Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 /// Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783

Editura Universitara Strategia dezvoltarii turismului rural si ecoturismului in Romania in contextul cerintelor europene. Studiu de caz: judetul Mures - Calin Adrian Valter

19,27 Lei

ISBN: 978-606-591-372-1

DOI: 10.5682/9786065913721

Anul publicării: 2012

Editia: I

Pagini: 244

Editura: Editura Universitara

Autor: Călin Adrian Valter

Stoc epuizat
Cod Produs: 9786065913721 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Download (1)
  • Cuvant inainte
  • Cuprins
  • Unde se gaseste
  • Autori
  • Review-uri (0)
  • Strategia dezvoltării turismului rural şi ecoturismului în România în contextul cerinţelor europene. Studiu de caz: judeţul Mureş

    Descarca

Lucrarea se înscrie într-un domeniu prioritar al cercetării economice, prezent pe agenda celei mai importante conferinţe privind dezvoltarea şi mediul, şi anume conferinţa Rio+20, care va avea loc în Brazilia, în luna iunie 2012. Este vorba de economia verde, pentru care s-au formulat aşteptări revoluţionare, constând asigurarea dezvoltării şi progresului social în condiţii de securitate ecologică şi reducerea sărăciei. Documentele pregătitoare ale conferinţei raportează faptul că până în 2050 investiţiile în economia verde vor crea mai multe locuri de muncă prin dezvoltarea unor sectoare cum sunt valorificarea surselor de energie regenerabilă, agricultură ecologică, silvicultură durabilă, transporturi şi reciclare. Alături de acestea, turismul rural şi ecoturismul reprezintă activităţi creditate cu un potenţial deosebit, având în vedere faptul că la nivel global 230 milioane de oameni, reprezentând 8% din populaţia activă, sunt ocupaţi în domeniul turismului, iar pentru fiecare loc de muncă din turism revin 1,5 locuri de muncă în sectoare economice conexe.

Conţinutul lucrării este justificat în primul rând de convergenţa în rândul deţinătorilor de interese faţă de turism rural şi ecoturism.  Astfel, mediul de afaceri este din ce în ce mai interesat de ecoturism şi turism rural întrucât evoluţia cererii prefigurează un potenţial de dezvoltare foarte atractiv. Conform raportului Economia Ecosistemelor şi Biodiversităţii pentru oamenii politici realizat în 2010, ecoturismul creşte de şase ori mai repede decât turismul în general, având o rată anuală de 20%. Sectorul public este interesat de dezvoltarea acestui sector pentru că se pot crea locuri de muncă în comunităţi izolate, cu dificultăţi reale în ceea ce priveşte integrarea, dar şi deoarece caracteristicile cererii limitează nevoia controlului şi, implicit, reduce cheltuielile pentru menţinerea unei nivel calitativ ridicat al mediului, întrucât agenţii economici sunt direct interesaţi atât de exploatare, cât şi de conservare. Consumatorii sunt interesaţi de dezvoltarea turismului rural şi ecoturismului pentru că acesta permite exprimarea libertăţilor personale, câştigarea unor experienţe unice şi autentice şi implicarea în acţiuni de protecţie care răspund nevoii de implicare pentru binele comunităţii. Această convergenţă a generat şi o nevoie de informaţii pe măsură, la care comunitatea academică a răspuns prompt iniţiind numeroase proiecte şi programe de cercetare ale căror rezultate sunt mai mult sau mai puţin congruente cu aceste nevoi. În al doilea rând, în contextul transformărilor economice profunde prin care a trecut România în ultimele două decenii, turismul rural şi ecoturismul au fost identificate drept activităţi pentru a căror dezvoltare există oportunităţi reale. Un al treilea argument ţine de procesul de integrare europeană în care s-a angajat România, întrucât pentru Uniunea Europeană dezvoltarea durabilă, inteligentă şi inclusivă reprezintă o prioritate conform Strategiei Europa 2020. Acest argument justifică, de altfel, şi corelarea strategiei propuse cu cerinţele europene. Un al patrulea argument, evidenţiază corelaţia pozitivă dintre turism rural şi ecoturism şi protejarea mediului. Două decenii de acţiune pentru mediu, fundamentate pe cunoaştere ştiinţifică obiectivă, nu au generat schimbări majore care să prefigureze măcar o relaţie armonioasă economie-mediu. În continuare există un conflict de fond între interesele economice şi interesele de mediu. Acest conflict este mai puţin profund în cazul turismului rural şi ecoturismului, iar România s-a angajat, prin semnarea mai multor acorduri şi convenţii internaţionale, să realizeze schimbările necesare pentru asigurarea dezvoltării durabile.

Turismul este un sector economic a cărui importanţă este recunoscută la nivel european, dar formularea unei politici la nivel unional este un proces în curs de desfăşurare. Prin urmare, cerinţele au fost identificate consultând mai multe domenii ale politicii comunitare care au implicaţii pentru acest sector, documentele Comisiei Europene care pregătesc politica turistică europeană, precum şi documentele managementului strategic al UE. Astfel, s-au evidenţiat implicaţiile Strategiei Europa 2020, priorităţile europene pentru turism (competitivitatea, calitatea şi durabilitatea destinaţiilor turistice şi maximizarea potenţialului financiar pentru dezvoltarea turismului), modul în care turismul poate contribui la dezvoltarea rurală prin diversificarea economiei şi rolul turismului în respectarea noilor paradigme manageriale din domeniul conservării naturii.

Viziunea strategiei propuse este de a crea oportunităţi economice pentru comunitatea locală, conservarea naturii şi protecţia biodiversităţii şi furnizarea unei experienţe participative profunde la procesele naturale şi culturale tradiţionale, în condiţiile respectării comunităţilor şi utilizării durabile a resurselor. Pentru transpunerea ei în practică sunt propuse o serie de acţiuni şi obiective: înfiinţarea unui centru de informare şi promovare ecoturistică în comuna Răstoliţa; elaborarea planurilor de management pentru ariile protejate şi pentru siturile Natura 2000; acordarea de facilităţi fiscale pentru întreprinderile locale care furnizează servicii ecoturistice; implementarea unui program de plăţi pentru serviciile de ecosistem ş.a. Între provocările majore la care trebuie să se răspundă în organizare se numără menţinerea echilibrului între satisfacerea nevoilor din ce în ce mai sofisticate şi personalizate ale turiştilor şi păstrarea atractivităţii turistice, respectiv a integrităţii mediului natural şi a comunităţilor tradiţionale.

Lucrarea furnizează informaţii valoroase într-un domeniu de mare interes pentru specialişti din domenii cheie ale economiei naţionale, cercetători, cadre didactice şi, nu în ultimul rând pentru studenţi şi tineri întreprinzători. Eforturile pentru documentare sunt evidente, însă lucrarea nu are un caracter exhaustiv, astfel că sugestiile furnizate de cei interesaţi vor deveni un input valoros pentru îmbunătăţirea unui domeniu de cunoaştere prioritar pentru România. 

Cuvânt înainte  / 9

ABSTRACT  / 11

INTRODUCERE / 14

1.  INTERPRETAREA CONCEPTUALĂ  A  IMPLICAŢIILOR DEZVOLTĂRII DURABILE PENTRU TURISM / 17
1.1. Dezvoltarea durabilă – de la concept la acţiune / 17
1.2. Particularităţile turismului ca sector economic / 25
         1.2.1.   Rolul turismului în economie / 26
         1.2.2.   Turismul – activitate specifică de servicii / 28
         1.2.3.   Serviciile turistice de bază / 33
         1.2.4 .  Forme şi metodologii de măsurare pentru circulaţia turistică / 35
1.3. Concepte noi în turism pentru evidenţierea cerinţelor dezvoltării durabile / 38
         1.3.1.   Turismul durabil / 41
         1.3.2.   Ecoturismul / 48
         1.3.3.   Turismul rural şi agroturismul / 55
         1.3.4.   Suprapuneri ale semnificaţiei conceptelor şi interferenţe ale produselor  turistice  / 61
1.4. Fenomenul ecoturistic – o realitate de perspectivă / 65

2.     POLITICI ŞI STRATEGII EUROPENE – IMPLICAŢII PENTRU DEZVOLTAREA TURISMULUI RURAL ŞI ECOTURISMULUI ÎN ROMÂNIA / 68
2.1. Strategia Europa 2020 / 68
2.2. Politica turistică / 74
         2.2.1 Competitivitatea sectorului turistic european / 76
         2.2.2 Calitatea şi durabilitatea destinaţiilor turistice / 77
         2.2.3 Europa – colecţie de destinaţii durabile şi de înaltă calitate / 80
         2.2.4 Maximizarea potenţialului financiar pentru dezvoltarea turismului / 80
2.3. Politica de dezvoltare rurală / 81
2.4. Politica de mediu pentru conservarea naturii / 85

3.     DEZVOLTAREA TURISMULUI RURAL ŞI ECOTURISMULUI ÎN ROMÂNIA / 94
3.1.  Cadrul politic şi instituţional / 94
3.2.  Potenţialul turistic natural şi antropic / 105
3.3.  Stadiul actual de valorificare a potenţialului turistic rural şi ecoturistic / 116
3.4.  Turismul rural şi ecoturismul românesc – analiză SWOT / 135

4.     CUANTIFICAREA INTERDEPENDENŢELOR TURISM-DEZVOLTARE LA NIVELUL SPAŢIULUI RURAL. STUDIU DE CAZ: JUDEŢUL MUREŞ / 140
4.1. Identificarea şi justificarea conceptuală a interdependenţelor / 140
4.2. Abordări metodologice / 144
4.3. Relevanţa şi limitele cuantificării / 146
         4.3.1.   Infrastructură-turism / 147
         4.3.2.   Turism-dezvoltare / 151
         4.3.3.   Determinanţii sărăciei / 155
4.4.  Implicaţii pentru elaborarea strategiilor / 155
 

5.     STRATEGIA DE DEZVOLTARE A TURISMULUI RURAL ŞI ECOTURISMULUI ÎN JUDEŢUL MUREŞ  / 160
5.1. Contextul economic, social şi de mediu în spaţiul rural  / 160
5.2. Particularităţile turismului rural şi ecoturismului  / 172
         5.2.1 Resursele potenţial turistice  / 172
         5.2.2 Valorificarea resurselor turistice rurale şi ecoturistice / 187
5.3. Componenta ecologică în deciziile de dezvoltare a turismului rural şi ecoturismului  / 195
5.4. Viziune  / 203
5.5. Acţiuni şi obiective  / 204
5.6. Proiect pilot pentru dezvoltarea turismului rural şi ecoturismului / 210
         5.6.1.   Prezentare generală / 210
         5.6.2.   Proiecţii financiare / 212

6.     ORIENTĂRI STRATEGICE PENTRU PLANIFICAREA ŞI ORGANIZAREA TURISMULUI RURAL ŞI ECOTURISMULUI ÎN ROMÂNIA / 222
6.1. Domenii de intervenţie / 222
6.2. Investiţii strategice pentru dezvoltarea turismului rural şi ecoturismului / 225
6.3. Implicarea comunităţii locale / 227

CONCLUZII / 229

BIBLIOGRAFIE / 233

LISTA DE FIGURI / 240

LISTA DE TABELE / 242

LISTA DE CASETE / 244

www.editurauniversitara.ro

Călin Adrian Valter

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!