Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 /// Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783

Editura Universitara Particularitati lingvistice ale conversatiei de tip chat -Claudia Coja

8,00 Lei

ISBN: 978-973-749-940-0

Anul publicării: 2010

Editia: I

Pagini: 117

Editura: Editura Universitara

Autor: Claudia Coja

Stoc epuizat
Cod Produs: 9789737499400 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Unde se gaseste
  • Autori
  • Review-uri (0)

Comunicarea a apărut atunci când omul, fiinţă raţională, a încercat să cunoască mai bine lumea înconjurătoare, cunoaştere care nu este posibilă în afara comunicării. Ca urmare a acestui fapt, limbajul şi mijloacele de comunicare au suferit un proces de continuă transformare şi perfecţionare, de la forma orală la formele electronice ale comunicării individuale şi în masă. Unul dintre salturile în tehnologia informaţiei, cu foarte mare impact asupra comportamentului conversaţional, este şi Internetul, fără de care, astăzi, lumea informaţiei şi a comunicării ar fi greu de imaginat.
Comunicarea în Internet, mediată de computer, reprezintă o „etapă actuală de dezvoltare a comunicării prin limbă” (Trohin:2006). Noutatea fenomenului face necesară investigarea şi cercetarea sa ca tip de comunicare, comunicarea mediată de computer fiind un fenomen relativ puţin discutat şi analizat de lucrările lingvistice elaborate până în prezent. Insuficienta cercetare lingvistică asupra fenomenului se datorează caracterului său actual şi faptului că se află în plină etapă de dezvoltare şi, în acelaşi timp, de transformare.
Fie că avem în vedere poşta electronică, forumurile, blogurile,  camerele de chat sau mesageria instant, Internetul – veritabilă “lume virtuală” – prezintă o diversitate de sisteme de comunicare, ceea ce face aproape imposibilă studierea fenomenului de comunicare în Internet la nivel global. Acesta este motivul pentru care lucrarea de faţă se limitează la studierea activităţii de comunicare prin intermediul chatului – incluzând aici camerele de chat şi mesageria instant – comunicare al cărei tip de limbaj ne-a atras în mod deosebit atenţia, datorită caracterului său inedit din punct de vedere lingvistic, socio-lingvistic şi psiho-lingvistic.
Prin concepţie şi metodă, lucrarea îşi propune să realizeze o prezentare generală a fenomenului chat, precum şi o analiză a diferitelor aspecte ale activităţii de comunicare prin intermediul acestuia, încercând să ofere o imagine globală asupra impactului pe care limbajul folosit în chat îl are asupra diferitelor compartimente ale limbii, referindu-ne astfel la ortografie, morfologie, sintaxă, lexic şi nu în ultimul rând, pragmatică.
Pentru realizarea acestei lucrări s-au folosit următoarele metode şi procedee de cercetare:
- studierea materialului bibliografic;
- studierea materialelor publicate pe Internet, şi care fac referire la domeniul de interes al acestei lucrări;
- captarea şi înregistrarea textelor comunicării din chat în arhive sau pe servere ale anumitor aplicaţii şi examinarea lor ulterioară;
- chestionare referitoare la activitatea de comunicare în chat;
- procedee statistice.  


*
 

Comunicarea prin internet este un subiect de actualitate. Particularităţile lingvistice ale chatului reprezintă un subiect destul de puţin abordat în studiile româneşti; de la această premisă porneşte cartea Claudiei Coja, la origine teză de licenţă (2008).
Unele aspecte din lucrare reprezintă un ABC pentru necunoscătorii fenomenului chat sau începătorii în domeniul utilizării chatului. Astfel, după ce discută pe scurt etimologia cuvântului, autoarea face o incursiune în istoricul aplicaţiilor de mesagerie instantă şi o oferă o clasificare a aplicaţiilor de tip chat.
Un subcapitol este dedicat regulilor Netiquette, care ar trebui respectate de utilizatorii chatului; este vorba despre “convenţiile de politeţe folosite şi respectate pe Internet, în listele de discuţii, în sistemele de discuţii sincron, precum şi în alte forme de discuţie asincronice, precum forumurile; aceste convenţii se referă la relaţiile dintre utilizatori în timpul comunicării şi sunt elaborate în ideea de a face interacţiunea dintre indivizi mai plăcută, mai eficientă şi mai agreabilă”.
Pentru obţinerea unor date relevante, s-a recurs la chestionarea unui număr de 100 de subiecţi, 59 de fete şi 41 de băieţi, cuprinşi în eşantionul de vârstă 11 ani – 16 ani (s-a considerat că în rândul acestui eşantion de vârstă fenomenul chat are un impact mai mare, iar particularităţile de limbaj sunt mult mai frecvente), elevi ai claselor V–VIII într-o şcoală generală aflată în mediul urban (Constanţa).
Studiul este interesant atât pentru utilizatorii obişnuiţi ai chatului, cât şi pentru lingvişti şi profesorii de limba română, întrucât unul dintre capitole se ocupă îndeaproape de impactul pe care acest tip de comunicare îl are asupra limbajului, inventariind trăsăturile specifice chatului în fiecare compartiment al limbii (ortografie, morfologie, sintaxă, lexic). Profesorii de limba română ar putea beneficia de rezultatele acestei cercetări atrăgând atenţia elevilor asupra riscului ca unele dintre aceste particularităţi lingvistice (simţite, iniţial, de elevi, ca un “limbaj” aparte, codificat) să se generalizeze şi în alte situaţii, substituind limba literară.
Lucrarea doamnei Claudiei Coja valorifică o bogată experienţă la catedră. Statutul ei de cadru didactic i-a permis apropierea faţă de copii, ceea ce i-a facilitat dialogul cu ei, aplicarea chestionarului şi furnizarea de exemple de comunicare prin chat utilizate de aceştia.
Recomandăm cu căldură această carte tuturor celor interesaţi de diversele aspecte ale comunicării prin internet.


Aida Todi

  • Particularităţi lingvistice ale conversaţiei de tip chat

    Descarca
Claudia Coja

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!