Metacognitie si motivatie in invatarea academica. Repere psihodidactice

  • Autor:

  • Editura: Editura Universitară

    ISBN: 978-606-28-0596-8

    Doi: 10.5682/9786062805968

  • Anul publicării:

    Ediţia: I

    Pagini: 196

3000 RON

Disponibilitate: stoc epuizat

Acest produs nu este pe stoc momentan.



Mai multe detalii Metacognitie si motivatie in invatarea academica. Repere psihodidactice

Volumul de fata se adreseaza tuturor specialistilor interesati de motivatie si angajament in invatarea scolara si academica. In prima parte a volumului propunem o serie de clarificari teoretice utile in problematica motivatiei si angajamentului in invatare, in timp ce a doua parte reuneste o serie de cercetari realizate de absolventi ai specializarii Psihologie din cadrul Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea Bucuresti.

Intr-o perioada in care mass-media, dar si unele studii vorbesc tot mai frecvent despre scaderea calitatii invatamantului din Romania, va invitam sa cititi un volum despre educatie care este totodata si un rezultat al unui proces de educatie formala. Chiar daca publicul larg ignora adeseori aceste aspecte, majoritatea specialistilor din domeniu considera ca singura paradigma de actualitate este cea a cercetatorului-practician (scientist-practitioner) deoarece pentru a reusi sa se mentina la suprafata in oceanul de informatie disponibil astazi, practicianul trebuie sa fie inarmat cu gandire critica (pentru a selecta concluziile bazate pe dovezi pe care le va aplica in practica), precum si competente si abilitati pentru a-si testa propriile ipoteze.

De aceea, in volumul de fata veti gasi pe langa incursiunile teoretice si  cercetari recente in domeniul psihologiei educatiei, care atesta ca absolventii  FPSE si-au insusit conceptele teoretice necesare fundamentarii constructiei  unui demers investigativ si abilitatile de a finaliza cercetari aplicative corecte, realizate in lumea reala, acolo unde isi vor desfasura si ei pe viitor activitatea. Nevoia de interventii bazate pe dovezi este crescuta in sanatate, educatie, protectie sociala (in fapt, asistam la o criza acuta de programe bazate pe informatii stiintifice si testate ca atare in orice tip de politici publice). Cu atat  mai mult in educatie, aflata mai mereu in criza (rasturnarea de valori, subfinantarea, schimbarile sociale), avem nevoie de cercetari reale care sa surprinda mecanismele ce pot duce la fluctuatia motivatiei si a performantelor, pentru a putea preveni esecul si poate chiar abandonul scolar.

Am putea spune ca traim intr-o lume a paradoxurilor. Pe aceeasi planeta exista un numar mare de copii care ar face orice ca sa mearga sau sa ramana la scoala (chiar si in conditii dificile – parcurs distante mari, clase supraaglomerate etc.) deoarece inteleg faptul ca aceasta este singura lor sansa pentru a iesi din saracie, iar multi dintre ei traiesc experienta de a vedea cum dreptul lor la educatie a devenit in mod injust un privilegiu. In acelasi timp, in special in tarile cu un nivel crescut de trai, specialistii in educatie incearca sa propuna solutii inovative pentru a creste motivatia si angajamentul elevilor. Este obligatia noastra ca psihologi sa folosim cunostintele si abilitatile pe care le avem pentru a contribui la cresterea calitatii in educatie oferind informatii, date, concluzii si pornind o discutie reala, bazata pe dovezi, despre cum putem retrezi curiozitatea elevilor nostri, sentimentul lor de competenta, despre cum putem sa sporim motivatia si angajamentul acestora in demersul lor de invatare (invatare care ar trebui sa dureze intreaga viata - life-long learning). Consideram ca prin volumul actual am reusit sa crestem vizibilitatea eforturilor fostilor nostri studenti, actual colegi de breasla, precum si sa subliniem modul in care profesorii de la FPSE incurajeaza invatarea realizata prin demersuri applicate in comunitate, si astfel sa intarim demersuri similare. Numai prin effort stiintific sustinut si in spiritul paradigmei cercetatorului practician, urmat de publicarea rezultatelor, analizarea lor critica, selectarea si utilizarea lor atat de catre practicieni cat si de catre cercetatori, putem sa discernem intre ce functioneaza si ce trebuie schimbat si astfel sa mentinem viu progresul/ sa fim una dintre multele si minusculele verigi ale lantului uman al progresului.

Intentia noastra nu este sa avansam solutii pentru toate problemele complexe ale educatiei, ci sa contribuim cu studii realizate in Romania la confirmarea sau infirmarea unor teorii din literatura de specialitate, intr-un moment in care tema replicabilitatii in psihologie a revenit in prim plan. Speram ca prin prezentul volum sa incurajam si alte persoane interesate de motivatie si angajament in invatare sa preia idei pe care le pot aplica in practica sau sa demareze propriile investigatii in scolile si universitatile in care se afla.

Coordonatorii

Cuprinsul cărţii Metacognitie si motivatie in invatarea academica. Repere psihodidactice

Introducere / 7

Motivatia invatarii scolare (Raluca Tomsa) /9

Perspective teoretice asupra motivatiei/ 10

Definirea si caracterizarea formelor motivatiei / 18

Motivatia autonoma versus motivatia controlata / 19

Amotivatia sau demotivarea elevului in activitatea de invatare/ 23

Motivatia extrinseca pentru invatare / 25

Motivatia intrinseca pentru invatare / 28

Studii in Romania/ 31

Masurarea motivatiei scolare – perspectiva teoriei autodeterminarii (Valeria Negovan) / 39

Masurarea motivatiei scolare sub aspectul surselor ei/ 42

Masurarea motivatiei scolare sub aspectul tipurilor de scopuri / 49

Probleme comune ale utilizarii instrumentelor/scalelor de evaluare a motivatiei scolare / 54

Angajamentul scolar – conceptualizare si masurare (Valeria Negovan) / 62

Angajamentul scolar – un construct multidimensional / 62

Masurarea angajamentului scolar / 67

Motivatie si angajament in activitatea si invatarea scolara – doua constructe

distincte dar interrelationate (Valeria Negovan, Raluca Tomsa)/ 80

Motivatia pentru invatarea scolara/academica in relatie cu tranzitia la un ciclu superior de instruire (Anca Maria Blajan) / 94

Motivatie si integritate academica la elevii de liceu (Smaranda Maria Gutu) / 109

Motivatia pentru invatare si perceptia stilului parental in adolescenta – aspect corelationale si diferentiale (Iulia Alexandra Serbu) / 126

Motivatia academica si valorizarea de sine in alegerea domeniului de studii universitare (Georgiana-Maria Tiboaca) / 142

Motivatia academica si angajamentul scolar in relatie cu profilul studiilor la elevii de liceu (Oana Paraschiv) /156

Angajamentul si orientarea scopului invatarii in relatie cu nivelul educational (Cristina-Mihaela Tintesan) / 169

Despre autor

Ioana Stancescu

Te-ar mai putea interesa şi..

Promoţii

Ghid de contabilitate si legislatie pentru Casele de Ajutor Reciproc

Ghid de contabilitate si ..

Contabilitate

4300 RON Detalii 48.17 RON

CONTABILITATE. DE LA TEORIE LA PRACTICA. Ciclul contabil si inchiderea exercitiului financiar

CONTABILITATE. DE LA TEOR..

Contabilitate

10000 RON Detalii 55 RON

CONTABILITATEA INSTITUTIILOR PUBLICE comentata, actualizata si simplificata

CONTABILITATEA INSTITUTII..

Economie generala

5200 RON Detalii 57.8 RON

Recomandările editurii

Citatul zilei

Preceptele dreptului sunt: sa traiesti cinstit, sa nu vatami altuia, sa dai fiecaruia ce i se cuvine

Iustinian

Personalităţi

Nicolae Iorga Nicolae Iorga Nicolae Iorga  a fost istoric, critic literar, dramaturg, poet, ministru, prim-minist ... citeşte mai mult →

Interviuri

IOAN BOGDAN LEFTER IOAN BOGDAN LEFTER Ion Bogdan Lefter (n. 11 martie 1957, Bucuresti) este un scriitor, critic litera ... citeşte mai mult →