Legea pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, comentata si adnotata

  • Autor:

  • Editura: Editura Universitară

    ISBN: 978-606-28-1124-2

    Doi: 10.5682/9786062811242

  • Anul publicării:

    Ediţia: I

    Pagini: 396

6000 RON

Disponibilitate: în stoc



Cuprinsul cărţii Legea pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, comentata si adnotata

O sarguința trebuincioasa: Comentariul legii privind alegerile locale/ 7

Introducere / 11

Titlul I. Alegerea autoritaților administrației publice locale/ 34

Capitolul I. Dispoziții generale /34

Capitolul II. Organizarea alegerilor /71

Secțiunea 1. Circumscripțiile electorale/ 71

Secțiunea a 2-a. Secțiile de votare/ 78

Secțiunea a 3-a. Registrul electoral și listele electorale /80

Secțiunea a 4-a. Birourile electorale/100

Secțiunea a 5-a. Candidaturile /160

Secțiunea a 6-a. Buletinele de vot / 190

Secțiunea a 7-a. Campania electorala/ 202

Capitolul III. Desfașurarea alegerilor/ 235

Capitolul IV. Stabilirea și constatarea rezultatelor alegerilor/ 260

Secțiunea 1. Stabilirea rezultatelor votarii/ 260

Secțiunea a 2-a. Constatarea rezultatelor alegerilor/274

Capitolul V. Contravenții / 318

Capitolul VI. Dispoziții tranzitorii și finale/ 328

Concluzii/ 365

Bibliografie/ 380

Cuvânt înainte Legea pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, comentata si adnotata

Ce poate fi, pentru un dascal, mai important, mai inalțator, decat sa vada cum foștii sai „ucenici” in ale nobilei indeletniciri a profesoratului, „rodesc” periodic lucrari valoroase, care imbogațesc literatura de specialitate.

De aceasta data, domnul conferențiar Mihai Cristian Apostolache ne mai daruiește un rod al sarguinței sale, un comentariu al Legii nr. 115/2015 privind alegerile locale.

Dupa comentarea, in doua ediții, a fostei legi a administrației publice locale, ce putea sa completeze mai „rotund” preocuparile domniei sale decat un comentariu al legii alegerilor locale.

Alegerile, in general, indiferent de nivelul pe care il vizeaza, sunt cel mai important eveniment politic dintr-un stat. Desfașurate periodic, el ii ajuta pe competitorii politici sa-și trimita reprezentanții in autoritațile publice de la nivelul central sau local, iar pe alegatori, sa-și transfere exercițiul de suveranitate catre acestea.

Poate de aceea drepturile au o istorie atat de tumultoasa in general, și in ceea ce privește diferențierea intre dreptul de a vota al barbatului și al femeii, in particular.

Suveranitatea naționala, potrivit art. 2 din Constituție, aparține poporului roman, care o exercita prin referendum și prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice și corecte.

Precizarea caracterului alegerilor a fost introdusa prin Legea de revizuire din 2003 și a fost determinata de dorința legiuitorului constituant derivat de a departaja intre statul totalitar și statul de drept, la edificarea caruia am trecut dupa Revoluția din Decembrie 1989.

Și in regimul trecut au existat alegeri, insa singura asemanare cu cele din ziua de azi era aceea ca alegerile erau și sunt periodice, pentru ca de caracterul liber și corect este evident ca nu putea fi vorba.

Alegerea autoritaților administrației publice locale a parcurs, sub aspectul reglementarii, trei mari etape, determinate prin raportare la Legea fundamentala a țarii:

a) etapa preconstituționala, reprezentata de Legea nr. 70/1991 a alegerilor locale, care a fost modificata prin Legea nr. 25/1996, astfel incat, dupa aceasta data, putem spune ca și-a schimbat caracterul;

b) etapa postconstituționala inainte de revizuire, reprezentata de Legea nr. 25/1996, care, cum am aratam, a modificat prima Lege a alegerilor locale nr. 70/1991;

c) etapa post-revizuire a Constituției, reprezentata de Legea nr. 67/2004 privind alegerea autoritaților administrației publice locale, Legea nr. 35/2008, care, deși reglementa alegerea Camerelor Parlamentului, modifica și completa, in același timp, atat Legea nr. 215/2001 a administrației publice locale, cat și Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali.

Cea de a treia lege, din aceeași categorie, este actuala Lege nr. 115/2015, al carei comentariu face obiectul prezentei lucrari.

Constatam ca s-a inregistrat o fluctuație a legislației, o instabilitate a acesteia, ceea ce a facut, pe unii autori, sa critice acest lucru, apreciind ca, pentru corectitudinea alegerilor, este inerent sa existe o legislație așezata, clara și coerenta, care sa nu fie supusa unor modificari atat de frecvente. Se subliniaza faptul ca reglementarea procesului de alegere a autoritaților administrației publice locale „a fost modificata destul de des și in mod special , prin ordonanțe de urgența, in anii electorali.

Toate aceste situații au constituit un factor de incertitudine juridica și o cauza a deficiențelor acestei legislații , constatate cu prilejul aplicarii sale”.

In niciun caz, nu este permis ca aceste modificari sa intervina in anul care precede, astfel cum a statuat și Curtea Constituționala, ciclurile electorale. Din pacate, astfel de exigențe au ramas, de multe ori, la nivel de aspirații, pentru ca realitatea este mult diferita, pentru ca intalnim o efervescența atat a legiuitorului primar, cat și a celui derivat, in a modifica legea electorala „dupa cum bate vantul” intereselor politice.

Este suficient sa exemplificam cu modul de alegere a primarului, instituție care a facut obiect de cercetare a tezei de doctorat a autorului, care inițial s-a derulat in doua tururi de scrutin, cu rarele excepții in care, in primul tur caștiga peste 50% unul dintre candidați. Ulterior, s-a modificat legea, promovandu-se sistemul de scrutin majoritar uninominal intr-un singur tur, fiind declarat ales candidatul care a caștigat in primul tur, cel mai mare numar de voturi.

Interesant este ca aceiași competitori politici, care au promovat sistemul unui singur tur, ulterior, cand s-au aflat in alte roluri sau pe alte poziții, au militat pentru revenirea la alegerea in doua tururi. Ba mai mult, au dorit ca acest lucru sa se intample cu cateva luni inainte de data alegerilor, incalcand regula consacrata de „gardianul suprem” al constituționalitații și al statului de drept la nivel european, care este Comisia pentru Democrație prin Drept de la Veneția.

Dumnezeu sa mai ințeleaga și clasa politica și pe reprezentanții ei. Ne face placere sa menționam ca Mihai Apostolache, autorul lucrarii de fața, a fost printre cei care au militat pentru ca sa nu se consacre soluții legislative nedemocratice și care le-a criticat cu vehemența atunci cand au fost, totuși, adoptate.

Mihai Apostolache se particularizeaza de alți autori din mai multe puncte de vedere. Mai intai, pentru ca nu este doar teoretician, el a exercitat mai multe mandate de parlamentar, astfel incat a fost și „autor” al legilor, nu doar cel care le aplica, se supune lor sau le analizeaza.

In al doilea rand, Mihai Apostolache este profund atașat de administrația publica locala, pe care a slujit-o din mai multe ipoteze. Mai intai, printr-o organizație neguvernamentala care a organizat diferite cursuri de perfecționare pentru aleșii locali și personalul din administrația publica locala. Acest organism neguvernamental a fost ulterior transformat in partid politic local, care se bucura deja de o legitima incredere și recunoaștere.

Din aceasta perspectiva, comentariul realizat de domnul Mihai Apostolache asupra Legii nr. 115/2015 combina fundamentele teoreticianului cu abilitațile și experiența practicianului. Acest lucru ii confera o valoare, pe care suntem convinși ca o vor descoperi și aprecia toți cei care studiaza și utilizeaza, in activitatea desfașurata, lucrarea de fața.

Prof. univ. dr. VERGINIA VEDINAȘ

Despre autor

Mihai Cristian Apostolache

Promoţii

Trimiterile preliminare ale instantelor din Romania la CJUE. Culegere adnotata de jurisprudenta (2007-2018) - Vol. I-X si Addenda

Trimiterile preliminare a..

Drept

54000 RON Detalii 830 RON

Recomandările editurii

Citatul zilei

Preceptele dreptului sunt: sa traiesti cinstit, sa nu vatami altuia, sa dai fiecaruia ce i se cuvine

Iustinian

Personalităţi

Grigore Alexandrescu Grigore Alexandrescu Grigore Alexandrescu a fost un poet si fabulist român. A debutat cu poezii publica ... citeşte mai mult →

Interviuri

BOGDAN MURGESCU BOGDAN MURGESCU                 Bogdan Murgescu este profesor de ... citeşte mai mult →