectarea tulburarilor limbajului oral si scris al propriului copil.
✔ Al saselea studiu intitulat „Adaptarea preadolescentilor la mediul scolar si social in contextul migratiei parintilor”, elaborate de catre Drd. Maria Antoaneta Vasilescu (Stanciu). In esenta, acest studiu ne prezinta cazul unui preadolescent de 12 ani, elev dintr-o scoala de la periferia Bucurestiului, ramas in grija tatalui sau si a bunicii paterne, in urma migratiei temporare a mamei la munca in Grecia. Studiul de fata isi propune sa evalueze capacitatea de adaptare a preadolescentului si sa gaseasca unele modalitati de imbunatatire a starii emotionale a acestuia.
Rezultatele obtinute de catre autoare, in cercetarile sale, releva faptul ca preadolescentul intâmpina dificultati de adaptare scolara, atât dupa plecarea mamei, cât si dupa revenirea temporara a acesteia in tara. Aceste rezultate mai atesta faptul ca preadolescentul simte nevoia de exprimare emotionala si de afectiune a mamei, el cautând atasamentul persoanelor de sex feminin.
✔ Al saptelea studiu, intitulat „Climatul psihosocial al clasei si atitudini in rezolvarea conflictelor la adolescenti”, elaborat de catre Prof. gr. I Mariana Soare. Dupa cum se stie, climatul psihosocial al clasei desemneaza stari subiective, determinate de dinamica clasei de elevi si vizeaza atmosfera, moralul si starea afectiva a clasei.
In cadrul acestui studiu, autoarea si-a propus sa cerceteze atitudinile manifestate de catre adolescenti fata de conflicte, precum si diferentele in privinta stilurilor de comunicare, in functie de climatul al clasei din care fac parte. Rezultatele investigatiilor intreprinse au evidentiat faptul ca adolescentii care fac parte dintr-o clasa in care predomina climatul psihosocial pozitiv sau negativ, ei tind sa manifeste atitudini corespunzatoare in fata conflictelor.
De asemenea, aceste rezultate au scos in evidenta faptul ca in clasele in care climatul psihosocial a fost perceput ca fiind negativ, numarul elevilor la care a predominat stilul de comunicare agresiv a fost mult mai mare, decât numarul elevilor cu stil de comunicare asertiv.
✔ Cel de-al optulea studiu intitulat „Studiu de corelatie intre anxietate, stima de sine si trasaturile de personalitate la persoanele care se afla in autoizolare”, elaborat de catre doamnele Dr. Anca Mihaela Antonie si Hania Hassan. Dupa opinia celor doua autoare, cercetarea intreprinsa de domniile lor a avut scopul de a analiza influenta anxietatii asupra stimei de sine si asupra trasaturilor de personalitate la persoanele care se afla in autoizolare.
Rezultatele statistice obtinute au scos in evidenta faptul ca intre anxietate si stima de sine exista o relatie invers proportionala semnificativa, care s-a manifestat si intre anxietate si constiinciozitate. Mai mult, datele statistice obtinute au evidentiat si o relatie semnificativa direct intre anxietate si neuroticism.
✔ Cel de-al noualea studiu, ultimul din categoria celor incluse in categoria „Consiliere educationala” si intitulat „Relatia dintre stima de sine, dezvoltarea personala si comportamentul agresiv la preadolescenti”, elaborate de catre Drd. Irina Toma (Banu). Este vorba despre un studiu, in care autoarea a analizat relatia dintre stima de sine si comportamentul agresiv al elevilor preadolescenti.

● Consilierea si orientarea pentru cariera 
Obiectivul principal al acestui studiu a fost scoaterea in evidenta a elaborarii si implementarii metodelor de formare a stimei de sine prin crearea unui program de consiliere personalizat, structurat pe mai multe module. In cea de a doua componenta sistemica a consilierii scolare am inclus cele trei studii axate pe
„consilierea si orientarea carierei”.
Aceasta activitate din sfera consilierii scolare, desi contine probleme strâns legate de consilierea educationala ele se refera la acordarea de servicii de informare, consiliere si orientare, cu scopul sprijinirii elevului si, mai târziu, a adultului in orice etapa a vietii sale, pentru dezvoltarea capacitatii de alegere, planificare si dezvoltare a carierei, prin luarea unor decizii adecvate, in sfera educatiei, a muncii si a vietii comunitare.
Pe ansamblu, consilierea carierei difera de consilierea educationala prin natura problemelor carora ea se adreseaza, si anume – problemele muncii, problemele profesiunii si, deci, ale carierei. Cât priveste orientarea carierei, aceasta sintagma desemneaza un ansamblu de actiuni educationale, cu implicatii psihologice, sociale, economice, medicale ergonomice si etice etc. Acest ansamblu de actiuni are ca obiectiv esential pregatirea elevilor pentru alegerea studiilor si a profesiunii viitoare, adica educatia pentru cariera.
✔ Primul studiu din aceasta categorie este intitulat „Actul decizional in alegerea carierei la vârsta adolescentei. Modele si teorii”, elaborate de catre Drd. Sanda Nicoleta (Popescu). Decizia de cariera este un proces specific, constient si premeditate. Ea are un caracter prospective, deoarece pregateste calea viitoare a unei persoane. Aceasta decizie este un mecanism care poate declansa atât procesul de cunoastere, cât si procesul de autocunoastere care este necesar in realizarea unei concordante intre abilitati, interese, valori si motivatii.
Multi cercetatori au analizat modul in care adolescentii iau o decizie cu privire la cariera lor. Adesea, modelele si teoriile pornesc de la o serie de aspecte, cum ar fi – factorii care influenteaza alegerea unei cariere sau particularitatile legate de personalitatea adolescentilor. In acest studiu, autoarea prezinta câteva din teoriile si modelele care stau la baza cercetarilor referitoare la procesul decizional pentru alegerea carierei de catre adolescenti.
✔ Al doilea studiu pe care l-am inclus in aceasta component sistemica a consilierii scolare este intitulat „Situatia paginilor web a Centrelor de consiliere si orientare in cariera din cadrul institutiilor de invatamânt superior de stat din România”, elaborate de catre Drd. Alexandru Mihai Cartis. Precizam faptul ca Centrele de Consiliere si Orientare in Cariera (CCOC) au fost infiintate recent in cadrul institutiilor de invatamânt universitar din tara noastra. Ele au venit in intâmpinarea nevoilor programelor educationale de a se raporta, in mod constant, la necesitatile spatiului economic, social si cultural de la noi.
Prin directivele si recomandarile existente in institutiile de invatamânt universitar, activitatea acestor centre (CCOC) trebuie sa fie mereu raportata si controlata, astfel incât aceasta sa poata oferi studentilor si absolventilor activitati de consiliere si orientare de un inalt nivel calitativ. In cadrul acestui studiu, autorul isi propune sa vada câte dintre institutiile universitare de stat din tara noastra pun la dispozitia celor interesati paginile web ale Centrelor de Consiliere si Orientare in Cariera, precum si tipurile de activitati si programe regasite pe aceste pagini web.
✔ Cel de-al treilea studiu, intitulat „Serviciile de consiliere pentru studenti. Nevoi si limite”, este elaborat de catre Conf. univ. dr. Camelia Staiculescu. Studiul de fata precum si practicile aduce o serie de argumente cu privire la necesitatea furnizarii unor servicii de consiliere studentilor, prin raportare la teoriile consilierii si caracteristicilor de vârsta ale generatiilor actuale. Acest studiu analizeaza serviciile de consiliere din universitatile românesti, legislatia care reglementeaza oferirea acestor servicii, precum si practicile oferite la nivelul universitatilor.
De asemenea, studiul aduce o serie de recomandari cu privire la organizarea si dezvoltarea serviciilor de consiliere a studentilor din perioada studentiei in universitati. Dupa cum se stie, majoritatea studentilor trebuie sa faca optiuni pentru continuarea studiilor, pentru o viitoare cariera si pentru un stil de viata.
Cu alte cuvinte, perioada studentiei poate fi caracterizata prin atribute, cum ar fi – schimbare si alegere; decizia daca se angajeaza sau daca acorda mai multa atentie pregatirii academice; daca isi construiesc experiente profesionale si cum sa-si valorifice oportunitatile existente; cum sa promoveze si cum sa-si valorifice calitatile pe care le au etc.
✔ Cel de-al patrulea studiu al autoarei Drd. Dana Amarazeanu, cu titlul „Program de stimulare a creativitatii la adolescenti”, prezinta rezultatele Programului de consiliere derulat in contextul pregatirii unui proiect de robotica cu care subiectii au participat la competitia scolara First Lego League.
Programul prezentat in aceasta lucrare urmareste formarea la adolescenti a unor atitudini novatoare fata de cunoastere, a unor abilitati de viata si strategii indispensabile omului contemporan.
Activitatile derulate in cadrul programului se integreaza in procesul instructiv-educativ din scoala, au fost concepute in conformitate cu particularitatile vârstei si preocuparilor proprii elevilor si s-au desfasurat in laboratorul scolar de informatica.
First Lego League este un program educational STEM, dedicat copiilor si adolescentilor (9 - 17 ani), ce are ca scop introducerea acestora in lumea fascinanta a stiintei si tehnologiei, prin intermediul unei abordari sportive. First Lego League este cea mai importanta competitie in domeniul tehnologiei si roboticii dedicata copiilor si adolescentilor si se desfasoara, in prezent, in peste 80 de tari, având peste 500.000 de copii participanti. Competitia isi propune sa sporeasca interesul tinerilor pentru stiinta, tehnologie, inginerie si matematica (STEM) si sa-i motiveze sa urmeze o cariera in aceste domenii, sa incurajeze copiii si adolescentii sa rezolve sarcini complexe intr-un mod creativ, sa-i invete gândirea critica si lucrul in echipa. In incheierea programului de stimulare a creativitatii a fost prezentat
„jurnalul de creativitate” realizat de fiecare adolescent pe parcursul celor noua sedinte. Fiecare participant a ales o secventa din jurnalul propriu, a expus-o colegilor prezentând valoarea pe care experienta respectiva a avut-o pentru sine.

● Consultanta scolara
In sfârsit, ultima component sistemica a consilierii scolare este Consultanta scolara. Aceasta componenta este un proces de interactiune intre doi profesionisti – consultantul si consultatul, interactiune in care acesta din urma cere ajutorul celui dintâi, in legatura cu o problem curenta. Termenul de consultanta subsumeaza o serie de activitati si relatii.
Acest concept descrie nu numai relatia dintre doi profesionisti, ci si agentii contactati lor. Pe ansamblu, conceptul de consultanta descrie orice tip de cooperare intre profesionisti din diverse categorii si domenii de activitate. In mediul scolar, aceasta activitate reprezinta un set de probleme constituite intr-un proces derulat intre profesorul consilier si o persoana sau un grup de persoane responsabile pentru binele altei persoane.
Cu alte cuvinte, vorbim de consultanta atunci când – a) relatia se concentreaza pe cea de a treia persoana; si b) relatia are la baza colaborarea cu privire la identificarea unor moduri de a ajuta pe cea de a treia persoana. In concluzie, in cazul consultantei scolare consultantul este profesorul consilier, iar cealalta persoana este un adult – profesor, parinte sau administrator din organizatia scolara. De aceea, in cazul consultantei scolare vorbim de – a) consultanta profesorilor; b) consultanta parintilor; c) consultanta directorului ca manager; d) consultanta administrative; si e) consultanta de program.
La ultima componenta a consilierii scolare – Consultanta scolara, avem un singur studiu, intitulat „Consultanta in mediul scolar”, studiu elaborat de catre Prof. univ. dr. Gheorghe Tomsa. Pentru prima data, domnia sa a publicat pe tema consultantei scolare, in anul 2011, intr-o lucrare intitulata „Abordari generale ale consilierii si consultantei scolare”, la Editura Terra din Focsani.
In acest studiu, autorul ne prezinta câteva elemente privind geneza consultantei scolare, de la pozitia initiala a lui G. Caplan (1970) la perspectivele teoretice asupra consultantei scolare pâna la metodele utilizate mai frecvent in acest proces.
Consideram ca pe ansamblu, studiile incluse in acest volum vor fi utile pentru profesorii consilieri din invatamântul românesc, pentru studentii masteranzi din consiliere scolara si psihoterapie, pentru cadrele didactice si pentru parintii elevilor.

Prof. univ. dr. Gheorghe Tomsa

1. Introducere / 7
2. Imaginea de sine si stima de sine la prescolari. Rolul celor doua variabile in stimularea creativitatii prescolarului in context educational - Georgiana Alexandra Basaram (Serbu) / 13
3. Consilierea academica si Tehnologia informatiei si a comunicatiilor, beneficii si riscuri in contextul pandemic SARS–CoV-2 - Beatrice Hellen Almasan / 32
4. Stresul profesional in invatamant - Daniela Florica Ghita / 44
5. Consilierea interculturala in contextul remigratiei in Romania - Florentina Ciomaga, Silviu Daniel Brebulet / 66
6. Consilierea parintilor in cadrul demersului logopedic – sprijin pentru copilul cu tulburari de limbaj, cu/fara cerinte educationale speciale (CES) - Adelina-Cristina Chesca / 83
7. Adaptarea preadolescentilor la mediul scolar si social in contextul migratiei parintilor - Maria-Antoaneta Vasilescu (Stanciu) / 94
8. Climatul psihosocial al clasei si atitudini in rezolvarea conflictelor la adolescenti - Mariana Soare / 115
9. Studiu de corelatie intre anxietate, stima de sine si trasaturile de personalitate la persoanele care se afla in autoizolare - Anca Mihaela Antonie, Hania Hassan / 137
10. Relatia dintre stima de sine, dezvoltarea personala si comportamentul agresiv la preadolescenti - Irina Toma (Banu) / 159
11. Actul decizional in alegerea carierei la varsta adolescentei. Modele si teorii - Nicoleta Sanda (Popescu) / 173
12. Situatia paginilor web a centrelor de consiliere si orientare in cariera din cadrul institutiilor de invatamant superior de stat din Romania - Alexandru-Mihai Cartis / 200
13. Servicii de consiliere pentru studenti. Nevoi si limite - Camelia Staiculescu / 214
14. Program de stimulare a creativitatii la adolescenti - Dana Amazareanu / 229
15. Consultanta in mediul scolar - Gheorghe Tomsa / 253

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!