Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitara Compendiu de pedologie - Razvan Oprea

33,00 Lei

ISBN: 978-606-591-832-0

DOI: 10.5682/9786065918320

Anul publicării: 2013

Editia: II, revizuita

Pagini: 226

Editura: Editura Universitara

Autor: Razvan Oprea

Stoc epuizat
Cod Produs: 9786065918320 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Pentru unii, la prima vedere, cele trei notiuni sol, pedologie si pedogeografie, care patroneaza continutul lucrarii de fata au un sens limitat ca arie de interes si intelegere, raportandu-le frecvent la cunoasterea unor laturi ale folosintei dominant agricole. In realitate semnificatia lor este extrem de complexa intrucat sintetizeaza sisteme de legaturi dobandite spatial si temporal intre componentele mediului si care, redau o diversitate de aspecte structurale, functionale, teoretice si practice.
Imaginea unui profil de sol, o pojghita de 0,5 – 2 m de materie minerala si organica in care plantele isi dezvolta radacinile si care are o desfasurare mai mult sau mai putin continua la partea superioara a scoartei terestre, reprezinta o fateta sumara, nesemnificativa a realitatii. Acesta trebuie privit mai intai ca parte a unei unitati locale, regionale, zonale, distincte care are o anumita alcatuire, proprietati, istorie si importanta nu numai pentru vietuitoare, ci si pentru mediul geografic, indiferent de scara la care acesta este urmarit.
Prin pozitia sa la contactul dintre relief, roca, apa, aer, vietuitoare si prin incadrarea intr-un spatiu de interferenta a unui ansamblu de relatii extrem de variate dintre acestea, pe de-o parte si cele dictate de dezvoltarea societatii umane, pe de alta parte, solul constituie cel mai elocvent element natural, care reflecta nu numai tipul de mediu ci si starea lui functionala si dinamica, precum si nivelul de evolutie. Deci o unitate ce pare
„singulara”, dar care in realitatea sintetizeaza si reflecta esenta relatiilor dintr-un sistem de mediu.
Aceste idei stau la baza scrierii cartii, dezvoltarea pe capitole si probleme realizata de autor demonstrand permanent nu singularitatea ci complexitatea acestui invelis, a carui distingere, numire si caracterizare in alcatuirea mediului geografic s-a infaptuit marcant de abia in secolul trecut, paralel cu accentuarea treptata a necesitatii protejarii si gospodaririi rationale a lui.
Succesiunea problemelor in analizele facute pe parcursul celor 12 capitole este logica si in concordanta cu trei idei: o cunoastere treptata prin cumulare de date (se pleaca de la definirea notiunilor fundamentale, cu precizari privind componentele solului, mecanismul pedogenetic, proprietatile solului si se ajunge la diferentieri zonale, regionale si locale); corelarea datelor teoretice (rezultate dintr-o buna intelegere a literaturii de specialitate si o experienta fructuoasa in cunoasterea din teren si laborator) privind mecanismele pedogenetice, cu sinteze referitoare la repartitia spatiala (la nivelul suprafetelor continentale si ale Romaniei) si la nomenclatura utilizata in conformitate cu scolile care au generat-o; rolul presiunii umane asupra invelisului de sol.
In acest fel s-a asigurat nu numai intelegerea complexitatii genetice si a rolului invelisului de soluri (pedosfera), dar si largirea numarului celor care sunt dornici sa cunoasca complexitatea sistemelor de mediu geografic, in cadrul carora solurile constituie „esenta”.
Stilul corespunde unei lucrari de tinuta, fraza este simpla, fluenta, cu o incarcatura in terminologie stiintifica care starneste interes si permite o intelegere lesnicioasa. Mai mult, pentru concretizarea diverselor situatii, autorul recurge la tabele, scheme, harti, profile si fotografii, cu un fond valoric distinct, care nu numai ca sprijina afirmatiile din text, dar, de multe ori, reprezinta puncte de plecare in noi demersuri.
Lucrarea, desi se doreste a fi un compendiu, in realitate, prin bogatia informativa si modul complex de tratare depaseste cu mult acest nivel fiind in primul rand o carte de capatai pentru studenti si profesori, in intelegerea si aprofundarea unui camp de date si probleme mai putin uzuale, dar absolut necesare intelegerii complexitatii sistemelor de mediu. Li se alatura specialistii din alte domenii care au conexiuni cu analiza mediului si ale caror directionari nu pot fi viabile fara perceperea, pe de o parte a semnificatiei solului ca sinteza de relatii ale elementelor naturale dobandite in timp, iar pe de alta in a judeca corect pozitia actiunilor societatii umane vis-a-vis de folosinta acestuia.
Scrierea ei este infaptuita de un tanar geograf cu o pregatire de specialitate de tinuta si care si-a realizat o teza de doctorat in deplin acord cu ideile interrelationiste specifice raportului mediu-societate. Drumul pana la realizarea acestei lucrari a fost unul ascendent, cu multe articole, studii sau contributii la teme din diverse contracte de geografie. Toate acestea i-au permis sa elaboreze lucrari de mai mica amploare in domeniul pedogeografic, cu importanta pentru pregatirea studentilor, precum caiete de lucrari practice si sinteze referitoare la tipurile de soluri din Romania si de pe Glob. Iata cateva motive pentru care va recomand cu placere aceasta contributie fiind totodata increzator in realizarile ce vor urma.

Prof. univ. dr. Mihai IELENICZ

Razvan Oprea

RAZVAN OPREA a absolvit Facultatea de Geografie a Universitatii din Bucuresti in anul 1996, parcurgand toate gradele didactice pana la cel de conferentiar universitar in anul 2009. Doctor in geografie din 2004. Teza a fost publicata in anul 2005 la Editura Universitara din Bucuresti („Bazinul montan al Prahovei. Studiul potentialului natural si al impactului antropic asupra peisajului”). Membru in diverse organizatii profesionale: Societatea Nationala Romana de Stiinta Solului, Societatea Geografica din Romania, Asociatia Geomorfologilor din Romania, Centrul de Cercetare - Degradarea terenurilor si dinamica geomorfologica. Singur sau in colaborare a realizat carti (“Dictionar de geografie fizica“, „Geografia fizica a Romaniei. Clima, Apele, Vegetatia, Solurile“, „Solurile pe glob“, “Compendiu de pedologie” etc.), harti, articole de specialitate si de popularizare (peste 70 de materiale publicate), documentari pentru contracte de cercetare stiintifica si a participat la numeroase simpozioane si sesiuni stiintifice din tara sau din strainatate (Algeria, Italia, Egipt, Franta).

Demers pentru cunoastere / 7
Cuvant inainte / 9 

PARTEA I
SOLUL – ALCATUIRE, FACTORI PEDOGENETICI, PROCESE, PROPRIETATI. METODOLOGIA DE CERCETARE


CAPITOLUL I. NOTIUNI INTRODUCTIVE / 11
1.1. DEFINITIA PEDOLOGIEI, PEDOGEOGRAFIEI SI A SOLULUI / 11
1.2. PARTILE COMPONENTE ALE SOLULUI – ASPECTE GENERALE / 12
1.3. SOLUL ‑ ELEMENT AL PEISAJULUI GEOGRAFIC SI RESURSA NATURALA / 14
1.4. FUNCTIILE SOLULUI / 15

CAPITOLUL II. MATERIA SOLIDA MINERALA /17
2.1. ROCI PARENTALE / 1
2.1.1. Clasificarea rocilor dupa geneza / 17
2.1.2.   Clasificarea rocilor dupa criterii pedologice / 19
2.2.  AGENTI SI PROCESE DE TRANSFORMARE A ROCILOR PARENTALE / 20
2.2.1.   Dezagregarea rocilor / 20
2.2.2.   Alterarea / 22

CAPITOLUL III. SCOARTA DE ALTERARE  / 29
3.1. CARACTERESTICI GENERALE. CONSTITUENTI /29
3.2. DIRECTIILE DE EVOLUTIE ALE SCOARTEI DE ALTERARE / 31
3.3. TIPURI GEOGRAFICE DE SCOARTA DE ALTERARE / 32
3.4. DEPOZITE DE SOLIFICARE DIN ROMANIA / 33
3.4.1.   Depozitele de panta si scoartele de alterare / 33
3.4.2.   Depozitele aluviale / 34
3.4.3.   Depozitele proluviale / 35
3.4.4.   Depozitele morenice / 35
3.4.5.   Depozitele eoliene / 35

CAPITOLUL IV. COMPONENTUL ORGANIC AL SOLURILOR / 37
4.1. SURSELE SI ALCATUIREA COMPONENTULUI ORGANIC DIN SOL / 37
4.2. TRANSFORMAREA MATERIEI ORGANICE SI TIPURILE DE SUBSTANTE HUMICE / 38
4.3. HUMUSUL – TIPURI, IMPORTANTA, METODE DE ANALIZA / 40
4.3.1.   Tipurile de humus / 40
4.3.2.   Importanta humusului in sol / 42
4.3.3.   Metode de analiza a humusului / 43

CAPITOLUL V. APA SI AERUL DIN SOL  / 45
5.1. COMPONENTUL LICHID AL SOLULUI / 45
5.1.1.   Sursele apei din sol, forte specifice si formele apei din sol; indici hidrofizici / 45
5.1.2.   Bilantul apei din sol si tipurile de regim hidric / 55
5.2. COMPONENTUL GAZOS AL SOLULUI / 56
5.2.1.   Starea si compozitia aerului din sol  / 56
5.2.2.   Insusirile solului pentru aer, proprietatile termice si tipurile de regim termic ale solurilor / 57

CAPITOLUL VI. RAPORTURILE SOLULUI CU FACTORII DE MEDIU. FORMAREA PROFILULUI DE SOL  / 59
6.1.  FACTORII PEDOGENETICI NATURALI / 59
6.1.1.   Factorul litologic / 60
6.1.2.   Factorul climatic / 61
6.1.3.   Factorul biologic / 62
6.1.4.   Factorul geomorfologic / 63
6.1.5.   Factorul hidric / 63
6.2. FORMAREA PROFILULUI DE SOL / 64
6.2.1.   Aspecte generale / 64
6.2.2.   Procesele pedogenetice / 68

CAPITOLUL VII. ALCATUIREA PROFILULUI DE SOL ‑ PROPRIETATI MORFOLOGICE SI CHIMICE  / 76
7.1. PRINCIPALELE CARACTERISTICI MORFOLOGICE ALE ORIZONTURILOR DE SOL / 77
7.1.1.   Culoarea solului / 77
7.1.2.   Structura solului / 80
7.1.3.   Textura solului / 82
7.1.4.   Scheletul solului / 86
7.1.5.   Neoformatiile  / 87
7.2. CARACTERISTICI CHIMICE / 90
7.3. PRINCIPALELE ORIZONTURI DE SOL / 95
7.3.1.   Orizonturi organice / 96
7.3.2.   Orizonturi minerale / 96

CAPITOLUL VIII. ELEMENTE DE CARTOGRAFIA SOLURILOR. CERCETAREA SOLULUI PE TEREN. PEDODIVERSITATEA  / 100
8.1. ASPECTE GENERALE / 100
8.2. CULEGEREA INFORMATIILOR DESPRE CONDITIILE DE MEDIU / 102
8.3. AMPLASAREA SI DESCRIEREA PROFILULUI DE SOL. RECOLTAREA PROBELOR DE SOL SI A MACRO­MONOLITILOR / 105
8.4. DELIMITAREA UNITATILOR CARTOGRAFICE DE SOL / 108
8.5. TIPURILE DE HARTI PEDOLOGICE IN FUNCTIE DE SCARA / 109
8.6. PEDODIVERSITATEA / 111
8.6.1.   Pedodiversitatea genetica / 111
8.6.2.   Pedodiversitatea spatiala / 113

PARTEA a II-a
GEOGRAFIA SOLURILOR – ASPECTE TAXONOMICE, RESURSELE DE SOL ALE LUMII, RESURSELE DE SOL ALE ROMANIEI


CAPITOLUL IX. ASPECTE REFERITOARE LA TAXONOMIA SOLURILOR  / 115
9.1. CONCEPTII IN TAXONOMIA SOLURILOR / 115
9.2. CLASIFICAREA NATURALISTA / 115
9.3. CLASIFICAREA AMERICANA / 116
9.4. LEGENDA FAO‑UNESCO SI BAZA MONDIALA DE REFERINTA PENTRU RESURSE DE SOL / 117
9.5. CLASIFICAREA ROMANEASCA / 121

CAPITOLUL X. RESURSELE DE SOL ALE LUMII  / 140
10.1. LEGILE GEOGRAFICE ALE RASPANDIRII SOLURILOR PE GLOB / 140
10.2. SOLURI CU ORIZONT ORGANIC GROS / 141
10.2.1.   Histosolurile / 141
10.3. SOLURI PUTERNIC INFLUENTATE DE ACTIVITATEA OMULUI / 142
10.3.1. Antrosolurile / 142
10.3.2. Tehnosolurile / 143
10.4.   SOLURI CU RESTRICTII PENTRU PATRUNDEREA RADACINILOR PROVOCATE DE PERMAFROST SAU PIETRISURI / 143
10.4.1. Criosolurile / 143
10.4.2. Leptosolurile / 144
10.5. SOLURI INFLUENTATE IN DIFERITE FORME DE CATRE APA / 145
10.5.1. Vertisolurile / 145
10.5.2. Fluvisolurile / 147
10.5.3. Soloneturile / 148
10.5.4. Solonceacurile / 149
10.5.5. Gleisolurile / 150
10.6. SOLURI INFLUENTATE DE CHIMIA ALUMINIU / FIER / 151
10.6.1. Andosolurile / 151
10.6.2. Podzolurile / 152
10.6.3. Plintosolurile / 154
10.6.4. Nitisolurile / 155
10.6.5. Feralsolurile / 156
10.7. SOLURI FORMATE PRIN STAGNAREA APEI IN PROFIL / 158
10.7.1. Planosolurile / 158
10.7.2. Stagnosolurile / 160
10.8. SOLURI BOGATE IN HUMUS SI CU GRAD DE SATURATIE IN BAZE RIDICAT / 160
10.8.1. Cernoziomurile / 160
10.8.2. Kastanoziomurile / 162
10.8.3. Faeoziomurile / 163
10.9.   Soluri din regiuni aride si semiaride cu acumulare de gips, silice sau carbonat de calciu / 164
10.9.1. Gipsisolurile / 164
10.9.2. Durisolurile / 165
10.9.3.Calcisolurile / 166
10.10. SOLURI CU ORIZONT INTERMEDIAR IMBOGATIT IN ARGILA / 167
10.10.1. Albeluvisolurile / 167
10.10.2. Alisolurile / 168
10.10.3. Acrisolurile / 169
10.10.4. Luvisolurile / 170
10.10.5. Lixisolurile / 171
10.11. SOLURI RELATIV TINERE SAU SOLURI CARE AU UN PROFIL SLAB DIFERENTIAT / 173
10.11.1. Umbrisolurile / 173
10.11.2. Arenosolurile /  174
10.11.3. Cambisolurile / 175
10.11.4. Regosolurile / 176
10.12. MARI REGIUNI PEDOGEOGRAFICE / 177
10.12.1. Regiunea holoboreala / 179
10.12.2. Regiunea holotropicala / 179
10.12.3. Regiunea fragmoarida / 182
10.12.4. Regiunea holoaustrala / 182

CAPITOLUL XI. RESURSELE DE SOL ALE ROMANIEI / 185
11.1.   BREVIAR RETROLOGIC AL CERCETARII SOLURILOR DIN ROMANIA / 185
11.2.   LEGILE GEOGRAFICE ALE RASPANDIRII SOLURILOR DIN ROMANIA / 186 
11.3.   ASOCIATIILE DE SOLURI / 190
11.3.1.   Solurile din regiunea muntoasa a Romaniei / 191
11.3.2.   Dealurile si podisurile accentuat fragmentate / 195
11.3.3.   Campiile drenate si podisurile slab fragmentate / 196
11.3.4.   Campiile nedrenate si slab‑moderat drenate / 197
11.3.5.   Campiile aluviale recente si luncile bine dezvoltate / 197
11.4.   REGIONAREA PEDOGEOGRAFICA A TERITORIULUI ROMANIEI/ 198

CAPITOLUL XII. UTILIZAREA SI ADMINISTRAREA DURABILA A RESURSELOR DE SOL SI DE TEREN / 205
12.1.   SOLUL CA RESURSA NATURALA / 205
12.2.   GRUPELE ECOLOGICE DE SOLURI DIN ROMANIA / 209
12.3.   CATEGORII DE UTILIZARE A TERENURILOR. EVALUAREA TERENURILOR / 212
12.3.1.   Terenul si modul sau de utilizare / 212
12.3.2.   Evaluarea terenurilor / 216
12.4.   DEGRADAREA SOLURILOR (TERENURILOR). CARTA MONDIALA A SOLURILOR / 219

BIBLIOGRAFIE / 222

Aceasta lucrare, editia revizuita a volumului din anul 2009, isi propune sa infatiseze cititorului solul, cel care uneste lumea minerala cu cea vie si, despre care unul dintre „parintii” stiintei solului, F. A. Fallou (1794-1877) spunea in anul 1862 ca: „(…) este cel care face uscatul un mediu prietenos pentru omenire (…)”. Intr-adevar fiind un adevarat „creuzet” de realizare a componentelor fertilitatii, pentru vegetatia spontana sau cultivata, solul este vital umanitatii.
S-a urmarit, asa cum reiese si din titlu (din latinescul compendere – a cantǎri impreunǎ), expunerea notiunilor intr-un mod sintetic, concis, dar in acelasi timp suficient de amplu pentru a realiza o imagine de ansamblu asupra acestui sistem natural complex, aflat la suprafata scoartei terestre – „geoderma”, rezultat prin interactiunea cu aerul, apa si organismele vii.
Lucrarea este structurata in doua parti. In prima parte sunt tratate cunostintele privind alcatuirea solului, factorii si procesele de solificare, proprietatile solului (morfologice si chimice), dar si metodologia de cercetare, punandu-se accent si pe elementele legate de cartografia solurilor si de evaluarea pedodiversitatii.
Cea de a doua parte este dedicata geografiei solurilor. Pe masura evolutiei cunoasterii, in domeniul stiintei solului, s-a manifestat nevoia limpezirii termenilor folositi la nivel national sau regional, cu scopul generalizarii celor adecvati, pentru corelarea hartilor pedologice pe areale geografice extinse, chiar pana la scara intregului planiglob. Din acest motiv, cea de a doua parte a acestui volum debuteaza cu prezentarea unor aspecte din taxonomia solurilor. In celelalte capitole fiind descrise elemente referitoare la resursele de sol ale lumii si ale Romaniei si, implicit despre utilizarea si administrarea durabila a resurselor de sol si de teren. Avand in vedere ca solul este vulnerabil la diferitele procese de degradare si ca refacerea sa se realizeaza dificil, aceasta importanta resursa naturala trebuie utilizata chibzuit caci, conform unei maxime atribuite ganditorului indian Mahatma Gandhi (1869-1948): „Pǎmantul oferǎ suficient pentru a acoperi nevoile omului, dar nu lǎcomia lui”.
Cu siguranta, straduinta intocmirii acestei carti nu poate fi scutita de unele neajunsuri mai ales ca subiectul este deosebit de cuprinzator. Insa, consideram ca nivelul de abordare si continutul lucrarii o fac utila in egala masura studentilor care se pregatesc in domeniul stiintelor naturii (mai ales studentilor geografi de la formele de invatamant ZI si I.D.), profesorilor si celor care isi desfasoara activitatea in domeniu sau in domenii conexe, precum si tuturor pasionatilor de studiu, care doresc sa isi actualizeze sau sa isi creeze o imagine asupra acestui invelis natural de sinteza. Nu incheiem aceasta introducere fara a multumi mai intai persoanelor care ne-au sprijinit in demersul nostru.

Autorul

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!